Sony Playstation VR får uppföljare 2022

Permalänk
Medlem

Lite sent att släppa headsetet i slutet av 2022 ifall de vill hålla momentum uppe efter PSVR, det kan väl inte vara så många som köper nuvarande PSVR till PS5?

Annars tror jag det blir bra och hoppas verkligen att den blir bakåtkompatibel.
Headsetet kan bli väldigt viktig för framtiden av VR då vi äntligen får se lite mer avancerade spel, vilket kan locka en betydligt större målgrupp.

Hur stor andel av VR spelen kräver att man står upp och spelar? Spel där man ändå sitter ner borde väl inte begränsas av att man använder kabel?
Sen ifall spelen bygger på att man tittar åt samma håll hela tiden så borde väl inte heller kabel bli ett problem heller?
WiFi 6 är ju tyvärr lite slött, men det håller ju typ samma hastighet som USB-C porten, så det är väl möjligt att det kommer trådlöst senare, jag hoppas dock på ett snabbare gränssnitt.

Ska bli intressant att se vad prestandan kommer att tillföra, den har väl typ 8ggr högre prestanda än Quest 2 och kommer ha stöd för asset streaming, så det bör bli stor skillnad jämfört med dagens simplare spel.

Kommer att boka så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite sent att släppa headsetet i slutet av 2022 ifall de vill hålla momentum uppe efter PSVR, det kan väl inte vara så många som köper nuvarande PSVR till PS5?

Annars tror jag det blir bra och hoppas verkligen att den blir bakåtkompatibel.
Headsetet kan bli väldigt viktig för framtiden av VR då vi äntligen får se lite mer avancerade spel, vilket kan locka en betydligt större målgrupp.

Hur stor andel av VR spelen kräver att man står upp och spelar? Spel där man ändå sitter ner borde väl inte begränsas av att man använder kabel?
Sen ifall spelen bygger på att man tittar åt samma håll hela tiden så borde väl inte heller kabel bli ett problem heller?
WiFi 6 är ju tyvärr lite slött, men det håller ju typ samma hastighet som USB-C porten, så det är väl möjligt att det kommer trådlöst senare, jag hoppas dock på ett snabbare gränssnitt.

Ska bli intressant att se vad prestandan kommer att tillföra, den har väl typ 8ggr högre prestanda än Quest 2 och kommer ha stöd för asset streaming, så det bör bli stor skillnad jämfört med dagens simplare spel.

Kommer att boka så fort som möjligt.

Spel som man sitter ner begränsas inte av nån kabel.
Alla spel som spelas "roomscale" spelas med fördel stående. Flesta går att spela sittande men imo känns det antingen handikappat, clunky eller helt enkelt förstörande för inlevelsen.

Med det sagt, man kan spela roomscale spel med kabel, det är bara att det resulterar mer i stillastående och att man använder tex höger spak för att vända sig i spel ist för att vända sig fysiskt osv.
Trådlös ger mer frihet och vänjer man sig utan kabel är det väldigt svårt att gå tillbaka att köra med kabel.
Tak-monterar man kabeln kan man få bra rörelsefrihet men man måste alltid då tänka på att inte tvinna åt samma håll för då går kabel av till slut.

PS5 har wifi 6 och med det hoppas jag dom kommer med en sån lösning minst för att kunna köra PSVR2 trådlöst.
Med Quest 2 officiella AirLink fungerar det hur bra som helst att köra trådlöst.
Jag kör max upplösning + 200Mbps (max med AirLink) och det finns absolut inget jag saknar med det som gör att man ens skulle behöva en "snabbare lösning".
Eller var det nått speciellt du tänkte på med snabbare gränssnitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spel som man sitter ner begränsas inte av nån kabel.
Alla spel som spelas "roomscale" spelas med fördel stående. Flesta går att spela sittande men imo känns det antingen handikappat, clunky eller helt enkelt förstörande för inlevelsen.

Med det sagt, man kan spela roomscale spel med kabel, det är bara att det resulterar mer i stillastående och att man använder tex höger spak för att vända sig i spel ist för att vända sig fysiskt osv.
Trådlös ger mer frihet och vänjer man sig utan kabel är det väldigt svårt att gå tillbaka att köra med kabel.
Tak-monterar man kabeln kan man få bra rörelsefrihet men man måste alltid då tänka på att inte tvinna åt samma håll för då går kabel av till slut.

PS5 har wifi 6 och med det hoppas jag dom kommer med en sån lösning minst för att kunna köra PSVR2 trådlöst.
Med Quest 2 officiella AirLink fungerar det hur bra som helst att köra trådlöst.
Jag kör max upplösning + 200Mbps (max med AirLink) och det finns absolut inget jag saknar med det som gör att man ens skulle behöva en "snabbare lösning".
Eller var det nått speciellt du tänkte på med snabbare gränssnitt?

Jag vet inte hur Sony ställer sig till sådant, men dom skulle kunna göra som Oculus och erbjuda trådlöst som en experimentell betafunktion. Däremot tror jag att det är en supportmardröm att erbjuda trådlöst över Wifi6 som en standardlösning, då det finns så många konfigurationer av boenden och nätverk där det kommer strula. I så fall skulle dom behöva ha något i stil med en separat dongel med ett mindre tätt frekvensband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag vet inte hur Sony ställer sig till sådant, men dom skulle kunna göra som Oculus och erbjuda trådlöst som en experimentell betafunktion. Däremot tror jag att det är en supportmardröm att erbjuda trådlöst över Wifi6 som en standardlösning, då det finns så många konfigurationer av boenden och nätverk där det kommer strula. I så fall skulle dom behöva ha något i stil med en separat dongel med ett mindre tätt frekvensband.

Det har du rätt i, tänkte inte på att det är bakom test/beta som ett skydd för att just slippa ha support hur folk ska ställa in sina routrar och hemma nätverk

Hoppas Sony iaf fixar en trådlös anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spel som man sitter ner begränsas inte av nån kabel.
Alla spel som spelas "roomscale" spelas med fördel stående. Flesta går att spela sittande men imo känns det antingen handikappat, clunky eller helt enkelt förstörande för inlevelsen.

Med det sagt, man kan spela roomscale spel med kabel, det är bara att det resulterar mer i stillastående och att man använder tex höger spak för att vända sig i spel ist för att vända sig fysiskt osv.
Trådlös ger mer frihet och vänjer man sig utan kabel är det väldigt svårt att gå tillbaka att köra med kabel.
Tak-monterar man kabeln kan man få bra rörelsefrihet men man måste alltid då tänka på att inte tvinna åt samma håll för då går kabel av till slut.

PS5 har wifi 6 och med det hoppas jag dom kommer med en sån lösning minst för att kunna köra PSVR2 trådlöst.
Med Quest 2 officiella AirLink fungerar det hur bra som helst att köra trådlöst.
Jag kör max upplösning + 200Mbps (max med AirLink) och det finns absolut inget jag saknar med det som gör att man ens skulle behöva en "snabbare lösning".
Eller var det nått speciellt du tänkte på med snabbare gränssnitt?

Har lite svårt att se att det inte görs några kompromisser när bandbredden ligger på 5% av vad HDMI 2.1 vill ha för stöd av 4K/120FPS.
Helst så skulle man ju ha två headset att jämföra med, men det blir väl tyvärr svårt.
Man vet ju oftast inte vad man missar innan man testar något som är bättre, för att sedan ha svårt att gå tillbaka.

Frågan är ju också hur mycket extra fördröjningen det skapas vid komprimeringen också.

Vill man verkligen ha OLED för VR BTW, hade inte den tekniken också vissa begränsningar i sammanhanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har lite svårt att se att det inte görs några kompromisser när bandbredden ligger på 5% av vad HDMI 2.1 vill ha för stöd av 4K/120FPS.
Helst så skulle man ju ha två headset att jämföra med, men det blir väl tyvärr svårt.
Man vet ju oftast inte vad man missar innan man testar något som är bättre, för att sedan ha svårt att gå tillbaka.

Frågan är ju också hur mycket extra fördröjningen det skapas vid komprimeringen också.

Vill man verkligen ha OLED för VR BTW, hade inte den tekniken också vissa begränsningar i sammanhanget?

Det är inga som helst problem.
Det du kan se är möjligtvis artefakter, i vissa spel i vissa miljöer. Men jag vill påstå att med 200Mbps AirLink på Quest 2 har jag inte reagerat alls på det.
Jag har ett Lenovo Explorer som ansluts med HDMI som jag inte på nått sätt kan säga är bättre bildmässigt.
Quest 2 har högre upplösning så det är väll därför det ser så bra ut.

Ang latency. Jag kan spela Beat saber på SteamVR expert utan problem, det känns precis som att köra Quest versionen direkt från headsetet.

Man rör sig aldrig snabbare än så i VR. Det är inte frågan om att känna av latency som man kan göra i ett FPS men mus+tangentbord på en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inga som helst problem.
Det du kan se är möjligtvis artefakter, i vissa spel i vissa miljöer. Men jag vill påstå att med 200Mbps AirLink på Quest 2 har jag inte reagerat alls på det.
Jag har ett Lenovo Explorer som ansluts med HDMI som jag inte på nått sätt kan säga är bättre bildmässigt.
Quest 2 har högre upplösning så det är väll därför det ser så bra ut.

Ang latency. Jag kan spela Beat saber på SteamVR expert utan problem, det känns precis som att köra Quest versionen direkt från headsetet.

Man rör sig aldrig snabbare än så i VR. Det är inte frågan om att känna av latency som man kan göra i ett FPS men mus+tangentbord på en datorskärm.

Jag är ändå skeptisk:)

Jag har bilden av att det är tvärt om, att man är bra mycket mer beroende av latency då hjärnan knappast lär vara bekväm med det.
VR bör ju tolkas som närmare verkligheten och får hjärnan för sig att man har problem med respons eller syn så kan man säkert lätt bli illamående, då den tror att något är fel.
Vi kommer antagligen få se mer responsiva spel framöver också, nu när tekniken går framåt, både med tracking och prestanda för grafik/spelmotorer.

Jag är också rädd att detta kan påverka mig då jag inte klarar av till exempel motion blur, det blir skitjobbigt i spel när saker blir suddiga och det är svårt att följa med när bilden inte är skarp.
Ghosting påminner ju om motion blur och har väl varit ett ganska stort problem på många headset?

Du har mer kött på benen här, men jag är skeptisk som sagt.
Skippar dessa tidiga headset och hoppas att PSVR2 och antagligen Index 2 lever upp till det jag har som vision för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är ändå skeptisk:)

Jag har bilden av att det är tvärt om, att man är bra mycket mer beroende av latency då hjärnan knappast lär vara bekväm med det.
VR bör ju tolkas som närmare verkligheten och får hjärnan för sig att man har problem med respons eller syn så kan man säkert lätt bli illamående, då den tror att något är fel.
Vi kommer antagligen få se mer responsiva spel framöver också, nu när tekniken går framåt, både med tracking och prestanda för grafik/spelmotorer.

Jag är också rädd att detta kan påverka mig då jag inte klarar av till exempel motion blur, det blir skitjobbigt i spel när saker blir suddiga och det är svårt att följa med när bilden inte är skarp.
Ghosting påminner ju om motion blur och har väl varit ett ganska stort problem på många headset?

Du har mer kött på benen här, men jag är skeptisk som sagt.
Skippar dessa tidiga headset och hoppas att PSVR2 och antagligen Index 2 lever upp till det jag har som vision för VR.

Du får vara skeptisk men men när du väl testar kommer du inse att din oro var helt onödig
Den här Youtube kanalen handlar om bord tennis.
Dom testade eleven table tennis och det är väll snudd på som i verkligheten

Jag vet inte vad du har för tidigare erfarenheter, kan det vara att du kört PSVR och det inte funkade så bra? Jag tycker PSVR fungerar hyffsat även fast trackingen är katastrofalt dålig jämfört med Oculus och valves

Sen är det så klart motion sickness kan man få men det kan bero på flera anledningar. Som tur är kan man träna bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Då det är roligare att fråga och få svar här än googla så undrar jag om du kan berätta om hur du gjorde, vad som behövdes, om det kostar och hur upplevelsen blev?

Oj då missade att svara, ursäkta

Till Windows var det så enkelt som att använda Trinus PSVR.

Till Linux hade jag mer jobb och felsökande, mycket på grund av att jag kör Arch Linux så ingen idé att försöka sammanfatta

Största problemet med PSVR till PC är handkontrollerna lämnar mycket att önska, så man blir lite begränsad i vad man kan köra, det finns externa lösningar men då börjar det närma sig priset av ett PC dedikerat headset.