Få musen att hoppa jämt mellan 2 skärmar med olika upplösningar?

Permalänk
Medlem

Få musen att hoppa jämt mellan 2 skärmar med olika upplösningar?

Hej jag inskaffade mig en predator xb273ugx (1440p) och är riktigt nöjd ingen backlight bleed som jag stör mig på och hur bra färger som helst.

Så min gamla BenQ XL2720Z blev min nya andra skärm men har märkt att när jag ska gå mellan skärmarna så från 1440p->1080p så måst jag ha musen 9-10cm från botten för att kunna gå över till andra skärmen.

Går det andra ändra eller får man leva med det eftersom man kör med två olika upplösningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Skulle också tycka att det var trevligt om det gick att fixa. Som det är nu har jag flyttat den "virtuella" skärmen i inställningarna så att bottnarna ligger i samma höjd, tycker det är mycket bättre än toppen.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man siffrorna på skärmarna? som det är nu så har datorn/gpu nämnt min primära som nr2 och min gamla fortfarande som nr1 fast jag har nr2 i nr1 gamla display port och nr1 i ny display port på GPU:n

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ingen aning tyvärr. Nummer 1 är min nyaste skärm, så ingen aning hur det bestäms

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hellmix:

Hur ändrar man siffrorna på skärmarna? som det är nu så har datorn/gpu nämnt min primära som nr2 och min gamla fortfarande som nr1 fast jag har nr2 i nr1 gamla display port och nr1 i ny display port på GPU:n

Numren är "portnummer" på grafikkortet så då får du flytta kablarna för att byta men du kan ange vilken skärm som är primär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det går ställa in skärmarnas placering mer specifikt?
Om kan knappa in hur tex pixelförhållande är mellan skärmarna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hur ändrar man siffrorna på skärmarna? som det är nu så har datorn/gpu nämnt min primära som nr2 och min gamla fortfarande som nr1 fast jag har nr2 i nr1 gamla display port och nr1 i ny display port på GPU:n

Du ändrar på siffrorna genom att gå till Inställningar>Visningsalternativ> Gör den här bildskärmen till primär bildskärm

Och genom Nvidias kontrollpanel "Ställ in flera bildskärmar", flytta runt skärmarna som du önskar och högerklicka och välj "Gör till primär".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Numren är "portnummer" på grafikkortet så då får du flytta kablarna för att byta men du kan ange vilken skärm som är primär.

Skrivet av xSean145:

Du ändrar på siffrorna genom att gå till Inställningar>Visningsalternativ> Gör den här bildskärmen till primär bildskärm

Och genom Nvidias kontrollpanel "Ställ in flera bildskärmar", flytta runt skärmarna som du önskar och högerklicka och välj "Gör till primär".

har gjort nr 2 till primär men nu vet jag om jag vill få den till nr 1 så är det portarna på GPU:n som jag ska ändra på.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Skrev om detta tidigare där jag även gav en länk till ett program som löser det.
#19011121

Funkar kanon 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

har gjort nr 2 till primär men nu vet jag om jag vill få den till nr 1 så är det portarna på GPU:n som jag ska ändra på.

Ända gången när ordningen på portarna till en modern GPU gör något speciellt är när man kallstartar en dator från att ha varit helt strömlös så visas bios bootloggan på skärmen som är kopplad till port 1. Har du datorn i fastboot så kommer den ihåg vilken skärm som är primär när man bootar.