Permalänk

Fanatec eller Simucube

Hej,
Tänker skaffa mig en racingsimulator rig under sommaren. Vill gärna ha en directdrive "wheel base" och efter lite research så har jag kommit fram till att Fanatec Podium DD1 och Simucube 2 PRO nog passar mig bäst. Står dock och väger mellan den ena och den andra. Någon som har kört/kör på en Fanatec eller Simucube? Vad är eran erfarenhet av dessa?

Har läst att ganska många Fanatec-användare har haft problemet med brutna pins på rattarna (verkar vara ett känt problem hos Fanatec). Fanatecs lösning för "dataöverföring" mellan "wheel base" och ratten är ju pin-connectorn. Om några av "pinnarna" skulle gå av under 3 åriga garantitiden så borde det vara ganska enkelt att lösa efter kontakt med kundservice m.m. Har hört att deras kundservice är duktiga på att hantera problemet. Tror dock inte man behöver kontakta kundservice om en pinne gick av på själva ratten eftersom jag hört att det går att reparera själv (antingen byta ut en pin eller byta ut hela pin-connectorn). Inga större bekymmer på den fronten.

Problemet ligger istället i att den avbrutna delen fortfarande kan sitta kvar i "wheel basen". Sticker det ut en bit kan man säkert dra ut den med en pincett eller liknande. Vet dock inte vad man kan göra om den avbrutna delen sitter lite längre in och garantitiden löpt ut. Kan man ta ut den genom att skruva isär hela "wheel basen" eller är det kört?

Här vinner väl Simucube eftersom dataöverföringen sker trådlöst? Tycker också att fästanordningen är bättre eftersom det är enklare att byta mellan olika rattar. Den enda nackdelen med att välja Simucube är väl att man inte har samma "enkelhet" som man får när man köper Fanatec. Till exempel måste pedaler, växelspak och modifierad ratt (icke trådlös) kopplas in var för sig i datorn. Hos Fanatec kan man koppla in tillbehören direkt i "wheel basen". En annan sak som talar emot Simucuben är väl utseendet. Fanatec har enligt mig ett gediget och fräckare utseende med bland annat kolfiberfinish.

Om Fanatec inte skulle ha problemet med avbrutna pins så skulle det enkelt bli en Fanatec. Är det någon som äger en Fanatec och råkat ut för avbrutna pins och isåfall, hur åtgärdade ni det? Borde jag välja Fanatec eller Simucube?

Permalänk

Tjena!
Jag har haft en Fanatec DD1 PS4 i snart två år nu och jag är extremt nöjd med den. Hittils har jag inte haft några problem med pins eller liknande och då byter jag också ofta mellan två olika rattar. Jag har svårt att se hur pinsen ska bli skadade så länge du gör rätt när du hanterar quick-releasen men jag har inte super bra koll på det här problemet. Quick-releasen fungerar otroligt snabbt och bra förresten, i alla fall QR1 modellen jag har på båda rattarna.

Jag valde Fanatec främst på grund av deras eko-system och PS4-kompatibilitet. Eftersom alla komponenter i min rig är från Fanatec så kan jag köra allt på en USB-kabel, väldigt praktiskt om man byter ofta mellan PS4 och dator som jag gör. Om du ändå tänker köpa pedaler och liknande ifrån andra tillverkare så försvinner den här fördelen så klart.

Om du har några frågor så är det bara att köra på! 😊

Permalänk
Skrivet av PatchedPlayer:

Tjena!
Jag har haft en Fanatec DD1 PS4 i snart två år nu och jag är extremt nöjd med den. Hittils har jag inte haft några problem med pins eller liknande och då byter jag också ofta mellan två olika rattar. Jag har svårt att se hur pinsen ska bli skadade så länge du gör rätt när du hanterar quick-releasen men jag har inte super bra koll på det här problemet. Quick-releasen fungerar otroligt snabbt och bra förresten, i alla fall QR1 modellen jag har på båda rattarna.

Jag valde Fanatec främst på grund av deras eko-system och PS4-kompatibilitet. Eftersom alla komponenter i min rig är från Fanatec så kan jag köra allt på en USB-kabel, väldigt praktiskt om man byter ofta mellan PS4 och dator som jag gör. Om du ändå tänker köpa pedaler och liknande ifrån andra tillverkare så försvinner den här fördelen så klart.

Om du har några frågor så är det bara att köra på! 😊

Tack för ditt svar,
Enligt specifikationerna har Fanatec DD1 ett maximalt vridmoment/motstånd på 20 Nm vilket är mer än tillräckligt för mig. Genom mjukvara kan man ställa in hur mycket motstånd man vill ha. Ganska logiskt att fästet kommer få mer stryk om man drar upp motståndet. Det tillsammans med icke korrekt montering kan vara en teoretisk anledning till avbrutna pins. Hur många procent har du ställt in den på? Har du kört mycket med din Fanatec?

