Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Förra burken skaffade jag januari 2013. Den W7 installationen den fick dag ett är samma som rullade till 2019 då jag byggde burken i signaturen som ersättare. Då bytte jag dessutom grafikkort två gånger och processor en gång.

Rätt eller fel? Oklart. Den fungerade felfritt genom alla åren iaf så antingen tog jag väl hand om den heller så hade jag tur

Nuvarande har W10 som rullat i den sedan jag byggde den. Men jag ska blåsa den när jag uppgraderar processor och grafikkort tänkte jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Aldrig eller mera precis bara när jag bygger ny dator.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Installerar aldrig om operativsystemet om det inte hänt något alvarligt, alternativt ny stor release. Senaste ominstallationen var från Vista -> 7 år 2009. Nuvarande huvuddatorn har kört Windows 10 med samma installation sedan 2016. Sköter om oset väl så ingen idé att installera om. Tar flera veckor eller månader innan jag är på banan och har allt installerat jag använder och systemet konfigurerat som jag vill ha det.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Innan var det rätt ofta, men Windows 10 har ju omkullkastat allt det där. Sedan Windows 10 introducerades har jag "ominstallerat" EN GÅNG när jag verkligen saboterat installationen (satt och utvecklade en USB-drivrutin i Visual Studio och lyckades sabba till det REJÄLT). Rejält glatt överraskad hur fint Windows 10 kan "städa upp sig själv" utan att behöva plocka fram installationsmedia -- imponerande!

Mina linux/bsd-holkar installerar man aldrig om, såklart

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Man jobbar inte så idag.

Min bild vi börjar med windows 3.11. Denna låg på en väldigt massa disketter, tog en förbannat tid att ominstallera. Man drog på omformatering till det sista. Många hade även märkesdatorer och ville ej bli av med det som fanns när datorn var ny.

Sedan kom windows 95 på cdrom. (fanns såklart diskversion) Då började folk leka experimentera och windows började krascha. Samma sak med windows 98 och SE, men då blev cdrombrännare vanligt och folk gjorde image/fil-ghostkopior. Så jag skulle säga att runt år 1997/1998 slutade folk att formatera om datorer stup i kvarten, då man körde in imagefiler istället.
Åren gick nya OS kom, folk jobbade på samma sätt. Med Windows Xp ghostade jag om maskinen 4 gånger per år. En gång efter varje tentaperiod för att få en fräsch dator.

Under denna tid blev Apple populära bland studenter, detta av flera orsaker. Som att de hade extrem rabatt för studenter. Folk sa då att deras mac som de endast kollar på mail, använder word och lite surfning är tusan så mycket stabilare än deras pc som de drar hem ett 20tal skumma program/spel i veckan och testar. Motargumentet att Windows Xp inte heller är extremt dåligt om man gör väldigt lite med den fattar de ej.
Men visst windows Xp blev dåligt av sig själv utan att göra mycket och man behövde ghosta om den ofta.

Runt 2008 blev 4GB ram inte hutlöst dyrt och i princip alla datoertekniska personer började med virtuella maskiner, vissa senare än andra. Men idag är det ovanligt att ha webservrar och annat på en egen fysisk maskin. Detta ledde till att man inte hela tiden behövde ghosta om ens host operativsystem. Sedan kom windows 7 och helt plötsligt blev "windows stabilt".

När folk började köra med containers/dockers kan diskuteras, men jag ser det mer som en förläning av att använda vm mer resurssnålt. Sedan började folk allt mer jobba på terminalservrar och annat.

Och vad står vi idag. Jo, många har deras dator mer eller mindre som en tunn klient, går den sönder så är det bara ta en ny. När både windows 10 är stabilt och man inte gör så mycket direkt på ens lokala dator så är den hyfsad stabilt utan att man kör om en image på den.

Gamers har i sin tur gått från att ha laddat hem spel från extremt skumma sidor, där spelen redan från tillverkaren hade skum drm i sig. Till mer eller mindre enbart använda sig av launcers med bra kontroll så de ej förstör något.

*edit*
Många klonar upp nya vm och slänger idag. Även om arbetetsättet hör lite hemma innan dockers/containers blev populära. Men i vilket fall så kan man på ett visst sätt se varje gång man gör detta precis samma som man år 1997 installerade sin egen dator.
-Man klonar upp en ny Vm, testar lösningen där sedan fortsätter att jobba med sin dator som det ej fanns.
Ja, det är i princip samma som år 1997 omformatera sin dator efter testet av mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Fram till Windows 7 ungefär så gjorde jag det i princip med några månaders mellanrum. Gjorde det så ofta att jag hade setup med mina grejer klara att installeras automatiskt. XP blev exempelvis en seg sörja om man körde den för länge utan en ominstallation.
Men sedan Windows 7 och framåt så har jag, även om jag initialt installerade om Windows 7 också rätt löpande, känt att det inte alls behövs på samma sätt längre. Windows håller sig fräscht mycket längre.

På samma sätt är det med reboot. Om jag lämnade datorn igång ett par dagar så var den ofta sirap förr i tiden... Men Windows 10 har jag haft igång i månader utan reboot och inte påverkat något nämnvärt. Dra igång ett spel och det flyter som det brukar... Hade jag gjort det på en XP maskin som rullat 30 dagar utan reboot hade den nog fattat eld... hehe
Att ha Chrome och en massa tabbs öppna länge kan dock fortfarande tvinga mig att stänga ner och starta om Chrome.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

När Windows inte startar längre så ca 3-5 år. Fattar mig inte pâ er som gör det flera gånger om året, har ni verkligen inget bättre för er? 🤓

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera vart 3:e år. Brukar sammanfalla med att jag köper ny dator vart tredje år.

Permalänk
Medlem

Ominstallationsbehovet minskade kraftigt i augusti 2015 när jag gick över till Windows 10.

I snitt är det egentligen mindre än en installation per dator jag haft sedan dess. Jag flyttade en 1 TB SSD med Windows 10 från en gaminglaptop till en annan i maj 2016, vilket var när jag upptäckte att totalt annorlunda hårdvara leder till att man får se meddelandet "Förbereder Windows..." i 5-7 minuter, varefter Windows funkar som om det vore nyinstallerat på den nya datorn.

Windows går ju förvisso extremt fort att installera om när man använder ett hyggligt snabbt installationsmedium, tog bara ca 8 minuter på min nuvarande dator senast, men sen är det ju alla program och konfiguration.

Permalänk
Medlem

Typ aldrig, endast om jag byter moderkort+cpu+minnen. Eller som häromveckan när min m2 bara tog kvällen o aldrig starta mer 😂 då fick jag installera om allt på ny m2.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Så sällan som möjligt. Oftast genom reset funktionen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Varannan dag senaste tre veckorna, buggar ur och allt möjligt, varje ny installation ger något nytt fel.

Är ju ingen guru direkt men lutar åt att bygga nytt och fräscht, kanske är nån ESD-skada eller liknande eller att jag behöver flasha om bios eller nåt.

Ena gången installerar den hårdvara korrekt för att vid omstart inte känna igen vare sig tangentbord eller mus.

Nästa ominstallation fungerar tangentbord och mus korrekt men då hoppar drivrutinerna för ljud iväg och inget ljud hörs.

Tredje ominstallationen fungerar allt ovan men då ska massa grejer för grafikkortet strula.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Inte så ofta nu för tiden.
Var ju värre förr när man satt på Windows 98 / XP och tankade spel från DC++.
Blev ju formatering minst en gång i månaden på grund av virus.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt. Ibland tar jag en klon på min systemdisk så utifall att något händer så kan jag bara återgå till hur det var då.

Håller med andra här att det är för mycket pill *efter* en windowsinstallation där man kämpar med settings, cmd-kommandon, registerändringar, group policy settings, program och dess licenser osv, och man ska dessutom komma ihåg hur man gjorde förra gången.. Jikes no.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

På en dator har jag gjort en ominstallation vid varje större uppdatering. Primära datorn däremot installerade jag Windows 10 på när det lanserades och har endast uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Jag gör aldrig en ominstallation om det inte är så att systemdisken har dött.
När det var Windows XP och tidigare OS som gällde så var det väl 6-12 mån.
Var nog 3-6 månader med 9x-operativen.

Har man köpt nytt moderkort så likställer jag det med ny dator. Då är det inte en ominstallation utan en nyinstallation.
Det kan lätt gå 5+ år innan det är relevant för egen del.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Har lite svårt att tolka frågan om jag ska vara ärlig. XP installerade jag väl om en gång per år kanske, med 7:an blev det mer sällan. 8 använde jag aldrig och 10 har jag aldrig behövt installera om. Men jag svarade "mer sällan än vart 5:e år" eftersom det rimmar bäst med hur ofta jag byter operativ (och numera installerar jag som sagt aldrig om det). På min huvudsakliga dator.

Jag har också lite annat där det händer att jag byter efter humör. Jag undrar om den enstaka procenten (13 respondenter) tänkte på det när de angav att de installerar om operativet varje månad?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Förr ominstallerades det inför varje LAN och/eller uppgradering, men även för att tidigare Windows var väldigt mycket mer instabil än vad saker är idag.
Sedan Windows 10 kom så har jag bara ominstallerat 2-3 ggr efter diverse uppgraderingar. Börjar egentligen bli dags igen för att få bort en massa tok efter diverse installationer och annat men så länge det går att spela utan konstiga krascher så orkar jag inte bry mig.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem

När jag köper ny dator eller om allt fuckar ur.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Oftast när jag känner att datorn är smutsig...

Typ när regedit är stökig

Gillar att formatera när jag ska installera något nytt som jag har till projekt.. sist var när jag köpte office 2019

Permalänk
Medlem

Såsom Windows 10 uppdaterar sig så utförs i stort sett en ominstallation varje år, även om användarinställningar normalt inte påverkas. En del systeminställningar som användaren inte förväntas peta på nollas.
Bara systemet överlever processen så är det ganska uppfräschat efteråt.

En bra funktion som tillkommit ganska nyligen är möjligheten att reset'a mot en online-källa, eftersom de lokala filerna kan vara skadade.

Permalänk
Medlem

Jag installerar inte ens om vid moderkortsbyte.
Sker bara om något verkligen strular då jag tycker det är ett jävla stök att få tillbaka allt som man vill ha det, alla sparfiler som ligger utspridda här och där osv.
Bytte från en 6700k-maskin till 5950x vid dess release. Bara plug and play, inga konstigheter

Permalänk
Medlem

Någon gång per år eller när jag byter hårdvara

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Sedan win7 har behoven radikalt minskat.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vid byte av moderkort. Dvs, en gång hittills på primärdatorn. Gör det bara när det är absolut nödvändigt, så sällan som bara möjligt. Jag specialanpassar så mycket och har autoinlogg på så mycket att det tar veckor, kanske månader, efter installationen innan allt funkar som det ska.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja jisses, jag minns tiden då jag kunde serienumret till min extremt lagliga kopia av Win98SE utantill.

Numera förstår jag inte riktigt vad man gör om man behöver dra in en nyinstallation särskilt ofta om man inte gör något radikalt. Är säkert 3 år sedan min Win10-install och den rullar på som tåget

Permalänk

Distrohoppade en del på speldatorn tidigare men har ärligt talat inte orkat de senaste åren. Som förväntat gick maskinen igång på samma gamla Ubuntuinstallation när jag bytte från gammal i5 till ny 5600X.

Hade ett hårdvaruhaveri som ledde till installation på ny SSD på min Mac för ett tag sen, men där drog jag bara in TimeMachine-backupen från timmen innan haveriet så jag är inte säker på att det räknas som en riktig nyinstallation.

På jobbet är det en del av vardagen att riva VM:ar på både Linux och Windows Server och bygga om dem från scratch med Ansible både för att garantera att det kan göras och för att garantera förutsägbara miljöer som inga människor gjort manuella ändringar i.

Jag slutade med Windows privat för så längesen att semi-regelbundna ominstallationer fortfarande var relativt motiverade. Det verkar ju ha blivit bättre med tiden, om man läser inläggen i tråden här.

Permalänk
Medlem

Bara vid nybygge.

Undviker man att ladda ner bloat programvara och virus så behöver man nästan aldrig installera om.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden hade jag som hobby mer eller mindre att testa olika custom Windows XP varianter, typ TinyXP, XP performance edition, m.m. men även vanliga vanilla installationer, så då formaterade jag nästan varje dag. Och då hade jag bara en dator! När jag var som värst hade jag memorerat XP SP2 cd-keyn (tror jag bara minns en del av den nuförtiden: KHF44)

Nuförtiden så försöker jag göra det så sällan som möjligt, och yrkar nästan att man inte behöver göra det längre då Windows 10 är väldigt snällt med att migrera drivutiner osv. Tror min nuvarande installation började på en Z370, 8700K baserad maskin som sedan gått fram och tillbaka mellan X570+3900X -> B550+3900X -> X570+3900X -> Z390+8700K -> B550+3900X -> X570+3900X osv (bytt mellan olika ITX och ATX chassin så...)
Och så har jag bytt grafikkort från ett 1080 Ti -> 3070 -> RX570 också där inne. Fast då har jag faktiskt ansträngt mig o kört DDU.

Nu uppgraderade jag också till läckta Windows 11 och det funkar kanon det också. Hopningsvis kan jag ta mig härifrån till stable Windows 11, annars kanske jag måste ta mig en ominstallation. Men hoppas inte det.

Är så jäkla jobbigt med alla 2FA koder och game launchers nuförtiden. Och sen har jag massa bash och powershell scripts och verktyg som ska finnas i %path% och så har jag massa program jag inte ens tänker på att jag har som är användbara ibland och dem glömmer jag alltid...

Min Mac har samma problem men där finns Time Machine så det är mer eller mindre välsignat att göra så. Min M1 Air kör samma installation jag hade på min Intel Macbook Pro innan. Var lite bök i början med x86 binaries men Rosetta fixade faktiskt att köra dem också. Men nu har jag bytt ut allt till ARM binaries på den, så mycket som går iaf.

Min mors dator har hoppat från en billig laptop med fastlödd SSD till en SATA SSD (via Clonezilla) som levt i en stationär dator, och nu sedan har jag stoppat in den i en bärbar igen. Inte formaterat om då heller

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Vila i frid

Senast var 2011-04-12 på den här datorn detta skrivs från. Äldsta 10'an är 2020-11-04 - som fortfarande har en trasig windows update (evig 0% downloading) som lär uppdateras manuellt. Harn'et tid att blåsa då kollegor kör VM'ar på den till och från.