Snabbtest: Kylblock eller radiator först – SweClockers reder ut

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Kylblock eller radiator först – SweClockers reder ut

Kenneth reder ut om det gör någon skillnad att ha radiator eller kylblock först när man bygger vattenkylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det som är viktigast med vattenkylning, är att reservoaren sitter före pumpen, så att pumpen alltid får vätska för smörjning och kylning.

Jag kör min setup så här res/pump -> cpu -> radiator -> gpu -> radiator -> res/pump, endast för att slippa en massa slangar överallt i datorn.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Eftersom det kommer normaliseras i hela systemet, så känns det rätt logiskt att ordningen inte spelar någon roll för temperaturen ;p

Dock som ovan säger, man vill förstås att pumpen alltid ska ha vätska, så den inte går torrt/överbelastas/hettas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Mina loopar brukar generellt börja med reservoar-pump-högsta punkt... Pump och res. brukar vara lägsta punkten.

Permalänk

Båda såklart! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

en Klockrent hjärta i hårddisken ...eller nåt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Proffsmoddare

Bra tester @Kenneth! Mera vattenkylning!

Som du skriver spelar ordningen ingen som helst roll om man bara har en värmegenerande komponent då du effektivt sätt alltid har nerkyld vätska direkt in i ditt CPU-block. I alla fall I detta scenariot då pumpen inte tillför en märkbar mängd värme till systemet. Dina temperaturer reflekterar detta perfekt!

Om man bara tänker på det rent teoretiskt så får man:
PUMP --> CPU --> RADIATOR
vs
PUMP --> RADIATOR --> CPU

Så är båda identiska. Då du effektivt sätt bara flyttat pumpen. Om du förlänger kedjan/loopen så ser man snabbt att båda är samma:
PUMP --> CPU --> RADIATOR --> PUMP --> CPU --> RADIATOR ...
Jämfört med
PUMP --> RADIATOR --> CPU --> PUMP --> RADIATOR --> CPU ...

Denna kedja är oändligt lång då det är en loop kan man börja vart man vill i flödesschemat.

Förenklar vi detta ytterligare och tar bort pumpen så syns det väldigt tydligt:
CPU --> RADIATOR --> CPU --> RADIATOR --> CPU --> RADIATOR -->
vs
. . . . . . . RADIATOR --> CPU --> RADIATOR --> CPU --> RADIATOR --> CPU -->

Du har alltså alltid det kallaste vattnet in i ditt CPU-block. Oavsett konfiguration.

Det blir dock skillnad när man lägger in flera saker. Tex om du kör vattnet från Radiatorn direkt in i din GPU/GPUer som värmer vattnet någon grad innan det sen går in i ett cpu-block. Då ändras din DELTA-temp med någon grad och istället för att kyla cpun med vatten som är tex 30 grader så kanske du kyler med vatten som är 32 grader. Då kommer du se någon grads skillnad på temperaturen på din CPU. Samma gäller att om din CPU ligger först så kommer GPU/er se en högre vattendelta och gå lite varmare. Men då gpuer inte är lika känsliga vid överklockning brukar många sätta sin CPU först i loopen.

Men det är precis som du säger. Ordningen spelar mindre/ingen roll för den vanliga användaren. Skulle säga att det enbart spelar roll om du är överklockare och försöker få ut absolut max från din CPU. Dvs extremfall även här.

Har också läst att det kan vara fördelaktigt att ha radiatorn före pumpen då den får lite längre livslängd om den matas med svalare vatten. Dvs Radiator, Reservoar, Pump och sen CPU/GPU.

Men skulle helt klart säga att det är mer viktigt att man får ett flöde som fungerar bra med sina slangar. Så man inte har slangar som går kors och tvärs bara för att man ska ha en viss ordning. Så länge man har Reservoar sen Pump är man i princip okej.

Ytterligare läsning/tester om någon är intresserad.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Bra tester @Kenneth! Mera vattenkylning!

