Snabbtest: Kylblock eller radiator först – SweClockers reder ut

Permalänk
Medlem

vad kör du med för fläktar man behöver kanske mera Statiskt tryck har själv kört med några av dom här
och är du rädd för ljud så kanske Akasa Viper PWM 140mm annars dra ner farten.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?utm_source=rfe-exit&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen självklarhet för nybörjare men har man kommit ett steg längre än nybörjare vet man vet.

Vilka kvalifikationer erfordras för att jobba på SweC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

I ett vanligt standard vattenkylningssystem så pratar vi såklart inga jätteskillnader. Och skillnaden är minimal, speciellt i system med högt/bra flöde. ...

Precis. Vattenflödet är den enskilt mest kritiska faktorn när man ska avgöra övriga behov.
Med ett ganska lågt vattenflöde blir det större skillnad i temperatur mellan in- och utgående vatten i kylblock/radiator.
Har man då konstruerat loopen så att vattnet har en temperatur >50 grader när det passerar pumpen så kan man få problem, eftersom pumparna normalt sett inte tål så höga temperaturer.

Jag har skrivit en längre utläggning om detta (på engelska) här.

Skrivet av Pe3:

Temp på vattnet efter en timme belastning 27-31-39, ...
Är det flödet jag har problem med då?

Problem? Ser helt normalt ut tycker jag!

Permalänk

Väntat resultat men jag uppskattar alltid riktiga tester även bakom påståenden som kan tyckas självklara, så till skillnad från vissa andra här tycker jag inte testet var onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Precis. Vattenflödet är den enskilt mest kritiska faktorn när man ska avgöra övriga behov.
Med ett ganska lågt vattenflöde blir det större skillnad i temperatur mellan in- och utgående vatten i kylblock/radiator.
Har man då konstruerat loopen så att vattnet har en temperatur >50 grader när det passerar pumpen så kan man få problem, eftersom pumparna normalt sett inte tål så höga temperaturer.

Jag har skrivit en längre utläggning om detta (på engelska) här.

Problem? Ser helt normalt ut tycker jag!

Ok, normalt låter bra

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Precis. Vattenflödet är den enskilt mest kritiska faktorn när man ska avgöra övriga behov.
Med ett ganska lågt vattenflöde blir det större skillnad i temperatur mellan in- och utgående vatten i kylblock/radiator.
Har man då konstruerat loopen så att vattnet har en temperatur >50 grader när det passerar pumpen så kan man få problem, eftersom pumparna normalt sett inte tål så höga temperaturer.

Jag har skrivit en längre utläggning om detta (på engelska) här.

Problem? Ser helt normalt ut tycker jag!

Blir mer intresserad av att testa med radiatorer parallellt för att få lägre flöde i dem och samma delta. (Jämfört med serie då, och för oss med 2+ rad och 2+ komponenter)

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av NutCracker:

Vilka kvalifikationer erfordras för att jobba på SweC?

Intresse, kunskap och inte vara ett rövhål brukar ta en ganska långt.

Permalänk
Medlem

Viktigare att se till att reservoar eller radiator fångar luftbubblor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kenneth:

Intresse, kunskap och inte vara ett rövhål brukar ta en ganska långt.

Kan man skicka in en spontanansökan om man täcker 2 av 3 kategorier?

Permalänk
Avstängd

Herregud och alla hans små hjälpredor.

"Snabbtest: Kylblock eller radiator först?"

Det rör sig om ett slutet cirkulärt kylsystem. Det finns inget först och sist förutsatt att man inte glömt skruva fast en slang och allt vatten pissar ut inne i "datamaskinen".

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av BMac:

Herregud och alla hans små hjälpredor.

"Snabbtest: Kylblock eller radiator först?"

Det rör sig om ett slutet cirkulärt kylsystem. Det finns inget först och sist förutsatt att man inte glömt skruva fast en slang och allt vatten pissar ut inne i "datamaskinen".

Du borde nog ta och läsa igenom artikeln en gång till så förstår du vilka den riktar sig mot.
Alla är inte proffs.

Permalänk
Medlem

Misstänker att rubriken över första diagrammet borde vara ”CPU temperatur” eller något.

Blev lite förvirrad av ”Temperatur, full belastning”,
för att sedan visa belastning och vila?

Permalänk
Medlem

det är väl kul att dom testar lite olika saker för ås som inte är proffs,
mera av den här varan. Stå på er och skit i så kallade proffsen bra jobbat Kenneth.

Permalänk

det är väl bara ifrågasätta... pumpen.... gillar den varm vätska... eller kall... då kan ju radiatorn vara före pumpen... - så pumpen får kallt och håller längre tid... eller? - bara mina tankar....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Entusiast

Alla som är så förbannat negativa och tycker att det är helt meningslöst... är ni ens aktiva när det kommer till datorrelaterade saker på facebook, reddit eller andra forum? Just denna fråga om ordning på sakerna stöter jag på flera gånger i veckan från folk som ska bygga sin första custom loop.

Givetvis möts dessa också där av folk som tycker de är totalt tappade och borde hålla sig till luft. Alla har vi varit nya nån gång och saknat kunskapen... Finns ingen fråga som är för dum och man blir ju inte direkt sporrad om man möts av negativitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Alla som är så förbannat negativa och tycker att det är helt meningslöst... är ni ens aktiva när det kommer till datorrelaterade saker på facebook, reddit eller andra forum? Just denna fråga om ordning på sakerna stöter jag på flera gånger i veckan från folk som ska bygga sin första custom loop.

Givetvis möts dessa också där av folk som tycker de är totalt tappade och borde hålla sig till luft. Alla har vi varit nya nån gång och saknat kunskapen... Finns ingen fråga som är för dum och man blir ju inte direkt sporrad om man möts av negativitet

Fattar inte heller kritiken.
Jag har inte använd vattenkylning speciellt mycket och finner artikeln intressant då man ändå funderat på om ordningen på prylarna spelar någon roll eller inte.

Bra jobbat, @kenneth

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se ett liknande test med flera värmekällor - alltså en GPU och en CPU. Kanske med flera radiatorer också. Även med olika pumphastigheter. Då blir det inte lika tydligt VÄRME->KYLA->VÄRME->KYLA.

Har alltid fått höra att ordning är irrelevant men när jag känner på den som kommer in i en av radiatorerna och den som kommer ut så är det en skillnad jag kan känna med händerna. Att då mata denna märkbart varmare vätskan till en komponent lär påverka. Undrar om det är min urgamla D5 som spökar kanske. Svårt att testa om en ny pump skulle hjälpa utan att köpa en ny pump.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle uppskatta en artikel där de olika resonemangen om i vilken ordning de olika enheterna ska kopplas gås igenom.
Då kunde det bli aningens lärorikt för någon alls nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag skulle uppskatta en artikel där de olika resonemangen om i vilken ordning de olika enheterna ska kopplas gås igenom.
Då kunde det bli aningens lärorikt för någon alls nämligen.

Det tråkiga svaret, precis som artikeln visar, är just att det kvittar. Det enda som är viktigt och också påtalats i denna tråd är att reservoaren kommer innan pumpen så att den aldrig går torr.
Istället kommer andra argument in i bilden så som snygg dragning av slangar/rör osv för en viss ordningsföljd.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är absolut ingen självklarhet för nybörjare som inte har provat vattenkylning förut. Det påpekas väldigt tydligt i artikeln också.

Nej det är klart. Onödig kommentar från min sida.
Det är bara att alla Youtubers som täcker sånt här har tjatat om just detta i 10år så därför man suckade lite när man såg artikeln.
My bad, det är bra att ni gör artiklar som får fler att vilja köra custom vatten.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av YamahaDGX630:

Låt oss minnas exempelvis överklockningen och flytande kväve med @Meantek. Saknar dessa klipp.

Här snackar vi man med minne och smak.

Jag instämmer, för övrigt. Ganska säker på att idéerna till artiklar som denna grundar sig i funderingar gemene man faktiskt har, men som ingen testat. Det spelar dessutom ingen roll vad man gör, det kommer alltid finnas några få som hävdar att det är helt irrelevant – flytande kväve i synnerhet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Här snackar vi man med minne och smak.

Jag instämmer, för övrigt. Ganska säker på att idéerna till artiklar som denna grundar sig i funderingar gemene man faktiskt har, men som ingen testat. Det spelar dessutom ingen roll vad man gör, det kommer alltid finnas några få som hävdar att det är helt irrelevant – flytande kväve i synnerhet.

Problemet med att testa själv är att det krävs rätt stor noggrannhet och repeterbart att få några vettiga data. Jag kan inte hålla konstant temperatur i någon lokal - då är det skitsvårt att testa om inte beroendet är linjärt mot temperatur-delta.

Och för folk som bryr sig om utseendet och daily OC så är några få graders optimering som sagt ”spelar ingen roll alls”.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk

Ok, jag vet inte så där jätte mycket om PC vatten kylning.
Men förstår mig på motorer.

Antar att det finns någon form av kylmedium blandad i det hela?

Så vatten från radiator till pump, tar med sig det varma vattnet CPU har skapat tillbaka till radiatorn för att kylas åter igen, korrekt?

Men hur blir det om vi blandar in en GPU?

Off topic - jag har en äldre AIO vatten kylare, som blev kvar sen förra systemet. Hade tänkt försöka vattenkyla min PS4, men blev aldrig av (saknade mounting brackets).

Kanske plockar isär den någon dag och kollar hur den fungerar..

Permalänk
Skrivet av versions:

Det vore intressant att se ett liknande test med flera värmekällor - alltså en GPU och en CPU. Kanske med flera radiatorer också. Även med olika pumphastigheter. Då blir det inte lika tydligt VÄRME->KYLA->VÄRME->KYLA.

Har alltid fått höra att ordning är irrelevant men när jag känner på den som kommer in i en av radiatorerna och den som kommer ut så är det en skillnad jag kan känna med händerna. Att då mata denna märkbart varmare vätskan till en komponent lär påverka. Undrar om det är min urgamla D5 som spökar kanske. Svårt att testa om en ny pump skulle hjälpa utan att köpa en ny pump.

Kanske används sig av 1 pump (någonstans) men 2 radiatorer, alternativt en stor radiator samt någon form av "Y" koppling?

1.
Radiator - kylblock (CPU)
Radiator - kylblock (GPU)
Båda kopplade till samma pump, som skickar allt tillbaka till raidatorerna.

2.
Stor radiator - Y koppling - kylblock(CPU) samt kylblock(GPU) - pump - radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Ok, jag vet inte så där jätte mycket om PC vatten kylning.
Men förstår mig på motorer.

Antar att det finns någon form av kylmedium blandad i det hela?

Så vatten från radiator till pump, tar med sig det varma vattnet CPU har skapat tillbaka till radiatorn för att kylas åter igen, korrekt?

Men hur blir det om vi blandar in en GPU?

Off topic - jag har en äldre AIO vatten kylare, som blev kvar sen förra systemet. Hade tänkt försöka vattenkyla min PS4, men blev aldrig av (saknade mounting brackets).

Kanske plockar isär den någon dag och kollar hur den fungerar..

Vattnet är kylmediet eller menar du att vätskan oftast är någon blandning som liknar vatten?
Det blir exakt samma om du blandar in en GPU, kylmediet är bara lite varmare efter att det lämnar CPUn och går in i GPUn eller tvärtom förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Nästa test lär väl va om diametern på slangarna gör skillnad

Ja, gör den det? Mvh vill veta.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Gorion:

Ja, gör den det? Mvh vill veta.

Som många andra youtubers visat, det enda som får värmen ur vattnet är rad.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Som många andra youtubers visat, det enda som får värmen ur vattnet är rad.

Intuitivt så tänker man ju att om jag spolar vatten på ett hett objekt för att kyla det så går det fortare att göra det med högre volym vatten och att en grövre slang har potential för mer volym vatten, förutsatt att det som pumpar fram vattnet kan försörja tillräcklig volym för ett konstant flöde.

Men inte allt är alltid intuitivt, såklart och vattenkylning av datorkomponenter sker i ett slutet system dessutom. Så fair enough, men det är inte helt uppenbart självklara saker för den som inte är särskilt påläst!

Tack för svar.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Antar att det finns någon form av kylmedium blandad i det hela?

Ja: Vatten! Det går åt mycket energi(transport) för att ändra temperaturen på vatten.

Skrivet av MisterSaiZo:

Men hur blir det om vi blandar in en GPU?

En GPU tillför mer värme, men vattnets temperatur varierar inte så mycket runt hela kretsen om man har tillräckligt flöde.
Blandar man in en GPU utan att ändra kylningen av vattnet så kommer vattnets medeltemperatur att gå upp några grader (mer än utan GPU) vid långvarig belastning.
Det spelar i princip ingen roll i vilken ordning komponenterna kyls. Skillnaden blir några enstaka grader.

Permalänk
Medlem

Snubblade över denna tråden och började direkt grubbla över det innan jag såg resultaten. Kom först fram till att det inte rimligen spelade någon roll, då eventuell kylning av vattnet i radiator (i fall detta är något som är påtagligt) och reservoir antagligen ändras något mellan fallen, men att ändringarna borde ta ut varandra.

Det är dock en sak som skilljer sig, var värmen dumpas. Om reservoiren är först går lite mer värme in i luften i chassit, som blir lite varmare även om det mesta sugs ut direkt om reservoiren är placerad innan radiatorn som på bilden. Om radiatorn är först går mer värme till luften som redan är på väg ut (lite läckage finns även här, men uppenbart mindre relativt reservoiren).

Varmare luft i chassit påverkar ekvilibrium hos temperaturen både hos komponenterna, som om de skulle hålla samma temperatur kommer se mindre sekundärkylning till den varmare luften, samt vattnet som (än en gång förutsatt samma temperatur) inte kyls lika effektivt i radiatorn.

Dvs. det borde definitivt vara bättre att ha radiatorn först, även om den praktiska skillnaden i praktiken uppenbart mycket väl kan vara försumbar. Är lite tråkigt att testet gjordes med en dator utan GPU (större systemeffekt = större skillnad), med radiatorn så nära reservoiren (längre avstånd = mer värme till luft som blir kvar längre i chassit = större skillnad), samt antagligen i ett chassi med bra luftgenomflöde (som ovan, värmd luft kvar i chassit längre = större skillnad). Detta är de sämsta förutsättningarna att faktiskt påvisa en skillnad.

Allt ovan förutsätter givetvis att reservoiren är inne i chassit.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz