Tappar signal från skärmarna och grafikkortet fläktar går igång till max.

Permalänk
Medlem

Tappar signal från skärmarna och grafikkortet fläktar går igång till max.

Jag har haft problem med min dator där jag tappar signal från skärmarna och grafikkortets fläktar går igång till max. Detta kan hända när jag spelar eller när jag bara sitter och surfar på nätet och det är väldigt random när det kan hända. Så jag är tvungen att stänga av datorn manuellt . Jag skulle jätte gärna uppskatta om jag skulle kunna få hjälp och försöka lista ut va problemet kan vara. Jag har haft detta problem länge det kommer och går. Datorn köptes och byggdes förra året. Jag har nyligen installerat om windows 10, rensat datorn återställt CMOS tagit ut ram stickorna och satt dit dom.
Specs:
Cpu: Ryzen 3700x
Moderkort: B450 Tomahawk max
Nätaggregat: Seasonic FOCUS GX 750W
Ram: Corsair vengance rgb pro 16gb 3600mhz
Grafikkort: Rtx 2070 super msi Gaming x
Hårdisk 1: Crucial P1 1tb
Hårdisk 2: Seagate BarraCuda 2tb

Permalänk
Inaktiv

Hur är temperaturer?

Permalänk
Medlem

Innan du fick problemet hur lät datorn då och hadde den fluttats i sambandet.
Säker på att det är grafikkortet som får fnatt och inte cpu kylaren?
Efter 10 installationen, vad har du installerat då?
Då du tappar bilden, kommer den tillbaks senare?
Om du inte stängde av datorn manuellt körde grafikkortets fläktar max då?

Många frågor.

Installera GPU-z sätt det på log. alternativt samtidigt filma då det händer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem för ett tag sen med mitt RTX 2080 Super Gaming X. Då visade det sig att PSU inte var 100% friskt, så orkade av någon anledning inte att förse GPU med ström antar jag?
Dock så fick jag bara problem under spel, aldrig när jag bara slö surfade eller liknande.
Bytta PSU på garantin och sen dess har det funkat klockrent.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Hur är temperaturer?

Har inte exakt koll på temperaturen men har sett när jag kört stress test eller spelar att GPU ligger mellan 60-70 C och samma med CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Innan du fick problemet hur lät datorn då och hadde den fluttats i sambandet.
Säker på att det är grafikkortet som får fnatt och inte cpu kylaren?
Efter 10 installationen, vad har du installerat då?
Då du tappar bilden, kommer den tillbaks senare?
Om du inte stängde av datorn manuellt körde grafikkortets fläktar max då?

Många frågor.

Installera GPU-z sätt det på log. alternativt samtidigt filma då det händer.

Jag har haft detta problem långt innan jag installerade om operativsystemet. Jag är säker att det är GPU fläktarna som går igång för jag känner igen ljudet. Det som händer är att jag tappar bilden från skärmarna, bilden kommer ej tillbacks vad jag har sett och datorn är fortfarande på och jag hör hur GPU fläktarna maxar jag kan höra tex youtube i bakgrunden och mina kompisar i discord. Så det jag är tvungen att göra är att manuellt stänga av datorn från knappen på chassit. Annars så är datorn på och grafikkortet fortsätter o låta. Jag tror att det är Grafikkortet som är problemet men är inte helt 100. När jag går in säkerhet och underhåll så står live kernel 141. En till grej jag vill tillägga är att efter det hände så körde jag kommando tolken och skrev in sfc/scannow så hittade den en korrupt fil och fixade den. Jag vill gärna lokalisera problemet så jag kan få det fixat. Jag kan höra windows ljudet där nåt disconnectar och sen så blir det svart skärm och grafikkortet går igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Hade liknande problem för ett tag sen med mitt RTX 2080 Super Gaming X. Då visade det sig att PSU inte var 100% friskt, så orkade av någon anledning inte att förse GPU med ström antar jag?
Dock så fick jag bara problem under spel, aldrig när jag bara slö surfade eller liknande.
Bytta PSU på garantin och sen dess har det funkat klockrent.

Hoppas det löser sig!

Det kan hända när jag spelar eller surfar men oftast när jag spelar. Jag har stress testat datorn och försökt att få fram detta problem men lyckas inte den klarar igenom sig. En till grej är att detta problem kan en gång och sen inte dyka upp på några månader. Jag tror att det är grafikkortet som strular med drivrutiner eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem

@Tomas00
Tyvärr är det nog grafikkortet. Du kan iofs testa att installera MSI Afterburner och höja spänningen lite grann.
Mitt 680 boostade fel. Så vid låga laster så som Starcraft 2 i fönsterläge, (inte fullskärm av någon anledning) så klockade kortet upp och ner sig hela tiden beroende på vad som hände och rickigt högt ibland.
Problemet verkade vara då mitt krashade var att om vi hittar på att vidd 1000mhz ska det vara 1000mv och vid 1100mhz 1100mv för att vara stabilt så istället för att byta mhz och mv samtidigt så bytte min till 1100mhz då det fortfarande var 1000mv för att strax efter ändra till 1100mv. BIOS:en på kortet sa att den skulle byta samtidigt men så skäde inte. Jag fick gå in och säja åt kortet att alltid köra för hög spänning. Så vid 1000mhz körde den 1100mv, vid 1100mhz körde den 1200mv och så vidare.
Du skulle kunna testa att leka med boost kurvan i MSI afterburner också om inte några millivolt räcker.
Jonas och Kenneth visar ganska snabbt hur man leker med det då de undervoltar 3080 TI
https://www.sweclockers.com/artikel/32160-tisdagshang-jonas-o...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas00:

Jag har haft problem med min dator där jag tappar signal från skärmarna och grafikkortets fläktar går igång till max. Detta kan hända när jag spelar eller när jag bara sitter och surfar på nätet och det är väldigt random när det kan hända. Så jag är tvungen att stänga av datorn manuellt . Jag skulle jätte gärna uppskatta om jag skulle kunna få hjälp och försöka lista ut va problemet kan vara. Jag har haft detta problem länge det kommer och går. Datorn köptes och byggdes förra året. Jag har nyligen installerat om windows 10, rensat datorn återställt CMOS tagit ut ram stickorna och satt dit dom.
Specs:
Cpu: Ryzen 3700x
Moderkort: B450 Tomahawk max
Nätaggregat: Seasonic FOCUS GX 750W
Ram: Corsair vengance rgb pro 16gb 3600mhz
Grafikkort: Rtx 2070 super msi Gaming x
Hårdisk 1: Crucial P1 1tb
Hårdisk 2: Seagate BarraCuda 2tb

Om jag tolkar Seasonic:s sida rätt så har PCIe-strömförsörjningskablarna 2 kontakter per kabel + kontakten som ansluts till nätagget?
Använder du en eller två kablar för strömförsörjning till ditt grafikkort? (Ditt grafikkort har två strömkontakter?)

Se till att du har en strömkabel per kontakt, undvika att använda båda kontakterna på en kabel till ett grafikkort, det kan i vissa fall leda till instabilitet.

Är det ett nyligen uppkommet problem eller har problemet funnits sedan du skaffade någon ny hårdvara?
Jag tänker främst på en problematisk DisplayPort-kabel, såvida du inte använder HDMI.

Om det är ett nyligen uppkommet problem utan några hårdvaruförändringar så kan en ökande omgivningstemperatur vara det som triggar ett problem som kanske funnits hela tiden.

Något du även kan prova är att trycka knappkommandot "CTRL + SHIFT + Windows-tangent + b", det skall starta om det grafiska gränssnittet i Windows 10. Om det inte fungerar så har du förmodligen råkat ut för att Windows frusit.
Om du har ett tangentbord som har indikatior för när Caps Lock, Num Lock eller Scroll Lock är aktiva, så kan du även prova att trycka på dessa knappar.
Om dessa knappar inte "aktiveras/deaktiveras" när du trycker på dessa, så tyder det på att Windows frusit helt, dvs, det är mest troligt ett hårdvarurelaterat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Tomas00
Tyvärr är det nog grafikkortet. Du kan iofs testa att installera MSI Afterburner och höja spänningen lite grann.
Mitt 680 boostade fel. Så vid låga laster så som Starcraft 2 i fönsterläge, (inte fullskärm av någon anledning) så klockade kortet upp och ner sig hela tiden beroende på vad som hände och rickigt högt ibland.
Problemet verkade vara då mitt krashade var att om vi hittar på att vidd 1000mhz ska det vara 1000mv och vid 1100mhz 1100mv för att vara stabilt så istället för att byta mhz och mv samtidigt så bytte min till 1100mhz då det fortfarande var 1000mv för att strax efter ändra till 1100mv. BIOS:en på kortet sa att den skulle byta samtidigt men så skäde inte. Jag fick gå in och säja åt kortet att alltid köra för hög spänning. Så vid 1000mhz körde den 1100mv, vid 1100mhz körde den 1200mv och så vidare.
Du skulle kunna testa att leka med boost kurvan i MSI afterburner också om inte några millivolt räcker.
Jonas och Kenneth visar ganska snabbt hur man leker med det då de undervoltar 3080 TI
https://www.sweclockers.com/artikel/32160-tisdagshang-jonas-o...

