Rykte: Iphone 13 mini blir Apples sista försök med kompakt telefon

Permalänk
Medlem

Problemen med de mindre telefonerna är ju att specsen är betydligt sämre speciellt skärmpanelerna ibland android lurar iallafall och iPhone SE.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag hade gärna köpt kommande SE-modell (gillar storleken) men tyvärr sitter ju alla fräcka kamera-features i Pro-modellerna endast..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jag köpte en 12 mini när den kom just för att jag ville ha nåt mindre, men nu efter mer än ett halvår med den så ångrar jag det lite pga batteritiden.

Har du testat att sätta upp "Automation" i Shortcuts? Jag har schemalagt så att flygplansläge, ljusstyrka och strömsparläge ändras beroende på tid på dygnet.

Min iPhone 12 mini använder aldrig mer än 75% av batteriet, trots att jag vissa dagar har över 8 timmars skärmtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Problemen med de mindre telefonerna är ju att specsen är betydligt sämre speciellt skärmpanelerna ibland android lurar iallafall och iPhone SE.

iPhone 12 mini har OLED (Super Retina XDR) samt fullt stöd för DCI-P3, så jag förstår inte riktigt vad du försöker säga?

iPhone SE har aldrig försökt vara något annat än en 2-3 år gammal flaggskeppsmodell.

Gamla iPhone SE är en upphottad iPhone 5s, så knappast någon dålig telefon.

Detsamma gäller senaste iPhone SE:n som är en upphottad iPhone 8. Lär vara snabbare SoC i den än 90% av Android-lurarna som säljs för runt 2000 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

iPhone 12 mini har OLED (Super Retina XDR) samt fullt stöd för DCI-P3, så jag förstår inte riktigt vad du försöker säga?

Att ANDROID LURAR + iPhone SE är riktigt tråkiga "mini" lurar, ja 12 mini och kommande 13 mini är undantag men prislappen på de lurarna är ungefär 200% över min smärtgräns jag lägger på en telefon.

senaste "mini" luren jag hade var en xz2 compact och man märkte att de hade dragit ner på i princip allt jämfört med den fullstora xz2 luren t.ex.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

I takt att med kanterna har blivit tunnare har man kunnat acceptera större displayer men nu har kommit till en punkt då typ alla basic telefoner är också 6.5" vilket jag tycker börjar bli aningen för stort personligen. Just nu är min personliga "lagom stor" telefon runt 6.0~6.2".

Tror inte marknaden för just 5.4" eller liknande är så stor mera pga det är ju knappt några svarta kanter mera men det finns säkert marknad för runt 6.0 ~ 6.35" kan jag tänka mig som är bara "snäppet mindre" än 6.5 - 6.7" där de flesta highend/högre mellanklass telefoner brukar lägga sig så där hoppas jag man fortfarande offererar lite alternativ i framtiden också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad har det för betydelse? Telefonen laddas ju över natten

Om en telefon förbrukar så mycket med skärmen avstängd så säger de mycket om batteriet allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Enda jag kan klaga på med den är batteriet, rena katastrofen. Kan ladda ur 30% under natten.

Kolla mitt tidigare inlägg om automationen. Min telefon tappar på sin höjd 1-2% under natten.

Har 64% kvar just nu och laddar normalt bara ca 30 minuter på förmiddagarna.

Permalänk
Medlem

Toknöjd med min 12 mini. De andra modellerna är för stora, är inte intresserad av att gå runt och prata i en iPad.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Min S20 är i största laget, den ramlar ur fickorna om jag har mjukisbyxor på mig och sticker ut ur vanliga jeansfickor om jag kör bil, så jag får oftare lägga ifrån mig mobilen än när jag hade min gamla S7a, vilket är lite störigt faktiskt.

Frun köpte en S10e som var den generationens "Mini" och den är ju perfekt storlek, men då de kostade lika mycket förra höstens Black Friday, när jag behövde en ny, så kändes det dumt att köpa en ett år äldre modell.

Hade det funnits en S20e eller S21e hade jag skaffat/väntat på dem istället utan att tveka.
Tur det är sommar nu, så jag kan ha min S20 i mina cargoshorts med lite större sidofickor ett par månader iaf.

Jag hoppas det finns vettiga kompakta alternativ när det är dags för nästa mobil om ett par år.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Toknöjd med min 12 mini. De andra modellerna är för stora, är inte intresserad av att gå runt och prata i en iPad.

