Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det behövs numera, man kan ju byta från exempelvis Intel till Amd CPU med nya minnen och moderkort och det enda man behöver ställa in är ju bootdisken i bios.

Permalänk

Det blir verkligen inte ofta nu för tiden. Sen jag gick till win7 så blev det nyinstallation när jag bytte till ssd och sen när jag bytte ssd. Win 7 uppgraderades till win 10 och lite hårdvara har bytts mellan gångerna utan ominstallation men allt fungerar felfritt så varför fippla?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

6-12 månader, alltid någon jäkligt irriterande symptom som visar sej igenom någon win update inom den perioden

Permalänk
Medlem

Nu råkar jag precis ha installerat Windows 10 för någon vecka sedan, i samband med köp av ny dator... uppdaterar signatur ... men innan dess körde jag Windows 7 som rullat sedan 2012, då jag skaffade den datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

När det sker en större uppdatering av mobo, CPU, RAM osv. eller byte av systemdisk. OS-installationer verkar sällan gå sönder nu för tiden, så har inte haft anledning förutom situationen ovan.

Blev en installation på min 2600K-burk när den var ny, 3-4 år senare byttes systemdisken ut mot en större, snabbare och mer pålitlig SSD med en ny installation. Sen var det dags igen förra våren när jag uppgraderade till en 3600X.

Innan dess uppgraderade jag nog ~vart 3:e år. Så blir väl 3-4 år i snitt.

Permalänk

Hittills behövs det nästan aldrig för mig. Om man bara är noggrann med att avinstallera gamla dll-er och annat skräp när man uppdaterar programversioner eller så så funkar det fint på Windows. Inga slowdowns sedan start. Enda problemet har varit Adobe och Visual studio-installationerna som ser ut att inte vara så duktiga på att rensa efter sig.
Inte behövt installera om sedan Windows 10 släpptes.

På macen har jag varit tvungen att ominstallera två gånger på tre år, på grund av dåliga OS-uppdateringar från Apple (finns ingen rollback på Mac?). Men numera väntar jag till sista möjliga chansen att uppdatera MacOS och det verkar vara ett framgångskoncept.

Permalänk
Medlem

Win7 2 dagar efter release till efter end of support.
W10 ltsc planerad till 2029

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Beror på vd det är för system. Finns ju många system där det ej går att uppdatera eller installera om. Iot, bilar osv.

Windows installerade man om var2-3 år

macOS har jag installerat om var fjärde år men då med återställaren så man får allt gammalt.

Permalänk
Medlem

Hade ni frågat när jag var yngre så hade jag sagt 1-2 gånger i månaden 😄 Nu svarar jag typ varannat år om det gäller en windowsmaskin. Min Macbook Pro Late 2013 har väl installerats om 2 gånger sen 2013 tror jag. Den bara går och går, trots uppdateringar till nya os-versioner.
Windows tenderade ju förr att slöa ner sig något fruktansvärt med tiden, men det märks ju knappt längre med snabba diskar och mycket ram, så eftersom jag saknar tid, inte tycker det är kul att installera om samt att datorn oftast funkat bra så blir det ungefär varannat år, eventuellt 1 gång om året.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

2016 bytte jag till Arch men min /home är nog 10+ år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Sällan med win10, bytte moderkort och cpu nyligen och flyttade bara över allt som det var och startade datorn. Installerade drivrutinerna till MB sen har det funkat felfritt.

Samma här.
Dock nybyggda datorer och med nytt produktionsnummer via billigt cdkeys eller vad det nu var.
Ergo, samma installation kör just nu en I7, 3900x och en 1950x men med egna seriernummer.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt, om jag känner mig tvungen att göra det av någon anledning. Tror jag installerat om en gång efter att jag byggde datorn 2016

Permalänk
Medlem

Tror min nuvarande installation från 2018 är rekord för mig. Jag gillar känslan av nyformaterat men jag har helt enkelt inte orkat eller egentligen haft behov av det. Har blivit en typisk "jag borde formatera för att det är skönt" men har levt med den tanken i över ett år nu

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk

När själva hjärtat säger STOP STOP STOP vi får bryyyta här!"
Vid absoluta nödfall, men helst aldrig

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

På mina personliga datorer försöker att göra det så sällan som möjligt.
Så framförallt vid byte av systemdisk eller om datorn blir knäpp och jag inte lyckas lösa det på annat sätt.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Som många andra har behovet att ominstallera nästan försvunnit, minns under windows 98/2k när man gjorde det nån gång i halvåret eller så.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Innan windows 10 var det säkert 1 till 2 ggr per kvartal.
Men nu har jag endast installerat om 1 gång sedan det släpptes.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

1-2 gånger per år. Dock har jag märkt att det tar ganska lång tid att stänga av datorn. Varför vet jag ej.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

När jag gör ett "större" hårdvarubyte (så som moderkort/platform) eller ifall något blir väldigt korrupt med installationen.

Permalänk
Inaktiv

Sedan Windows 8, aldrig. Installationen håller så länge datorn i fråga fortfarande används. Min gamla 2700K-baserade dator gick från Windows 8, 8.1 och till 10 så länge jag fortfarande hade den. Med Windows 7 blev det ominstallation någon gång om året och hur många ominstallationer som krävdes ökade med äldre OS. Windows XP installerades om ett par gånger om året, Windows 98 en gång i månaden, om inte oftare än så.

Av mina nuvarande egna datorer så är det min gamla Lenovo Ideapad-laptop som kört samma installation längst. Samma installation som den kom med vid köpet för snart fem år sedan (november/december 2016).

Kostar bara en massa tid att installera om och det ger ingen vinning, såvida inte OS'et kraschat. Men har inte hänt på någon av mina egna datorer sedan 10'an.

Permalänk
Medlem

Kunde min Windows XP nyckel i huvudet, kan fortfarande ungefär halva haha, nu för tiden blir de vid nybygge eller vid byte av betydande hårdvara.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Endast om något går sönder så hårt att jag omöjligen kan lösa problemet, vilket händer väldigt sällan.

Windows 10 Pro på min huvudmaskin började sin resa som 1511 "Threshold 2", har uppdaterats till nyare version varje gång Microsofts bäst-före-datum passerats, har migrerats till ny hårdvara (moderkort/cpu/lagring, inklusive plattformsbyte från Intel till AMD) minst lika många gånger och har misshandlats ganska hårt över åren med diverse justeringar för att döda Microsofts förbannade telemetri (Sledgehammer är för övrigt det som funkar bäst i dagsläget). Sitter på 1909 nu, vilket tyvärr ser ut att vara slutet, för jag har försökt uppdatera till 20H1 flera gånger på olika sätt men hittills går det alltid åt skogen en bra bit in och jag har inte hittat någon lösning.

2021 kan således bli ett historiskt år, när jag faktiskt blir tvungen att installera om. Vilket är ett jävla skit, för det brukar ta 1-2 veckor för mig att installera och konfigurera allt som jag vill ha det...

Sambons installation har klarat sig ännu längre, även hon sitter på 1909 nu och har bytt hårdvara lika ofta som jag, och kommer från början från Windows 7, som installerades ... ööh ... så länge sen att jag inte har en aning.

TL:DR; Windows 10 är riktigt bra på att överleva versionsuppdateringar och totala hårdvarubyten över lång tid, det är faktiskt imponerande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Några gånger i månader för mina VM , och för main os vanligtvis installerar jag endast om vid HD krash.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hanjou:

Några gånger i månader för mina VM

Fundera lite på snapshots, iaf ett som du döper till "virgin installation". Rackarns bekvämt.

Permalänk
Medlem

Kommer knappt ihåg senast... Så valde var femte år. Även om det inte är helt sant, från räknas Windows 8 till Windows 10 uppgradering som ominstallation 😂?. Men desto längre bak i tiden desto oftare blev det ominstallation... Så någonting bra har väl Microsoft gjort.

Har bytt ut varenda komponent inklusive SSD två gånger minst utan att installera om. Fan va skönt!

Permalänk
Medlem

installerar 1 gång, tar en backup image när det är fresh install.. thats it, sedan löpande incremental backups varje vecka

Permalänk
Medlem

På XP tiden installerade jag om nästan 1 gång i månaden, Efter Övergången till vista / Windows 7/8 blev det 1-2 ggr per år snarare pga större hårdvarubyten, Efter Windows 10 har jag installerat om 1 gång sen lansering, har bekvämt behållt samma installation över ett antal moderkorts / platformsbyten utan några problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i kören: så sällan jag kan. Ominstallation alltid vid moderkortsbyte dock.

Ominstallationen går fort men att få tillbaka allt som det var brukar ta en vecka eller mer. Så skönt att slippa.

Win10 är ju så mycket bättre på den punkten förr var man ju tvungen att ominstallera för det segade ner sig efter ett tag.
Men det kanske beror på att hårdvaran är så mycket kraftfullare nu så man inte märker det på samma sätt längre vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Min primära stationära installerades hösten 2008 när den köptes med Windows Vista. Sen dess har jag migrerat samma installation till SSD, bytt grafikkort säkert 10ggr, uppgraderat till Windows 7, och Windows 10, bytt till en annan större SSD, bytt moderkort och CPU...

Varför ska man installera om? Som att måla om badrummet varje gång man duschar eller något... går ju lika bra att städa och hålla koll på grejerna...

Permalänk

Senast var typ 3 år sedan eller nåt. Jag gör det endast om jag byter hårddisk. Helst inte ens då om jag kan flytta över allt på något vis enklare än ominstallation.