Tack för snabbt svar. Om jag ska va ärlig så är jag jätte dålig när det kommer till att pilla på sånt. Jag hade tänkt att ringa inet o fråga och kolla vad dom säger. Tror du det är defekt på koretet eller isåfall kan jag lämna in det och få det undersökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om jag tolkar Seasonic:s sida rätt så har PCIe-strömförsörjningskablarna 2 kontakter per kabel + kontakten som ansluts till nätagget?
Använder du en eller två kablar för strömförsörjning till ditt grafikkort? (Ditt grafikkort har två strömkontakter?)

Se till att du har en strömkabel per kontakt, undvika att använda båda kontakterna på en kabel till ett grafikkort, det kan i vissa fall leda till instabilitet.

Är det ett nyligen uppkommet problem eller har problemet funnits sedan du skaffade någon ny hårdvara?
Jag tänker främst på en problematisk DisplayPort-kabel, såvida du inte använder HDMI.

Om det är ett nyligen uppkommet problem utan några hårdvaruförändringar så kan en ökande omgivningstemperatur vara det som triggar ett problem som kanske funnits hela tiden.

Något du även kan prova är att trycka knappkommandot "CTRL + SHIFT + Windows-tangent + b", det skall starta om det grafiska gränssnittet i Windows 10. Om det inte fungerar så har du förmodligen råkat ut för att Windows frusit.
Om du har ett tangentbord som har indikatior för när Caps Lock, Num Lock eller Scroll Lock är aktiva, så kan du även prova att trycka på dessa knappar.
Om dessa knappar inte "aktiveras/deaktiveras" när du trycker på dessa, så tyder det på att Windows frusit helt, dvs, det är mest troligt ett hårdvarurelaterat problem.

Jag kör en kabel i psu sen båda kontakterna i GPU min kompis har exakt samma hårdvara som mig men har inte stött på detta problem han kör också med en kabel. Problemet har funnnits ganska länge nu jag kör Displayport på båda min skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas00:

Jag kör en kabel i psu sen båda kontakterna i GPU min kompis har exakt samma hårdvara som mig men har inte stött på detta problem han kör också med en kabel. Problemet har funnnits ganska länge nu jag kör Displayport på båda min skärmar.

Ok.
Börja med att sätta dit en kabel till, med lite tur så löser detta ditt problem.
Även om kablaget skall vara dimensionerad för att användas på det sätt du använder det, samt att de i princip är kopplade till samma punkter i PSU och på grafikkortet, så kan användandet av endast en kabel ändå vara orsaken till ditt problem.

Följande tråd visar viss problematik med vissa DP-kablar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Tomas00
Tyvärr är det nog grafikkortet. Du kan iofs testa att installera MSI Afterburner och höja spänningen lite grann.
Mitt 680 boostade fel. Så vid låga laster så som Starcraft 2 i fönsterläge, (inte fullskärm av någon anledning) så klockade kortet upp och ner sig hela tiden beroende på vad som hände och rickigt högt ibland.
Problemet verkade vara då mitt krashade var att om vi hittar på att vidd 1000mhz ska det vara 1000mv och vid 1100mhz 1100mv för att vara stabilt så istället för att byta mhz och mv samtidigt så bytte min till 1100mhz då det fortfarande var 1000mv för att strax efter ändra till 1100mv. BIOS:en på kortet sa att den skulle byta samtidigt men så skäde inte. Jag fick gå in och säja åt kortet att alltid köra för hög spänning. Så vid 1000mhz körde den 1100mv, vid 1100mhz körde den 1200mv och så vidare.
Du skulle kunna testa att leka med boost kurvan i MSI afterburner också om inte några millivolt räcker.
Jonas och Kenneth visar ganska snabbt hur man leker med det då de undervoltar 3080 TI
https://www.sweclockers.com/artikel/32160-tisdagshang-jonas-o...

Jag satt o lirade Forza horizon 4 det hände igen att skärmarna tappa signal och grafikkortet gick igång. Ska kontakta inet på måndag och kolla vad dom säger om problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas00:

Jag satt o lirade Forza horizon 4 det hände igen att skärmarna tappa signal och grafikkortet gick igång. Ska kontakta inet på måndag och kolla vad dom säger om problemet.

Hmm.
Kan du gå in i BIOS/UEFI och stänga av din XMP profil för RAM.
Mitt Forza horisont 4 krashade p.g.a. minnesproblem med en av mina gamla i3770k. (har den kvar)
Du kan alternativt kolla om du har en annan XMP profil i BIOS/UEFI.
Över höljen om du orkar,orkar innan du pratat med inet. Underklocka kortet bara för att kunna spela lite lättare tittlar.

I mitt fall så krashade ForzaH4 på vissa av mina installationer men inte på min AMD buldozer extra hos päronen.
Då och då krashade även andra saker men inte prime95. Viste inte om det var moderkortet minne eller cpu. Testade med en annan cpu. Inga problem. Då var det att i vissa konstiga sammanhang så fungerade inte minneskontrollern i Cpun ok. Fel avrundningar.
Jag trodde det var mitt 980 Ti men testade en massa inställningar på det utan skillnad.
Bytte cpu så fungerade det.
Förutom Horizon 4 så brukar blizzards spel vara galna på att klaga. SC2 WC3 orginalet mm.

Vart en uppsats:

Testa att ta bort XMP profilen om den är på så att RAM kör i lägre hastighet och om de är på, stäng av eller ändra till en annan XMP profil.

TROR INTE DETTA KOMMER HJÄLPA. Men värt att ta alla strån.

Edit:
Min erfarenhet av forza h4 är att det krashar av minnesfel. RAM eller minneskotrollern i CPU.
Dina andra problem tyder på GPU GPU OCH GPU.
Förstår att du inte vill testa en massa program. I gpu-z kan man slå på en logfil till datorn som sparar vad kortet gör.
Sen om du installerar fjärrstyrning till datorn svarar den även om grafikkortets drivrutiner har dött pga en omstart/reset för att något är fel.

Synd att jag inte kunde hjälpa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hmm.
Kan du gå in i BIOS/UEFI och stänga av din XMP profil för RAM.
Mitt Forza horisont 4 krashade p.g.a. minnesproblem med en av mina gamla i3770k. (har den kvar)
Du kan alternativt kolla om du har en annan XMP profil i BIOS/UEFI.
Över höljen om du orkar,orkar innan du pratat med inet. Underklocka kortet bara för att kunna spela lite lättare tittlar.

I mitt fall så krashade ForzaH4 på vissa av mina installationer men inte på min AMD buldozer extra hos päronen.
Då och då krashade även andra saker men inte prime95. Viste inte om det var moderkortet minne eller cpu. Testade med en annan cpu. Inga problem. Då var det att i vissa konstiga sammanhang så fungerade inte minneskontrollern i Cpun ok. Fel avrundningar.
Jag trodde det var mitt 980 Ti men testade en massa inställningar på det utan skillnad.
Bytte cpu så fungerade det.
Förutom Horizon 4 så brukar blizzards spel vara galna på att klaga. SC2 WC3 orginalet mm.

Vart en uppsats:

Testa att ta bort XMP profilen om den är på så att RAM kör i lägre hastighet och om de är på, stäng av eller ändra till en annan XMP profil.

TROR INTE DETTA KOMMER HJÄLPA. Men värt att ta alla strån.

Edit:
Min erfarenhet av forza h4 är att det krashar av minnesfel. RAM eller minneskotrollern i CPU.
Dina andra problem tyder på GPU GPU OCH GPU.
Förstår att du inte vill testa en massa program. I gpu-z kan man slå på en logfil till datorn som sparar vad kortet gör.
Sen om du installerar fjärrstyrning till datorn svarar den även om grafikkortets drivrutiner har dött pga en omstart/reset för att något är fel.

Synd att jag inte kunde hjälpa.

När jag köpte datorn i maj så köpte jag några G skill Neo 16gb ram 3600mhz, 1 månad in så började jag få bluescreens hela tiden , så jag körde memtest 86 och fick reda på att ram var defekta fick det också testat hos webhallen. Så jag köpte Corsair vengance rgb pro 3600mhz och har funkat utan problem sen dess. Jag e väldigt säker att det är Grafikkortet som strular, filmade också in när det hände om inet vill se. Min kompis har exakt samma hårdvara som mig och har inte haft några liknande problem. Hoppas jag får problemet löst. Mitt nuvarande bygge har vart sån jobbig huvudvärk. Tack för hjälpen ändå.

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte kunde hjälpa.
Den där huvudvärken är inte kul.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Synd att jag inte kunde hjälpa.
Den där huvudvärken är inte kul.

Jag har kolla lite runt i loggboken och tror jag lokaliserat problemet det kanske kan vara mitt headset logitech G pro x som strular med drivrutinerna.
Detta kom upp som kritisk händelse flera gånger (Enheten HID-compliant headset (plats (unknown)) är offline på grund av att en drivrutin i användarläge kraschat. Windows försöker starta om enheten ytterligare 5 gånger)

Hittade en video på en fix där många har detta problem med olika sorters headset. Vet inte om man får länka här i sweclockers.
Följde stegen i videon och hoppas detta kommer lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Länka kan du. Men HID "Human Interface Device". Känns som vi kommit till den punkt då vi kanske kan lösa det genom att fula oss men det kostar tid. Mycket tid. (fula oss = hitta en annan lösning och ta upp den om vi orkar)
Prata med Inet. Förlåt att jag inte orkar felsöka mer utan att se hur din dator beter sig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.