Permalänk
Skrivet av AmatörArduino:

Tack för ditt svar,
Enligt specifikationerna har Fanatec DD1 ett maximalt vridmoment/motstånd på 20 Nm vilket är mer än tillräckligt för mig. Genom mjukvara kan man ställa in hur mycket motstånd man vill ha. Ganska logiskt att fästet kommer få mer stryk om man drar upp motståndet. Det tillsammans med icke korrekt montering kan vara en teoretisk anledning till avbrutna pins. Hur många procent har du ställt in den på? Har du kört mycket med din Fanatec?

I de flestas bilar/spel jag kör brukar jag ligga mellan 8-10 Nm under en normal kurvtagning, högre belastning än så är varken praktiskt eller realistiskt för många moderna bilar. Jag har nog kört hundratals timmar under liknande belastning sen jag fick ratten utan problem. Det tyngsta jag har kört var en F3 bil utan servo-styrning i iRacing som kunde komma upp i runt 15Nm under viss extra tung belastning. (T9 på Laguna Seca i det här fallet)

Permalänk
Medlem

Var det boosted media som sa det bra. Är du med eller planerar att vara i fanatec eko systemet så köp dd1.
Är du inte så kan du skaffa sc2.
De är ffb väldigt lika och sc2 är väl billigare och går ofta på någon Archer om man vill ha något plug and play för hyffsat pris.
Känner flera med sc2 pro som är nöjda, de har lite olika rattar och pedaler, flera var redan inne i fanatec ekosystemet och lämnade ändå för de var mer intresserad av rattar från andra parter.
Man behöver ju någon podium adapter på fanatec för varje ratt som inte är fanatec så det var ju en anledning att köra sc2 för deras Quick release är enklare utformad.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Lär inte bli missnöjd oavsett annat än om något strular. Har själv en simucube där man fick bygga själv. Fördelen där är att efter garantiperioden så kan jag nog hålla den rullande med att byta delar istället för att behöva köpa nytt. Nackdelen är att man ändå lockats köpa ny decoder, kontrollkort etc.

Vet inte om simucube 2 är lika modvänlig. Det är inget större fel på Fanatecs rattar av de jag sett. Blir sällan billigare köra egen ratt plus buttonbox även om man kan få högre kvalitet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har tänkt lägga en beställning på SC2 Pro inom kort. Vad som vägt över till Simucubes fördel är att de har modernast teknik med sin inrunner-motor och framtidssäker processor. Mjukvaran tillåter mycket justering av filtren och det går i princip att få den att kännas som vilken annan bas som helst, om man nu skulle vilja det. Fanatec kör med outrunner-motor som inte går lika mjukt och är stökigare - behöver mycket dämpning för att slippa oscillationer. Mjukvaran ger inte heller lika stora möjligheter till justeringar. Fanatec brukar dessutom kompromissa med kvalitet, som med deras QR och rattar som knarrar, flexar och har billiga materialval.

Nackdelen med Simucube är det blir pissdyrt om man vill ha knappar och paddlar till ratten. En amatörbyggd sak som 3D-printats och har lite knappar och paddlar kan lätt landa på 4000Kr. För 1500Kr till och uppåt kan du få lite bättre grejer. Sen ska du ha en ratt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

I de flestas bilar/spel jag kör brukar jag ligga mellan 8-10 Nm under en normal kurvtagning, högre belastning än så är varken praktiskt eller realistiskt för många moderna bilar. Jag har nog kört hundratals timmar under liknande belastning sen jag fick ratten utan problem. Det tyngsta jag har kört var en F3 bil utan servo-styrning i iRacing som kunde komma upp i runt 15Nm under viss extra tung belastning. (T9 på Laguna Seca i det här fallet)

I fråga om realism stämmer det inte. Jag kollade på telemetrin för MX-5;an i Iracing och den har i varje fall ~15Nm av användbar information. Det går att komma över 20Nm om man kör hårt över curbs. Kanske inte så användbar information - de flesta bryr sig nog inte om signalen klipper när man kör sönder fälgarna - men det är i varje fall sådana krafter vi pratar om vid hård körning.
GT3 bilar har betydligt högre krafter. I vissa fall kan du nog få uppemot 35Nm, men det beror lite på vilken bil. Sen har vi ju bilar utan servo också...

