Dota 2-mästerskap i Stockholm hänger löst efter avslag från Riksidrottsförbundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du har inte tävlat i så mycket skytte eller... 🤔
Senast jag kollade så hade en trådlös mus inte så mycket rekyluppslag.

Jag har tävlat i luftgevärsskytte. Första gången jag (drygt 8 år gammal) provade att använda ett luftgevär var det i en öppen tävling (arrangerad av Nässjö Skyttegille) med många erfarna deltagare i alla åldrar. Jag vann!
De gevären hade minimal rekyl och krävde ingen fysisk ansträngning.

Vapnen jag använde i det militära krävde bara ansträngning att transportera (i paritet med att transportera en "stationär" tävlingsdator mellan olika event), inte att använda (som regel liggande med stöd). (Kpist m/45B, ksp m/58, grg m/48, pvpj 1110, pskott m/68, pskott 86) Med kpisten, som har 10cm självspridning på 100m, sköt jag serier som hade 6cm spridning. (Förklarade för fänriken att det bara var att klura ut åt vilket håll nästa kula skulle avvika och sikta lite åt andra hållet.)
Det enda "vapen" som hade rekyl att prata om var signalpistolen, och den används inte till precisionsskytte.

Permalänk
Samsung Sverige

Svenska e-sportförbundet verkar jobba på en lösning: https://static1.squarespace.com/static/5b6ea131f93fd4263d59ca...

Citat:

Svenska E-sportförbundet har sedan arrangören meddelade i tisdags att The International inte
skulle gå att genomföra i augusti arbetat på en lösning för att rädda tävlingens genomförande.
Förbundet har som e-sportens röst gentemot idrottsrörelsen en unik position för att kunna
erbjuda en snabb lösning.
“Vi tycker det är tråkigt att vi fick informationen så sent och att vi inte varit inkopplade tidigare.” säger
Sammi Kaidi, förbundsordförande i Svenska E-sportförbundet. “Vi har länge försökt bli en del av
idrottsrörelsen just för att inte hamna i sådana här situationer och agerade så snart vi fick arrangörens
pressmeddelande tillsammans med samtal från proffslagen.”
Regelverket som ställer till det för The International är formuleringen i de tillfälliga inreseförbudet som
gäller för länder utanför EU och där besökare till internationella elitidrottstävlingar i Sverige är
undantagna. Eftersom polismyndigheten gör tolkning att idrott är sådant som tillhör
Riksidrottsförbundet så gäller inte undantaget för The Internationals deltagare och funktionärer.
Svenska E-sportförbundet inledde snabbt en dialog med företrädare från kulturdepartementet och
Riksidrottsstyrelsen. Utifrån Riksidrottsförbundets särställning och Svenska E-sportförbundets
långvariga relation till idrottsrörelsen, har vi kunnat ta fram ett förslag på en lösning som skulle ge
polismyndigheten förutsättningar för att ompröva sin bedömning.
“Vi vill inget annat än att The International ska äga rum i Sverige vilket hade lyft svensk e-sport och
stärkt e-sportscenen i sitt arbete med att upptas i Riksidrottsförbundet,” säger en hoppfull Sammi Kaidi
som tycker det är tråkigt att detta inte hanterats ordentligt från början.
För att rädda The International behöver tävlingen sanktioneras via idrottsrörelsen och av
internationella förbund samt att en dialog snarast inleds med arrangören Valve. Förbundet har skickat
flera meddelanden direkt till arrangören och via de svenska proffslagen samt andra e-sport
organisationer. Vi hoppas kunna skapa de förutsättningar som behövs för att ändra tävlingens status
och kunna inleda en dialog med arrangörerna som gör att The International kan genomföras i
Stockholm.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Samsung:

Svenska e-sportförbundet verkar jobba på en lösning: https://static1.squarespace.com/static/5b6ea131f93fd4263d59ca...

Ja, de verkar som tur är vara mer på bollen än SeSF är. Hoppas verkligen de lyckas städa upp röran.
Alliance verkar försöka hjälpa till så gott det går också:
https://twitter.com/kellymilkies/status/1407473873558425603

Tyvärr har förarbetet och kommunikationen från Valve också varit väldigt undermålig:
https://www.reddit.com/r/DotA2/comments/o5ooi7/exchange_betwe...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@esportforbundet
UPPDATERING: Vi har nu fått kontakt med Valve som meddelar att de inte kommer fullfölja planerna med The International i Stockholm.
Mer information kommer.

"Fragbite har haft kontakt med representanter från förbundet som visat upp mejl från Valve där det framgår att The International inte kommer att hållas i Sverige oavsett om det skulle bli praktiskt genomförbart eller inte.

Valve har ännu inte själva gått ut med någon information i frågan, men enligt uppgifter till Fragbite bestämdes detta redan i måndags. Troligtvis kommer Valve att bekräfta uppgifterna i samband med att en ny plats för turneringen meddelas."

GG Sverige.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av krEJZi:

E-sportförbundet
@esportforbundet
UPPDATERING: Vi har nu fått kontakt med Valve som meddelar att de inte kommer fullfölja planerna med The International i Stockholm.

Mer information kommer.

GG Sverige.

Mycket tråkigt för Sverige som esport-nation. Vi har ju på många sätt haft en ledartröja tidigare, men att det är så svårt att erkänna spel som en seriös aktivitet är olyckligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Man har haft TI tidigare i USA, men just det har också varit problem med visum under några år, därför har man senaste åren kört utanför USA, t.ex. i Canada som har mer schyssta visum-regler mot t.ex. Kina och Ryssland.

Då vore det än mer märkligt att de lade turneringen i Sverige om det skulle vara problem här i normala fall. Om det stämmer att det alltid varit ett problem så visar det i sådant fall total inkompetens hos arrangören.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Evil Peter:

Då vore det än mer märkligt att de lade turneringen i Sverige om det skulle vara problem här i normala fall. Om det stämmer att det alltid varit ett problem så visar det i sådant fall total inkompetens hos arrangören.

Inte bara hos arrangören, men i hela ledet från Valve, till Stockholms stad, RF och SESF (eller hur de nu vill förkorta det).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Pratar du om SARS-covid-19 eller influensa? Influensa-patienter har jag inget med att göra. Du kallade dig själv idiot, då vet jag att du inte vet skillnaden mellan dem.

Men så klart random person på internet (som inte kan skilja mellan två olika virus) kan förstås mer än världens samlade experter på området. Du borde söka jobb på folkhälsomyndigheten, de behöver folk som vet vad de pratar om det är liksom deras jobb.

Jag är för övrigt inte en sköterska.

Då kanske du borde ta ett mensa test för covid-19 är ett INFLUENSA VIRUS, försök inte paddla tillbaka eller ändra premissen nu.
Svara på frågan jag ställde istället innan du blir för förvirrad för att ge ett meningsfullt svar.

Har ingen aning om hur du kan vara så självsäkert dryg när du saknar den mest grundläggande faktan?

''Men så klart random person på internet (som inte kan skilja mellan två olika virus) kan förstås mer än världens samlade experter på området''

ett ritkigt oxymoron uttalande när man inte är medveten om kategorier, usch vad pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Planeringen började under 2019, då fanns det inga problem med att lägga turneringen i Sverige.
Under 2020 gick det inte, och hade inte gått någonstans, av uppenbara skäl.
Under 2021 har de väl hoppats och försökt få det att fungera, men det verkar ha slarvats och gjorts väldigt nybörjaraktiga misstag av alla inblandade. Valve har varit i kontakt med fel folk, helt enkelt.

Vad du menar med att "esportare aldrig kommer in i landet" förstår jag inte. Det har hållits turneringar i Sverige tidigare. Problemet har dock fortfarande varit visumhanteringen som skapar mycket krångel, när andra sportare får visum lätt som en plätt för sina tävlingar.

Missade visst att du svarat då jag bara såg ett senare i listan. Personen jag ursprungligen talade med hävdade att Corona inte påverkat alls utan att det alltid är lika svårt för spelare att komma till Sverige som under pandemireglerna. Jag ifrågasatte det just eftersom det redan varit internationella turneringar i Sverige och pga att man planerade denna tävling här, vilket man rimligtvis inte borde gjort om det nu alltid varit så att en del spelare aldrig kommer in hit.

För att vara tydlig så är det stor skillnad på lite krångel och totalt inreseförbud så jag tror helt enkelt inte på det ursprungliga uttalandet utan tydliga bevis.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Evil Peter:

Missade visst att du svarat då jag bara såg ett senare i listan. Personen jag ursprungligen talade med hävdade att Corona inte påverkat alls utan att det alltid är lika svårt för spelare att komma till Sverige som under pandemireglerna. Jag ifrågasatte det just eftersom det redan varit internationella turneringar i Sverige och pga att man planerade denna tävling här, vilket man rimligtvis inte borde gjort om det nu alltid varit så att en del spelare aldrig kommer in hit.

För att vara tydlig så är det stor skillnad på lite krångel och totalt inreseförbud så jag tror helt enkelt inte på det ursprungliga uttalandet utan tydliga bevis.

Corona har såklart orsakat inreseförbudet, men krånglet med visum till just Sverige har alltid funnits där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Då kanske du borde ta ett mensa test för covid-19 är ett INFLUENSA VIRUS, försök inte paddla tillbaka eller ändra premissen nu.
Svara på frågan jag ställde istället innan du blir för förvirrad för att ge ett meningsfullt svar.

Har ingen aning om hur du kan vara så självsäkert dryg när du saknar den mest grundläggande faktan?

''Men så klart random person på internet (som inte kan skilja mellan två olika virus) kan förstås mer än världens samlade experter på området''

ett ritkigt oxymoron uttalande när man inte är medveten om kategorier, usch vad pinsamt.

Tjenare..

Stämmer inte detta då
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

"How are COVID-19 and influenza viruses different?
The speed of transmission is an important point of difference between the two viruses."

Jag är ju inte helt säker, men inte är Coronavirus ett influensavirus?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Då kanske du borde ta ett mensa test för covid-19 är ett INFLUENSA VIRUS, försök inte paddla tillbaka eller ändra premissen nu.
Svara på frågan jag ställde istället innan du blir för förvirrad för att ge ett meningsfullt svar.

Har ingen aning om hur du kan vara så självsäkert dryg när du saknar den mest grundläggande faktan?

''Men så klart random person på internet (som inte kan skilja mellan två olika virus) kan förstås mer än världens samlade experter på området''

ett ritkigt oxymoron uttalande när man inte är medveten om kategorier, usch vad pinsamt.

Inflensavirus orsakar influensa.
SARS-COV-2 orsakar covid-19.

Det är två olika virus. Två olika familjer. Vart menar du att de klassificeras lika?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Naturligtvis får de avslag. E-sport är elektronisk sport, INTE en idrott!
Bunte datorspelare som sitter på häcken i Timmavis tror de e idrottare…..hallå?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Campaigner:

Naturligtvis får de avslag. E-sport är elektronisk sport, INTE en idrott!
Bunte datorspelare som sitter på häcken i Timmavis tror de e idrottare…..hallå?

Läs om, läs rätt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Då vore det än mer märkligt att de lade turneringen i Sverige om det skulle vara problem här i normala fall. Om det stämmer att det alltid varit ett problem så visar det i sådant fall total inkompetens hos arrangören.

Dom har nog valt Globen/Sverige pga. flera orsaker:

- Bra infrastruktur, dvs. stabilt nätverk som inte hackar (vilket hänt på några av deras större tävlingar innan i Kina)
- Hyffsat lätt att ta sig till Sverige eller få visum (men där det nu inte verkar tillräckligt lätt, eftersom det räcker med att en person nekas för att totalt sabba chanserna i flesta fall att tävla på bra nivå).
- Esport är stort i Sverige, så många skulle nog gå och se tävlingen i Globen/Avicii Arena.
- Dreamleague som driver sändningar för t.ex. engelska EU och CIS regionerna har gjort det bra och stabilt. Så många "talents" (kommentatorer/experter) bor eller har sin bas i Sverige.

Sen det som nu satt käppar i hjulet är:

Sveriges corona-strategi som riskerar att stänga ner events och förbjuda besökare.
Sveriges regering/riksdag som helt enkelt inte vill göra esport till något för alla.

Det är liksom inte dumt att försöka ha en tävling och jobba med landet om att hitta lösningar (så t.ex. Fifa jobbar när de ska ha sina mästerskap), det dumma är bara att tro ett land som har varit historiskt i framkant med esport skulle ha lagstiftare som också var progressiva... Man kan tycka Valve varit dåliga, men de hinner ju nu ändra sig. Men Sverige kommer fortsatt vara skit.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Corona har såklart orsakat inreseförbudet, men krånglet med visum till just Sverige har alltid funnits där.

Att det kan finnas vissa problem att ta sig in för vissa har jag inga problem med, endast uttalandet att Corona inte har något som helst med att göra med problemen nu.

Permalänk
Medlem

E-sport är tusenfalt gånger mer sport/idrott än Curling eller hoppa runt på en matta.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför vi inte har ett rikssportsförbund? För esport är ju faktiskt inte en idrott.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Infiniti:

Frågan är varför vi inte har ett rikssportsförbund? För esport är ju faktiskt inte en idrott.

Det krävs antagligen ett generationsskifte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.