NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av SplendidPerformance:

TÀnkte bara att dela med mig av mitt första astrofoto. Blev en bild pÄ mÄnen den 19/5 vid 19 tiden nÄnting. Köpte mitt första teleskÄp för nÄgon vecka sedan. Blev ett Sky-Watcher Astrolux 76mm SpegelteleskÄp.
Har alltid vart fascinerad utav rymden, och kĂ€nde att det var dags att spana in den lite mer. Inser vĂ€l redan nu att man kanske skulle införskaffat ett motoriserat teleskĂ„p dĂ„ mĂ„nen flög förbi i kikarn Jag har EXTREMT mycket kvar att lĂ€ra om exakt allt inom detta omrĂ„de. KĂ€mpar just nu med att fĂ„ bilderna okej utan en massa sudd samt linsfel som pĂ„ denna bild jag lĂ€nkar med. Har Ă€ven strul med min Barlowlins dĂ€r jag inte ser nĂ„got om jag ska fota. Men lĂ€st mig till lite knep som jag skall kolla upp för att lösa de problemen. Men trots allt det sĂ„ Ă€r detta mitt första foto. Även om jag ligger ljusĂ„r efter er andra sĂ„ Ă€r jag stolt över detta
Jag har fotat med en Samsung S21.

https://imgur.com/NQGhlFF

HÀrligt, vÀlkommen till kaninhÄlan ...
Alla har vi varit nybörjare, och alla har vi haft (och har fortfarande) vÄra problem, sÄ ta det lugnt och fint sÄ ska det nog gÄ bra. Du behöver inte lÀra dig exakt allt pÄ en gÄng, och definitivt ska du inte springa ivÀg och köpa ny utrustning bara för att du har lÀrt dig nÄgot nytt (stalltips btw. ).

Visst underlÀttar en motoriserad montering, men i den prisklass du lade dig med det dÀr teleskopet (plus/minus) sÄ hade det i stort sett varit pengar i sjön. Ett förstateleskop Àr alltid ett förstateleskop, och det Àr lÀtt att ta i i underkant, och det Àr nog vad jag skulle sÀga att du har gjort ur ett resultatinriktat perspektiv. Som en första rigg att klÀmma och kÀnna pÄ, och mÄhÀnda för att lÀra sig lÀxan att "billigt Àr billigt av en anledning" i allra högsta grad gÀller stjÀrnskÄdning, sÄ kommer den sÀkerligen att fylla sitt syfte.
Att fotografera med dylika teleskop, annat Àn genom okular som du just gjort, Àr i princip att glömma dÄ fokuseraren oftast Àr pÄ tok för underdimensionerad för att orka hÄlla nÄgon större kamera och dessutom sÀllan Àr anpassad i lÀngd för att fÄ primÀrfokus (fokus utan okular). Det gÄr sjÀlvklart att modda en del för att fÄ det att fungera, men ja ... rÀkna inte med nÄgra mirakel, och jÀmför absolut inte dina resultat med en rigg för 1500 spÀnn med riggar som kostar allt mellan 10 och 100 gÄnger mer.
Det ditt teleskop mycket vÀl kan duga till Àr just att observera ljusstarka objekt - mÄnen, planeter, Orionnebulosan, Andromeda, stjÀrnkluster och enstaka stjÀrnhoper - dÄ du har lÄng brÀnnvidd och liten öppning, ett recept för lÄg ljuskÀnslighet. Just nu Àr det ju dessutom vÀldigt ljust hela natten (och vÀrre blir det), sÄ i praktiken Àr det mÄnen som gÀller fram till i höst. Merkurius kan du passa pÄ att titta pÄ för stunden ocksÄ, men det kommer inte direkt att vara nÄgon wow-upplevelse (men gör det, om inte annat för att bekanta dig med saker och ting), och Mars likvÀl (Àven om den Àr sÄpass lÄngt bort att du inte kommer att se nÄgra detaljer). Jupiter och Saturnus kan du se alldeles innan soluppgÄng tror jag, sÄ det kan ocksÄ vara vÀrt att ge ett försök om du inte vill vÀnta pÄ bÀttre förutsÀttningar framÄt hösten.

UtrustningsmÀssigt framgent skulle jag rekommendera att ta en ordentlig fundering pÄ om det Àr okulÀr skÄdning eller foto du vill syssla med dÄ det Àr helt olika saker nÀr det kommer till utrustning (Ätminstone som vettiga insteg för en nybörjare), och resonemang kring utrustning för endera hittar du bara ett par sidor tillbaka i trÄden.

Edit: Jo, precis som Shimonu skrev sÄ chilla med barlowen tills du har hyfsad koll pÄ saker utan den. Du har som sagt redan nu en vÀldigt lÄng brÀnnvidd, och barlowen kommer dels att öka förstoringen av alla atmosfÀriska störningar, plus att det troligen inte kommer sitta helt tajt heller (som sagt, billigt Àr billigt av en anledning), och fokuseringen kommer att bli svÄrare dÄ du inte har en sÀrskilt stabil montering vilket i kombination med Àn lÀngre brÀnnvidd kommer öka sannolikheten för att du rÄkar tappa objektet under tiden, sÄ det försvÄrar saker och ting mÄngfalt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

HÀrligt, vÀlkommen till kaninhÄlan ...
Alla har vi varit nybörjare, och alla har vi haft (och har fortfarande) vÄra problem, sÄ ta det lugnt och fint sÄ ska det nog gÄ bra. Du behöver inte lÀra dig exakt allt pÄ en gÄng, och definitivt ska du inte springa ivÀg och köpa ny utrustning bara för att du har lÀrt dig nÄgot nytt (stalltips btw. ).

Visst underlÀttar en motoriserad montering, men i den prisklass du lade dig med det dÀr teleskopet (plus/minus) sÄ hade det i stort sett varit pengar i sjön. Ett förstateleskop Àr alltid ett förstateleskop, och det Àr lÀtt att ta i i underkant, och det Àr nog vad jag skulle sÀga att du har gjort ur ett resultatinriktat perspektiv. Som en första rigg att klÀmma och kÀnna pÄ, och mÄhÀnda för att lÀra sig lÀxan att "billigt Àr billigt av en anledning" i allra högsta grad gÀller stjÀrnskÄdning, sÄ kommer den sÀkerligen att fylla sitt syfte.
Att fotografera med dylika teleskop, annat Àn genom okular som du just gjort, Àr i princip att glömma dÄ fokuseraren oftast Àr pÄ tok för underdimensionerad för att orka hÄlla nÄgon större kamera och dessutom sÀllan Àr anpassad i lÀngd för att fÄ primÀrfokus (fokus utan okular). Det gÄr sjÀlvklart att modda en del för att fÄ det att fungera, men ja ... rÀkna inte med nÄgra mirakel, och jÀmför absolut inte dina resultat med en rigg för 1500 spÀnn med riggar som kostar allt mellan 10 och 100 gÄnger mer.
Det ditt teleskop mycket vÀl kan duga till Àr just att observera ljusstarka objekt - mÄnen, planeter, Orionnebulosan, Andromeda, stjÀrnkluster och enstaka stjÀrnhoper - dÄ du har lÄng brÀnnvidd och liten öppning, ett recept för lÄg ljuskÀnslighet. Just nu Àr det ju dessutom vÀldigt ljust hela natten (och vÀrre blir det), sÄ i praktiken Àr det mÄnen som gÀller fram till i höst. Merkurius kan du passa pÄ att titta pÄ för stunden ocksÄ, men det kommer inte direkt att vara nÄgon wow-upplevelse (men gör det, om inte annat för att bekanta dig med saker och ting), och Mars likvÀl (Àven om den Àr sÄpass lÄngt bort att du inte kommer att se nÄgra detaljer). Jupiter och Saturnus kan du se alldeles innan soluppgÄng tror jag, sÄ det kan ocksÄ vara vÀrt att ge ett försök om du inte vill vÀnta pÄ bÀttre förutsÀttningar framÄt hösten.

UtrustningsmÀssigt framgent skulle jag rekommendera att ta en ordentlig fundering pÄ om det Àr okulÀr skÄdning eller foto du vill syssla med dÄ det Àr helt olika saker nÀr det kommer till utrustning (Ätminstone som vettiga insteg för en nybörjare), och resonemang kring utrustning för endera hittar du bara ett par sidor tillbaka i trÄden.

Edit: Jo, precis som Shimonu skrev sÄ chilla med barlowen tills du har hyfsad koll pÄ saker utan den. Du har som sagt redan nu en vÀldigt lÄng brÀnnvidd, och barlowen kommer dels att öka förstoringen av alla atmosfÀriska störningar, plus att det troligen inte kommer sitta helt tajt heller (som sagt, billigt Àr billigt av en anledning), och fokuseringen kommer att bli svÄrare dÄ du inte har en sÀrskilt stabil montering vilket i kombination med Àn lÀngre brÀnnvidd kommer öka sannolikheten för att du rÄkar tappa objektet under tiden, sÄ det försvÄrar saker och ting mÄngfalt.

Ja, frÄn första början hade jag ju tÀnkt lÀgga mig pÄ en högreprisklass. Men drog mig för det i sista stund just pga att jag ÀndÄ inte vet vad jag sysslar med Àn hehe. Men Jag antar att jag tycker det Àr ganska lÀckert med just fotografering sÄ lutar Ät nÄgot sÄdant teleskÄp i framtiden i sÄ fall. Synd bara att man skaffade det nu nÀr det snart Àr sommar. Men tack för tippsen. Mycket spÀnnande trÄd det hÀr!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av SplendidPerformance:

Ja, frÄn första början hade jag ju tÀnkt lÀgga mig pÄ en högreprisklass. Men drog mig för det i sista stund just pga att jag ÀndÄ inte vet vad jag sysslar med Àn hehe. Men Jag antar att jag tycker det Àr ganska lÀckert med just fotografering sÄ lutar Ät nÄgot sÄdant teleskÄp i framtiden i sÄ fall. Synd bara att man skaffade det nu nÀr det snart Àr sommar. Men tack för tippsen. Mycket spÀnnande trÄd det hÀr!

Alla vÀljer lite olika vÀgar och det kan bero lite pÄ sin sjÀlvinsikt och ambition. Vissa kan gÄ stegvis och lÀra sig sÄ, andra vill köpa det vÀrsta direkt och ta sig an den inlÀrningskurvan. Det kan bero pÄ vad man redan har och vilken budget sÄklart ocksÄ. Har man redan nÄgon systemkamera kan det vara bra att börja med den.

I mitt fall hade jag redan en systemkamera och köpte bara stativ, sen lÀste jag pÄ och frÄgade lite om lÀmpliga instÀllningar. Stack ut nÀr det var klart och hade kul med att experimentera lite och se hur mÄnga stjÀrnor jag kunde fÄ i bild, övade lite lÀtt pÄ redigering ocksÄ. Till slut insÄg jag att det hÀr varit nÄgot kul och började kolla pÄ mer seriös utrustning som passade min budget.
Andra köper kanske en liten startracker direkt medan andra hoppar pÄ en större montering.

Vad gÀller teleskop sÄ kan det ocksÄ vara nÄgot av en djungel. Ska man köra refraktor, reflektor eller hybrid. Reflektor Àr lockande pga storleken för priset men kan ocksÄ vara utmanande för nybörjaren. Refraktor Àr enklare och mindre men ocksÄ dyrare. Hybriderna kan vara relativt enkla och ha bra prestanda men Àr dÀremot vÀldigt dyra. HÀr fÄr man dÄ kÀnna efter vad som passar en. Refraktor Àr generellt rekommenderat för nybörjare men för vissa gÄr det lika bra med reflektor av lÀmplig storlek, beroende pÄ montering dÄ ocksÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon dag ska jag ta och sÀtta mig och aligna alla bilder för en bÀttre time lapse, men tills dess fÄr rÄdatan duga. Mitt första försök pÄ det hÀr med solen, och jag kan inte sÀga att jag alls Àr bekvÀm med att vÀnda teleskopet mot fanskapet alls. Det gÄr liksom helt stick i stÀv med allt man lÀrt sig, filter till trots ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

NÄgon dag ska jag ta och sÀtta mig och aligna alla bilder för en bÀttre time lapse, men tills dess fÄr rÄdatan duga.

Fint, solen kom i alla fall inte ur bild och moln ger ju lite karaktÀr. Men varför trackade inte ditt stativ, var det svÄrt att stÀlla in polaxeln pÄ dagen? Eftersom solen ser gul ut, anvÀnde du en fÀrgkamera?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Fint, solen kom i alla fall inte ur bild och moln ger ju lite karaktÀr. Men varför trackade inte ditt stativ, var det svÄrt att stÀlla in polaxeln pÄ dagen? Eftersom solen ser gul ut, anvÀnde du en fÀrgkamera?

JodÄ, den trackade, men inte tillrÀckligt bra, vilket var vÀntat dÄ jag Äkte annorstÀdes i hopp om sÀkrare vÀder och sÄledes fick eye-balla polinstÀllningen fullstÀndigt.
Och ja, anvÀnde min DSLR för att minimera batteribehovet och pÄ sÄ sÀtt slÀpa mindre prylar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

NÄgon dag ska jag ta och sÀtta mig och aligna alla bilder för en bÀttre time lapse, men tills dess fÄr rÄdatan duga. Mitt första försök pÄ det hÀr med solen, och jag kan inte sÀga att jag alls Àr bekvÀm med att vÀnda teleskopet mot fanskapet alls. Det gÄr liksom helt stick i stÀv med allt man lÀrt sig, filter till trots ...

Varför inte skaffa en SolarQuest Alt-Az montering?
Jag har en sÄn och den fungerade ypperligt bra igÄr för solförmörkelsen.
Montera teleskopet pÄ den med filter och kamera och trycka pÄ en knapp sÄ letar den efter solen sjÀlv. Sen kan man finjustera om sÄ behövs.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Varför inte skaffa en SolarQuest Alt-Az montering?

Kul grej, det hade jag inte sett att det fanns. Man fÄr förstÄs fortfarande fÀltrotation. Sen Àr vÀl frÄgan om det Àr vÀrt 5-6 kkr för en enstaka förmörkelse, om man inte Àr sol-observationsfan. För solförmörkelseexpeditioner verkar det dock klart anvÀndbart, om man inte vill slÀpa med sig sÄ tungt.

Hur klarar den av vĂ€xlande molnighet? Är följningen stabil mot skakninger? Har du nĂ„gon bild att visa upp?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Varför inte skaffa en SolarQuest Alt-Az montering?
Jag har en sÄn och den fungerade ypperligt bra igÄr för solförmörkelsen.
Montera teleskopet pÄ den med filter och kamera och trycka pÄ en knapp sÄ letar den efter solen sjÀlv. Sen kan man finjustera om sÄ behövs.

1) För lÄg lastkapacitet.
2) Finns sÄÄÄ mycket annat jag hellre lÀgger pengarna pÄ (Àven om vi begrÀnsar det till den hÀr hobbyn ) Àn en montering med ett enda anvÀndningsomrÄde som inte faller inom min nisch, sÀrskilt med tanke pÄ att jag har tvÄ monteringar som fungerar bra nog för det lilla solfotande jag kommer att göra framöver.
3) FĂ€ltrotation

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÀr Àr mitt bidrag, frÄn nÀra maximum. TyvÀrr lite moln som kom och störde ungefÀr halva tiden. Inte mycket till solflÀckar, en liten grupp bakom mÄnen i denna bild. Egentligen monokrom, fÀrgen Àr ditlagd. Man kan se nÄgra aktiva regioner, granulationer, samt mÄnens ojÀmna kant

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Kul grej, det hade jag inte sett att det fanns. Man fÄr förstÄs fortfarande fÀltrotation. Sen Àr vÀl frÄgan om det Àr vÀrt 5-6 kkr för en enstaka förmörkelse, om man inte Àr sol-observationsfan. För solförmörkelseexpeditioner verkar det dock klart anvÀndbart, om man inte vill slÀpa med sig sÄ tungt.

Hur klarar den av vĂ€xlande molnighet? Är följningen stabil mot skakninger? Har du nĂ„gon bild att visa upp?

Nja sÄ dyr Àr den inte. Jag fick min för 3500 inkl frakt frÄn Astroshop. Det stÄr 4 kg lastkapacitet överallt, men 11 lbs Àr egentligen 5 kg, sÄ nÄnstans i översÀttningen blev det lite fel (igen). Drivs med 8xAA batterier eller om man vill anvÀnda en powerbank sÄ kommer det en kontaktlösning med.

Lite olika faser frÄn solförmörkelsen, frÄn början till slut. All info finns printad i bilden.

Jag fick lite moln i slutet, men det var inga problem för den. SÄ lÀnge det inte Àr tjocka moln sÄ rubbas inte trackningen.
Som jag nÀmner under sÄ gÄr det att justera enheten med en spak.

HÀr Àr solen vid max förmörkelse (26.46%)

Skrivet av Crazy Ferret:

1) För lÄg lastkapacitet.
2) Finns sÄÄÄ mycket annat jag hellre lÀgger pengarna pÄ (Àven om vi begrÀnsar det till den hÀr hobbyn ) Àn en montering med ett enda anvÀndningsomrÄde som inte faller inom min nisch, sÀrskilt med tanke pÄ att jag har tvÄ monteringar som fungerar bra nog för det lilla solfotande jag kommer att göra framöver.
3) FĂ€ltrotation

1) Den klarar av en Skymax-127 utan problem, samma gÀller Lunt LS60THa, med antingen en DSLR, spegellös eller OSC.
3) FÀltrotationen kan du fixa genom att skaffa en wedge, men den klarar av jobbet som det Àr ocksÄ. Jag hade lite vÀl stark vind som fick hela stativet att flytta pÄ sig nÄgra millimeter dÄ och dÄ under förloppet, men det ÄtgÀrdade man enkelt med att trycka tillbaks vattenbubblan till mitten igen och smÄjusterade enheten.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fint, det ser ut som att vi observerade samma förmörkelse

Skrivet av Miska:

Nja sÄ dyr Àr den inte. Jag fick min för 3500 inkl frakt frÄn Astroshop.

Det var just astroshop jag tittade pÄ (5800 kr) men priserna kanske Àndrats. Dessutom kanske du bara bestÀllde stativhuvudet (4240 kr) och/eller fick lite kompisrabatt. FÀltrotation Àr nog inget större problem i och med att man normalt har korta exponeringar för solen. KrÀver dock lite mer pyssel i postprocessning om man vill göra en tidsserie. Mitt portabla solförmörkelse-kitt Àr för nÀrvarande en Canon R6 + RF 800/11 som vÀger in pÄ blygsamma 2 kg, sÄ det ska inte vara nÄgra problem. För nÀrvarande anvÀnder jag ett 15 Är gammalt iOptron CubePro som krÀver eget tungt stÄlstativ och inte driver tillrÀckligt noggrant, sÄ inför totala solförmörkelsen 2024 i nordamerika ska jag definitivt ta en allvarlig titt pÄ Solarquest eller liknande. För "hemmabruk" klarar jag mig vÀl med EQ6-R (liksom @Crazy Ferret), men det Àr inget jag vill slÀpa med mig pÄ flygresor. Tack för tipset!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ja det med stativ kostar mer, men Àven den gÄr att fÄ billigare frÄn Astroshop. Teleskop-Express har samma för 4800 kr (479 euro) sÄ om du pÄpekar detta till dem kan du fÄ det billigare samt att frakten Àr Ànnu billigare hos Astroshop Àn hos Teleskop-Express, och bÄda ligger i Tyskland konstigt nog. Jepp, kÀnner butiksÀgaren sÄ dÀrav rabatt.

Du har annars AZ-GTi med lite mer möjligheter. Denna gÄr att bygga ut med stÄng och motvikter, tillsammans med en latitud-wedge.

Ja, den dÀr totala solförmörkelsen i USA Àr nÄgot man suktar efter. GÀller bara att man lyckas spara ihop för bÄde en Lunt LS50THa och en ASI178MM eller Neptune-M178 sÄ man fÄr lyckade bilder med mer detaljer. Sen har vi iofs total solförmörkelse i Spanien 2026, ocksÄ nÄgot som man vill vara delaktig pÄ.
TÀnker inte införskaffa nÄgon EQ-montering dÄ det Àr inte vÀrt att betala 1000 kr extra för bagage nÀr en SolarQuest kan du ha i handbagage i kabinen.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

1) Den klarar av en Skymax-127 utan problem, samma gÀller Lunt LS60THa, med antingen en DSLR, spegellös eller OSC.
3) FÀltrotationen kan du fixa genom att skaffa en wedge, men den klarar av jobbet som det Àr ocksÄ. Jag hade lite vÀl stark vind som fick hela stativet att flytta pÄ sig nÄgra millimeter dÄ och dÄ under förloppet, men det ÄtgÀrdade man enkelt med att trycka tillbaks vattenbubblan till mitten igen och smÄjusterade enheten.

1) Skymaxen vÀger drygt tre kilo, Lunten Àn mindre, d.v.s. knappt och drygt hÀlften av vad min ES127:a i kolfiber vÀger, exklusive extrautrustning. SÄ jo, för lÄg kapacitet för mig eftersom jag har Ätminstone tre teleskop till pÄ önskelistan innan ett solteleskop.
3) Ja, eller sÄ anvÀnder jag en montering jag har och justerar för driften i post (nÀr jag orkar) i de fall jag inte kan göra en polinstÀllning perfekt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Det blev en trevlig hejdÄ-summa frÄn förra jobbet sÄ har börjat kika pÄ kamera för kommande sÀsong. KÀnner mycket lockelse till fÀrgkamera nu. KÀnner inte att redigering har varit den biten jag gillat mest och tror mono skulle vara mer arbete Àn jag kÀnner Àr vÀrt det. Fortfarande osÀker pÄ budget men stÄr antingen mellan nÄgot som ZWO 294MC Pro eller flÀska pÄ med 2600MC Pro. Den senare har pixlar som bÀttre passar mitt nuvarande teleskop och Àr fortfarande bra om jag gÄr upp i brÀnnvidd. 2600:an ska ocksÄ vara utan amp glow och i övrigt vÀldigt god prestanda. Men den Àr ocksÄ dubbla priset.

Man kan tÀnka sig ZWO 071MC som nÄgot mittimellan men det kÀnns mest som högre upplösning och lite mer kÀnslighet. DÀremot en aningen större pixlar sÄ det passar marginellt sÀmre pÄ nuvarande teleskop, 2.29 bÄgsek/px.

EDIT: Fast det vore kul att leka med smalbandsfilter och fÀrgsÀttning.............

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Har börjat fundera pÄ hur jag ska undvika allt problem jag hade förra sÀsongen med kyla och att laptopen dog rÀtt fort. Jag insÄg att jag har en Intel NUC som jag anvÀnt som HTPC men som sÀllan Àr igÄng. SÄ jag tÀnkte se om jag kan stoppa in Ubuntu pÄ den och köra en INDI-server. Har fixat strömförsörjning för att kunna köra den pÄ batteri, sÄ nu ska jag se om jag fÄr till all mjukvara. Sannolikt kommer den fÄ sitt eget batteri att gÄ pÄ sen ocksÄ. Tanken Àr sen att jag ska kunna sitta i bilen med laptopen och förmodligen en nÀtverkskabel dragen.

KÀnns som det kommer bli en 294 MC Pro ocksÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Det blev en trevlig hejdÄ-summa frÄn förra jobbet sÄ har börjat kika pÄ kamera för kommande sÀsong. KÀnner mycket lockelse till fÀrgkamera nu. KÀnner inte att redigering har varit den biten jag gillat mest och tror mono skulle vara mer arbete Àn jag kÀnner Àr vÀrt det. Fortfarande osÀker pÄ budget men stÄr antingen mellan nÄgot som ZWO 294MC Pro eller flÀska pÄ med 2600MC Pro. Den senare har pixlar som bÀttre passar mitt nuvarande teleskop och Àr fortfarande bra om jag gÄr upp i brÀnnvidd. 2600:an ska ocksÄ vara utan amp glow och i övrigt vÀldigt god prestanda. Men den Àr ocksÄ dubbla priset.

Man kan tÀnka sig ZWO 071MC som nÄgot mittimellan men det kÀnns mest som högre upplösning och lite mer kÀnslighet. DÀremot en aningen större pixlar sÄ det passar marginellt sÀmre pÄ nuvarande teleskop, 2.29 bÄgsek/px.

EDIT: Fast det vore kul att leka med smalbandsfilter och fÀrgsÀttning.............

Jag skulle nog sÀga att mono Àr mindre (och framför allt lÀttare) arbete nÀr det kommer till redigering Àrligt talat, men ja ... det Àr ju en frÄga om pris ocksÄ, och det kan ju lÀtt springa ivÀg med filterkostnader och sÄ.

2600:an Àr nog vad jag skulle gÄ pÄ om jag hade möjlighet. NÄgot lÀgre full well, men det borde gÄ pÄ ett ut med mindre pixlar. Större sensor, dew-heater, 16-bit ADC, ingen amp-glow ... Inget snack om saken om jag fÄr sÀga det, men jag tror sÀkerligen att du kommer att bli nöjd-men-inte-riktigt oavsett vilken det blir.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag skulle nog sÀga att mono Àr mindre (och framför allt lÀttare) arbete nÀr det kommer till redigering Àrligt talat, men ja ... det Àr ju en frÄga om pris ocksÄ, och det kan ju lÀtt springa ivÀg med filterkostnader och sÄ.

2600:an Àr nog vad jag skulle gÄ pÄ om jag hade möjlighet. NÄgot lÀgre full well, men det borde gÄ pÄ ett ut med mindre pixlar. Större sensor, dew-heater, 16-bit ADC, ingen amp-glow ... Inget snack om saken om jag fÄr sÀga det, men jag tror sÀkerligen att du kommer att bli nöjd-men-inte-riktigt oavsett vilken det blir.

Jo, kollade pÄ en lösning med mono men hamnade lÀtt strax under 30k inkl alla filter. FrÄn tidigare sÀsong kÀnner jag ocksÄ att jag kanske inte var sÄ aktiv att sticka ivÀg som jag borde vara med mono. TÀnker att om jag en dag har en uteplats sÄ fÄr det bli mono.

Klart trevlig 2600:an men Àr den 10k trevligare Àn 294 eller 533 som ocksÄ delar vissa egenskaper, som ingen amp glow och mindre pixlar för 533. Stor sensor pÄ 294 och ÀndÄ 14-bit vilket inte Àr sÄ illa.

Har kikat pÄ 533 nu senast i Stellarium och mÄste sÀga att den ramar in mÄnga mÄl rÀtt fint.. Har kollat lite reviews och folk verkar nöjda och fÄ rÀtt fina bilder...

FÄr vÀl kika lite mer pÄ 2600 och kanske lite jÀmförelser och se om jag blir övertygad

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Jo, kollade pÄ en lösning med mono men hamnade lÀtt strax under 30k inkl alla filter. FrÄn tidigare sÀsong kÀnner jag ocksÄ att jag kanske inte var sÄ aktiv att sticka ivÀg som jag borde vara med mono. TÀnker att om jag en dag har en uteplats sÄ fÄr det bli mono.

Ja, det Àr ett argument helt klart, just att kunna avsluta ett objekt nÀr det passar med att Äka hem snarare Àn att man hunnit beta av alla filter. Dock sÄ gÄr det ju hypotetiskt sett snabbare att nÄ samma resultat med monokamera Àn OSC.
NÄja, vi har ju haft den diskussionen ett par gÄnger förr, och jag tÀnker inte försöka frÀlsa dig igen. Just nu Àr jag mest glad för din skull att du kanske fÄr tummen ur till sist.

Skrivet av Shimonu:

Klart trevlig 2600:an men Àr den 10k trevligare Àn 294 eller 533 som ocksÄ delar vissa egenskaper, som ingen amp glow och mindre pixlar för 533. Stor sensor pÄ 294 och ÀndÄ 14-bit vilket inte Àr sÄ illa.

Har kikat pÄ 533 nu senast i Stellarium och mÄste sÀga att den ramar in mÄnga mÄl rÀtt fint.. Har kollat lite reviews och folk verkar nöjda och fÄ rÀtt fina bilder...

FÄr vÀl kika lite mer pÄ 2600 och kanske lite jÀmförelser och se om jag blir övertygad

Ja, det Àr ju bara du som kan avgöra i slutÀnden. Varken 294 eller 533 Àr dÄliga prylar, det kan ju inte pÄstÄs, men 2600 Àr objektivt bÀttre. Bara 16-bit ADC i sig skulle jag sÀga motiverar prisskillnaden, men Àven att ta steget upp till APS-C-storlek Àr ju en rejÀl bonus i mina ögon. Det Àr lÄngt mycket lÀttare att croppa Àn att göra mosaik.

Men som sagt, jag tror att du kommer bli rÀtt sÄ nöjd oavsett vilken du vÀljer, i synnerhet om du nöjer dig med att jÀmföra tillbaka till din DSLR.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, det Àr ett argument helt klart, just att kunna avsluta ett objekt nÀr det passar med att Äka hem snarare Àn att man hunnit beta av alla filter. Dock sÄ gÄr det ju hypotetiskt sett snabbare att nÄ samma resultat med monokamera Àn OSC.
NÄja, vi har ju haft den diskussionen ett par gÄnger förr, och jag tÀnker inte försöka frÀlsa dig igen. Just nu Àr jag mest glad för din skull att du kanske fÄr tummen ur till sist.

Ja, det Àr ju bara du som kan avgöra i slutÀnden. Varken 294 eller 533 Àr dÄliga prylar, det kan ju inte pÄstÄs, men 2600 Àr objektivt bÀttre. Bara 16-bit ADC i sig skulle jag sÀga motiverar prisskillnaden, men Àven att ta steget upp till APS-C-storlek Àr ju en rejÀl bonus i mina ögon. Det Àr lÄngt mycket lÀttare att croppa Àn att göra mosaik.

Men som sagt, jag tror att du kommer bli rÀtt sÄ nöjd oavsett vilken du vÀljer, i synnerhet om du nöjer dig med att jÀmföra tillbaka till din DSLR.

FÄr inga klagomÄl frÄn sambon heller. Hon sÀger bara köp Àven om hon skrattar lite Ät priserna
Jag har kikat lite pÄ QE-grafen för 2600 och blir lite fundersam. Visst Àr peaken vid 90% men kollar man mot andra Àndan sÄ dippar den en del mot 700 nm:

Mycket av de intressanta ljuset Àr ju ocksÄ runt 650+ dÀr omkring:

Men nu kanske jag bara nojar och Àr petig. Hittar inga bra jÀmförbara grafer för de andra kamerorna. Det Àr ofta uppdelat per fÀrg och kÀnns inte rÀttvist. 60% runt 650 nm Àr inte att fnysa Ät heller iofs.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

FÄr inga klagomÄl frÄn sambon heller. Hon sÀger bara köp Àven om hon skrattar lite Ät priserna
Jag har kikat lite pÄ QE-grafen för 2600 och blir lite fundersam. Visst Àr peaken vid 90% men kollar man mot andra Àndan sÄ dippar den en del mot 700 nm:
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.firstlightoptics.com%2Fuser%2Fproducts%2Flarge%2Fzwo_asi2600mm-pro_qe_chart.jpg&f=1&nofb=1

Mycket av de intressanta ljuset Àr ju ocksÄ runt 650+ dÀr omkring:
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.thoughtco.com%2Fthmb%2FKlnSLtjv7jJrU8Wmif2Mkx1g0tE%3D%2F5000x3333%2Ffilters%3Afill(auto%2C1)%2Fthe-visible-light-spectrum-2699036_FINAL2-c0b0ee6f82764efdb62a1af9b9525050.png&f=1&nofb=1

Men nu kanske jag bara nojar och Àr petig. Hittar inga bra jÀmförbara grafer för de andra kamerorna. Det Àr ofta uppdelat per fÀrg och kÀnns inte rÀttvist. 60% runt 650 nm Àr inte att fnysa Ät heller iofs.

Nu kan jag inte sÀga att jag har jÀttebra koll pÄ precis alla chip och sÄ, men att de dippar i det röda spektrumet Àr vÀl inte sÀrskilt ovanligt? Men ja, jag skulle nog sÀga att det Àr du som Àr lite petig. Kan nog vara pÄ sin plats att kolla runt pÄ lite bilder tagna snarare Àn grafer för att vÀga upp det hela lite.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Okej! Har gjort lite av ett första test nu med en indi-server pÄ min NUC. En del strul först men en uppdatering av drivrutiner löste problemet direkt. Tror det överlag Àr stabilare nu ocksÄ Àn det varit pÄ laptopen. Riktigt kul! Behöver fortfarande testa sÄ plate solving fungerar och sen faktiskt hitta pÄ en lösning för var/hur jag placerar NUC:en. Men rÀtt coolt att anvÀnda exakt samma interface, man sÀger bara att utrustningen sitter pÄ sin indi-server istÀllet.

FortsĂ€tter fundera pĂ„ kamera och det kĂ€nns som det Ă€r ny kamera varje gĂ„ng jag ser över det. Efter att ha visat upp bilderna frĂ„n @Crazy Ferret och förklarat lite kring mono för sambon sĂ„ kĂ€nns det igen lockande. Möjligen starta med ett set LRGB först för att senare köpa smalbandfilter. HĂ„ller nere kostnaden lite initialt. Men dĂ„ ser jag inte mycket alternativ Ă€n 294MM. Önskar det fanns nĂ„gon som sĂ„lde den i kit med filterhjul och filter som för 1600.

Vad körde du pÄ för storlek pÄ filter förresten @Crazy Ferret? SÄg nÄgon föreslÄ lite större filter för att undvika vinjettering. Men med sensor pÄ 23.2 mm borde vÀl 1.25" fungera rÀtt vÀl? 1600MM Àr bara lite mindre pÄ 21.9 mm

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Okej! Har gjort lite av ett första test nu med en indi-server pÄ min NUC. En del strul först men en uppdatering av drivrutiner löste problemet direkt. Tror det överlag Àr stabilare nu ocksÄ Àn det varit pÄ laptopen. Riktigt kul! Behöver fortfarande testa sÄ plate solving fungerar och sen faktiskt hitta pÄ en lösning för var/hur jag placerar NUC:en. Men rÀtt coolt att anvÀnda exakt samma interface, man sÀger bara att utrustningen sitter pÄ sin indi-server istÀllet.

Najs! Ja, just remote-serverlösningen tycker jag verkar riktigt tilltalande, och mÄhÀnda blir det att kika Ät det hÄllet vad det lider, men samtidigt Àr jag ju lite lat av mig, sÄ att migrera nu nÀr jag har nÄgot som fungerar tar ju emot. FÄr vÀl se vad som hÀnder om det blir mycket moln i höst/vinter. Risken Àr ju stor för det nu nÀr du köper ny kamera ...

Skrivet av Shimonu:

FortsĂ€tter fundera pĂ„ kamera och det kĂ€nns som det Ă€r ny kamera varje gĂ„ng jag ser över det. Efter att ha visat upp bilderna frĂ„n @Crazy Ferret och förklarat lite kring mono för sambon sĂ„ kĂ€nns det igen lockande. Möjligen starta med ett set LRGB först för att senare köpa smalbandfilter. HĂ„ller nere kostnaden lite initialt. Men dĂ„ ser jag inte mycket alternativ Ă€n 294MM. Önskar det fanns nĂ„gon som sĂ„lde den i kit med filterhjul och filter som för 1600.

Moahaha! *ehrm*
Nja, det enda alternativet i den prisklassen Àr vÀl 1600MM, och Àven om jag inte direkt Àr missnöjd med den sÄ har den löjligt lÄg full well capacity, vilket stÀller till det en del ibland nÀr det Àr ljusstarka stjÀrnor i nÀrheten av objekten. 294:an borde hantera det betydligt bÀttre, men givetvis pÄ bekostnad av lite lÀgre upplösning.
Hade jag köpt endera av de tvÄ idag sÄ hade jag nog valet fallit pÄ en 294, men ja ... Nu sitter jag med en 1600 och den fÄr hÀnga med tills jag har rÄd att byta upp mig till en 2600 (eller vad som nu rÄkar vara hetast inom budget nÀr den dagen kommer ).

Skrivet av Shimonu:

Vad körde du pÄ för storlek pÄ filter förresten @Crazy Ferret? SÄg nÄgon föreslÄ lite större filter för att undvika vinjettering. Men med sensor pÄ 23.2 mm borde vÀl 1.25" fungera rÀtt vÀl? 1600MM Àr bara lite mindre pÄ 21.9 mm

Jag kör pÄ 1.25" och har inga problem med vinjettering pÄ grund av filtren. 294:an har marginellt bredare sensor (men nÄgot lÀgre), men det borde inte vara nÄgra som helst problem sÄ lÀnge du bygger en lösning dÀr filtren Àr hyfsat nÀra kameran (inget du direkt behöver fundera pÄ om du kör pÄ en hyfsat normal setup). Hade jag köpt mitt idag sÄ hade jag nog eventuellt satsat pÄ 2" för att framtidssÀkra, men sannolikt inte.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Nu börjar det bli lite mer intressant dÄ. En 294 med 1.25" och LRGB till en början hamnar pÄ omkring samma kostnad som en 2600 MC. Det Àr inte fy skam. Nu tror jag inte det Àr nÄgot som jag kan ha nytta av men det finns ju upplÄst bin 1x1 för 294 som fÄr den att segla upp i 40+ megapixlar sÄ upplösning finns om man vill.

Har du inte haft nÄgon vinjettering frÄn filter sÄ tycker jag inte ~ 0.6 mm pÄ varje sida göra sÄ stor skillnad nÀr filtret Àr "betydligt" större Àn sÄ.

Nu var ja snabb att spara undan en del pengar för att inte impulsköpa sÄ fÄr nog vÀnta till nÀsta lön för bestÀllning ÀndÄ

Vi kollade pÄ bl a M78 och Wizard för övrigt, riktigt bra bilder mÄste jag sÀga ocksÄ! M78 kÀnns som det hade gjort sig rÀtt bra i stort format pÄ en vÀgg.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Nu börjar det bli lite mer intressant dÄ. En 294 med 1.25" och LRGB till en början hamnar pÄ omkring samma kostnad som en 2600 MC. Det Àr inte fy skam. Nu tror jag inte det Àr nÄgot som jag kan ha nytta av men det finns ju upplÄst bin 1x1 för 294 som fÄr den att segla upp i 40+ megapixlar sÄ upplösning finns om man vill.

Har du inte haft nÄgon vinjettering frÄn filter sÄ tycker jag inte ~ 0.6 mm pÄ varje sida göra sÄ stor skillnad nÀr filtret Àr "betydligt" större Àn sÄ.

Nu var ja snabb att spara undan en del pengar för att inte impulsköpa sÄ fÄr nog vÀnta till nÀsta lön för bestÀllning ÀndÄ

Vi kollade pÄ bl a M78 och Wizard för övrigt, riktigt bra bilder mÄste jag sÀga ocksÄ! M78 kÀnns som det hade gjort sig rÀtt bra i stort format pÄ en vÀgg.

Ja just det ja, upplÄsningsmöjligheten hade jag helt glömt! Det gör ju valet sjÀlvklart.

Mja, M78 skulle behöva betydligt mer skÀrpa innan den Àr vÀrd att hÀnga upp. Hoppas pÄ att fÄ tillrÀckligt med klara nÀtter i vinter för att ge mig pÄ den pÄ nytt, för det Àr ju som sagt ett jÀkligt hÀftigt objekt. NGC7380 (vars data Àr en av fÄ jag delvis har kvar, och vars data jag faktiskt lekte lite med igÄr ) har sina brister likvÀl, inte minst brist pÄ data i OIII/SII. Den skulle Àven göra sig bÀttre med nya tubens nÄgot lÀngre brÀnnvidd, sÄ det Àr ocksÄ ett objekt som ligger pÄ omtagningslistan för hösten om tillfÀlle ges.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja just det ja, upplÄsningsmöjligheten hade jag helt glömt! Det gör ju valet sjÀlvklart.

Mja, M78 skulle behöva betydligt mer skÀrpa innan den Àr vÀrd att hÀnga upp. Hoppas pÄ att fÄ tillrÀckligt med klara nÀtter i vinter för att ge mig pÄ den pÄ nytt, för det Àr ju som sagt ett jÀkligt hÀftigt objekt. NGC7380 (vars data Àr en av fÄ jag delvis har kvar, och vars data jag faktiskt lekte lite med igÄr ) har sina brister likvÀl, inte minst brist pÄ data i OIII/SII. Den skulle Àven göra sig bÀttre med nya tubens nÄgot lÀngre brÀnnvidd, sÄ det Àr ocksÄ ett objekt som ligger pÄ omtagningslistan för hösten om tillfÀlle ges.

Men Àr det sÄ anvÀndbart med upplÄst bin 1x1? Har förstÄtt att det sÀnker dynamiska omfÄnget men borde effektivt bli sÀmre full well vÀl? VÀll vÀl? Huh.

Jo, lite oskarp kÀnns den men sammansÀttningen Àr riktigt fin tycker jag. Började redan kolla nÀr den börjar visa sig

Lite sur pÄ förflutna mig som ville hindra framtida mig frÄn impulsköp. Sitter och funderar pÄ om det Àr vÀrt att bara köpa kameran just nu för att börja integrera med övriga utrustningen, skapa dark-bibliotek, testa offset osv. Eller möjligen stretcha till kamera + antingen filter eller EFW.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Men Àr det sÄ anvÀndbart med upplÄst bin 1x1? Har förstÄtt att det sÀnker dynamiska omfÄnget men borde effektivt bli sÀmre full well vÀl? VÀll vÀl? Huh.

Jo, lite oskarp kÀnns den men sammansÀttningen Àr riktigt fin tycker jag. Började redan kolla nÀr den börjar visa sig

Lite sur pÄ förflutna mig som ville hindra framtida mig frÄn impulsköp. Sitter och funderar pÄ om det Àr vÀrt att bara köpa kameran just nu för att börja integrera med övriga utrustningen, skapa dark-bibliotek, testa offset osv. Eller möjligen stretcha till kamera + antingen filter eller EFW.

Hm, det ligger nÄgot i det ... har inte lÀst in mig pÄ det dÄ den lÄg lite högt i pris nÀr jag köpte min 1600, och sedan har det inte varit aktuellt att uppgradera. Men ja, en snabbtitt pÄ spec:en sÀger ju 12-bit ADC och 14k FW, vilket inte direkt Àr imponerande i sig, men samtidigt fÄr man ju en brutal upplösning, vilket ju Àr vÀldigt trevligt pÄ kort brÀnnvidd. Med din Z73 (om jag inte missminner mig?) Àr vÀl 4.6”m i det nÀrmaste undersamplat, och 1600:ans 3.8”m i högsta laget likvÀl. Inte sÄ att det Àr Ät helvete pÄ nÄgot vis, men ja ... rent krasst skulle jag sÀga att hellre mindre pixlar och möjlighet att binna om man gÄr upp i brÀnnvidd Àn att undersampla i onödan.

Jag skulle nog sÀga att kamera, filterhjul och filter gÄr hand i hand, om inte annat för att spara porto. Visst, man kan bygga dark-bibliotek utan filter och hjul/drawer, men har svÄrt att se poÀngen, om det inte Àr för att pengarna till det inte finns pÄ kontot just nu förstÄs, men berÀknas trilla in snart.
Liten heads-up för att darks kan vara lite tajt att ta sÄhÀr mitt i sommaren, lite beroende pÄ vad man rÀknar pÄ att köra för temperatur. Jag kör pÄ -20 C vilket min i princip endast klarar att hÄlla sig pÄ stabilt upp till sÄdÀr en 15 C. De utlovade 40-45 gradernas diff Àr vÀldigt optimistiska, Ätminstone pÄ 1600:an med 12V. Men ja, det beror ju pÄ hur stora bibliotek man vill bygga ocksÄ.

Jag byggde om mina under nÄgra svalare nÀtter i maj/juni och det blev mÄnga omtag nÀr solen började krypa fram pÄ morgonkvisten. Men dÄ byggde jag Ä andra sidan för bÄde bin 1x1 och bin 2x2, med tre olika gains, och 50 darks för varje exponeringstid om 60, 120, 180, 300 och 600 s (samt 15 och 30 s vid tvÄ av gains:ena). Lite overkill mÄhÀnda, men ja ... och du fÄr sjÀlv rÀkna pÄ hur lÄng tid det blir ... Jag skulle nog snarast rekommendera att bygga dark-bibliotek allt eftersom man anvÀnder dem. Det Àr ju inte sÄ att det saknas molniga kvÀllar att göra det pÄ.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Ja, kanske bÀst att vÀnta in lite mer pengar. Visar sig att jag har andra problem att jobba med. Trodde Àntligen jag hade en stabil rig för min pegasus powerbox men den Àr lika jÀklig pÄ att connecta. Har fÄtt hoppa in pÄ indi-forumet för att be om hjÀlp, hoppas det kan lösa sig. Försökte snacka med pegasus support men de refererade bara till indiforumet och sa driverproblem som de inte kan pÄverka.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Nu verkar det mer stabilt, men ska ladda batteriet fullt och testa igen och se ifall det blir sÀmre, dÄ har jag isolerat felet iaf. Har en liten spÀnningsomvandlare jag kan testa dÄ ocksÄ som borde ge mer stabil 12 V. Annars hoppas jag det bara var nÄgon mjukvara som strulat och Àr löst nu pÄ nÄgot magiskt vis.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Nu kÀnns det som jag spammar lite men Àh, kÀnner mig exalterad!

Har fÄtt till autostart av servern vid boot. SÄ nu kan jag trycka pÄ powerknappen och vÀnta nÄgon minut, sen Àr det bara koppla upp med laptopen. Behöver fixa lite statisk ip och annat men det Àr trivialt. Tror jag satsar pÄ att fixa nÄgon lÄng nÀtverkskabel att dra frÄn riggen in till bilen.

Sen nÀr allt sÄnt Àr klart blir det nog att kolla pÄ lösning för att sÀtta fast datorn pÄ monteringen och fixa kabeldragning. Ser fram emot det faktiskt. Hoppas kunna hÄlla hela teleskop-paketet ihop sen och bara lÀgga i en större vÀska med nÄgon typ av vaddering.

Jobbar pÄ att planera objekt under sÀsongen. Fick reda pÄ att telescopius kan visa variationen i elevation över Äret för en viss tidpunkt. SÄ om jag vet att jag alltid börjar fota runt 9-10 sÄ kan jag slÄ in den tiden och se nÀr pÄ Äret det objektet Àr som högst pÄ himlen. Nere till höger i denna bild:

Jobbar pÄ ett excel-dokument med alla objekt jag hoppas fota och kan satsa pÄ de jag har bÀst möjlighet pÄ just den kvÀllen/perioden jag ska ut.

Det hÀr kan bli en spÀnnande sÀsong!