Kolla telemetrin i Motec. Det är rätt rejäla krafter vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Beror ju hur du ställer in ratten? Blev riktigt paff när jag förstod ni snackade om iRacing och inte real life där man kan förvänta sig samma värden Kan rekommendera T8 i Istanbul den är kul med uppdragen torque.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Beror ju hur du ställer in ratten? Blev riktigt paff när jag förstod ni snackade om iRacing och inte real life där man kan förvänta sig samma värden Kan rekommendera T8 i Istanbul den är kul med uppdragen torque.

Iracing modellerar krafterna genom rattstången och siffrorna är validerade genom riktiga mätningar. I de fall de inte kunnat göra mätningar har de jämfört med kända värden, samt frågat tillverkare/team och förare. Det är så nära vi kan komma verkliga värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

I fråga om realism stämmer det inte. Jag kollade på telemetrin för MX-5;an i Iracing och den har i varje fall ~15Nm av användbar information. Det går att komma över 20Nm om man kör hårt över curbs. Kanske inte så användbar information - de flesta bryr sig nog inte om signalen klipper när man kör sönder fälgarna - men det är i varje fall sådana krafter vi pratar om vid hård körning.
GT3 bilar har betydligt högre krafter. I vissa fall kan du nog få uppemot 35Nm, men det beror lite på vilken bil. Sen har vi ju bilar utan servo också...

Kolla telemetrin i Motec. Det är rätt rejäla krafter vi pratar om.

Nu är inte jag någon expert men gt3 har väl styrservo och generellt rätt låga krafter. Vad jag läst mig till är det i stort sett bara indycar som går över 30nm i ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Nu är inte jag någon expert men gt3 har väl styrservo och generellt rätt låga krafter. Vad jag läst mig till är det i stort sett bara indycar som går över 30nm i ratten.

GT3-bilar är också relativt tunga, kör på breda slicks och har en del downforce. Samtidigt kostar en större styrservo både vikt och effekt. Det lär alltså inte vara en promenad i parken att köra en GT3-bil, även om den har servo.

I Iracing producerar Ferrari 488 GT3-E upp till runt 40Nm vrid. Här finns lite data på Formula Nippon med och utan servo.
https://sites.google.com/site/fnarchive2010/2010fn/round5sugo...

Använd Google Translate. Rätt rörigt att läsa men de pratar om att Formula Nippon utan styrservo kan producera upp emot 75Nm vrid vid rattstången. Genom styrservo kan de reducera den siffran med 35Nm.

Bland sim racers slängs det ofta runt diverse siffror (8-12Nm verkar dessutom ha blivit någon slags gospel) men det är väldigt oklart varifrån dessa siffror kommer. Sen kör de flesta med orealistiska inställningar vilket gör att krafterna uppfattas högre än de är.

En sån sak är om kraften mappas mer än 1:1, genom felaktiga inställningar eller om ens favoritsim inte har linjär ffb. Lägg sen till krafter som inte existerar i verkligheten, som SoP-effekt. Det kan få som effekt att du får väldigt höga krafter fast bilen egentligen inte producerar så mycket.
Därutöver är det många som kör väldigt aktiv force feedback. Detaljerna ska ju maximeras. Riktiga bilar tenderar dock att ha en "lugnare" ratt än vad många simracers kör, och det gör stor skillnad. Prova t.ex ställa in ratten så den klipper direkt vid max och kör en skidpad. Har du Iracing kan du ställa in wheelbase strength på max och sen max force på något lågt värde, typ 5Nm (om du har en klenare ratt är det meningslöst). Ratten kommer klippa direkt så du får max vridmoment utan några detaljer. Det är mycket lättare att vrida ratten när du inte har alla skarpa toppar och dalar med en ratt som försöker skaka ur handen på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

GT3-bilar är också relativt tunga, kör på breda slicks och har en del downforce. Samtidigt kostar en större styrservo både vikt och effekt. Det lär alltså inte vara en promenad i parken att köra en GT3-bil, även om den har servo.

I Iracing producerar Ferrari 488 GT3-E upp till runt 40Nm vrid. Här finns lite data på Formula Nippon med och utan servo.
https://sites.google.com/site/fnarchive2010/2010fn/round5sugo...

Använd Google Translate. Rätt rörigt att läsa men de pratar om att Formula Nippon utan styrservo kan producera upp emot 75Nm vrid vid rattstången. Genom styrservo kan de reducera den siffran med 35Nm.

Bland sim racers slängs det ofta runt diverse siffror (8-12Nm verkar dessutom ha blivit någon slags gospel) men det är väldigt oklart varifrån dessa siffror kommer. Sen kör de flesta med orealistiska inställningar vilket gör att krafterna uppfattas högre än de är.

