Köpa och sälja aktier, gör jag vinst eller förlust?

Permalänk
Medlem

Köpa och sälja aktier, gör jag vinst eller förlust?

Jag är lite ny på det här med aktier så en lite noob fråga.

Låt säga att jag köper en aktie i bolag A för 100 kr, värdet går sedan ner och jag bestämmer mig att köpa en till för 80 kr.
Om sen värdet stiger till låt säga 90 kr och jag säljer en av mina aktier, har jag då gjort en vinst eller en förlust på 10kr?
eller är det så att det är den aktien som är "äldst" som säljs först? eller kan jag välja vilken av aktierna att sälja?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Du får ett så kallat genomsnittligt anskaffningsvärde(GAV), vilket är ett snitt av vad du betalat för alla dina aktier i ett bolag. Köper du dyrare går snittet upp och köper du billigare går ditt snitt ner, så det spelar ingen roll vilken aktie som säljs när utan båda kommer ju att vara värda lika mycket

Permalänk

Kul! Glöm inte att det finns massa böcker med kunskap och information

https://aktieskolan.se/aktiebocker/
https://www.adlibris.com/se/sok?q=Aktie

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Jag är lite ny på det här med aktier så en lite noob fråga.

Låt säga att jag köper en aktie i bolag A för 100 kr, värdet går sedan ner och jag bestämmer mig att köpa en till för 80 kr.
Om sen värdet stiger till låt säga 90 kr och jag säljer en av mina aktier, har jag då gjort en vinst eller en förlust på 10kr?
eller är det så att det är den aktien som är "äldst" som säljs först? eller kan jag välja vilken av aktierna att sälja?

Var försiktig om det är små bolag och så kallade "enpetare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kommunalrad-i-ludvi...

Men ja, som andra skriver, det blir ett GAV på hela innehavet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du går back på courtage och avgifter i den affären.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du får ett GAV som så många sagt, du säljer inte en specifik aktie, har du 1000 aktier så säljs en av dem. Du kan inte välja vilken av dessa 1000 som säljs.

Om vi helt räknar bort courtage och andra avgifter.
Aktie 1 för 100:-
Aktie 2 för 80:-
Detta ger ett GAV på 90:-

Om du då vid en kurs på 90:- säljer en aktie. Då har du gått +-0 på den affären (Ej medräknat ev. courtage och avgifter)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Istället för genomsnittsmetoden kan man välja schablonmetoden. Då betalar du 20% i skatt på försäljningssumman oavsett vad du betalat för dem. Men det ska man undvika så länge inte aktien stigit med 400%.

Köper du via ISK så är det andra skatteregler. Du betalar en årlig skatt som baseras på det värdet aktierna, oavsett om du gör vinst eller förlust. Alltså i detta betalas ingen vinstskatt i samband med försäljning.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av oobum:

Du får ett GAV som så många sagt, du säljer inte en specifik aktie, har du 1000 aktier så säljs en av dem. Du kan inte välja vilken av dessa 1000 som säljs.

Om vi helt räknar bort courtage och andra avgifter.
Aktie 1 för 100:-
Aktie 2 för 80:-
Detta ger ett GAV på 90:-

Om du då vid en kurs på 90:- säljer en aktie. Då har du gått +-0 på den affären (Ej medräknat ev. courtage och avgifter)

Hur räknar du ut då? Att det blir 90?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut då? Att det blir 90?

(100+80)/2=90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Jag är lite ny på det här med aktier så en lite noob fråga.

Låt säga att jag köper en aktie i bolag A för 100 kr, värdet går sedan ner och jag bestämmer mig att köpa en till för 80 kr.
Om sen värdet stiger till låt säga 90 kr och jag säljer en av mina aktier, har jag då gjort en vinst eller en förlust på 10kr?
eller är det så att det är den aktien som är "äldst" som säljs först? eller kan jag välja vilken av aktierna att sälja?

Är det av skatteskäl du ställer frågan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är det av skatteskäl du ställer frågan?

nejdå, vill bara veta hur det funkar

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Här är ett par exempel från Avanza på hur man räknar ut skatt med Schablonmetoden och Genomsnittsmetoden: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/03/29/sa-kla...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

nejdå, vill bara veta hur det funkar

Frågan är ju bara relevant i skattesammanhang.

Annars är det ju bara kolla på värdet av dina aktier och jämföra vad du köpt dem för om du vill veta om du är plus eller minus?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

I de flesta fall rekommenderas ISK framför aktiedepå, och då slipper du räkna ut skatten själv. En nackdel är att du med ISK betalar skatt även då aktierna går ner i värde.
Om du ligger plus eller minus, kan du göra som Triffid skrev ovan. Annars brukar det synas i internetbanken.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

ISK har verkligen förenklat aktieägande något enormt för "vanliga människor". Även om vanliga aktiekonton inte är svåra att beräkna så kan det fort bli krångligt.

Skrivet av mackanj:

I de flesta fall rekommenderas ISK framför aktiedepå, och då slipper du räkna ut skatten själv. En nackdel är att du med ISK betalar skatt även då aktierna går ner i värde.
Om du ligger plus eller minus, kan du göra som Triffid skrev ovan. Annars brukar det synas i internetbanken.

En annan nackdel med ISK är att det beskattas även om du inte investerar pengarna. Sen så beskattas man även på insättningar. Det är oftast inte viktigt, men bra att känna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Var försiktig om det är små bolag och så kallade "enpetare"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kommunalrad-i-ludvi...

Det känns som att det saknas något i den där historian. Kommunalråd investerar lite mer i ett lokalt bolag och sen säljer allt, för det enorma beloppet av 1800kr. Hans lön år 2021 är strax under 700tkr, så några promille av sin lön. Han "inser" att han gjort fel och accepterar en bot på 70tkr (ca 40x investerat belopp), men antagligen baserat på inkomst.

Anledningen till att jag tror att det saknas något i historian är pga det ekonomiska. I princip bara om han har haft någon koppling till företaget eller om han har en politisk koppling till företaget så hade varit boten rimlig. Och han är ju kommunalråd.. Lärdomen för oss vanliga är några: 1) Investera långsiktigt. 2) Jobbar du på företaget: investera långsiktigt och inom riktlinjer av finansinspektionen. 3) Har du koppling till företaget på något annat sätt (släkting, politiker, extern part, osv) så investera ej.

Ingen här hade ju knappast accepterat en avgift på 10% av sin inkomst, när man försöker lära sig med fickpengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det känns som att det saknas något i den där historian. Kommunalråd investerar lite mer i ett lokalt bolag och sen säljer allt, för det enorma beloppet av 1800kr. Hans lön år 2021 är strax under 700tkr, så några promille av sin lön. Han "inser" att han gjort fel och accepterar en bot på 70tkr (ca 40x investerat belopp), men antagligen baserat på inkomst.

Anledningen till att jag tror att det saknas något i historian är pga det ekonomiska. I princip bara om han har haft någon koppling till företaget eller om han har en politisk koppling till företaget så hade varit boten rimlig. Och han är ju kommunalråd.. Lärdomen för oss vanliga är några: 1) Investera långsiktigt. 2) Jobbar du på företaget: investera långsiktigt och inom riktlinjer av finansinspektionen. 3) Har du koppling till företaget på något annat sätt (släkting, politiker, extern part, osv) så investera ej.

Ingen här hade ju knappast accepterat en avgift på 10% av sin inkomst, när man försöker lära sig med fickpengar?

Det som saknas är kanske lite om tillvägagångssättet. Det var en aktie med låg omsättning, och endast små ordrar på säljsidan. Han köpte 50 st aktier för 3,80 kr/st samt kort därefter 20 st aktier till, varav 17 st för 3,80 kr/st och 3 st för 4,398 kr/st. På så sätt ökade kursen med 15,7%. En minut senare la han in en säljorder på hela sitt innehav, 438 st för 4,22 kr/st. Inte en enda av dessa aktier blev sålda. Det är de 3 st aktierna han köpte för 4,398 kr/st som Finansinspektionen menar gav falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris på aktien.

Det är alltså köpet om drygt 13 kr som leder till en bot på 70.000 kr.

Boten har faktiskt inget med hans inkomst att göra, utan är en ganska normal bot för marknadsmanipulation av det här slaget ("enpetare").

Visa signatur

/Seriously