Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem

Gaming gaming gaming gaming gaming

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Mitt Maximus VII Gene (z97) har inte ett spår av Intel PTT-options i UEFI. TPM-headern är 20-pin vilket verkar vara svårare att få tag på. RIP.

Förstår att det ska fungera på plattformen, men jag ställer mig skeptisk till att ASUS, och ev. andra moderkortstillverkare som sket i implementationen back then, kommer gå tillbaka till sina haswell-moderkort och fixa detta. Sälja nytt istället, mums.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mitt Maximus VII Gene (z97) har inte ett spår av Intel PTT-options i UEFI. TPM-headern är 20-pin vilket verkar vara svårare att få tag på. RIP.

Förstår att det ska fungera på plattformen, men jag ställer mig skeptisk till att ASUS, och ev. andra moderkortstillverkare som sket i implementationen back then, kommer gå tillbaka till sina haswell-moderkort och fixa detta. Sälja nytt istället, mums.

Det verkar onekligen vara en brist i BIOS, och när man googlar så verkar det ändå inte vara helt straight forward att få det att fungera med en lös modul heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

BIOS? Enligt en annan artikel från en annan websida måste man ha UEFI.

Ett Z270 har ett BIOS med UEFI, så det är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det verkar onekligen vara en brist i BIOS, och när man googlar så verkar det ändå inte vara helt straight forward att få det att fungera med en lös modul heller.

Bra att man aldrig kastar bort moderkortsboken

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett snabbt test.

Jag kör som sagt en virtuell Win10 i Unraid med gpu och usb passthrough. Fast jag är inloggad med MS konto, har aktiverat secure boot samt TPM så säger health check att min maskin inte är redo för Win11.

Jag skapade nu en helt ny virtuell maskin med windows 11 och det gick alldeles utmärkt, den klagade inte under installationen på secure boot eller TPM, och eftersom jag inte hade nätverk under installationen så var det inte heller några som helst problem att skapa ett lokalt konto.

jag tror som sagt att det enda som inte kommer fungera ifall ens dator inte får en grön bock i health appen är att göra en inplace upgrade via windows update. att göra en fresh install lär fungera.
Detta kan ju dock komma att ändras inför skarp release

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns lite väl många gnällspikar här på forumet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Hmm, undra då varför jag inte får att jag kan uppdatera till win11. Visst ingen super dator, i5-7600k, 16gb ram, GTX 970. Hade ju varit trevligt om deras verktyg jag lite mer info.

Jag skulle nog rekommendera att du sätter dig in i vad alla options på menyn där TPM aktiveras betyder (kolla manual eller googla) och exakt vad de påverkar, inte omöjligt att det är så enkelt som att det är konfigurerat för att använda TPM 1.2 just nu t.ex.

Permalänk
Medlem

Varför alla dessa krav på hårdvara? Min gissning är att "Evil Inside" mutat M$ så att de ska kunna kränga sina gamla 14 & 10nm kretsar ett tag till. Göra personligt, låter bara som M$ vill att jag ska ge dem en massa uppgifter som de kan använda till gud vet vad. Blir nog nån Linux-distro på min Thinkpad vad det lider...

Systemkraven för Windows 10:

Processor:
1 gigahertz (GHz) eller snabbare processor eller System on a Chip (SoC)
RAM:
1 gigabyte (GB) för 32-bitars eller 2 GB för 64-bitars
Hårddiskutrymme:
16 GB för 32-bitars OS eller 32 GB för 64-bitars OS
Grafikkort:
DirectX 9 eller senare med WDDM 1.0-drivrutin
Bildskärm:
800 × 600

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mina gamla föräldrar gick helt över till iPads för ungefär tre år sedan. De är helnöjda med det, saker som BankId blir lättare att hantera, allt som deras gamla ögon har svårt att se låter sig zoomas upp superenkelt och så vidare. Plus att mamma gillar att "ringa" med FaceTime (fast hon tycker det är förskräckligt att hon måste se sig själv )

Jo, mina föräldrar är applefierade sedan länge och det är först nu jag också kan hänga på FaceTime (körde Android tidigare). Ska bli intressant att se hur Microsoft tänkt göra med Teams där. I min värld är det "mobile first" som gäller.

Själv kör jag Skype for Business på jobbet och Teams med konsultbolaget och kommer "aldrig" köra Teams privat. Microsoft har redan bränt broarna för mig genom övergången från MSN till Skype. Har bokstavligen suttit i timmar och rensat bort kontakter som jag inte vill ha, då dessa synkats mot hela världen (Facebook, Hotmail, MSN etc.). Skype använder jag privat för att ringa utomlands 1-2 ggr per år, annars har jag inte ens appen installerad längre.

