Timelapse på redaktionens första 3D-utskrift

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Timelapse på redaktionens första 3D-utskrift

I tisdags satt jag och Jonas i studion för att bygga ihop kontorets första 3D-skrivare. Trots världens sämsta manual gick det tills slut, med mycket hjälp från medlemmarna i chatten. Vi lovade även en timelapse på första skrivningen och nu är den här. Det blev Benchy Boat som måste använder som en måttstock för att se hur pass bra maskinen 3D-skriver.

Vår blev inte helt perfekt men har sedan dess fintrimmat basplattan lite mer och bör ge bättre resultat nu. Totala skrivtiden var strax över 2 timmar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad var totala skrivtiden? Dvs hur accelererad är filmen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Printscreen:

Vad var totala skrivtiden? Dvs hur accelererad är filmen?

Bra poäng! La till det i första inlägget! Det blev strax över 2 timmar någonstans.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara helt ok kvalite på maskinen, var var kostnaden och hur lång tid tog installationen (jag var bara med en stund i streamen)?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det verkar ju vara helt ok kvalite på maskinen, var var kostnaden och hur lång tid tog installationen (jag var bara med en stund i streamen)?

Vi gav 2 990 kr för den. Själva byggandet tog typ en timme, men sen ska det ställas in lite nivåer på basplattan och sånt.
Bråkade väldigt mycket med både drivrutiner och firmware igår och slutade med att jag gick tillbaka till firmwaren som vi började med.

Ganska roligt att skriva ut saker men Creality är sjukt dåliga på att informera om... allt möjligt faktiskt mycket googlande och lista ut saker själv.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk
Samsung Sverige

Det ser ju ändå ut som att det gick över förväntan! Ingen rökutveckling och självdestruktion. Kul livestream att följa också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

Tips är att så fort som möjligt fixa en Raspberry Pi och köra OctoPrint via den. Då kan ni sen också lägga in OctoLapse så att ni kan få ännu snyggare timelapse-filmer när den skriver ut. Då flyttas skrivarhuvudet bort efter varje lager så den kan ta ett kort och i filmen som sen genereras så ser det ut som det ni skriver växer upp ur plattan.

Om ni inte redan gjort det kan jag tipsa om: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html som har massor bra info om hur man kan kalibrera.

Nu behöver vi bara en tråd om bra saker att skriva ut för datorn :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag har själv en Ender skrivare men tycker själv det var rätt rakt fram att få ihop den och ställa in den, dock hänger det såklart på tidigare erfarenheter och kunskap
Men med några små modifikationer är det en väldigt trevlig liten skrivare för en spottstyver

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad roligt!

Nu är det bara börja skriva ut uppgraderingar till skrivaren

Jag rekommenderar att ni införskaffar detta kit

Tuben som följer med skrivaren är kass och krymper/smälter med tiden.
Byt fjädrarna till bädden. De som följer med skrivaren är alldeles för mjuka. Passa på och byt ut reglagen för bädden mot låsmuttrar. Det är väldigt lätt att råka komma åt reglagen och då behöver man levela om bädden på nytt.
Extrudern som följer med skrivaren är "OK" med kitet följer det med en i metall som är mer robust.

Glöm inte att skriva ut ny PSU-cover för skrivaren. Den som sitter på skrivaren täcker ventilationshålen!

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Vad roligt!

Nu är det bara börja skriva ut uppgraderingar till skrivaren

Jag rekommenderar att ni införskaffar detta kit
https://i.imgur.com/ZJ2zCnC.jpg

Tuben som följer med skrivaren är kass och krymper/smälter med tiden.
Byt fjädrarna till bädden. De som följer med skrivaren är alldeles för mjuka. Passa på och byt ut reglagen för bädden mot låsmuttrar. Det är väldigt lätt att råka komma åt reglagen och då behöver man levela om bädden på nytt.
Extrudern som följer med skrivaren är "OK" med kitet följer det med en i metall som är mer robust.

Glöm inte att skriva ut ny PSU-cover för skrivaren. Den som sitter på skrivaren täcker ventilationshålen!

Några av anledningarna till att det blev Prusa och inte en ny Kina-skrivare för mig...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av freddap:

Vad roligt!

Nu är det bara börja skriva ut uppgraderingar till skrivaren

Jag rekommenderar att ni införskaffar detta kit
https://i.imgur.com/ZJ2zCnC.jpg

Tuben som följer med skrivaren är kass och krymper/smälter med tiden.
Byt fjädrarna till bädden. De som följer med skrivaren är alldeles för mjuka. Passa på och byt ut reglagen för bädden mot låsmuttrar. Det är väldigt lätt att råka komma åt reglagen och då behöver man levela om bädden på nytt.
Extrudern som följer med skrivaren är "OK" med kitet följer det med en i metall som är mer robust.

Glöm inte att skriva ut ny PSU-cover för skrivaren. Den som sitter på skrivaren täcker ventilationshålen!

Tack för tipset! Drog igång en print på PSU-covern nu!

Permalänk
Medlem

Man skulle haft en skrivare som skriver ut i samma hastighet som filmen visar.🙂

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Maaxan:

Man skulle haft en skrivare som skriver ut i samma hastighet som filmen visar.🙂

haha undra om det skulle gå att modda? Gissar att något kommer gå sönder eller brinna upp, samtidigt som båten bara blir en klump... but still. For science!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Man skulle haft en skrivare som skriver ut i samma hastighet som filmen visar.🙂

https://www.youtube.com/watch?v=h6iFtmFHm5M&t=351s

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Hjälpsam

Välkommen till framtiden Kul att ni kommit igång och grattis till en mycket bra förstautskrift på en budgetskrivare!

Har precis börjat plugga Light Wight PLA (LW-PLA från ColorFabb) och beställt några rullar. Ett skummande filament för lättviktsutskrifter som är lättare att efterbehandla med sandpapper och kniv.

Ska printas RC flygplan med det filamentet, tex detta;
https://www.thingiverse.com/thing:2349879

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

I tisdags satt jag och Jonas i studion för att bygga ihop kontorets första 3D-skrivare. Trots världens sämsta manual gick det tills slut, med mycket hjälp från medlemmarna i chatten. Vi lovade även en timelapse på första skrivningen och nu är den här. Det blev Benchy Boat som måste använder som en måttstock för att se hur pass bra maskinen 3D-skriver.

https://youtu.be/WzdFG1w8VzU

Vår blev inte helt perfekt men har sedan dess fintrimmat basplattan lite mer och bör ge bättre resultat nu. Totala skrivtiden var strax över 2 timmar.

haha den där skulle jag ha haft när jag gick på verkstadsutbildning på wenströmska gymnasiet i västerås
och vi gjorde schackpjäser på en lite cnc-maskin och vi skulle räkna ut med sin cos tan tabell och jag fatade noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Man skulle haft en skrivare som skriver ut i samma hastighet som filmen visar.🙂

finns snabbare än så https://www.youtube.com/watch?v=ihR9SX7dgRo

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

I tisdags satt jag och Jonas i studion för att bygga ihop kontorets första 3D-skrivare. Trots världens sämsta manual gick det tills slut, med mycket hjälp från medlemmarna i chatten. Vi lovade även en timelapse på första skrivningen och nu är den här. Det blev Benchy Boat som måste använder som en måttstock för att se hur pass bra maskinen 3D-skriver.

https://youtu.be/WzdFG1w8VzU

Vår blev inte helt perfekt men har sedan dess fintrimmat basplattan lite mer och bör ge bättre resultat nu. Totala skrivtiden var strax över 2 timmar.

Väldigt hög tyngdpunkt

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Väldigt hög tyngdpunkt

Jag som inte riktigt är insatt än, vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag som inte riktigt är insatt än, vad innebär det?

Nu ska inte jag svara för ZaaphodBleebronx, men jag uppfattade det som ifrågasättande av Benchy Boats konstruktion... ja, kanske rentav dess sjöduglighet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

haha undra om det skulle gå att modda? Gissar att något kommer gå sönder eller brinna upp, samtidigt som båten bara blir en klump... but still. For science!

Ptjaa kolla in Nitram, svensk kille som sitter med en Anycubic Kossel:
Han har typ gjort en grej av att printa benchys.

Denna skrev han ut på 4 min 30 sek

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Jag ser hur min plånbok töms i samma hastighet.🙂

Permalänk

Kul!

Går i tankarna på just den modellen också, ska låta tanken gro över midsommarhelgen.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

"världens sämsta manual" konstigt.. jag köpte en ender 3 pro för 1 år sen den manualen var ju klockren!

Permalänk
Medlem

Timelapse på redaktionen s första 3D-utskrift

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607