Samma här och håller med till fullo, skulle dock va kul om Mini 13 får samma kamera spec som Pro modellen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej batteriet är ju en del som är omöjligt att implementera från dom större syskonen. Hur får man nåt lika stort in i nåt mindre ?
Svår ekvation.
Batteritid överlag är det jag faktiskt är mest nöjd med hos min 11:a, får ut snart efter 2 år (september) fortfarande 6-7h screen time. Men aja, oavsett vad så verkar det ju inte finnas nåt mini efter denna om man ska gå efter nyheten, och jag har ingen lust att uppgradera just nu, eller snart...bara för att

Göra den lite tjockare bara. Mindre skärmen drar också lite mindre energi. Jag skulle LÄTT byta 3mm mot 50% extra batteri

Permalänk
Skrivet av medbor:

Göra den lite tjockare bara. Mindre skärmen drar också lite mindre energi. Jag skulle LÄTT byta 3mm mot 50% extra batteri

Alla har vi olika smaker. Jag själv skulle vilja öka bredde 10mm emot betydligt bättre batteri och kamera med zoom. Men problemet är att att man är en minoritet och produkten blir föråldrad varje år så det blir dyrt för tillverkare.

Nå lösningen på problemet är solid State batterier som det nog har pratas om i 20år att de snart kommer.
https://www.youtube.com/watch?v=3PyXQ0UXk9w
Då får vi kompaktare batterier som inte är brandfarliga och går att snabbladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Göra den lite tjockare bara. Mindre skärmen drar också lite mindre energi. Jag skulle LÄTT byta 3mm mot 50% extra batteri

Jag skulle också vilja se den Lösningen, men dessvärre verkar inte tillverkarna vara lika på. Förutom några obskyra tillverkare som ibland istället går för långt och presenterar nånting alldeles groteskt.
Den där 18.000mah telefonen som visades som en prototyp för några år sen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag skulle också vilja se den Lösningen, men dessvärre verkar inte tillverkarna vara lika på. Förutom några obskyra tillverkare som ibland istället går för långt och presenterar nånting alldeles groteskt.
Den där 18.000mah telefonen som visades som en prototyp för några år sen.

Tänk dig till exempel iPhone SE. Den har (om jsg minns rätt) 1800mAh batteri. Hade den haft 4500 hade den kunnat hålla i 5 år utan problem och oftast ha 2-3 dagar batteritid istället för 0.8 dagar. Framförallt slits inte batteriet lika hård när det inte behöver göras lika djupa cykler och gör att telefonen lever (mycket) längre. Det är nog där skon klämmer för tillverkarna. Snåla batterier är enkel ’planerad livslängd’

Man behöver inte gå till 10000mAh för att det ska vara värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänk dig till exempel iPhone SE. Den har (om jsg minns rätt) 1800mAh batteri. Hade den haft 4500 hade den kunnat hålla i 5 år utan problem och oftast ha 2-3 dagar batteritid istället för 0.8 dagar. Framförallt slits inte batteriet lika hård när det inte behöver göras lika djupa cykler och gör att telefonen lever (mycket) längre. Det är nog där skon klämmer för tillverkarna. Snåla batterier är enkel ’planerad livslängd’

Man behöver inte gå till 10000mAh för att det ska vara värt det

18.000mah var bara ett ex, jag menade mer att man istället för att försöka få fram större batterier så blir en panik lösning oftast till det extrema. I fallet med energizer telefonen så lanserades den aldrig, då dom förmodligen själva insåg idiotin i det hela.
Enkelt sammanfattat så tar jag ju utan tvekan en telefon som är säg, några mm tjockare och med potentialen till ett 2-3 gånger så stort batteri utöver en "så smal och tunn as possible"

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Saknar allt med iPhone 5s och hade gärna tagit dagens hårdvara i det skalet. Kanske bara mer skärm i stället för hemknappen då.

Gillar små modeller medmen eftersom jag aldrig spelar på telefonen kan jag klara mig på mediåker hårdvara eftersom alla dagens os har bra flyt endå.

Är själv en android kille och ogillar alla stora otympliga telefoner som man måste hålla med 2 händer om man inte har "dasslocks" händer som farsan brukade säga.

Runt 4.5 tum är nog sweetspot för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gillar att dom till skillnad från övriga Android tillverkare (dont quote me on this one) inte dumpade hårdvaran bara för att det är en mindre modell. Visst en kamera mindre, but still. Hade jag inte varit fortsatt nöjd med min 11:a och inte planerar en uppgradering förrän 14 så hade jag nog varit intresserad.

Då missade du sonys compact serie. Små telefoner med highend hårdvara. Hade en själv. Väldigt trevlig. Senare varianter har doch utvändigt blivit plastiga och billiga och halkat efter på prestanda fronten. Annars hade jag tagit en igen, saknar z3an.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då missade du sonys compact serie. Små telefoner med highend hårdvara. Hade en själv. Väldigt trevlig. Senare varianter har doch utvändigt blivit plastiga och billiga och halkat efter på prestanda fronten. Annars hade jag tagit en igen, saknar z3an.

Helt rätt, eller delvis. Var medveten om serien, men antog felaktigt att det var sämre hårdvara än övriga serier dom hade. Tji fick man för att man inte läste på.
Synd att dom gick ifrån den serien, men större telefoner är ju det som säljs tyvärr. Tycker min 11:a är precis på gränsen, och testade snabbt 11 Pro Max....jisses. På tok för stor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Helt rätt, eller delvis. Var medveten om serien, men antog felaktigt att det var sämre hårdvara än övriga serier dom hade. Tji fick man för att man inte läste på.
Synd att dom gick ifrån den serien, men större telefoner är ju det som säljs tyvärr. Tycker min 11:a är precis på gränsen, och testade snabbt 11 Pro Max....jisses. På tok för stor.

Inte lätt att hålla koll på allt. Det var ett av sälj argumenten att man nu inte behöver kompromissa med prestandan när man vill ha en liten telefon. den var dessutom ett par mm tjockare än vanliga telefoner så batteritiden var lysande.
Idag kör jag en samsung s10e. får hoppas dom släpper något vettigt(storleksmässigt) innan denna har gjort sitt.

snart får man köpa en skyddsväst och istället för de utbytbara bröstplåtarna kan man lägga sin tefefon där

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag kostade på på min original-SE 600 kr för nytt batteri istället (Hämtning och lämning ingick). Hade Apple släppt en telefon i den storleken (4 tum) hade jag köpt den. 5,4 är för stort för en telefon och för litet för något annat. Om jag vill ha större tar jag en iPad Mini (7,9).

Permalänk
Medlem

Vem anväder en smartphone för att prata i den? 😂 (sarkasm). Nä men alla är vi olika, testade äga en iphone se vid ett tillfälle men den kändes som en leksak. Små telefoner är historia och set märks på försäljningen.

Skrivet av warh0g:

Toknöjd med min 12 mini. De andra modellerna är för stora, är inte intresserad av att gå runt och prata i en iPad.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte lätt att hålla koll på allt. Det var ett av sälj argumenten att man nu inte behöver kompromissa med prestandan när man vill ha en liten telefon. den var dessutom ett par mm tjockare än vanliga telefoner så batteritiden var lysande.
Idag kör jag en samsung s10e. får hoppas dom släpper något vettigt(storleksmässigt) innan denna har gjort sitt.

snart får man köpa en skyddsväst och istället för de utbytbara bröstplåtarna kan man lägga sin tefefon där

Hehe, verkligen inte 🗿

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

lite off topic men nu när skärmarna börjar bli så långsmala på vissa mobiler, borde man inte ange skärmstorlek i t.ex. mm2 istället för tum. Arean kan skilja ganska mycket på en långsmal kontra mer fyrkantig med samma tum.

edit: har samma problem med att jämförelsen mellen batterier sker i mAh iställer för det mer relevanta Wh.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

lite off topic men nu när skärmarna börjar bli så långsmala på vissa mobiler, borde man inte ange skärmstorlek i t.ex. mm2 istället för tum. Arean kan skilja ganska mycket på en långsmal kontra mer fyrkantig med samma tum.

edit: har samma problem med att jämförelsen mellen batterier sker i mAh iställer för det mer relevanta Wh.

Verkligen. Gillar Sony som tillverkare, men har svårt att förstå charmen eller poängen med deras långsmala modeller med 21:9 format. Bra för filmtittande antar jag är främsta sellingpointen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av eXeem:

lite off topic men nu när skärmarna börjar bli så långsmala på vissa mobiler, borde man inte ange skärmstorlek i t.ex. mm2 istället för tum. Arean kan skilja ganska mycket på en långsmal kontra mer fyrkantig med samma tum.

edit: har samma problem med att jämförelsen mellen batterier sker i mAh iställer för det mer relevanta Wh.

Man anger redan mobilens storlek i mm, informationen finns där för den som är intresserad. Men vanliga klassiska mobiler så är det igen större skillnad på hur mobilerna ser ut . Det är mer att det blir en väldigt långsmal skärm som kan kännas konstig och det är mest konstig bildratio på skärmen som man skulle störa sig på.

Där "problemet" kommer uppstå är för de vikbara som helt plötsligt kan få helt annan skärmration. Ta extremfallet Galaxy Fold 2 som är 7,6" och folk kan tycka, alla dessa brister för ynkliga 9% större skärm än resterande flaggskepp.
Men det blir fel för folk kollar på fel mått, egentligen hade area varit rätt mått. Men även det är fel, utan det är användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Hade inte mini varit så dyr hade jag köpt en. Köpte en 12:a men kan inte sluta irritera mig på flärpen. På mini hade jag nog irriterat mig mer. Har en SE 2012 som jag ofta använder. Liten och billig att bara ha med sig som telefon/musikspelare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]