Ang. att Windows 10 supportas fram till 2025, så kommer jag sitta lugnt i båten med Windows 10 LTSC. På lite äldre maskiner lär jag lägga in Windows 10 Lite (Ghost Spectre).

Tycker för övrigt att det är synd att presentationen inte sade ett pip om ARM64.

Ang. teman i Windows 11, så tycker jag att XP var versionen där stödet för teman var bäst. Sedan dess har det bara gått utför. Har inte heller några större förhoppningar kring detta i Windows 11.

Windows XP Royale!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Känns som att det finns lite väl många gnällspikar här på forumet.

Känns som att det finns lite väl många pekpinnar här på forumet.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Installerat genom uppgradering på lokalt konto på en Hp 840 G1 utan några som helst problem och den datorn är från 2014

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-11

Tydligen så möter inte min dator systemkraven för Windows 11..

Använder i dagsläget en 8600k, Asus strix 1080, G.skill 16gb ram och en 250 gb m.2 ssd.. What?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den inbyggda funktionaliteten i CPU är dock väldigt mycket tåligare paketerad är en lös TPM-modul som sitter på en moderkortsheader. Alla potentiella problem som kan uppstå gör en fysisk TPM-modul till ett mycket sämre alternativ.

"Mycket sämre" - vad baserar du det på? Menar du att den kan lossna eller tappas bort? Låter osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkar som om det finns 2 nivåer av systemkrav. Hard floor och soft floor. Uppfyller man hard floor, men inte soft floor (t.ex. TPM 1.2 och SecureBootCapable = True och inte 2.0) så kommer man få uppgradera, däremot rekommenderas det inte. Står följande "Devices that do not meet the hard floor cannot be upgraded to Windows 11, and devices that meet the soft floor will receive a notification that upgrade is not advised." Dvs, uppfyller man TPM 1.2 och SecureBootCapable = True så kommer man kunna uppgradera.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window...

Ah, bra fynd där!

Soft Floor:

  • Security: TPMVersion >= 2.0

  • CPU Generation

Det fick mig att tänka på ett dokument jag hittade hos Intel ARK för ett tag sedan, med en tabell som gick igenom vilka CPU-generationer och deras respektive säkerhetsrisker i designen:
https://software.intel.com/content/www/us/en/develop/topics/s...

Det kan ju vara så enkelt som att 8:e generationens Intel-CPUer är den första som har en nivå av inbyggd säkerhet som blir meningsfull att använda för säkerhetsimplementationerna i WIndows 11, och att begränsningen på CPU-generation sitter där för Intels del av det skälet.

Det tyder också på att tillsats av TPM-modul på äldre system är bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Installerat genom uppgradering på lokalt konto på en Hp 840 G1 utan några som helst problem och den datorn är från 2014

En hel del saker lär förändras innan vi får se Windows 11 RTM.

Windows 10 var också mer förlåtande innan det gick till RTM, men systemkraven har ändrats genom åren. Inte ens Microsofts egna produkter som Surface Hub har kunnat hänga med utvecklingen (kvar på Windows 10 version 1703).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"Mycket sämre" - vad baserar du det på? Menar du att den kan lossna eller tappas bort? Låter osannolikt.

Eller bara bli korrupt p.g.a. glapp i någon pinne eller gå sönder för att den sitter öppet på ett kretskort till skillnad från att vara en del av CPU-paketet. Du gör ju som du vill med dina pengar såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Känns som att det finns lite väl många pekpinnar här på forumet.

Känns som att det blir lite väl många käpphästar här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tyvärr verkar dom av nån jävligt skum anledning ha tagit bort möjligheten att flytta den från där nere. Tbh så är det lite av en dealbreaker för mig då jag föredrar att ha den till vänster så jag inte tappar för mycket vertikal yta. Meen gött att jag inte var speciellt intresserad av W11 ändå då dom absolut flesta uppdateringarna är tämligen jätterandom.
https://www.xda-developers.com/windows-11-missing-features/

Det var beiget. Får hoppas det gör om detta. Annars får jag också stanna kvar på 10:an.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller bara bli korrupt p.g.a. glapp i någon pinne eller gå sönder för att den sitter öppet på ett kretskort till skillnad från att vara en del av CPU-paketet. Du gör ju som du vill med dina pengar såklart.

Från BIOS när man aktiverar Intel PTT;
"The firmware TPM key will be stored in Intel ME data region..."
ME = Management Engine.

