high end pc stänger av sig själv. ibland..

Permalänk

high end pc stänger av sig själv. ibland..

jag har en pc med 3090 5950 x 64 gb ram 1000 watt nätagg. som är i ett klädförråd ja gjort till ett varmt datorrum . datorn är inkopplad i ett grenuttag med 3 skärmar som sitter i ett eluttag i väggen som också har en lampknapp. det har hänt att 2 st grenuttag dött av belastning. så fått byta ut . datorn har också stängt av sig själv i samband med att grenuttagen dör. jag provade fördela så datorn fick ström i ett eget grenuttag till väggen. och sen skärmarna o de andra i uttaget utanför klädkammaren. då slutade datorn stänga av sig. och allt fungerade i 24 timmar. sen idag hände detta igen. jag flyttade då ut datorn i stora rummet, där de också är kyligare. och kopplade in datorn direkt i väggen samt stresstestade den med prime 95 och furmark samtidigt i en timme. allt gick bra. vad beror detta på? är det fel på datorn? är det fel på min psu? kortsluter moderkortet på något sätt? eller är det fel i fasaden? har ja strul med uttagen? om datorn klarar furmark och prime 95 i en timme? då borde väl datorn vara felfri? eller har jag fel? vet inte riktigt hur jag ska bedömma detta. dock när ja stresstestade ute i kyliga rummet hade jag bara en skärm inkopplad. temperaturerna va ungefär samma.mina tre skärmar skiljer sig lite från varandra också. en är 15 år gammal o går in i hdmi. en annan är en gammal 144 hz skärm . båda dessa är 1920.1080 24 tum. min primära är en 27 tum 165 hz skärm. me g sync i grejor. lite lurkig uppsättning kanske. skulle gärna behöva höra råd gällande de här med strömmen och uttagen o allting ja beskrivit. är bara riktigt rädd något är fel med datorn.

Permalänk
Medlem

Låter spontant som den blir för varm.
Vad har du för temp på delarna när den står i garderoben (vid användning).

Permalänk
Avstängd

Vad är det för nätagg?

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Vad är det för nätagg?

rm1000 corsair

Permalänk
Skrivet av Sions:

Låter spontant som den blir för varm.
Vad har du för temp på delarna när den står i garderoben (vid användning).

prime 95 o furmark , typ 79 /80 gpu och cpu 75-83 , går väldigt upp o ner me 5950

Permalänk
Inaktiv

Hur lyckas du överbelasta ett eluttag? Vad har du mer än datorn/skärmar i uttaget?

Permalänk
Medlem

Testa memtest+ eller liknande testprogram.
Annars kan du testa ställa datorn utanför garderoben i ca en vecka, för att utesluta om garderoben har något med saken att göra.
Kan ju vara andra delar som blir varma, tex chipset på moderkort, hdd/ssd, minnen, PSU.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Hur lyckas du överbelasta ett eluttag? Vad har du mer än datorn/skärmar i uttaget?

vet inte funderar på om propp går eller något ingen aning.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Testa memtest+ eller liknande testprogram.
Annars kan du testa ställa datorn utanför garderoben i ca en vecka, för att utesluta om garderoben har något med saken att göra.
Kan ju vara andra delar som blir varma, tex chipset på moderkort, hdd/ssd, minnen, PSU.

om den skulle klara memtest + utan problem bör de alltså inte vara något fel på just datorn? ja har ju iof en ugn som ibland går av vid användning oxo... haha

Permalänk
Medlem

memtest+ testar ramminnena, du testa prime95 vilket mest belastar CPU, furmark belastar lite av varje.
Skillnaden är att memtest skriver till varje byte på minnet, om en del av minnet är trasigt kan datorn fungera fram tills den försöker läsa/skriva från just den trasiga biten.
Men tror egentligen inte du har fel på minnena, men bara för att utesluta, är gratis att testa.
Du borde få blåskärm vid dåliga minnen.

Men låter även som du har andra elfel.
Du kanske ska montera en UPS framför datorn.
En liten UPS behöver enbart klara hålla allt igång ett tiotal sekunder, om strömkvaliten är dålig.

Permalänk
Medlem

vad har windowsloggen att säga om saken?
Jag led av random omstarter när datorn idlade, visade sig vara moderkortsmjukvara som var inne och stökade. Avinstallerade och det har inte hänt sen dess så det kan vara värt att slänga ett öga där.

Permalänk

Hur mycket har du på den säkringen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackoudan:

vet inte funderar på om propp går eller något ingen aning.