Som du skriver spelar ordningen ingen som helst roll om man bara har en värmegenerande komponent då du effektivt sätt alltid har nerkyld vätska direkt in i ditt CPU-block. I alla fall I detta scenariot då pumpen inte tillför en märkbar mängd värme till systemet. Dina temperaturer reflekterar detta perfekt!

Om man bara tänker på det rent teoretiskt så får man:
PUMP --> CPU --> RADIATOR
vs
PUMP --> RADIATOR --> CPU

Så är båda identiska. Då du effektivt sätt bara flyttat pumpen. Om du förlänger kedjan/loopen så ser man snabbt att båda är samma:
PUMP --> CPU --> RADIATOR --> PUMP --> CPU --> RADIATOR ...
Jämfört med
PUMP --> RADIATOR --> CPU --> PUMP --> RADIATOR --> CPU ...

Denna kedja är oändligt lång då det är en loop kan man börja vart man vill i flödesschemat.

Förenklar vi detta ytterligare och tar bort pumpen så syns det väldigt tydligt:
CPU --> RADIATOR --> CPU --> RADIATOR --> CPU --> RADIATOR -->
vs
. . . . . . . RADIATOR --> CPU --> RADIATOR --> CPU --> RADIATOR --> CPU -->

Du har alltså alltid det kallaste vattnet in i ditt CPU-block. Oavsett konfiguration.

Det blir dock skillnad när man lägger in flera saker. Tex om du kör vattnet från Radiatorn direkt in i din GPU/GPUer som värmer vattnet någon grad innan det sen går in i ett cpu-block. Då ändras din DELTA-temp med någon grad och istället för att kyla cpun med vatten som är tex 30 grader så kanske du kyler med vatten som är 32 grader. Då kommer du se någon grads skillnad på temperaturen på din CPU. Samma gäller att om din CPU ligger först så kommer GPU/er se en högre vattendelta och gå lite varmare. Men då gpuer inte är lika känsliga vid överklockning brukar många sätta sin CPU först i loopen.

Men det är precis som du säger. Ordningen spelar mindre/ingen roll för den vanliga användaren. Skulle säga att det enbart spelar roll om du är överklockare och försöker få ut absolut max från din CPU. Dvs extremfall även här.

Har också läst att det kan vara fördelaktigt att ha radiatorn före pumpen då den får lite längre livslängd om den matas med svalare vatten.

Ytterligare läsning/tester om någon är intresserad.

Fast även då, om du har ett bra flöde och inte droppar till din radiator kommer en extra komponent öka hela loopens temperatur inte bara efter. Så även om du överklockar kommer inte positionen i loopen förändra något.

Pratar vi komplexa loopar med många komponenter så lär väl flödet vara problem snarare än position.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Commander:

Fast även då, om du har ett bra flöde och inte droppar till din radiator kommer en extra komponent öka hela loopens temperatur inte bara efter. Så även om du överklockar kommer inte positionen i loopen förändra något.

Delta före och efter radiatorn är såklart mindre med högt flöde såklart. Men det kan fortfarande ge skillnad.

Den totala effekten i loopen blir oförändrad såklart. Men sätter du 10st värmekällor i serie i en loop så kommer den svalaste vätskan att komma i värmekälla #1 och så kommer det gradvis bli varmare för varje källa. Dvs så kommer värmekälla nr 10 kylas med det varmaste vattnet och därmed hålla den högsta temperaturen av alla källor. Om flödet genom alla källor är oändligt högt så håller alla identisk temperatur. Men så är ju inte fallet i alla setups.

I ett vanligt standard vattenkylningssystem så pratar vi såklart inga jätteskillnader. Och skillnaden är minimal, speciellt i system med högt/bra flöde. Men när man får mer komplexa loopar med många böjar, flera block för gpus, cpus, ram osv så kan det ge en skillnad när flödet blir lägre.

Men som jag skrev, för den normala användaren så är det inget problem så länge pumpen ligger efter reservoaren.

Tror vi håller med varandra!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Entusiast

En sak jag tycker är ett måste för custom loops är tempsensor för vattnet och att sen sätta fläktarnas rpm baserat på vattentempen istället för nån enskild komponent så som GPU eller CPU.