Några år tillbaka hade Intel jättestora säkerhetshål i Management Engine. Vet inte om det är så mycket säkrare att använda Intel PTT även om just de hålen är fixade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Från BIOS när man aktiverar Intel PTT;
"The firmware TPM key will be stored in Intel ME data region..."
ME = Management Engine.

Några år tillbaka hade Intel jättestora säkerhetshål i Management Engine. Vet inte om det är så mycket säkrare att använda Intel PTT även om just de hålen är fixade.

Jag har tyvärr inte kompetensen att bedöma vilka eventuella säkerhetshål i ME som eventuellt kan påverka säkerheten i PTT. Jag bara påpekar att om det händer något med den fysiska modulen så blir allt jobbigt, och att det jämförelsevis är väldigt liten risk att det händer något med CPUn.

Permalänk
Musikälskare

Om man bara har datorn till spelande, är det värt att uppgradera till Windows 11?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ah, bra fynd där!

Soft Floor:

  • Security: TPMVersion >= 2.0

  • CPU Generation

Det fick mig att tänka på ett dokument jag hittade hos Intel ARK för ett tag sedan, med en tabell som gick igenom vilka CPU-generationer och deras respektive säkerhetsrisker i designen:
https://software.intel.com/content/www/us/en/develop/topics/s...

Det kan ju vara så enkelt som att 8:e generationens Intel-CPUer är den första som har en nivå av inbyggd säkerhet som blir meningsfull att använda för säkerhetsimplementationerna i WIndows 11, och att begränsningen på CPU-generation sitter där för Intels del av det skälet.

Det tyder också på att tillsats av TPM-modul på äldre system är bortkastade pengar.

Fast för att passera hard floor ska man ju alltså ändå ha TPM 1.2 vilket också kräver antingen PTT eller modul. Bara att modulen kan vara äldre.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Här ser ni en lista på processorer som stöds av Windows 11 verkar som att 8 generationen är en hard floor för Windows 11 för sjunde generationen finns inte med i listan så att väldigt många processorer är det som kommer bli för gamla med Windows 11.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Om det hade varit hard floor, borde det inte stå under hard floor det fetmarkerade "Hard Floor:
CPU: Core >= 2 and Speed >= 1 GHz
System Memory: TotalPhysicalRam >= 4 GB
Storage: 64 GB
Security: TPM Version >= 1.2 and SecureBootCapable = True
Smode: Smode is false, or Smode is true and C_ossku in (0x65, 0x64, 0x63, 0x6D, 0x6F, 0x73, 0x74, 0x71)"
utan då borde det stått 8th generation Intel Core enligt mig iallafall vilket det inte gör.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Om man bara har datorn till spelande, är det värt att uppgradera till Windows 11?

För min del så ser jag ingen anledning till att inte uppgradera om man kan.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Intressant att Microsoft tar in win32 igen medans Apple salonger ut gammalt skåpmat

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Om man bara har datorn till spelande, är det värt att uppgradera till Windows 11?

Windows 11 blir snabbare så varför inte

Permalänk

hur är det gällande personliga filer. ? ba upppdatera o inget raderas? eller är de clean install? hur är de med datorprogram som är installerat för win 10. tex maya , blender, substance painter, unity unreal o massa andra? zbrush? photoshop? allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Intressant att Microsoft tar in win32 igen medans Apple salonger ut gammalt skåpmat

De har nog äntligen fattat att detta är rätt väg att gå gällande Store. Det ekar ju där inne än så länge.
Finns t.ex. knappt några trevliga touchalternativ. Bästa vore dock med dynamiska GUIn som kunde byta utseende om man körde touch.
Finns också många okunniga som inte hittar till de bra programmen då de ligger utspridda på nätet istället för samlade på ett och samma ställe. Med Store så skulle folk kunna hitta till dessa.
Med Store så kanske vi till och med kan få en bra uppdateringstjänst istället för att varje program ska köra sig egna service i bakgrunden.

Skrivet av blackoudan:

hur är det gällande personliga filer. ? ba upppdatera o inget raderas? eller är de clean install? hur är de med datorprogram som är installerat för win 10. tex maya , blender, substance painter, unity unreal o massa andra? zbrush? photoshop? allt?

Troligtvis så fungerar det som vid en vanlig Win10 uppdatering. För dem som det gick rätt för så ska det även ha gått att uppdatera från W7 till W10 utan att förlorar något (kan ha fel dock).
MEN, det är alltid bäst att det säkra före det osäkra. Gör backup och kör fresh install skulle jag säga är det bästa vid en sådan här uppdatering. Då vet man att det inte blir fel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.