Rymdnätverket Starlink redo för officiell lansering i september

Permalänk
Medlem

@Sions, jaha säger du det.

Surfa via satellite är ju mer tänkt som passivt surfandet (nu pratar jag inte om Starlink systemet), nu hittar jag inte länken men jag minns klart och tydligt att jag läste om att Telenor hade fått någon ny satellit för några år sedan och där hade fick man med ny teknik. Tror den nya tekniken funnits i typ 10år tillbaka i tiden. Det var tydligen en stor skillnad på just själva trafiken över satelliter där man på något sätt kunde erbjuda 100 gånger mer kapacitet jämfört med hur det fungerade tidigare. Allt detta går ju mer eller mindre över befintliga satelliter som skickar ut TV och annat.

Såklart behöver man utrustningen som du säger, där har man en högre kostnad men jag tycker ändå priserna är helt OK. Det kostar mer men jämför man med hur dyrt det var för länge sedan så kostade det så mycket att det inte var ekonomiskt möjligt för vanliga personer att köra Internet den vägen. Det bästa är ju just att man kan få Internet där ingen annan möjlighet finns. Men nu när 3G och 4G byggs ut, flera master och även fiber så tror jag inte det är så många som vill använda Internet över Satellit.

Men det är ju sista utvägen, andra tekniker är ju bättre och jag tror knappast off shore industrin och andra kommer flytta över till Starlink systemet. Dom behöver teknik man kan lita på och som fungerar, tror inte dom vill trängas med alla andra i Starlink systemet. Men vad vet jag om det, jag har ingen koll på den marknaden.

Det intressanta är ju om flyget kommer byta över till Starlink, det kommer säkerligen mest användas av vanliga personer för allt möjligt surfande etc. Jag vill minnas att jag läste någon artikel om Norwegian som installerade detta i sina flygplan. Grejerna var galet dyra att köpa och sedan installationen var ju värsta processen. Passagerare bryr sig nog inte om kostnaderna utan snarare om hastigheter, stabilitet etc. Samma sak gäller säkert Starlink, det ska gå fort och vara bra pris annars blir det svårt konkurrera med andra alternativ. Troligtvis är det säkert så att systemet är tänkt att användas på platser där fiber, 3G/4G är uselt, inte finns eller det aldrig kommer finnas fiber och snabba anslutningar.

Permalänk

Sånt här är ju helt underbart bra för folk i länder med mer eller mindre total blockering
Framförallt om man kan använda en vanlig parabol

Flickvännen är från Iran, och nåt sånt här skulle ju verkligen revolutionera för såna ställen

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DennisOlof:

Det har ju funnits bredband via satellite jättelänge. Det här är inget nytt, skillnaden är att hastigheterna är högre och satelliterna närmare jorden. Finns säkert fördelar med det.

Problemet tidigare var att med äldre teknik för Internet via satellit så var hastigheten mycket begränsad och man körde oftast med en analog eller fysisk uplink som vanligt modem. Numera är satelliterna modernare och man har mycket bättre teknik så kapaciteten är mycket högre än vad det en gång i tiden var. Å andra sidan var xDSL överlägset på den tiden eftersom kostnaderna var obefintliga jämfört med att köra via satellit.

Det enda negativa är att trafiken går via Norge om jag inte minns fel så det ger ju problem med vissa tjänster, samt man måste montera upp en vanlig parabol med rätt typ av mikrovågshuvud. Funkar bra här i norden och fungerar överallt där man kan ta emot t.ex. Canal Digital eller Viasat.

En perfekt lösning där det inte finns något annat, dvs ingen fiber, ingen telefontråd, inget 3G/4G osv. Kostar lite men faktiskt ganska bra pris med tanke på vad man får.

http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Exakt, så 40 GB, 30/6 för 1400 i månader och 1500 startavgift. Direkt ser ju Starlink ganska lockande ut i jämförelse. Det erbjuds inte ens någon högre hastighet än så, endast högre datapott. Vill man ha max(500 GB) kostar det 9600/månad Det blir ju helt löjligt.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fast det var ju just det jag förklarade - att majoriteten av Starlink-satelliterna är i så låg bana att de själva och eventuellt skrot från dem, bromsas upp, dyker ner i atmosfären och brinner upp på mycket kort tid. Så för den gruppen satelliter är det i princip ett ickeproblem.