Tex. så CPU kommer alltid spika i temp när den kommer under belastning och att då varva upp fläktarna från 500rpm till 1800rpm kommer inte påverka ett endaste dugg för tempen på din CPU då vattnet tar lång tid på sig att värmas upp. Det enda du kommer få är en högljudd dator. Att slippa en högljudd dator är ju en av orsakerna man väljer att köra vattenkylt...

Det skulle du kunna testa nästa gång Kenneth

Permalänk
Medlem

Pump/res->Gpu->Rad->Vrm->Rad->Cpu->Radx2->Pump/res

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Commander:

Pratar vi komplexa loopar med många komponenter så lär väl flödet vara problem snarare än position.

Såg att du redigerade först efter att jag börjat skriva mitt svar.

Precis, om du försämrar flödet så kommer ju temperaturskillnaden före och efter radiatorn vara större. Men då kommer ordningen att spela mer roll. För då blir skillnaden mellan varje komponent större. Då börjar ordning spela större roll (fast i det stora hela en obetydande liten roll för majoriteten av alla system/användare).

Ska pointeras ut här att vi pratar någon grad hit och dit. Tror vi håller med varandra även om vi förklarar lite olika

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Trodde någon verkligen något annat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dem8n:

Trodde någon verkligen något annat?

Ganska klassisk fråga från såna som är nya i området... väldigt oroliga över ordningen på komponenterna

Permalänk
Medlem

Nu är det ordentligt med idetorka ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

En sak jag tycker är ett måste för custom loops är tempsensor för vattnet och att sen sätta fläktarnas rpm baserat på vattentempen istället för nån enskild komponent så som GPU eller CPU.

Tex. så CPU kommer alltid spika i temp när den kommer under belastning och att då varva upp fläktarna från 500rpm till 1800rpm kommer inte påverka ett endaste dugg för tempen på din CPU då vattnet tar lång tid på sig att värmas upp. Det enda du kommer få är en högljudd dator. Att slippa en högljudd dator är ju en av orsakerna man väljer att köra vattenkylt...

Det skulle du kunna testa nästa gång Kenneth

Skulle va najs med vattentemp, själv pillar jag på moderkortets fläktkurva och sätter min max temps samt rpm. Lite pill dock.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nu är det ordentligt med idetorka ser jag.

Nästa test lär väl va om diametern på slangarna gör skillnad

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ganska klassisk fråga från såna som är nya i området... väldigt oroliga över ordningen på komponenterna

Jaha där ser man, de kanske förväxlar det med mer komplicerade byggen, men inte ens där når vattentempen några kritiska nivåer om man ökar på flödet.
För mig var det under 1 liter så ökade tempen när flera komponenter var inkopplade, flera grafikkort och cpu, över det gav ingen mätbar skillnad, pumpen var nästa nere på minimum.
Mitt råd skulle vara att experimentera med just ert bygge och hitta det lägsta flödet som ger bra resultat. Blir mindre oljud och mindre strömförbrukning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Skulle va najs med vattentemp, själv pillar jag på moderkortets fläktkurva och sätter min max temps samt rpm. Lite pill dock.

Merparten moderkortstillverkare har ju nån sorts "ramp up" så du slipper revvande fläktar för såna där temporära spikar. Men om du gör nåt där tempen går upp i typ en minut så kommer fläktarna dra iväg helt i onödan...

Köpte temp för vattnet till min andra loop och tillsammans med det en aquaero 6 pro. Aquaeron har jag kvar än idag och använt i flera loopar, en alldeles ypperlig sak för custom loops med mjukvara (aquasuite) med oändliga möjligheter

Permalänk
Master of Overkill

Alla omega system jag byggt med masssssor av radds gpus etc så spelar ordning INGEN roll what so ever.
Bara mata inte en ress med vatten från en pump om du har stort system

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dem8n:

Trodde någon verkligen något annat?

Skrivet av ZyntaX:

Nu är det ordentligt med idetorka ser jag.

