3600x vill inte klocka lika bra längre

Permalänk
Medlem

3600x vill inte klocka lika bra längre

Jag har kunnat klocka CPUn till 4150mhz och haft en ca 85-87 grader under prime95 terrror. 40c idle.

Men för lite mer än en månad sedan slutade CPUn att vilja lira i 4150.
Prime får datorn att starta om sig efter 6 minuter. Måste vara värmen.

4050mhz är det nya max, med 1.2935v. Högt?
Idag är CPUn på runt 40c idle. Och 85-87c under terror hot.
Ingen omstart av datorn nu iaf.

Jag frågar mig själv. Vad har hänt?

Värmen måste vara boven.
Har en Arctic Freezer 34 eSports Duo. Som inte täcker hela CPUn. Enligt tillverkaren ska den passa för en AM4.
Samt internet säger att det inte spelar någon roll om inte kylaren ligger på CPUn hela vägen ut på kanterna.
Det är centrala delarna som är viktigast.

Har bytt pasta och satt fast kylaren bra.

Någon ide?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det låter som din processor har blivit degraderad. Det kan hända med alla processorer om dom pressas extremt hårt under en lång tid och inte får den kylningen den behöver. Det enda du kan göra för att fixa det är att höja spänningen och de den mer kylning.Men det finn också en risk att du degraderar den snabbare.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är degradering, det är ambient temp som har blivit varmare, det har för f*n varit värmebölja och varmaste Juni sen 1947! Ryzen är otroligt känslig för temps.

Jag har fyra Ryzen som jag har misshandlat samtliga, ingen av dom är degraderad, kan fortfarande sätta nya rekord med alla.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tror inte det är degradering, det är ambient temp som har blivit varmare, det har för f*n varit värmebölja och varmaste Juni sen 1947! Ryzen är otroligt känslig för temps.

Jag har fyra Ryzen som jag har misshandlat samtliga, ingen av dom är degraderad, kan fortfarande sätta nya rekord med alla.

Håller med dig om degradering. Jag antar att AMD stressar processorerna något extremt för att testa degradering och tar rejält med höjd. Sedan har ju processorn skydd inbyggd som throttlar ner processorn för att skydda den.

Permalänk
Medlem

Om du sätter 4050mhz till 4000mhz, hur mycket får du ner från 1.2935v då och hur mycket ger det på värmen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det låter som din processor har blivit degraderad. Det kan hända med alla processorer om dom pressas extremt hårt under en lång tid och inte får den kylningen den behöver. Det enda du kan göra för att fixa det är att höja spänningen och de den mer kylning.Men det finn också en risk att du degraderar den snabbare.

Håller med dig. "Degraderad" tror jag är fel språkbruk, men skit samma så länge informationen går fram! "Degenererad" kanske. Kanske "elektronmigration" möjligen. Kan hända, men ovanligt att det sker så fort som i TS fall. Oftast hinner CPU bli omodern innan den går sönder.

Om jag minns rätt från mina studier på 1990-talet, var framför allt Intel en stor "förespråkare" till varför man ABSOLUT INTE SKA ÖVERKLOCKA CPU!. Satt på en föreläsning då här i Göteborg där en "expert" från Intel Sverige försökte övertyga oss att absolut inte överklocka våra CPU. Klart det var "propaganda" för på den tiden hade intel, om jag minns rätt, en snorbillig Celeron man "kunde överklocka sikten ur".. Intel hade kanske glömt att låsa multiplen? Kul grej om AMD: Gick att låsa upp AMD Duron något år efteråt genom att rita med blyertspenna på själva processorn. Blev i princip en 3x dyrare Athlon. Det var tider det!

Tre år är annars inga problem med CPU, man byter dessa ändå efter cirka tre år.
TS CPU borde inte ha problem än. Men överklockning stressar givet komponenterna. Dra bara ner överklockningen är mitt tips. Kunde vara spännande om TS återkommer i tråden för att vi skulle kunna utbyta eventuella erfarenheter.

Permalänk
Medlem

När jag köpte grejorna körde jag CPUN på 4.1ghz och hade då 1.26v. Inga problem.

För 6 månader sedan började det klia i fingrarna och ökade CPUn till 4.2ghz, samt höjde v till 1.31 och offset till +50. Underbart tänkte jag.
Köpte nya tomb raider för lite mer än 2 månader sedan. Där började jag få omstart av datorn 2 veckor in i spelandet.
Upptäckte då att nu funkar inte ens CPUn i över 4.05 ghz med 1.293v +0 offset.

Har provat med offset +50 +100, 4.075ghz och 4.1ghz. Även 1.35v samt -50 offset.

CPUn bli sjukt varm efter 6 min under Prime95 terror.
Fram till 6 min ligger CPUn på 72 grader. HWinfo som visar detta.
Vid lite mer än 6 min hoppar den till 86/87 grader. Där är det bara 4.05ghz som fungerar. Allt annat över failar.

Ligger jag och glor på bios under temperature fliken, är CPUN på runt 50 grader konstant. Gissar på att den jobbar lite även i bios.
I windows och HW info, runt 42 och då är CPU fläkten helt stilla. Den börjar röra på sig vid 50 grader.

Det jag kan se i det stora hela, är att jag måste ha högre v samt lägre mhz för att CPUn ska orka.

Provade känna på kylaren när CPUn visar 80 grader. Tyckte mig inte känna någon speciell värme på CPUn eller kopparrören som sprider värmen. Däremot var det varmt på moderkortet runt sockeln.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Lååååång video men kan ändå vara värd att ta en titt på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.