Har inte läst allt tidigare i tråden, men problemet är om/när en satellit träffas av något oväntat och sprids i tusen delar där rätt många av delarna sprids uppåt i atmosfären med högre energimängd. De kan i sin tur då innehålla många delar som är så små att de inte är möjligt (med dagens teknik) att hålla koll på, men samtidigt nog stora och med nog mycket energi att förstöra saker de träffar. De kan då ofta få en elliptisk bana och komma tillbaka ibland ner till nivån de började på och ha möjlighet att krocka med saker där, men även med saker på högre nivå. Så även om en stor del av skrotet kommer nedåt och äts upp av värme på vägen ner så är det långt ifrån allt som sker på så vis, även i de lägre banorna som i det här fallet.

Det är nog mycket skrot som de håller koll på nu redan tänker jag. Samt mycket som de inte har möjlighet att se pga för små bitar. Att satsa några miljarder på utbyggnad av marknät runtom i världen skulle kanske inte ge fullt så snabbt nät, men kan ge rätt bra täckning ändå.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag har förhandsregistrerat mig och betalt 99 $.
Enligt starlinks hemsida ska tjänsten bli tillgänglig under 2022 på min adress i Sverige.
Jag tar dock detta med en nypa salt.
Oavsett så är det alltid kul och vara med på något nytt.
Blir lite som crowdfunding... Ibland går det bra och ibland går det mindre bra.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Jag har förhandsregistrerat mig och betalt 99 $.
Enligt starlinks hemsida ska tjänsten bli tillgänglig under 2022 på min adress i Sverige.
Jag tar dock detta med en nypa salt.
Oavsett så är det alltid kul och vara med på något nytt.
Blir lite som crowdfunding... Ibland går det bra och ibland går det mindre bra.

Var i Sverige bor du och vilka internetalternativ har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Har inte läst allt tidigare i tråden, men problemet är om/när en satellit träffas av något oväntat och sprids i tusen delar där rätt många av delarna sprids uppåt i atmosfären med högre energimängd. De kan i sin tur då innehålla många delar som är så små att de inte är möjligt (med dagens teknik) att hålla koll på, men samtidigt nog stora och med nog mycket energi att förstöra saker de träffar. De kan då ofta få en elliptisk bana och komma tillbaka ibland ner till nivån de började på och ha möjlighet att krocka med saker där, men även med saker på högre nivå. Så även om en stor del av skrotet kommer nedåt och äts upp av värme på vägen ner så är det långt ifrån allt som sker på så vis, även i de lägre banorna som i det här fallet.

Det är nog mycket skrot som de håller koll på nu redan tänker jag. Samt mycket som de inte har möjlighet att se pga för små bitar. Att satsa några miljarder på utbyggnad av marknät runtom i världen skulle kanske inte ge fullt så snabbt nät, men kan ge rätt bra täckning ändå.

Indien sköt en satellit i liknande bana för några år sen. Hittills har vi inte sett några effekter av den, och där spreds det delar med högre energier än vad en "normal" krock skulle ge. Ytterst lite finns kvar i omloppsbana i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Starlink?

Snarare början till verklighetens SkyNet

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Var i Sverige bor du och vilka internetalternativ har du?

Sorsele kommun.
Inga andra internettalternativ.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Borde man inte bett om tillstånd innan man skickade upp 1800 satelliter?
Tänk om de får avslag!

Jadu, vem ska hämta ner dem då?

Dock så har de redan tillstånd för sateliterna i sig, men inte att ansluta sina sateliter typ.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Meurik:

Starlink?

Snarare början till verklighetens SkyNet

Jag förstår att du bara skojar, men det finns ju ingen AI i detta, som Skynet är. Starlink är ett globalt trådlöst nätverk du behöver en mottagare för att ansluta till. That's it. Jag tycker detta är en utmärkt utveckling och möjliggör mycket bättre uppkoppling på platser som knappt har internet alls idag.

Starlink. Connecting people.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag är mest orolig över vad som händer om något går fel.
Det är redan mycket rymdskrot som det är.

Samma här! Jag är ju dock fortfarande intresserad av det eftersom jag har så kass mottagning av vanliga mobilnäten ute vid vårt torp, enda chansen till bra mottagning är uppe på några stenar på några få ställen :/

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså starlink var väl aldrig tänkt att konkurrera där det finns utbygt 4-5g nät, vilket borde vara mer än 90% av Sverige. Jag tänker typ, Afrika, Ryssland, Australien, Sydamerika när jag tänker på starlink marknaden...

Precis så. Finns egentligen inte en marknad om man har fiber eller tillgång till 4G/5G.

Kommer vara utmärkt komplement dock till t.ex. sommarstugor/U-länder m.m.

Fiber/4G/5G/StarLink/WiFi kommer ha olika tillämpningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Sånt här är ju helt underbart bra för folk i länder med mer eller mindre total blockering
Framförallt om man kan använda en vanlig parabol

Flickvännen är från Iran, och nåt sånt här skulle ju verkligen revolutionera för såna ställen

Du menar att man inte kommer bli hängd eller skickad till omskolning om man ertappas med en minisattelitdisk i sovrummet? Skulle inte tro det...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Du menar att man inte kommer bli hängd eller skickad till omskolning om man ertappas med en minisattelitdisk i sovrummet? Skulle inte tro det...

Är ju mer för familjer, och i t.ex. Iran så är vanliga paraboler rätt utbredda
Men visst, är ju inte direkt riskfritt, framförallt inte med de stora diskarna

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Kan vara lite kul att kolla på satelliterna ibland på https://satellitemap.space där man kan se hur läget är. Man kan rätt tydligt se hur de satelliterna från de senaste uppskjutningarna sakta sprider ut sig.

Det här må va en dum fråga men jag föredrar att fråga än att förbli dum. Varför flyger inte satelliterna över Nordpolen och Antarktis?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s3ns3n:

Det här må va en dum fråga men jag föredrar att fråga än att förbli dum. Varför flyger inte satelliterna över Nordpolen och Antarktis?

Bra fråga tycker jag. Det är väl helt enkelt så att det är väldigt lite folk i de områdena och satelliterna kan utnyttjas bättre på andra håll. Sen är omloppsbanan också delvis beroende av vilken riktning man kan skjuta upp i utan att flyga över befolkat område. Så det kan vara svårare att komma i den inklanationen, kostar mer bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Bra fråga tycker jag. Det är väl helt enkelt så att det är väldigt lite folk i de områdena och satelliterna kan utnyttjas bättre på andra håll. Sen är omloppsbanan också delvis beroende av vilken riktning man kan skjuta upp i utan att flyga över befolkat område. Så det kan vara svårare att komma i den inklanationen, kostar mer bränsle.

Som du säger så har de med ekonomi att göra, fyller på lite om någon är intresserad
Behövs även en markstation som kan ta emot signalen som är tillräckligt nära.
De har ju pratats om att de ska ha kommunikation mellan satelliter (med laser), men tror de bara var prototyper på de senaste satelliterna.
Så även om satelliten skulle åka över polerna så skulle de inte kunna prata med någon.
Klart det går att anlägga stationer nära polerna med, men blir snabbt mycket dyrare:
behövs fler stationer (Dyrare att anägga stationer i norra norge, norra Canada, norra Ryssland, södra Chile, Nya Zeland osv med fiber, vilket kanske fortfarande är för långt bort)
fler satelliter behövs för att få samma täckning
samt att för forskare och liknande som är vid polerna redan har satellitkommunikation, de bryr sig oftast inte om att det är en viss fördröjning (sekunder) innan datat kommer fram.
Tror även de hellre väljer att använda satelliter på högre höjd för att hålla kvar kommunikationen längre med samma satellit istället för att byta var 15e min.
Samt behövs endast ett fåtal satelliter för att uppnå detta med en Molniya orbit
Molniya orbit (wiki)

De var tydligt i min tanke, men fråga på om ni är intresserade

Permalänk
Medlem

@Shimonu @Sions Tack för era svar, väldigt intressant läsning! Går det att ringa eller nå uppkoppling till internet på NordPolen eller Antarktis? Jag tänker att eftersom Satelliterna är så högt uppe så kanske de når en väldigt stor area på jorden att de når upp till Nordpolen eller Antarktis?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Går inte med Starlink eller "vanliga" geosatelliter, behöver satelliter som passerar över polerna.
Samtal är inga problem, data går det med.
Men beroende på leverantör eller plats på jorden så är det inte säkert att det fungerar 100% av tiden, sen är det troligen inte så höga datahastigheter.

Permalänk
Medlem

@sions Så som jag förstått det, är där redan ett antal satelliter som går i bana över polerna.
Dessa satelliter har laser kommunikation.
Starlink har även planer på att ha laser kommunikation på alla satteliter i framtiden.
Mer information här:
https://teslaclubsweden.se/dagens-spacex-uppskjutning-kommer-...

Och här

https://teslaclubsweden.se/de-svenska-starlink-satelliterna-a...

