Problem att installera mer minne, ASUS Prime B450M-A

Permalänk

Problem att installera mer minne, ASUS Prime B450M-A

Hej

Har en dator med moderkort ASUS Prime B450M-A, CPU AMD Ryzen 5 2400G, till den 8 GB RAM (HyperX (2x4GB) DDR 2666MHz CL 15 Fury Black. Kör Windows 10.

Behöver mer minne då jag kör en del virtuella maskiner och köpte därför 8GB till, denna gång HyperX (2x4GB) DDR 2666MHz CL 16 Fury. Hade först frågat på Inet, där jag köpt datorn, om de här skulle passa och det var ok.

Provade att sätta i de nya. De tidigare sitter i slottarna A2 och B2, så jag sätte de nya i de två lediga.
När jag sen sätter igång datorn får jag HDMI-fel, ingen signal.

Kontrollerar kablar och övrigt, ifall jag råkat lossa något av misstag, men hittar inget. Plockar ut de nya minnena och då funderar dator och bildskärm som vanligt.

Har jag missat något, behöver man ändra i BIOS för att det ska fungera? Eller har jag kanske inte fått i minnena rätt? Ska de sitta annorlunda?

Tacksam för tips.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bara pröva de olika stickorna i de två lediga slottarna för se om det är slot eller minne som felar.
Säker på att de sitter i korrekt? Det händer inget alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atari2600:

Hej

Har en dator med moderkort ASUS Prime B450M-A, CPU AMD Ryzen 5 2400G, till den 8 GB RAM (HyperX (2x4GB) DDR 2666MHz CL 15 Fury Black. Kör Windows 10.

Behöver mer minne då jag kör en del virtuella maskiner och köpte därför 8GB till, denna gång HyperX (2x4GB) DDR 2666MHz CL 16 Fury. Hade först frågat på Inet, där jag köpt datorn, om de här skulle passa och det var ok.

Provade att sätta i de nya. De tidigare sitter i slottarna A2 och B2, så jag sätte de nya i de två lediga.
När jag sen sätter igång datorn får jag HDMI-fel, ingen signal.

Kontrollerar kablar och övrigt, ifall jag råkat lossa något av misstag, men hittar inget. Plockar ut de nya minnena och då funderar dator och bildskärm som vanligt.

Har jag missat något, behöver man ändra i BIOS för att det ska fungera? Eller har jag kanske inte fått i minnena rätt? Ska de sitta annorlunda?

Tacksam för tips.

har du senaste biosen kan hjälpa
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Permalänk

Bios var inte uppdaterad, versionen var från när datorn köptes. Det är åtgärdat nu.
Ska prova minnen igen nu i helgen. Skifta dem mellan de olika slottarna och verkligen se till att de sitter i ordentligt.
Återkommer när det är gjort.

Permalänk

Nu har jag haft tid och testa, men tyvärr inte fått det att funka.
Tar jag ut de gamla minnena och sätter de nya på deras plats, då funkar de. De minnena är det inget fel på.
Men att ha alla 4 i samtidigt vill sig inte. Så jag antar att några av de slottar jag inte använt tidigare är kassa helt enkelt.

Jag tackar för tipsen jag fått.

Permalänk
Medlem

RAM kan dessvärre vara väldigt "kinkigt". I teorin borde detta fungera men ibland som i ditt fall uppstår en inkompatibilitet, tror inte det är något fel på ditt moderkort.

Du verkar inte vara ensam om problemet:
https://forums.tomshardware.com/threads/b450m-ds3h-wont-start...

Enda "bra" lösningen här tror jag är att köpa ett helt nytt kitt där all ram är identisk för att kunna vara säker på att det är fungerar till 100% alt. såklart exakt identisk ram ner till samma CL och exakta märke.

Permalänk

Tack för länken. Då vet jag att det inte bara är jag som har problem med det.
Får se om jag längre fram istället köper 2 st 8GB och använder istället för de 2x4GB jag har idag.