Permalänk
Medlem

Svive Hoba - Kompletts egna reclinerfåtölj

Hej!

Jag såg att Svive Hoba var nedsatt från 2990kr till 990kr. Jag funderar på om det kan vara något att ha framför TVn? Har någon använt denna?

Fåtöljen finns i helsvart eller svart med röda detaljer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte jättebra om man läser recensionerna på Komplett. Men det är det enda jag kan säga om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Verkar ju inte jättebra om man läser recensionerna på Komplett. Men det är det enda jag kan säga om den.

Svårt att avgöra, då det är både bra och dåliga recensioner. Precis som allt annat förstås. Folk som får ont i ryggen av den, men folk som tycker att den är jätteskön.

Recensionerna hos Webhallen är 5/5 nästan allihopa: https://www.webhallen.com/se/product/326788-Svive-Hoba-Gaming...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Komplett.se

Jag har personligen bara testat denna och inte suttit i den i några långa stunder. Men jag skulle säga att den är bekväm och kvalitetskänslan är klart godkänd. Rygg & fotstödet går inte att låsa i flera olika lägen så din vinkel/lutning är det som avgör hur mycket "recline" det blir. Om det är bra eller dåligt är ju en personlig preferens
Stolen passar nog allra bäst framför TVn. Har du inte ett skrivbord du kan höja/sänka så kan stolen eventuellt var för låg, beroende på hur lång du är.

Skulle stolen inte falla dig i smaken så kan du alltid ångra köpet. Tänk på att spara alla förpackningar, påsar, manualer osv så du kan packa tillbaka allt som det kom. Vi bjuder även på returfrakten om du ångrar dig ✌

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Om det är något jag inte litar på recensioner är det nog stolar/fåtöljer alltså (och mat-/restaurangrecensioner på Google). Prövade en del stolar när jag slitit ut min coola gamingstol, DXRacer tror jag, för några år sedan innan det blev en Kinnarps. Stolar med fina betyg var så extremt o-ergonomiska och detaljer med väldigt dålig kvalitét att recensionerna måste vart fake asså.

Tror det är många som inte suttit på stolar/fåtöljer som faktiskt är bra, därför får saker som är lite bättre än skit bra betyg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Det är ju billigt för en recliner att ha framför teven, men kvaliteten är väl ungefär i nivå med priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om det är något jag inte litar på recensioner är det nog stolar/fåtöljer alltså. Prövade en del stolar när jag slitit ut min coola gamingstol, DXRacer tror jag, för några år sedan innan det blev en Kinnarps. Stolar med fina betyg var så extremt o-ergonomiska och detaljer med väldigt dålig kvalitét att recensionerna måste vart fake asså.

Tror det är många som inte suttit på stolar/fåtöljer som faktiskt är bra, därför får saker som är lite bättre än skit bra betyg.

Inte för att detta har med Svive hoba men om man som jag går från nån billig IKEA stol till en DX racer är det ett stort hopp. Däremot är det ju inget mot en riktig kontorsstol. Däremot tycker jag min gamingstol är skönare så idk, lite personligt också kanske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om man inte nödvändigtvis är ute efter en recliner så hade jag gått på en begagnad kinnarps eller liknande alla dagar i veckan.
Kvalitén lär vara i paritet med priset, originalpriset då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag beställde den så jag får väl bli försökskanin för SweC och återkomma med mitt omdöme. Bör få den någon gång under nästa vecka.

Har inga höga förhoppningar - onödigt att bli besviken, jag blir hellre positivt överraskad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Svive brukar inte göra särskilt dåliga grejer av egen erfarenhet.
Köpte en Svive Gemini på rea och vart glatt överraskad hur bra stolen faktiskt var med tanke på priset jag betalade(1699:-) sen kan man ha endel mer saker att önska där med men för priset har man knappt något att klaga på.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag beställde den så jag får väl bli försökskanin för SweC och återkomma med mitt omdöme. Bör få den någon gång under nästa vecka.

Har inga höga förhoppningar - onödigt att bli besviken, jag blir hellre positivt överraskad.

Min order trodde jag kom hem idag (enligt postens app), men det hade blivit fel och komplett skulle skicka ut ett nytt kolli id under veckan
Är din stol snart framme?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Fasen, blev nästan lite sugen på att klicka hem den bara pga priset. Kanske inte bästa datorstolen, men borde funka bra framför tvn? Ni som får hem er stol får gärna lämna en recension

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Min order trodde jag kom hem idag (enligt postens app), men det hade blivit fel och komplett skulle skicka ut ett nytt kolli id under veckan
Är din stol snart framme?

