Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Du kan lätt köra Windows 11 på den dator!!! Gå in i Bios/Uefi och aktivera TPM och Secure Boot så är du igång.
Min dator klarade inte heller testet men efter aktiverat TPM och Secure Boot så går det genom galant.

Min dator går fortfarande inte igenom "hälsokontrollen" trots att jag aktiverat fTPM och Secure Boot i UEFI. 5800x, 16GB RAM och 1070, så man får väl anta att deras kassa program är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakkazull:

Min dator går fortfarande inte igenom "hälsokontrollen" trots att jag aktiverat fTPM och Secure Boot i UEFI. 5800x, 16GB RAM och 1070, så man får väl anta att deras kassa program är trasigt.

Hur ser det ut i PowerKjell om du kör kommandot get-tpm alternativt skriver tpm.msc i Windows Kör?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ser det ut i PowerKjell om du kör kommandot get-tpm alternativt skriver tpm.msc i Windows Kör?

Permalänk
Medlem

Ja det är sannolikt inte själva TPM-stödet som är problemet då du har TPM 2.0-stöd aktiverat. Jag skulle inte oroat mig överdrivet mycket i nuläget, särskilt inte med tanke på att testmjukvaran från MS verkar bristfällig i nuläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det är sannolikt inte själva TPM-stödet som är problemet då du har TPM 2.0-stöd aktiverat. Jag skulle inte oroat mig överdrivet mycket i nuläget, särskilt inte med tanke på att testmjukvaran från MS verkar bristfällig i nuläget.

Det är mycket snack om WhyNotWin11 nu. Den ger tydligare information om vad som fattas.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är mycket snack om WhyNotWin11 nu. Den ger tydligare information om vad som fattas.

Tack för länken! Det var boot SSD:n som behövde ändras till GPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Det enda som svider är att spelmarknaden fortfarande är mest inriktad på Windows men det har tagit stor fart för spel på Linux under de sista åren så hoppet lever.

Själv väljer jag bara att köpa spel från Steam och GOG, där jag samtidigt kan försäkra mig att spelen fungerar till macOS och GNU/Linux.

Tjänster som bara inriktar sig på Windows är jag helst utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Det enda som svider är att spelmarknaden fortfarande är mest inriktad på Windows men det har tagit stor fart för spel på Linux under de sista åren så hoppet lever.

Hur många decennier tog det för Linux att komma ikapp på något meningsfullt sätt?

Hur lång tid tar det innan DirectStorage kommer till Linux?

Du får trösta dig med att det i alla fall kommer gå att köra OpenTTD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många decennier tog det för Linux att komma ikapp på något meningsfullt sätt?

Ett? Vad jag vet så har Linux varit förstavalet i serverhallarna sedan slutet av 90-talet. Själv körde jag RedHat för första gången 1996.

Varför tror du Microsoft jobbat så hårt för WSL?

Ang. spel, så finns det över 4000 titlar för GNU/Linux på Steam. Då räknar jag inte ens med allt som körs via PlayOnLinux.

Så det finns lite mer än OpenTTD och Tux Racer idag

En slumpmässigt vald video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett? Vad jag vet så har Linux varit förstavalet i serverhallarna sedan slutet av 90-talet. Själv körde jag RedHat för första gången 1996.

Jag pratar om spel på Linux, vilket tog flera decennier om man antar att Linux är ikapp idag på spelsidan.

Skrivet av walkir:

Ang. spel, så finns det över 4000 titlar för GNU/Linux på Steam. Då räknar jag inte ens med allt som körs via PlayOnLinux.

Så det finns lite mer än OpenTTD och Tux Racer idag

Jo jag känner några entusiaster som spelar på Linux, men det är ganska långt ifrån Windows fortfarande, inte minst med tanke på den enorma tröskeln för att bli tillräckligt insatt i Linux för att komma igång på egen hand.

Men visst, 2021 blir säkert året som Linux slår igenom på desktop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur lång tid tar det innan DirectStorage kommer till Linux?

Vet man om det verkligen kommer bli en så stor sak, eller är det som med fokuseringen på "draw calls" när directx12/Mantle/Vulkan? Säkert bra på svaga system men kanske inte lika relevant på andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vet man om det verkligen kommer bli en så stor sak, eller är det som med fokuseringen på "draw calls" när directx12/Mantle/Vulkan? Säkert bra på svaga system men kanske inte lika relevant på andra...

Jag citerar vad jag skrev i en annan tråd idag:

Citat:

DirectStorage ger bara möjligheten för GPUn att få direktaccess till en NVMe-SSD med komprimerade källfiler för spelen, och kan då använda GPUns enorma parallella processorkraft för att hämta dessa filer i batcher (utnyttja stora ködjup) och dekomprimera dem i realtid istället för att tvingas förbereda en lång möjlig framtida sekvens av speldata via CPU/RAM med de I/O-begränsningar det innebär. Det gör att man får helt andra möjligheter att designa spelvärlden utan laddskärmar som är maskerade som t.ex. att färdas genom portaler, åka hiss eller gå igenom dörrar för att komma till nya delar av spelvärlden.

DirectStorage är ingen magisk kula som kommer att göra befintliga spel snabbare nödvändigtvis.

DirectStorage ändrar grundförutsättningarna för hur PC-spel kommer att kunna designas utan att artificiellt segmentera spelvärlden, så det har ganska liten koppling till om systemet är svagt/starkt för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

2021 blir säkert året som Linux slår igenom på desktop.

Det lär aldrig hända, såvida vi inte räknar in Android och Chrome OS.

Anser att största hotet mot GNU/Linux är Linux-användarna själva. Att det finns över 600 distributioner av GNU/Linux gör det hela bara ännu värre.

Linux Mint är lätt att komma igång med, men tyvärr fnyser vissa entusiaster fortfarande åt allt som är enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Anser att största hotet mot GNU/Linux är Linux-användarna själva.

Det ligger mycket i det tyvärr.

Jag har inga invändningar mot att folk spelar på eller använder andra plattformar, men det blir nog svårt att hävda att Linux ligger i någon fördelaktigare position när Windows PC-världen har fjädrat ner i botten av trampolinen och är på väg mot ett av de största tekniska genombrotten för spelprogrammering på flera decennier.

Sen finns det säkert ingenting som hindrar att skapa en t.ex. Nvidia RTX I/O-implementering i Linux så att man kan få motsvarande funktionalitet där, men någon ska ju göra det också... samt komma överens om en standard att göra det på i alla femtioelva versioner av Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag citerar vad jag skrev i en annan tråd idag:
DirectStorage ändrar grundförutsättningarna för hur PC-spel kommer att kunna designas utan att artificiellt segmentera spelvärlden, så det har ganska liten koppling till om systemet är svagt/starkt för spelande.

Mjo, högre prestanda helt säkert men huruvida det blir så fantastiskt som det påstås återstår att se. "Draw-calls" visade ju sig inte vara den heliga graal till exempel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Mjo, högre prestanda helt säkert men huruvida det blir så fantastiskt som det påstås återstår att se. "Draw-calls" visade ju sig inte vara den heliga graal till exempel...

Sorry, det är inte jämförbart.

DirectStorage tar sig runt en ren I/O-begränsning som hade tagit väldigt lång tid att komma förbi om man bara skulle vänta på att datorerna fortsatte utvecklas i samma takt, där t.ex. Nvidia visat att det inte existerar konsument-CPUer som är i närheten av tillräckligt snabba, och utöver det finns problemet med begränsad bandbredd i systembussar och minnen. Sen är det ju som jag påpekade ovan ingenting som nödvändigtvis kommer att förändra prestandan i spel per se (mer än möjligen laddningstiden) eftersom det långt ifrån är alla spel som lider av begränsad LOD, segmentering och liknande som man får i open world-spel idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Var hämtade du den?

Har försökt hämta den nya två gånger idag, senast för 10 minuter sen, på microsofts hemsida:
https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-11
men bägge blir den förra versionen, 2.1.210623002-s2

Nedladdningslänk finns i artikeln.

How to Check if Your Windows 10 PC Can Run Windows 11

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Den i artikeln är fortfarande den tidigare versionen: Version 2.1.210623002-s2

Den som @jnsson har är nyare och är Version 2.3.210625001-s2

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, det är inte jämförbart.

DirectStorage tar sig runt en ren I/O-begränsning som hade tagit väldigt lång tid att komma förbi om man bara skulle vänta på att datorerna fortsatte utvecklas i samma takt, där t.ex. Nvidia visat att det inte existerar konsument-CPUer som är i närheten av tillräckligt snabba, och utöver det finns problemet med begränsad bandbredd i systembussar och minnen. Sen är det ju som jag påpekade ovan ingenting som nödvändigtvis kommer att förändra prestandan i spel per se (mer än möjligen laddningstiden) eftersom det långt ifrån är alla spel som lider av begränsad LOD, segmentering och liknande som man får i open world-spel idag.

Finns väl i princip inget som hindrar Nvidia från att stoppa dit en lämplig NVME M2 disk på sina prestandakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Den i artikeln är fortfarande den tidigare versionen: Version 2.1.210623002-s2

Den som @jnsson har är nyare och är Version 2.3.210625001-s2

Jag laddade ner den som finns i meningen :

"To check if your Windows PC can run Windows 11, download the “PC Health Check” app (clicking the hyperlink will start the download immediately).".

Då fick jag version 2.3.2.....-s2.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

... och kör man bitlocker så gäller det vara mer noga med backupperna, går modulen sönder så lär det ju inte gå få ut nåt data från diskarna.

När du startar igång Bitlocker får du en recovery key som du kan välja att spara på ditt MS-konto (om du är inloggad, på USB, eller i en textfil som du kan göra vad du vill med. Den gör så du kommer in i datorn om TPM-modulen går sönder. Den krävs också ifall du byter ut någon hårdvara, t.ex grafikkort.

Permalänk
Medlem

PC Health Check startar inte på min dator, den försöker bara installera varje gång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

PC Health Check startar inte på min dator, den försöker bara installera varje gång.

Om man högerklickar och väljer "reparera" får man köra det en gång i alla fall...

Permalänk
Medlem

Nu finns Insider Preview för den intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man högerklickar och väljer "reparera" får man köra det en gång i alla fall...

Löste sig efter ytterligare en omstart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Finns win11ison att ladda ner för oss utanför insider programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu finns Insider Preview för den intresserade.

Tack för tipset. Har kollat lite under dagen.

Har konstaterat att en VM i Vmware workstation player som inte redan körde dev channel verkar körd. Stämmer bra överens med att PC Health checker gnäller på avsaknad av TPM 2.0.

En VM i player som kör dev channel sedan tidigare är det inga problem med, och den tankar ner preview i detta nu. Men även där gnäller PC Health checker på avsaknad av TPM 2.0.

Beteendet är konsekvent med infon från MS, tror jag faktiskt. * Förutom att man av meningen "In support of the Windows 11 system requirements, we’ve set the bar for previewing in our Windows Insider Program to match the minimum system requirements for Windows 11, with the exception for TPM 2.0 and CPU family/model." (https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o...) skulle kunnat tro att även första maskinen varit godkänd.

Lägga till en vTPM i denna sits verkar lite lätt hopplöst, såvida man inte gör det och krypterar maskinen i någon betalversion. Efter det kan man dessutom inte handhacka i vmx-filen längre (vad jag förstår) och där någonstans faller lite hela grejen med att köra vmware player. MS kanske inte ser det som något enormt problem att man pushar folk mot hyper-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Finns win11ison att ladda ner för oss utanför insider programmet?

Jag tog hem den som en UUP dump (Windows 11 Insider Preview 10.0.22000.51)

Funkar fint i VirtualBox för mig:

Däremot är det svårt att komma vidare med installationen utan nätverk eller Microsoft-konto. Men det var inga problem att skapa ett lokalt konto väl inne i Windows.

I övrigt så känns Windows 11 väldigt mycket som... Windows 10

Kan tillägga att jag är med i Insider-programmet, men tycker alltid det känns trevligare att använda ISO-filer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag tog hem den som en UUP dump (Windows 11 Insider Preview 10.0.22000.51)

Funkar fint i VirtualBox för mig:
https://i.imgur.com/eL0Qgup.png

Däremot är det svårt att komma vidare med installationen utan nätverk eller Microsoft-konto. Men det var inga problem att skapa ett lokalt konto väl inne i Windows.

I övrigt så känns Windows 11 väldigt mycket som... Windows 10

Kan tillägga att jag är med i Insider-programmet, men tycker alltid det känns trevligare att använda ISO-filer.

Okej... Jag är mest intresserad för att testa 11an... Det är svårt att ha en riktig och ärlig åsikt om något i livet utan att ha testat...
Lite som en person säger att blodpudding är äckligt.. men de har aldrig smakat på det... hur kan de då veta lixom
Jag testade 10an för att jag ville veta om det var ett bra eller dåligt OS ur mitt perspektiv.. och efter jag testade det kunde jag först ärligt säga att det var inget för mig.... Lika så känner jag om 11an... jag måste nog smaka på blodpuddingen innan jag kan säga om det är bra eller dåligt

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vet inte hur det är med Intel, men AMD Ryzen har ett TPM chip i processorn, utom Zen 1. Från Zen+(Ryzen 2000) och framåt finns stöd. Däremot verkar det vara avstängt som default så man måste gå in i bios och aktivera "TPM Firmware" manuellt.

Du har ju en helt modern Intel CPU, borde det inte vara samma? Gå in i bios och ändra. Eller?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||