En sån sak är om kraften mappas mer än 1:1, genom felaktiga inställningar eller om ens favoritsim inte har linjär ffb. Lägg sen till krafter som inte existerar i verkligheten, som SoP-effekt. Det kan få som effekt att du får väldigt höga krafter fast bilen egentligen inte producerar så mycket.
Därutöver är det många som kör väldigt aktiv force feedback. Detaljerna ska ju maximeras. Riktiga bilar tenderar dock att ha en "lugnare" ratt än vad många simracers kör, och det gör stor skillnad. Prova t.ex ställa in ratten så den klipper direkt vid max och kör en skidpad. Har du Iracing kan du ställa in wheelbase strength på max och sen max force på något lågt värde, typ 5Nm (om du har en klenare ratt är det meningslöst). Ratten kommer klippa direkt så du får max vridmoment utan några detaljer. Det är mycket lättare att vrida ratten när du inte har alla skarpa toppar och dalar med en ratt som försöker skaka ur handen på dig.

Det låter lite märkligt om man lyssnar på dom som faktiskt kört dom riktiga bilarna. James Baldwin exempelvis har sagt att force feedback i ACC och på riktigt är rätt lika. Har aldrig hört någon säga att en dd1 eller simucube är för svag för att kännas realistisk. Men det är kanske en inställningsfråga som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det låter lite märkligt om man lyssnar på dom som faktiskt kört dom riktiga bilarna. James Baldwin exempelvis har sagt att force feedback i ACC och på riktigt är rätt lika. Har aldrig hört någon säga att en dd1 eller simucube är för svag för att kännas realistisk. Men det är kanske en inställningsfråga som du är inne på.

Då är ju frågan hur lika "rätt lika" är samt hur angelägen Baldwin är att hålla sig vän med Kunos. Sen är också upplevelsen av krafterna olika. ACC lägger på en "seat of the pants"-effekt, vilket innebär att även vid annars låga krafter läggs det på lite extra (och ibland kan kraften dra iväg ordentligt). Även riktiga krafter (alltså sånt du skulle känna genom ratten i en riktig bil) kan byggas på orealistiskt fort. Det gör att det kan upplevas tyngre än det är. Sen måste man även lägga till att det är mycket mer adrenalin involverat när man kör en riktig bil.

Kan man återskapa 20-25Nm av en bil som kanske toppar ut på 30-35Nm har man också fått med den mest användbara informationen. 30-35Nm har du kanske i kortare ögonblick i de snabbaste kurvorna. De flesta bryr sig nog inte så mycket huruvida de kan känna kurbsen just då.

Men ptja, vill man eftersträva det absolut mest realistiska behövs det starkare motorer än det finns på (konsument) marknaden idag. Jag tror dock inte det är så många som skulle tycka det var värt det.

Permalänk
Medlem

Valet mellan Simucube o Fanatec är ganska enkel imo.
Varför bli låst till 1 märke med bla lite tvivelaktig QR?
Det blir dyrare men också med bättre kvalité.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Nu får jag en känsla att TS redan köpt men oavsett finns även VRS DirectForce Pro som jag tycker att man borde ha med i tankarna, framförallt då den kostar ca €600 mindre än SC2 Pro (dock tillkommer quick release/hub mount): https://virtualracingschool.com/dfp/

Jag har en VRS DFP som jag är väldigt nöjd med (kör främst iRacing och lite Assetto Corsa). Steget upp från min tidigare Thrustmaster TX är enormt, och jag har verkligen inte behövt mer kraft (kör basen på 60%).

Mjukvaran är ganska basic vilket jag dock på ett sätt gillar, och det betyder verkligen inte att den fungerar dåligt. Det enda jag gärna hade haft/provat är "static force reduction" vilket jag tror att någon av de andra har, d.v.s. att basen minskar kraften när man annars får hålla hårt och länge i ratten i långa kurvor. Detta sker dock sällan i de race jag kör.
Gällande mjukvaran/firmware så släpptes det nyligen en ny version (inofficiell, finns på Discord) som jag själv inte testat än, men vad jag förstått har de aktiverat fler funktioner samt fixat lite annat så förhoppningsvis blir det ju inte sämre med den.

Dan Suzuki har testat "de tre stora" (dock Fanatec DD2 men det skiljer ju endast i maxstyrka där) och föredrar VRS DFP: https://www.youtube.com/playlist?list=PLM4TAV0YSuRWe2JUXyASrj...

Även Barry på Sim Racing Garage har testat VRS DFP: https://www.youtube.com/watch?v=CpEV2QQT2LY&ab_channel=SimRac...