Du märker väl om proppen går...? (Antingen att du behöver byta den om du har gamla eller behöver flippa den om du har nya).

Permalänk
Skrivet av Hothep:

vad har windowsloggen att säga om saken?
Jag led av random omstarter när datorn idlade, visade sig vara moderkortsmjukvara som var inne och stökade. Avinstallerade och det har inte hänt sen dess så det kan vara värt att slänga ett öga där.

kan inte så mkt om sånt här asso men ser massa fel om distributed Com

Permalänk
Skrivet av Hothep:

vad har windowsloggen att säga om saken?
Jag led av random omstarter när datorn idlade, visade sig vara moderkortsmjukvara som var inne och stökade. Avinstallerade och det har inte hänt sen dess så det kan vara värt att slänga ett öga där.

https://imgur.com/L4SRVpe

Permalänk
Medlem
Citat:

det har hänt att 2 st grenuttag dött av belastning.

Köper du grenuttagen på Wish? Köp ett vettigt grenuttag, du ska inte snåla när det gäller sånt.

Har skärmen stängts av helt när datorn dött? Om inte så är det ju något inne i datorn som strular. Antingen hårdvara eller mjukvara.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Köper du grenuttagen på Wish? Köp ett vettigt grenuttag, du ska inte snåla när det gäller sånt.

Har skärmen stängts av helt när datorn dött? Om inte så är det ju något inne i datorn som strular. Antingen hårdvara eller mjukvara.

inget stängs av.. fläktarna går men allt e svart. till slut kan den startas om med fläktar på MAX o datan låter högt som fan. sett grenuttagen som gått sönder samtidigt slockna till slut medan detta händer.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med Ryzen, visade sig vara Turbo Core som var för högt klockat, bara att ställa ner det lite så blev datorn stabil sedan. Trodde också först att att det hade med strömmen att göra (misstänkte att nätagget blev var defekt och blev överbelastat) då datorn bara stängde av sig utan bluescreen, så kan vara värt att prova.

Permalänk

Här var senast de hände. inget har hänt sen 1 tiden idag när ja bytte uttag till rummet där ute.
Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2021-06-23 13:31:18
Händelse-ID: 172
Aktivitetskategori:(203)
Nivå: Information
Nyckelord: (1024),(4)
Användare: SYSTEM
Dator: DESKTOP-3NR8U20
Beskrivning:
Anslutningsstatus i vänteläge: Disconnected, Orsak: NIC compliance

Permalänk
Skrivet av rufio:

Har haft liknande problem med Ryzen, visade sig vara Turbo Core som var för högt klockat, bara att ställa ner det lite så blev datorn stabil sedan. Trodde också först att att det hade med strömmen att göra (misstänkte att nätagget blev var defekt och blev överbelastat) då datorn bara stängde av sig utan bluescreen, så kan vara värt att prova.

borde inte pcn greja de fan...

Permalänk
Skrivet av rufio:

Har haft liknande problem med Ryzen, visade sig vara Turbo Core som var för högt klockat, bara att ställa ner det lite så blev datorn stabil sedan. Trodde också först att att det hade med strömmen att göra (misstänkte att nätagget blev var defekt och blev överbelastat) då datorn bara stängde av sig utan bluescreen, så kan vara värt att prova.

default clock speed 3401 mhz. men min 5950 x ligger ju typ mesta dels 4500 - över 5000. även om ja inte gör något tungt. vete fan. för kass på sånt här

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt 3090 efter inköp. Helt random, ibland klarade jag mig en vecka utan omstarter, ibland nån timme. Löste sig till slut med att jag flashade in senaste bios på moderkortet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Hade liknande problem med mitt 3090 efter inköp. Helt random, ibland klarade jag mig en vecka utan omstarter, ibland nån timme. Löste sig till slut med att jag flashade in senaste bios på moderkortet.

Bios har jag inte uppdaterat.... hmm

Permalänk
Skrivet av blackoudan:

Bios har jag inte uppdaterat.... hmm

Biosuppdatering nuförtiden är mer regel än undantag.

Snabbguide om du inte är familjär med flash:
Kolla nuvarande version i bios.
Hoppa in på moderkorttillverkarens hemsida och leta upp exakt din modell.
Ladda ner senaste biosversion.
Packa upp och lägg in .ROM filen på en FAT32-formaterad USB-sticka.
Gå in i Bios och leta upp Flash-verktyget, Exempel; EZ-Flash och välj USB och stega dig fram till .ROM-filen.

Kan vara en annan filändelse än .ROM men de viktiga är att filen från tillverkarens hemsida är den som ska användas

Finns en möjlighet att uppdatera automatiskt via nätet INIFRÅN bios *Tänk inte ens tanken på att uppdatera inne i windows!* men om nåt skiter sig då står du där.

Edit: Men innan ens börja peta i dylikt som rör uppdatering. Undrar också vad för typ av kablage och anslutningar som används i din lya. Låter väldigt suspekt

Edit
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Vad är det för grenuttag du kör som inte klarar typ 1000w i belastning?
Vet inte ens om det går att få tag på så klena uttag i Sverige.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Vad är det för grenuttag du kör som inte klarar typ 1000w i belastning?
Vet inte ens om det går att få tag på så klena uttag i Sverige.

från komplett 150 spänn, 3500 watt med strömbrytare. verkar fungera nu dock när ja kört ut en förlängning ut i andra rummet och inte använder de kontakter nära kammaren ^^. men får se mer imorgon.. kan ju hända plötsligt... men höll sig från kl 13 idag iaf tills nu!

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Biosuppdatering nuförtiden är mer regel än undantag.

Snabbguide om du inte är familjär med flash:
Kolla nuvarande version i bios.
Hoppa in på moderkorttillverkarens hemsida och leta upp exakt din modell.
Ladda ner senaste biosversion.
Packa upp och lägg in .ROM filen på en FAT32-formaterad USB-sticka.
Gå in i Bios och leta upp Flash-verktyget, Exempel; EZ-Flash och välj USB och stega dig fram till .ROM-filen.

Kan vara en annan filändelse än .ROM men de viktiga är att filen från tillverkarens hemsida är den som ska användas

Finns en möjlighet att uppdatera automatiskt via nätet INIFRÅN bios *Tänk inte ens tanken på att uppdatera inne i windows!* men om nåt skiter sig då står du där.

Edit: Men innan ens börja peta i dylikt som rör uppdatering. Undrar också vad för typ av kablage och anslutningar som används i din lya. Låter väldigt suspekt

ok tack! ja ja vet inte riktigt.. bor i en nybyggd etta ... har nåt elskåp här. ugnen går väl ibland o sen kommer de tillbaka... men de va länge sen nu. kanske 1 månad sen. men nu har datorn börjat . i närheten av datorrummet har ja ju en torktumlare, diskmaskin o tvättmaskin också. bett en snubbe komma hit o kolla för säkerhetsskull oxo. nu höll de från kl 13 idag tills nu när ja förlängt sladden ut till ett annat uttag i andra rummet. men får se mer i morgon när ja jobbar me datorn.

Permalänk
Medlem

För mig var det gigabytes 'EasyTune' som hade smygit sig in och ställde till med problem

Permalänk

@blackoudan; Min kusin flyttade hemifrån till en 1a (22-24kvm)för säg 5-6år sen kanske, nybyggt i Upplands Väsby, Stockholm. Hade aldrig haft strul med sin dator innan men de skedde omstarter och diverse numera. Minns ärligt talat inte i detalj med köksfläkten var inblandad det minns jag tydligt. Nu när vi ändå är inne på de så måste jag fan göra lite back-check med honom. Flyttade till större i Bålsta, Stockholm för nåt år sen och allt är frid och fröjd Samma dator.
Varje historia är ju en egen historia men ju mer olustigheter du märker av som inte faller på plats med vanlig normal drift av utrustning ju mer börjar man undra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

@blackoudan; Min kusin flyttade hemifrån till en 1a (22-24kvm)för säg 5-6år sen kanske, nybyggt i Upplands Väsby, Stockholm. Hade aldrig haft strul med sin dator innan men de skedde omstarter och diverse numera. Minns ärligt talat inte i detalj med köksfläkten var inblandad det minns jag tydligt. Nu när vi ändå är inne på de så måste jag fan göra lite back-check med honom. Flyttade till större i Bålsta, Stockholm för nåt år sen och allt är frid och fröjd Samma dator.
Varje historia är ju en egen historia men ju mer olustigheter du märker av som inte faller på plats med vanlig normal drift av utrustning ju mer börjar man undra.

De eluttag som hitills inte fungerat är dessa:
https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-...
har bbytt till ett vanligt i väggen som sitter ner mot golvet.. och hahr fungerat sen igår. vete fan hhaha