Nej, mitt kolli står som "Registrerat". Lär dröja till tidigast onsdag innan jag får den, tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Beställde också 2st, för 999kr/st så kan man inte förvänta sig så mycket. Tror faktiskt frakten tar upp mestadels av kostnaden.
Snabb recension hoppas det hjälper någon.

+ Lite mindre modell, tar inte lika mycket plats som en riktig recliner
+ Enkel att montera
+ Priset
+ Känns hyfsat stabilt

- Inte särskilt snygg
-Sitter lågt mot marken, kan ej höjas på något sätt
-Inte så många ställningar att välja på och har sett game recliner med nackstöd osv
-Även om den inte syns så irriterar Svive märkningen (tänk om de kunde ha gjort så man kan sätta ditt den om man ville).

Kvalité är varken bra eller dåligt, samma sak för bekvämlighet.

Slutsats:
Vill ni ha en stol för att koppla av så är 999kr billigt för en recliner, jag skulle inte använda den för daglig bruk, men för lite filmtittande osv så kommer den funka bra.
Skulle verkligen inte betala full pris för denna max 1500kr.
Har endast provat den, återkommer med uppdatering efter någon film samt slösurfande på youtube.

Permalänk
Medlem

Hämtade min idag. Hemkörningen hade blivit imorgon, men jag passade på att hämta den hos Postnord idsg när jag svängde förbi Netonnet och hämtade en Xbox Elite kontroll. Hämtade också en lång HDMI fiberkabel mellan TV och dator.

Ska montera upp den och försöka använda den en hel del ikväll. Återkommer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock vad tyckte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@wh2ne vad tyckte du?

Tyvärr fick jag lägga hela kvällen på felsökning av den HDMI-kabel jag tänkte använda för att koppla datorn till TVn, så det blev inte mycket sittande/liggande i fåtöljen.

Jag hann med en liten stund i alla fall. Jag tycker att det var rätt okej. Inte alls lika skön som t.ex. Enjoy-reclinern från Mio, men så kostar Svive Habo väldigt mycket mindre också.

Att luta sig bakåt i reclinern och spela framför TVn var dock helt klart mycket skönare än att sitta eller ligga (snett) i soffan.

Den är ganska smal, så det blir svårt/jobbigt att använda mus och tangentbord, men kontroll fungerar bra.

Jag får använda den lite mer innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om man inte nödvändigtvis är ute efter en recliner så hade jag gått på en begagnad kinnarps eller liknande alla dagar i veckan.
Kvalitén lär vara i paritet med priset, originalpriset då.

Intressant att killen ovanför dig inte höll med dig om detta? Jag håller faktiskt inte heller med dig, har en kinnars hemma som har några på nacken och tycker inte den är skönare än t.e.x en lite dyrare stol från Ikea. Vi har även kinnarps på jobbet och tycker inte heller de är särskilt bra.

För mig känns kinnarps överprisatt och ej i paritet funktionen. Dvs du betalar endast premium för märket och inte funktion.

Mvh,

Kelo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Intressant att killen ovanför dig inte höll med dig om detta? Jag håller faktiskt inte heller med dig, har en kinnars hemma som har några på nacken och tycker inte den är skönare än t.e.x en lite dyrare stol från Ikea. Vi har även kinnarps på jobbet och tycker inte heller de är särskilt bra.

För mig känns kinnarps överprisatt och ej i paritet funktionen. Dvs du betalar endast premium för märket och inte funktion.

Mvh,

Kelo

Skulle snarare säga att köper du Kinnarps stolar betalar du för hållbarhet och kvalité.
Din rygg kommer tacka dig efter år av sittandes i samma stol. Har kinnarpstolar som fortfarande fungerar efter 15 år.
Dock är gasfunktionen mycket segare nu än tidigare såklart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Intressant att killen ovanför dig inte höll med dig om detta? Jag håller faktiskt inte heller med dig, har en kinnars hemma som har några på nacken och tycker inte den är skönare än t.e.x en lite dyrare stol från Ikea. Vi har även kinnarps på jobbet och tycker inte heller de är särskilt bra.

För mig känns kinnarps överprisatt och ej i paritet funktionen. Dvs du betalar endast premium för märket och inte funktion.

Mvh,

Kelo

Intressant..låt mig anteckna.
Folk tycker väl olika?
För mig är det kvalité, även om det finns andra märken.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle snarare säga att köper du Kinnarps stolar betalar du för hållbarhet och kvalité.
Din rygg kommer tacka dig efter år a sittandes i samma stol. Har kinnarpstolar som fortfarande fungerar efter 15 år.
Dock är gasfunktionen mycket segare nu än tidigare såklart.

Detta. Värt det i längden 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Beställde också 2st, för 999kr/st så kan man inte förvänta sig så mycket. Tror faktiskt frakten tar upp mestadels av kostnaden.
Snabb recension hoppas det hjälper någon.

+ Lite mindre modell, tar inte lika mycket plats som en riktig recliner
+ Enkel att montera
+ Priset
+ Känns hyfsat stabilt

- Inte särskilt snygg
-Sitter lågt mot marken, kan ej höjas på något sätt
-Inte så många ställningar att välja på och har sett game recliner med nackstöd osv
-Även om den inte syns så irriterar Svive märkningen (tänk om de kunde ha gjort så man kan sätta ditt den om man ville).

Kvalité är varken bra eller dåligt, samma sak för bekvämlighet.

Slutsats:
Vill ni ha en stol för att koppla av så är 999kr billigt för en recliner, jag skulle inte använda den för daglig bruk, men för lite filmtittande osv så kommer den funka bra.
Skulle verkligen inte betala full pris för denna max 1500kr.
Har endast provat den, återkommer med uppdatering efter någon film samt slösurfande på youtube.

Håller med denna recensionen, jag kommer inte ha den som datorstol.
Svive "märkningen" är bara broderi eller vad det nu heter, så med en sprättnål borde det bara vara att ta bort det.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

För att få en vettig utvärdering av en reclinerfåtölj så räcker det ju, som vi alla vet, inte med att sitta ner en gång i 15 minuter. Om något inte står helt fel till så krävs det nog flertalet timmar, både under korta och långa stunder, för att få en ordentlig utvärdering.

Det här är ingen sådan. Men det kanske kan vara nån liten fingervisning i alla fall.

Idag har jag spelat Devil May Cry 5 i ungefär fyra timmar minus kortare pauser. Har suttit ungefär 30-45min, sedan gått upp och bytt dricka, tagit 5min paus och sedan fortsatt. Lite kortare pass, helt enkelt. Som ett serieavsnitt, men inte en hel film. Börjar bli lite jobbigt, men min rygg är extra känslig. Gemene man hade säkerligen kört igenom en långfilm utan problem och utan att ha ont i ryggen.

Svive Habo är någorlunda bekväm. Jag skulle vilja påstå att det är värt dom 1000kr som Komplett säljer den för nu, men inte till mig med ryggproblem. För 1000kr passar den för min tonårsdotter och hennes filmtittande med vänner. Säkerligen 25+ också, men jag är runt 35 och har ryggproblem.

Som tidigare skribenter har nämnt så går det inte att höja eller sänka fåtöljen, så det är absolut ingenting man har vid skrivbordet framför datorn. Den här har man framför TVn.

Foten åker ut först, och ju mer man "lutar sig" desto mer lutar fåtöljen, precis som det ska. När ryggen har börjat lutas så är det svårt/omöjligt att ändra på foten.

Däremot stort minus för att allt ljud bakifrån försvinner pga. den höga stolsryggen.

Normalt sett föredrar jag lång rygg, men denna går långt över öronen på mig som är 174cm kort. I princip ALLT ljud bakifrån försvinner, trots att jag har höjt volymen rejält på bakre satelliterna. Dessa stod tidigare i öronhöjd, med denna fåtölj behöver dom höjas ganska mycket.

+ Enkel att montera ensam
+ Håller ställning/vinkel bra när man lutar sig
+ Liten för att vara en recliner
+ Priset
+ Tonåringen blir nog nöjd

- Nästan allt ljud bakifrån (5.1) försvinner pga. ryggstödet
- Kan inte ställa in fot- och ryggstöd separat
- Väldigt låg

Jag tycker att fåtöljen håller ganska hög kvalitet för priset på 1000kr. Men för 3000kr (ordinarie pris) så hade det inte varit värt det överhuvudtaget, inte heller till tonåringen.

Visa signatur

press nu1mlock