Permalänk
Medlem

När jag sökte och frågade runt med svar från folk som håller på mer eller mindre professionellt med direct drive (alltså inte youtubers) löd det i princip att VRS är bäst bang for the buck medan Simucube är bäst. Typ, lite mer nyanserat förstås. VRS har ju även väldigt beprövad teknik med lilla MIGE-motorn - det är bra skit som kommer bli bättre i takt med att mjukvaran utvecklas.

Vad gäller Fanatec får jag intrycket av att alla som faktiskt kan någonting skruvar lite obekvämt på sig när de nämns. De är ju bra och så men... största fördelarna verkar vara ekosystemet där du har hyfsade rattar till hyfsat pris, och du behöver inte bry dig så mycket om inställningar i mjukvaran (Fanatec har ju bra stöd i alla spel).

För egen del tänkte jag att nu ska jag ha end-game material. Det blev Simucube 2 Pro. Ultimate för dubbla priset och 5Nm mer är ju helt enkelt inte värt det. Inte heller Leo Bodnar för den delen, där man betalar liknande pris för äldre teknik. VRS hade lätt varit mitt andra val. Från det jag förstått är det en alldeles utmärkt bas och VRS-gänget vet vad de håller på med.

I vilket fall är jag sjukt nöjd med min Simucube. Finns bara ett par nackdelar jag hittat än så länge. De har diverse beep-ljud för att kommunicera standby och liknande. Låter illa - knappast ett stort problem. Deras QR är riktigt solid, rentav lite för solid. Jag var orolig att inte kunna få av ratten innan jag körde i lite WD-40. Den där skiten sitter som en jäkla svetsfog annars. Både för- och nackdel antar jag. Växlar man ratt ofta gäller det att hålla den smord. Man kan inte påstå att det är nåt flex i varje fall...

Vad gäller styrkan är jag faktiskt inte så långt ifrån att maxa den. Inte i fråga om topparna i varje fall, under relativt normala förhållanden. Alltså, gå aggressivt över curbs snarare än att krascha in i en vägg (det är nog ytterst få som bryr sig om realism när det kommer till krascher). Jag får dock också en del mjölksyra i armarna och jag behöver uppgradera riggen. Tror jag maxar runt 17-18Nm. Med en stadigare rigg skulle det vara lite högre.

Det ska dock nämnas att jag inte har filtren inställda på att känslan ska vara så detaljerad och aktiv som möjligt. Det är, ärligt talat, nonsens som youtubers hittat på. Väldigt snabba toppar och dalar är inte vanligt i verligheten. En DD-bas kan leverera det mycket snabbare än ratten i en riktig bil. Youtubers pratar dock gärna om detaljer och hur snabbt krafterna levereras. Går man på det har man en överaktiv ratt och alla krafter känns mycket större.

Något jag gillar med Simucube är att jag kan justera detta. Jag kan t.ex öka "reconstruction filter" och sänka slew rate. Får jag till det bra håller sig ratten stabil även vid höga hastigheter medan jag ändå har riktigt bra känsla (finns en video med "Race Beyond Matter" som visar det rätt tydligt, och hans reaktion är exakt samma som jag hade; "Fuck me...").

I vilket fall, jag är sjukt imponerad av Simucube. Av allt jag hört om VRS verkar de skitbra också. Fanatec är jag lite tvek till... jag ska dock säga att med min tidigare CSW 2.5 är fläktljudet den största nackdelen. Det har varit en riktigt bra enhet (förutom WRC-ratten med för mycket plast och billig Alcantara).

Permalänk
Medlem

Att Mige fortfarande håller sig kvar är klart intressant, OSW tex kom för ganska många år sedan.
Där är också mjukvaran väldigt enkel som i många fall är klart bäst.

Simu cube är en nyare generation av servo med bättre upplösning om den är värd det får var o en avgöra.

Till alla med DD och iRacing, har ni inte testat irffb så gör det

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Att Mige fortfarande håller sig kvar är klart intressant, OSW tex kom för ganska många år sedan.
Där är också mjukvaran väldigt enkel som i många fall är klart bäst.

Simu cube är en nyare generation av servo med bättre upplösning om den är värd det får var o en avgöra.

Till alla med DD och iRacing, har ni inte testat irffb så gör det

Simucube har också kört på OSW/MIGE. Det är Simucube 2 som är en egenutvecklad motor.

Jag skulle faktiskt säga att med DD är IRFFB bara en försämring. För klenare saker kan jag se poängen men har du en DD-bas med hyfsat uppskruvad styrka kommer IRFFB bara bli onaturligt och dölja den fina informationen som finns.

Alltså, från CSW 2.5 med IRFFB till SC2 Pro utan det så har jag mycket bättre känsla för vad bilen har för sig. Då var inte situationen innan dålig på något vis. Nu kan jag dock närmast intuitivt känna innan bakänden vill springa iväg. Det var skitsvårt innan. Försökte fånga en video nyligen när jag på ren känsla kunde hålla bilen på en snygg sladd - något jag aldrig klarat innan. Tyvärr ser det bara tråkigt ut utifrån men jag tror alla som kört Iracing kan relatera till hur svårt det är att hålla en jämn och fin sladd under kontroll.

Jag hatade hur Iracing betedde sig när jag först provade det för drygt ett år sen. Nu har det hänt en del sen dess och även med CSW 2.5 så var det mycket bättre. Med SC2 Pro är det helt ärligt bästa force feedback jag varit med om. ACC är på liknande nivå men begränsat till i fråga om bilar. Iracing och MX-5 på Nordschleife är sublimt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Simucube har också kört på OSW/MIGE. Det är Simucube 2 som är en egenutvecklad motor.

Jag skulle faktiskt säga att med DD är IRFFB bara en försämring. För klenare saker kan jag se poängen men har du en DD-bas med hyfsat uppskruvad styrka kommer IRFFB bara bli onaturligt och dölja den fina informationen som finns.

Alltså, från CSW 2.5 med IRFFB till SC2 Pro utan det så har jag mycket bättre känsla för vad bilen har för sig. Då var inte situationen innan dålig på något vis. Nu kan jag dock närmast intuitivt känna innan bakänden vill springa iväg. Det var skitsvårt innan. Försökte fånga en video nyligen när jag på ren känsla kunde hålla bilen på en snygg sladd - något jag aldrig klarat innan. Tyvärr ser det bara tråkigt ut utifrån men jag tror alla som kört Iracing kan relatera till hur svårt det är att hålla en jämn och fin sladd under kontroll.

Jag hatade hur Iracing betedde sig när jag först provade det för drygt ett år sen. Nu har det hänt en del sen dess och även med CSW 2.5 så var det mycket bättre. Med SC2 Pro är det helt ärligt bästa force feedback jag varit med om. ACC är på liknande nivå men begränsat till i fråga om bilar. Iracing och MX-5 på Nordschleife är sublimt.

Jag håller absolut inte med dig när det kommer till irffb.
Och den utvecklas än även om tempot inte är superhögt, vjoy har jag dock inte koll på.

iRacing och lägga en bil i bredsladd är inte så vårt tycker jag - lmp1 i det här fallet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag håller absolut inte med dig när det kommer till irffb.
Och den utvecklas än även om tempot inte är superhögt, vjoy har jag dock inte koll på.

iRacing och lägga en bil i bredsladd är inte så vårt tycker jag - lmp1 i det här fallet.
https://www.youtube.com/watch?v=beCBSp7Obw0

Tjusig sladd. Jag vet inte hur LMP-bilarna är men det är i regel svårt att köra på sladd i Iracing.

Grejen med IRFFB som även utvecklarna påtalat är att det maskerar den riktiga signalen. Med klenare hjulbaser (eller lägre ställd styrka) kan det vara önskvärt för att få bland annat SoP-effekt. Har du ställt in hjulbasen så du får att stort dynamiskt omfång ska inte det behövas utan du får istället hittepå-krafter som maskerar de riktiga krafterna. Kör du inte adekvat kraft i hjulbasen blir det också lättare att muskla sig igenom situationer där bilen säger ifrån, eller för den delen att du reagerar på falsk input från bilen (om du har lågt kraft men ändå väldigt aktiv ffb).

Testa 100% i drivrutinen och ställ in Iracing på vad som motsvarar det. Prova sen MX-5M;an. Den har runt 15-17Nm användbar information. Jag skulle vidare föreslå Nordschleife om du har den banan (informationen från ffb;n varierar beroende på bana och Nordschleife har väldigt mycket information). Justera sen filtren så du inte har någon oscillation eller orealistiskt snabba och/eller höga toppar. MX-5;an torde kännas som om du kan styra den telepatiskt samtidigt som verkligen får en känsla av greppiga slicks. Den där känslan av att köra med regndäck på het asfalt bör vara om borta.

Kör du Simucube kan jag ge dig mina inställningar.

Permalänk
Medlem

Gällande iRacing och att kunna åka på/häva ställ så har det enligt mig blivit betydligt bättre/roligare efter senaste uppdateringen. Jag har tidigare haft väldigt svårt för GT3 överlag samt Porsche Cup (991). Har tyckt att bilarna känts stora, tunga och tråkiga, och när man pressat lite för hårt så har det resulterat i en sladd som för mig ofta inte gått att rädda (även om det är betydligt enkare med direct drive). Nu med den nya Porschen (992 Cup) och uppdateringen av GT3 överlag så känns bilarna mycket mer förlåtande och inbjudande att köra. Har tidigare hållit mig till mer eller mindre bara F3 men nu ser jag verkligen fram emot att köra mer GT3 och även Porsche Cup.