Det är absolut ingen självklarhet för nybörjare som inte har provat vattenkylning förut. Det påpekas väldigt tydligt i artikeln också.

Permalänk
Medlem

Så nu har vi alla lärt oss att man skall parallellkoppla block och radiator för snabbaste flöde...
Skämt åsido... Den enda möjliga saken jag skulle kunna se av skillnaden (som inte är CPU temps) är att pumpen möjligen jobbar med varmare vatten än om radiatorn kom mellan CPU och pump istället för efter pumpen. Sedan lära det förmodligen inte vara så stor skillnad att det förkortar pumpens livslängd på något påtagligt sätt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Det är absolut ingen självklarhet för nybörjare som inte har provat vattenkylning förut. Det påpekas väldigt tydligt i artikeln också.

Ingen självklarhet för nybörjare men har man kommit ett steg längre än nybörjare vet man vet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

"För er som har hållit på med vattenkylning under en längre tid kanske det här känns som ett meningslöst test" svar: ja

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

"För er som har hållit på med vattenkylning under en längre tid kanske det här känns som ett meningslöst test" svar: ja

Nu ska vi inte vara sånna. Forumet är till för alla och alltid hjälper det någon.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Bra test, det spelar ingen roll om det kan tyckas vara självklart, det finns alltid en poäng att verkligen visa det!

Vet att Der8auer på Tuben testade något liknande för övertydlighetens skull för ett tag sedan, och har för mig att det enda som kan spela någon egentlig roll är om vattenflödeshastigheten är åt skogen för låg, men då är ju systemet antingen rejält feldimensionerat eller trasigt.

Har för mig att Gamers Nexus (och eventuellt Jayz2cents) på Tuben också har gjort något liknande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nu är det ordentligt med idetorka ser jag.

Skrivet av Woods:

Nästa test lär väl va om diametern på slangarna gör skillnad

Jag uppskattade det i alla fall. Nu är det EN fråga mindre att fundera över den dagen jag själv investerar i detta område. Jag skulle snarare vilja uppmuntra Sweclockers att fortsätta med denna typen av tester. Under många år nu upplever jag att redaktionen har fokuserat för mycket på "vanliga" tester och för lite på dessa nördiga områden. Låt oss minnas exempelvis överklockningen och flytande kväve med @Meantek. Saknar dessa klipp.

Om ni tycker att Sweclockers har idétorka, vad sjutton har inte då LinusTechTips med tanke på alla sjukt märkliga projekt och ideér han tar sig ann?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

en sak jag undrar över blir inte andra komponenter lidande när du sätter fläktar först sen radiator och efter det pump-reservoar,
kan tycka att då trycker man in värme i lådan, och gpu m2-disk och annat får varmluft i stället för att ha radiator i toppen, men det
kanske går att lösa genom sidofläkt i chassit. Kör själv med Black Ice Nemesis radiator GTX 420 i toppen på ett Fractal Design Define S chassi och 8 fläktar var av 3 i fronten 3 i toppen 1 bak och en i dörren och man skulle kunna tro att det låter som airwolf
men det gör det inte så länge man håller ner farten.

https://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-s...

http://hardwarelabs.com/nemesis/gtx/420gtx/

Permalänk
Medlem

glömde säga kul att ni kör såna här tester mera sånt.

Permalänk
Medlem

Hmmm har gjort min första loop någonsin, får lite problem med tempen, ser ut som följer:

Reservoir->D5 pump->sensor 1=27C->GPU->Backplatekylning->280x30top rad->sensor2=31c->CPU->sensor3=39c->420x45 front rad
Pump går på max 4500rpm

Temp på vattnet efter en timme belastning 27-31-39, sensorerna stämmer för dom visar samma värde vid kall dator 24-24-24.
Är det flödet jag har problem med då? Eller kan det vara något annat, har vickat ut luft 3 ggr under 5dgr och ser inga bubblor i slangarna längre. Ska tillägga att gpu ligger på 400W och cpu på 150-270W.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm