Permalänk

Låg hastighet på 4G

Tjo

Mina föräldrar har haft ADSL från helvetet och betalt 599 kronor i månaden för 3 MBPS och 0,9 ner så bestämde mig för att ändra deras internet till 4G

Och jag kan ha gjort ett misstag. Så på Telias hemsida så stod det upp till 40 MBPS på deras address och att dom har väldigt god mottagning och jag tänkte att 20 bör ju inte vara några problem masten är nära.

Men kommer bara upp i 6 MBPS och 16 ner, det är ju en solklar förbättring men det känns som att det bör gå fortare med tanke på att täckningen är bra. Routern har full signal, 100% routern är inställd på att välja 4G sålänge det har högsta hastighet.

Är det någon inställning jag kan göra eller bara leva med det?

Routern är denna https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mobilt-b...

Permalänk
Medlem

Problemet är ofta det gamla vanliga, om signal är bra så är det för många och tunga användare på masten.

Har själv ett 4G på landet och där fick man när 4G var nytt en hastighet som var bra runt 30-40Mb ned samtidigt som 3G ibland låg på några hundra Kb ned som mest och ostabilt då inte många hade 4G då.

Idag ligger 4G på 3-5 Mb ostabilt samtidigt som 3G nu istället ger 12-15 Mb därför att de flesta kör 4G alltså ombytta roller.

Och dessutom är 3G default avstängt på en del mobila rena data(Surf) abonnemang och måste slås på av kundtjänst antagligen för att slippa support när routern byter mellan 4G och 3G( i vart fall hos Tele2)

När de säger Upp till hastighet som operatörerna garderar sig med som term för att komma undan,

Så betyder det i praktiken att man är ensam användare på masten i perfekta förhållanden och som teoretisk hastighet innan man räknat bort overheaden som ger lägre nyttohastighet.

Upp till 40Mb betyder alltså i praktiken runt hälften i verkligheten i väldigt goda förhållanden men kan vara vad som helst ned till ingenting eftersom man ej garanteras hastighet utan bara får ett i praktiken ouppnåeligt "Upp Till"

Typiskt också när masten är högt belastad(vilket de brukar vara när alla numera streamar media) och eftersom det mesta handlar om nedladdning så blir den betydlig mindre belastade uppladdningen högre som i ert fall 6/16.

Det jobbiga är ofta att det blir ostabilt så att videotittande hackar.

Prova om det går att köra 3G om hastigheten är högre där såsom den är för mig.

Jag har alltså haft samma operatör hela tiden och ser masten 1km bort från fönstret och har full signal.
Lär säkert bli samma visa om vi får 5G, bra i början när det är nytt och trögare när alla kör det.

Permalänk
Medlem

Prova simkortet i en mobil och ställ er på taket, hur blir resultatet?
Om det inte går att testa på taket, testa på var sida av byggnaden för att försöka lokalisera var bästa täckning är. Sen försök sätta routern så nära det stället som möjligt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Haft samma problem. Betalade 499kr för telia 10-300mbit och efter deras smyghöjning till 549kr ringde jag och sa upp allt som hade med Telia att göra med en gång, till och med sambons mobilnummer.

Jag ringde Telenor och dom lovade bra mottagning där jag bodde, fick prova 2veckor och om jag inte var nöjd fick ja returnera allt vilket lät bra.

Fick hem deras simkort och stoppade i det i Telias router och fick stabila 30-40mbit ner och 10mbit upp.

Rekomenderas!

Permalänk
Medlem

prova att byta router/leverantör.

Mr600 från tp-link är riktigt vettig, snabb och stabil, och har dessutom stöd för 4g+
https://www.inet.se/produkt/5410179/tp-link-archer-mr600-ac12...
Jag dubblade anslutningshastigheten med den även fast jag egentligen ligger utanför 4g täckning enligt täckningskartor.
30-40mbps med mr200 till goda stunder 100mbps med mr600

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

leta runt i huset var du har bäst fart. Inte bara täckning utan gör speedtest. Hör för tillfället mobilt bredband hemma och när jag hade routern i vissa delar av huset fick jag ut 5mbps och i andra delar av huset 60 mbps. Och routern visade alltid full täckning.

Annars finns det oftast externa antenner att köpa och koppla in. Eller skaffa bättre 4G modem/router.

Och tillslut brukar man ha prövotid eller täckningsgaranti eller liknande om det verkligen inte fungerar.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Fick upp han i 12 upp och 16 ner när jag seperade 5gzh och 2gzh så det blev två nätverk så nu är jag nöjd tack!