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

@sions Så som jag förstått det, är där redan ett antal satelliter som går i bana över polerna.
Dessa satelliter har laser kommunikation.
Starlink har även planer på att ha laser kommunikation på alla satteliter i framtiden.
Mer information här:
https://teslaclubsweden.se/dagens-spacex-uppskjutning-kommer-...

Och här

https://teslaclubsweden.se/de-svenska-starlink-satelliterna-a...

Hehe, laserkommunikationen var telsas nya ideer. Idag används bara direktkommunikation (vad jag vet).
Dvs du har en station som sänder/tar emot data som är placerad så de kan "se" satelliten samtidigt som den befinner sig över polen.
Om satelliten inte är till för komunikation, typ forskning eller vädersatellit kan den ta bilder/information över polerna och vänta med att sända tillbaka datan till den kommit inom räckhåll för den station den vill prata med.

Permalänk
Medlem

Efter att både bott bakom den kinesiska brandväggen samt i ett av världens fattigaste länderna i Afrika så ser jag bara möjligheter för detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Hehe, laserkommunikationen var telsas nya ideer. Idag används bara direktkommunikation (vad jag vet).
Dvs du har en station som sänder/tar emot data som är placerad så de kan "se" satelliten samtidigt som den befinner sig över polen.
Om satelliten inte är till för komunikation, typ forskning eller vädersatellit kan den ta bilder/information över polerna och vänta med att sända tillbaka datan till den kommit inom räckhåll för den station den vill prata med.

Där är 10 satelliter med 97.6 graders inklination, som har laser link, så nej idag används inte bara direktkommunikation.
Ytterligare 338 satelliter med laser link kommer att skjutas upp med start i juli 2021.

Där är även en markstation på 70° N.

Nordpolen är av stort intresse för de militära stormakterna, och bland annat militären i USA vill investerar stora pengar för att få bättre datakommunikation där.
Både Starlink och OneWeb är av intresse för dem.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/polar

Så frågan är inte om Starlink kommer att ha täckning i polar regionerna, utan snarare när de kommer ha täckning. 🙂

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Där är 10 satelliter med 97.6 graders inklination, som har laser link, så nej idag används inte bara direktkommunikation.
Ytterligare 338 satelliter med laser link kommer att skjutas upp med start i juli 2021.

Där är även en markstation på 70° N.

Nordpolen är av stort intresse för de militära stormakterna, och bland annat militären i USA vill investerar stora pengar för att få bättre datakommunikation där.
Både Starlink och OneWeb är av intresse för dem.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/polar

Så frågan är inte om Starlink kommer att ha täckning i polar regionerna, utan snarare när de kommer ha täckning. 🙂

När jag menade "idag används inte bara direktkommunikation"
Så menade jag vad som används av kunder.
Kan vara mitt svar som var otydligt, då jag skrev som svar till frågan innan.

Men ja, såg nu att de hade några satelliter i högre bana. Men skulle fortfarande säga att det är inget som används av användare då dessa satelliter ger avbrott relativt ofta. Så det är troligen enbart tester än så länge.

Men till slut kommer starlink troligen täcka hela jorden.

Permalänk
Medlem

Om ni är intresserade av Starlink har ni kanske redan sett intervjun med Elon från MWC från någon vecka sedan.

T.ex. pratar han lite om v1.5 av satelliterna som har laserlänkar och är tänkta att täcka in områdena runt polerna som inte täcks in bra av nuvarande satelliter (https://youtu.be/RcnVTgrgThE?t=808).

Länkar:
CNet hostad inspelning av live-strömmen. Full video ~30 min.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Samsung Sverige

Frågan är från vilken breddgrad tanken är att använda nästa versions satelliter. Eller med andra ord: kommer vi här uppe norr om polcirkeln få möjlighet till Starlink innan den tekniken utvecklats?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Dishy McFlatface är på väg.

Skrivet av Nyhet:

Starlink har nu 1 800 satelliter i omloppsbana men väntar på tillstånd från fler länder för att få ta dem i bruk globalt.

Läs hela artikeln här

I tisdags öppnade Starlink för beställningar i norra Sverige.
Jag har beställt det, och en "Dishy McFlatface'" är på väg till mig.
Det ska bli riktigt intressant att testa det, och jag tänkte posta lite testresultater i forumet när jag fått monterat "Dishy McFlatface'" på huset.
Är det några fler Sweclockare som bor i Västerbotten eller Norrbotten, som beställt det?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11