Permalänk
Medlem

Dricka eller Läsk, vad säger ni?

Nu på sommaren kan det vara gott med något kallt att dricka. Om vi pratar om sötade drycker, vad kallar ni det? Jag säger dricka, vissa säger läsk. Finns det några andra vanliga uttryck? Vad säger du?

Tillägg:
Är det inte så också att dricka kommer från sockerdricka eller läskedryck på samma sätt som läsk kommer från läskedryck. Två slang eller varianter på samma sak? I alla fall så var det så ursprungligen. Så tänker jag på det mer än något annat.

Dricka var i min barndom inte samma sak som saft utan var samma sak som läsk. Läsk var det bara "töntarna" som sa. Jag kommer från Hälsingland och de absolut flesta säger dricka där, inte läsk, läsk sa de inflyttade söderlänningarna. Nu på senare år tänker jag mig att det är en enkelt dialektal sak. Söder om Gävle eller kanske ännu längre ner så säger man läsk i större utsträckning och norröver säger man dricka.

Det här att dricka skulle täcka in flera olika typer av dryck och att läsk är en variant på dricka känner jag inte riktigt igen mig i. Dryck skulle kunna vara ordet för detta men inte riktigt det heller, för dryck är väl ändå all typ av drickbar vätska.

Ingen från mitt barndomshälsingland skulle tex. Säga Oboy om man frågade vilken dricka dom vill ha, eller saft. Ville man ha saft så sa man saft. Dricka är synonymt med kolsyrad dryck lika som läsk. I det fallet skulle väl läskedryck och sockerdricka vara två bra gemensamma nämnare. Sockerdricka var väl den första och enda kolsyrade sötdrycken i sverige utan alkohol?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Sötad kolsyredryck är läsk!

Festis etc. som inte innehåller kolsyra kan du kalla för dricka om du vill.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sötad kolsyredryck är läsk!

Festis etc. som inte innehåller kolsyra kan du kalla för dricka om du vill.

Håller helt med dig, sockerdricka är läsk, namnet till trots.

Permalänk
Hedersmedlem

Inom vår familj är det inarbetat och underförstått att säger man "dricka" så är det läsk man menar och vill man ha något annat så säger man det specifikt.

Permalänk

Brus, jag trodde det var självklart!?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid

I sann Kalle Anka anda, läskeblask.

Permalänk
Avstängd

Säger dricka så kommer min mamma med en dricka (läsk) till mig, använder inte ordet läsk.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Läsk heter det. Precis som det heter kex inte chex..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sötad kolsyredryck är läsk!

Festis etc. som inte innehåller kolsyra kan du kalla för dricka om du vill.

Precis som Griid säger kör vi med också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master

Vi använder oftast det specifika namnet på det vi vill ha; "jag vill ha en cola" eller liknande. Däremot kan jag skriva "dricka" eller "läsk" på handlelappen och veta vad jag ska ha.

Läsk är kolsyrad, dricka är det inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Sötdricka är den korrekta benämningen här. Dricka är vilken kolsyrad dryck som helst.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pixo:

Läsk heter det. Precis som det heter kex inte chex..

Exatkt! På samma sätt heter det ju kilo och inte chilo!

Mormor sade faktiskt kilo med k. Den eran verkar emellertid ha passerat nu.
Själv säger jag kilo med ch och kex med k

Läsk eller dricka lägger jag nog inte så mycket vikt vid. Båda kan användas.
Dricker inte så mycket läsk (senast var igår - fanta exotic så jag lurar mest mig själv när jag säer att jag inte dricker läsk hehe).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vill du ha nåt att dricka? = rent vatten i olika former

Vill du ha läsk, cola etc? = kolsyrat sötat vatten med smak

Vill du ha saft?

Vill du ha juice, kaffe, te?

Permalänk
Medlem

Säger alltid Cola, Fanta, Sockerdricka... eller vad nu produkten ifråga heter.

Permalänk
Medlem

Dricka = sötad, kolsyrad dryck.
Läsk = osmidigt ord som jag inte använder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nu på sommaren kan det vara gott med något kallt att dricka. Om vi pratar om sötade drycker, vad kallar ni det? Jag säger dricka, vissa säger läsk. Finns det några andra vanliga uttryck? Vad säger du?

Jag säger nog i första hand vad det faktiskt är för läsk, men i ett mer generellt sammanhang blir det "läsk" (möjligen skämtsamt "läskeblask").

Sedan finns det ju andra sötade drycker, t.ex. saft (som jag skulle kalla "saft"), men jag tolkar det som att frågan är mer specifik än så?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Haha vafan. Ni som säger att det heter "dricka", säger ni "Har ni någon dricka?" om ni är på restaurang och vill ha läsk?

Enda skillnaden mellan saft och läsk är kolsyran.

Men oavsett så skulle jag nog inte använda ordet läsk heller, utan säga "cola" "fanta" etc.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha vafan. Ni som säger att det heter "dricka", säger ni "Har ni någon dricka?" om ni är på restaurang och vill ha läsk?

Normalt sett brukar det stå i menyn, men om det mot förmodan skulle saknas så frågar jag. Fast då frågar jag snarare efter "Sprite", "7up" eller annat specifikt namn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av henkiii:

Läskeblask!

Skrivet av hasenfrasen:

I sann Kalle Anka anda, läskeblask.

Helt rätt!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

För mig är det helt utbytbart, dricka och läsk är samma sak i talspråk i de flesta fall. Däremot kan ju sammanhanget göra att dricka är lite bredare, om man ska ha en fest med några polare och meningen: "Ni får ordna dricka" eller "Jag fixar drickat" uttalas så handlar det sannolikt om alkoholhaltiga drycker, kanske med läsk också visserligen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av henkiii:

Läskeblask!

Jupp

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig är det helt utbytbart, dricka och läsk är samma sak i talspråk i de flesta fall. Däremot kan ju sammanhanget göra att dricka är lite bredare, om man ska ha en fest med några polare och meningen: "Ni får ordna dricka" eller "Jag fixar drickat" uttalas så handlar det sannolikt om alkoholhaltiga drycker, kanske med läsk också visserligen.

Intressant, jag använder aldrig "dricka" på det viset. Nu är jag iofs helnykterist, men även om jag skulle diskutera det skulle jag säga "spriten" för det alkoholhaltiga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Intressant, jag använder aldrig "dricka" på det viset. Nu är jag iofs helnykterist, men även om jag skulle diskutera det skulle jag säga "spriten" för det alkoholhaltiga.

Sprit är ju ganska snävt i mina ögon (öron), det innefattar bara sprit, inte öl, vin eller dylikt. Dricka kan ju innefatta alla typer av drycker egentligen, men i allmänhet så handlar det om läsk. Jag köper en drickaback/back dricka säger man ju inte om man ska köpa en back öl exempelvis (kanske om det är lättöl dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sprit är ju ganska snävt i mina ögon (öron), det innefattar bara sprit, inte öl, vin eller dylikt. Dricka kan ju innefatta alla typer av drycker egentligen, men i allmänhet så handlar det om läsk. Jag köper en drickaback/back dricka säger man ju inte om man ska köpa en back öl exempelvis (kanske om det är lättöl dock).

Sprit är för mig ett samlingsbegrepp för rusdrycker, alltså även inklusive t ex lättöl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Som redan sagt, läskeblask givetvis!

Och som https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4skeblask säger:

"Ordet uppfanns troligen av den långvarige svenske Kalle Anka-översättaren P.A. Westrin och hans hustru Maibrit 1962 eller 1964, även om exakt tillfälle inte identifierats. Det förekom dock 1963 i en annons i Kalle Anka & C:o och två år senare vid flera tillfällen i själva serierna i tidningen.[2] Ordet används ofta i serietidningen både som namn på en kolsyrad läskedryck och i de fall en vuxen person normalt skulle ha druckit champagne, en kall öl eller annan alkoholdryck, men som av hänsyn till den yngre läsarkretsen måste dricka läsk istället.

I en amerikansk Kalle Anka-serie, "Mästare i bubbelvikt" ("Bubbleweight Champ") från 1964, hittade också Carl Barks en gång på en fiktiv läskedryck, Gurgleurp soda pop, som var Kalles favorit. Det svenska ordet verkar dock ha tillkommit oberoende av Barks, möjligen främst påkallat av de italienska Disneyserierna, där det ofta skålades i vin och champagne. Läskeblask kom sedan att användas som svensk motsvarighet till allt möjligt som stod i de utländska pratbubblorna från början. Det motsvaras numera ofta av lemonad. I svenska upplagor av Don Rosas serier, översatta av Stefan Diös, förekommer bland andra läskedryckerna Bubbel-Blurp och Smacky-Kola."

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sprit är för mig ett samlingsbegrepp för rusdrycker, alltså även inklusive t ex lättöl.

Lättöl, rusdryck?

Den konventionella användningen av "sprit" (om dryck) är ju saker med hög alkoholhalt, typ vodka, whisk(e)y, gin, rom, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Lättöl, rusdryck?

Ja, absolut. Sen att många lever i förnekelse, det kan jag inte hjälpa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Sprit är för mig ett samlingsbegrepp för rusdrycker, alltså även inklusive t ex lättöl.

Hmm, kan man verkligen kalla lättöl för en rusdryck? Jag tror betydelsen har förändrats i takt med alkoholkonsumtionen. För sådär hundra år sedan så räknades (enligt SAOB) inte öl dit alls exempelvis, vilket väl samfaller ganska bra med när nykterhetsrörelsen framhävde både öl och vin som hälsosammare alternativ till spriten.

Skrivet av SAOL:

RUSDRYCK rɯ3s~dryk2, r. l. m.; best. -en; pl. -er.
Etymologi
(ss. njutningsmedel använd) alkoholhaltig dryck (dvs. dryck med icke alltför obetydlig alkoholhalt); berusande dryck; spritdryck; i lagspr. med ngt skiftande omfattning under olika tider (i sedan 1/10 1955 gällande lag om spritdrycker, vin o. starköl). Wieselgren NyktVäs. 4 (1837). (Ett) lågt sinligt begär till en rusdryck. Hygiea 1843, s. 310. En bespottare är vinet, en larmare är rusdrycken. Ordspr. 20: 1 (Bib. 1917). Spritdrycker, vin och öl kallas med en gemensam benämning rusdrycker. SFS 1917, s. 803. Spritdrycker och vin kallas med en gemensam benämning rusdrycker. Därs. 1923, s. 192. Därs. 1954, s. 1037. — särsk. bildl. (Ofärd över min) vän ej kan / Den njutning dock mig ge, som hämndens rusdryck / Bereder. Cygnæus 10: 295 (1854).

Men ditt språkbruk kan ju ha att göra med ditt (antagna) ointresse för dryckerna vi diskuterar. Hade du konsumerat de själv så hade distinktionen kanske varit viktigare liksom?

Permalänk
Medlem

"Dricka" är ett så extremt generiskt ord, så tycker inte det funkar att använda det specifikt på bara kolsyrade söta drycker.
Blev lite förvånad att det verkar vara så utbrett

Då säger jag hellre "läsk" isåfall, eller märket.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.