Nästa sommar svalkar Noctua hårdvaruentusiaster med bordsfläkt

Permalänk
Medlem

Satt ju och googlade runt för någon månad sedan för att ta reda på ifall bordsfläkten fanns att köpa än.. men.. ett helt år till alltså?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

3D-print

För en dyson funktion: https://www.thingiverse.com/thing:2822533

För det vi har sett på bilder i artiklar om just Noctua bords-version: https://www.thingiverse.com/thing:2978071

Hem och värmupp 3d-skrivaren för att sen få svalt ansikte!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är fortfarande så extremt förvånad hur det kan ta bolag som Noctua så många år att släppa sina nya ideer. Konstigt att inte konkurrenterna hinner före och slår ut dem från marknaden.

I en intervju med LTT frågade han "You must have the best engineer's" där de svarade "We don't have the best engineer's. We have good engineer's and we give them time"

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

I en intervju med LTT frågade han "You must have the best engineer's" där de svarade "We don't have the best engineer's. We have good engineer's and we give them time"

Jo jag förespråkar alltid att man ska vänta på att saker är klara innan de släpps, men just Noctua känns som att de fyller den bägaren till bristningsgränsen. De kanske inte har tillräckligt med ingenjörer?

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat så är en bordsfläkt inte raketforskning direkt, lite förvånad att de inte fått ut något redan?

Vore trevligt med x25-variant av 140mm-fläktarna. Nuvarande systemet kör enbart Noctua-fläktar i fel färg (de är hörselapparatsfärgade) men blev något besviken när 140mm inte fanns i x25. Kör 120mm sådanna samt två slimmade 120's. Rätt nöjd och färgen syns som tur är inte utanför chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Borde för övrigt gå att skriva ut delarna med en 3d skrivare om man inte orkar vänta...

Tittar man noga på bilderna så ser man att protoypen också är 3D printad, hade ju varit en lite rolig reklamgrej om Noctua lagt upp STL filerna gratis i sommar så folk kan skriva ut dem själva :).

Permalänk
Medlem

En kvarts lek i Fusion 360 senare...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

En kvarts lek i Fusion 360 senare...

https://i.imgur.com/klsQtaB.png

Det var lite det jag menade... 2 år att vänta på detta?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är sommar och sol i Sverige nu.
Fläkt eller utan fläkt, man kan ju köra brun utan sol också.
https://noctua.at/pub/media/catalog/product/cache/74c1057f799...

Permalänk
Medlem

4 st Noctua hade ju blivit svindyrt. Här är min Rusta-variant, fungerar finfint med 3 olika hastighetslägen!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

4 st Noctua hade ju blivit svindyrt. Här är min Rusta-variant, fungerar finfint med 3 olika hastighetslägen!

https://i.ibb.co/fq1ycrv/IMG-20210627-145905.jpg

Vad driver du dom med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad driver du dom med?

1A 12V-adapter från ett gammalt comhemmodem. Det har funkat finfint i 10 år, den blir knappt varm.
Har nyligen bytt fläktarna så detta är Fanskap 2.0!

Man får akta fingrarna och den har tyvärr inte RGB men man kan inte få allt man önskar sig
Hade vart nice att kanske 3D-printa ett ställ?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

4 st Noctua hade ju blivit svindyrt. Här är min Rusta-variant, fungerar finfint med 3 olika hastighetslägen!

https://i.ibb.co/fq1ycrv/IMG-20210627-145905.jpg

Haha läckert! Har själv 3 st av de här liggandes från mitt gamla p182 i källaren, vill minnas att de var väldigt tysla i läge 1-2?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

1A 12V-adapter från ett gammalt comhemmodem. Det har funkat finfint i 10 år, den blir knappt varm.
Har nyligen bytt fläktarna så detta är Fanskap 2.0!

Man får akta fingrarna och den har tyvärr inte RGB men man kan inte få allt man önskar sig
Hade vart nice att kanske 3D-printa ett ställ?

Känns som att 12W är för lite för 4 fläktar, men inte helt omöjligt

Permalänk
Inaktiv

Gick lite hastigt igenom speccsen på deras fläktar och de verkar inte alls speciellt imponerande.

Om ni gillar fläktar så måste jag skarpt rekommendera silenX. Köpte ett gäng sådana av olika kaliber 80-92-120mm och alla snurrar på exakt lika knäpptyst idag som för typ 15 år sedan när de var nya. Och då har de inte legat i någon låda o dammat utan använts i alla mina datorer sedan dess. Särskilt cpu fläkten på 120mm måste ha många många år av snurrtid då den alltid varit med.

Kan såklart inte verifiera om speccen stämmer men den 11 eler 12db tysta 120mm fläkten jag har är i alla fall totalt knäpptyst, men har aldrig haft problem att kyla hungriga cpu'er med tdp på 120-125w trots chassin med enbart lågvarvade 80/92mm chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Haha läckert! Har själv 3 st av de här liggandes från mitt gamla p182 i källaren, vill minnas att de var väldigt tysla i läge 1-2?

Stämmer bra att fläktarna är från ett gammalt P182

På lägsta är de riktigt tysta. På 2-3 väsnas den allt lite. Men flåsar på bra!
Har en "vanlig" bordsfläkt också men den låter sjukt mycket även på lägsta så föredrar mitt hemmabygge.

Har för mig att specen för 1 fläkt låg runt 3W.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Gick lite hastigt igenom speccsen på deras fläktar och de verkar inte alls speciellt imponerande.

Om ni gillar fläktar så måste jag skarpt rekommendera silenX. Köpte ett gäng sådana av olika kaliber 80-92-120mm och alla snurrar på exakt lika knäpptyst idag som för typ 15 år sedan när de var nya. Och då har de inte legat i någon låda o dammat utan använts i alla mina datorer sedan dess. Särskilt cpu fläkten på 120mm måste ha många många år av snurrtid då den alltid varit med.

Kan såklart inte verifiera om speccen stämmer men den 11 eler 12db tysta 120mm fläkten jag har är i alla fall totalt knäpptyst, men har aldrig haft problem att kyla hungriga cpu'er med tdp på 120-125w trots chassin med enbart lågvarvade 80/92mm chassifläktar

Jag kan hålla med, tycker noctua fläktar generellt är överhypade.
De är fortfarande bra fläktar, men det går att få tag på bättre, ofta till lägre eller liknande pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag kan hålla med, tycker noctua fläktar generellt är överhypade.
De är fortfarande bra fläktar, men det går att få tag på bättre, ofta till lägre eller liknande pris.

Om du kan hitta en fläkt som är bättre än NF-A12x25 så är jag intresserad av vilken det är, alla tester jag sett så har den alltid legat bäst till. Man betalar ju ett premium pris för den dock vilket inte nödvändigtvis riktigt är värt det med vissa alternativ som nästan är lika bra men kostar betydligt mycket mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag är hypad på bordsfläkten. Det första jag gör när jag får hem den blir att byta fläkt till en Noctua IPPC-3000 fläkt som jag har liggandes. Gillar att få lite fart på luften 😁

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Det slår aldrig fel, när det är dags för nytt datorbygge kommer Noctua alltid ut med nya fläktarna som jag väntat på - för sent
NF-A12x25 kom ut precis efter mitt förra bygge, och denna gången kommer de svarta efter att jag byggt klart

Visa signatur

🎮 AMD Ryzen 5 5600X | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 DDR4 | ASUS Strix B550-F | ASUS RTX 3080 TUF
Fractal Meshify 2 Compact | 🖥️ ASUS PG279Q | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔈 JBL 305P MKII | 🔊 Sound BlasterX AE-5 Plus | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Medlem

Bah ... har väntat alldeles för länge på den där förbaskade bordsfläkten som aldrig kommer, och nu blir den ännu mer försenad. Samma sak med svarta varianten av NF-A12x25; den skulle ju komma i Q3 var det sagt, men det tog jag för givet att det inte skulle stämma, för jag vet inte om Noctuas releaseuppskattningar någonsin har stämt?

Fick för övirgt hem ytterligare en usb-driven bordsfläkt idag, som föga förvånande även den visade sig vara av kass kvalité precis som alla andra varianter jag testat över åren. Det finns inte EN enda bra (den som kommer närmast är Arctics gamla Breeze Pro, men även den lider av kvalitetsproblem även om den är ljusår bättre än de nyare Breezevarianterna som bara är ren skit), det är därför jag sett fram emot Nocutas länge och väl.

Visa signatur

5950X, 3090