Delar annars samma bild som DasIch beskriver vad gäller de olika baserna. Jag har själv ingen erfarenhet av någon annan än VRS utan baserade köpet på det jag läst/sett. Jag var också lite inne på SC2 Pro men tyckte att prisskillnaden var lite väl stor + att jag trots allt läste väldigt mycket positivt om VRS. Detta är alltså inget jag ångrat hittills. Tror inte man blir missnöjd med någon egentligen, även om man läser mer negativt om Fanatec (som säkert också sålt fler så det är ju logiskt i så fall).

Uppdaterade min VRS till den nya mjukvaran och de har bl.a. lagt till just static force reduction som jag nämnde tidigare De har även aktiverat/lagt till en hel del mer. Inertia och spring som tidigare funnits är nu aktiverade, slew rate går att ändra och de har även lagt till möjligheten att justera hur ratten beter sig vid ändstopp. Det har stört mig lite tidigare, framförallt vid drifting och rally, att rattbasen dels gett ifrån sig ett lite obehagligt ljud vid fullt rattutslag (vilket tydligen är ofarligt) men även att ratten "fastnat" mot stoppet. Detta har den gjort tills man vridit tillbaka ratten ytterst lite. Ska bli intressant att testa mer imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tjusig sladd. Jag vet inte hur LMP-bilarna är men det är i regel svårt att köra på sladd i Iracing.

Grejen med IRFFB som även utvecklarna påtalat är att det maskerar den riktiga signalen. Med klenare hjulbaser (eller lägre ställd styrka) kan det vara önskvärt för att få bland annat SoP-effekt. Har du ställt in hjulbasen så du får att stort dynamiskt omfång ska inte det behövas utan du får istället hittepå-krafter som maskerar de riktiga krafterna. Kör du inte adekvat kraft i hjulbasen blir det också lättare att muskla sig igenom situationer där bilen säger ifrån, eller för den delen att du reagerar på falsk input från bilen (om du har lågt kraft men ändå väldigt aktiv ffb).

Testa 100% i drivrutinen och ställ in Iracing på vad som motsvarar det. Prova sen MX-5M;an. Den har runt 15-17Nm användbar information. Jag skulle vidare föreslå Nordschleife om du har den banan (informationen från ffb;n varierar beroende på bana och Nordschleife har väldigt mycket information). Justera sen filtren så du inte har någon oscillation eller orealistiskt snabba och/eller höga toppar. MX-5;an torde kännas som om du kan styra den telepatiskt samtidigt som verkligen får en känsla av greppiga slicks. Den där känslan av att köra med regndäck på het asfalt bör vara om borta.

Kör du Simucube kan jag ge dig mina inställningar.

Tackar

Alla bilar med hög downforce är dom som vinner mest på irffb.
Innan var det stört omöjligt att ens tänka på att försöka häva en sladd i dom bilarna.
Går man över gränsen så är det som att klippa ett spänt gummiband.

lmp1/2 har fler styr funktioner än tex GT, man kan ställa känsligheten (rattutslag) och kraften i styrservot.
Och jag har tanke på att det är bla därför irffb fungerar klockrent med dom bilarna, man får väldigt mycket detaljer som det redan är.
Lmp1 och med lägst styrservo kraft så tar torque steer över totalt när hybriden går in och bilen är direkt okörbar.

Och jag kör mestadels bara bilar med hög downforce så det kan mycket väl vara därför jag är helt såld på irffb.
Senare idag ska jag testa utan o se hur det känns utan

Jag har en 20nm OSW med den uppdaterade bizz encodern.
Inställningarna man kan göra är väldigt basic och överlag kör jag med lägre ffb.
Jag behöver inte tyngden som många vill ha och irffb passar perfekt där.
Det biter ifrån tillräckligt när man kraschar att ens handleder hade hoppat av.

Man vänjer sig snabbt med det man har, stänger jag tex av motion idag så kan jag inte ens hålla mig på banan.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

@DasIch

Det här var Riktigt intressant.
Senast jag testade utan irffb var för drygt ett år sedan o jag gick snabbt tillbaka.
Och visst tusan har iRacing gjort saker men jag hittar inget om det i några patch notes.
Lmp har inte fått någon uppdatering på däck på ett tag så ffb är klart uppdaterad.

Nu har precis gått över och jag tycker fortfarande att där är kanske lite för mycket motstånd när man kör rakt fram.
Men snabba varvtider talar sitt tydliga språk så det är bara att vänja sig.
Bilden är på mina inställningar o dom kan tyckas vara väldigt låga men det kan bita ifrån rejält.

*edit*
Jag har ju inte linear mode av
6,3 i ffb är det korrekta värdet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig mellan simucube 2 pro och sport.
Slew raten verkar intr göra så stor skillnad som vissa säger. Sen vet jag inte om 17nm räcker? Får man brottas lite med ratten på 17? Eller behöver man 25 då?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kan inte bestämma mig mellan simucube 2 pro och sport.
Slew raten verkar intr göra så stor skillnad som vissa säger. Sen vet jag inte om 17nm räcker? Får man brottas lite med ratten på 17? Eller behöver man 25 då?

Jag har 20nm vilket räcket för att skada dig....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag har 20nm vilket räcket för att skada dig....

Tror du sport räcker då?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort det men det är jag.
Hur mycket skiljer i pris?

Och ang irFFB, utan kan jag inte häva sladdar alls.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

@DasIch

Det här var Riktigt intressant.
Senast jag testade utan irffb var för drygt ett år sedan o jag gick snabbt tillbaka.
Och visst tusan har iRacing gjort saker men jag hittar inget om det i några patch notes.
Lmp har inte fått någon uppdatering på däck på ett tag så ffb är klart uppdaterad.

Nu har precis gått över och jag tycker fortfarande att där är kanske lite för mycket motstånd när man kör rakt fram.
Men snabba varvtider talar sitt tydliga språk så det är bara att vänja sig.
Bilden är på mina inställningar o dom kan tyckas vara väldigt låga men det kan bita ifrån rejält.

https://i.imgur.com/I8UQeGT.png

*edit*
Jag har ju inte linear mode av
6,3 i ffb är det korrekta värdet.

Om du ändrar "strength" till "MaxForce" i Iracing och sen kör ett aggressivt varv, vad ger auto-funktionen för värde?
Om vi utgår ifrån 45Nm kommer ratten med dina inställningar ge som mest 9Nm (förutom om du krockar då det kan bli högre). Vad du känner genom ratten när du kör kommer vara med en faktor av 0.233. Blir ratten 1Nm lättare eller tyngre vid över-/understyrning kommer du känna 0.233Nm av det. Eller, i praktiken, inget alls. Jag skulle gissa att förändringar mindre än 1Nm är svåra att känna, särskilt som det finns en viss dämpning i systemet (ratten har en viss massa och det är lite dämpning i drivrutinen, vilket är helt i sin ordning). Alltså, när output från bilen ger en skillnad på 4Nm är det kanske gränsen för vad du känner. Förutsatt då att du kör i linjärt läge.

Med andra ord, du förlorar en hel del information på att köra så låg ffb och även informationen som förmedlas blir svårare att känna av. Utöver det är det lätt att tvinga bilen till saker den inte gillar - det kommer ju kännas väldigt odramatiskt för dig.

Du missar den fina ffb;n som Iracing kan leverera. Jag testade själv när jag fick min Simucube att ställa in den på samma styrka som in CSW 2.5. Känslan var snarlik även om Simucuben hade lite högre kvalitet på ffb;n. Att skruva upp styrkan var en helt annan sak. Bilarna och däcken kändes så mycket bättre, som att faktiskt köra racingbil på klistriga slicks.

Det här inställningarna jag kör. På lättare bilar har jag som MX-5;an har jag 32Nm i Iracing (ratio på 0.767) och tyngre bilar kanske mellan 42-48Nm (0.667-0.533). Lär bli högre när jag fixat en riktig alurigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kan inte bestämma mig mellan simucube 2 pro och sport.
Slew raten verkar intr göra så stor skillnad som vissa säger. Sen vet jag inte om 17nm räcker? Får man brottas lite med ratten på 17? Eller behöver man 25 då?

Vanesak och beror på inställningar. Med väldigt aktiv ffb får du snabba toppar och dalar (snabbare än du skulle få i verkligheten och ska du sitta och parera alla dessa kommer du få jobba dig svettig. Kan man tricket av att vara avslappnad och bara använda musklerna när det behövs blir det genast lättare. Är inte ffb;n överaktiv känns det inte heller lika tungt (en mjukare applikation av kraft känns inte lika tung som plötsliga spikar).

Inställningarna jag kör med för Radical är så SC2 Sport skulle klippa. MX5;an är precis att man kan köra på en 1:1 ratio. Jag får som sagt begränsa styrkan lite för att hjulstället ska klara det (NLR Wheelstand DD).

Jag anser att SC2 Pro absolut är värt det. Det är 2000Kr skillnad. På den här nivån är det ju verkligen "buy once, cry once".