Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Elfsberg:

Tack för tipsen men tyvärr är det väl bara en integrerad förstärkare som är av intresse över huvudtaget.

Hemmabioförstärkare, tillräckligt bra sådan, har jag redan och den är tyvärr för skrymmande. Separat förstärkare har jag iochmed en mycket fin bräda från Anaview nånstans i hifi-lådan som jag skulle kunna montera ihop.
Egentligen är jag rätt nöjd med ljudet som skärmens integrerade förstärkare ger men det kan la vara kul att slå två flugor i en smäll. Det finns mycket billiga grejer som duger utmärkt..

Ledordet här är litet och integrerat.

Eller en bra integrerad hörlursförstärkare med analog pre out?

I avdelningen kompakta grejer var jag väldigt nöjd med Brik-prylarna som såldes via Kjell & Co för några år sedan. Jag hade deras DAC och förstärkare ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=876781 ) och körde med bland annat Carlsson OD-11.

Guru QM10 / Ino piP är ju egentligen inte svårdrivna förutsatt att du inte tänker dig att spela väldigt starkt. Jag körde piPs med upp till runt 150W/kanal (Denon POA-4400A monoblock x 2), men blir det ju mer att lyssna efter att baselementet bottnar. Att spela på normal lyssningsnivå med 2x50 vettiga watt är inget problem.

I fallet med Brik ska det dock sägas att det ju inte blir någon hörlursutgång. Men en liten stack med så små grejer och en separat hörlursförstärkare är ju fortfarande minst lika kompakt som en integrerad förstärkare.

Min ganska ogrundade uppfattning är nog ändå att hörlursdelarna i integrerade lösningar sällan är jättebra, speciellt inte på en budget.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Tack för tipsen men tyvärr är det väl bara en integrerad förstärkare som är av intresse över huvudtaget.

Hemmabioförstärkare, tillräckligt bra sådan, har jag redan och den är tyvärr för skrymmande. Separat förstärkare har jag iochmed en mycket fin bräda från Anaview nånstans i hifi-lådan som jag skulle kunna montera ihop.
Egentligen är jag rätt nöjd med ljudet som skärmens integrerade förstärkare ger men det kan la vara kul att slå två flugor i en smäll. Det finns mycket billiga grejer som duger utmärkt..

Ledordet här är litet och integrerat.

Eller en bra integrerad hörlursförstärkare med analog pre out?

Det här är nog den enda apparaten jag kan komma på som uppfyller dina krav: https://www.audiophonics.fr/en/full-digital-amplifier-fda/sms....

Om du sänker kravet till enbart en hörlursförstärkare med analog preout så finns det betydligt mer att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det här är nog den enda apparaten jag kan komma på som uppfyller dina krav: https://www.audiophonics.fr/en/full-digital-amplifier-fda/sms....

Om du sänker kravet till enbart en hörlursförstärkare med analog preout så finns det betydligt mer att välja på.

Den var snygg och sådär men..

Från "https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...":

When I tested the Topping MX3, I was pretty disappointed to see some of the lowest performance numbers I had seen in all of my testing. In some sense I should have tested the SMSL AD18 to get a better perspective of how low one could go in that department.

While the headphone amplifier was a highlight of the Topping MX3, it is not so at all with SMSL AD18. As such, I don't recommend getting the AD18 for its combination of DAC and headphone amplifier.

Where the AD18 pulls ahead is in power delivery for speakers. I expect its real life performance to be good bit better than Topping MX3 due to its heftier power supply. I think both use the same 24 volt input so I might test the MX3 with the AD18 power supply to see if I can get more juice out of it.

Neither one of these products are my idea of excellence in audio. But if you are replacing a soundbar and such, they may work for you. So no recommendation from me.

Kanske ska jag börja ned att söka igenom audiosciencereview.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Den var snygg och sådär men..

Från "https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...":

When I tested the Topping MX3, I was pretty disappointed to see some of the lowest performance numbers I had seen in all of my testing. In some sense I should have tested the SMSL AD18 to get a better perspective of how low one could go in that department.

While the headphone amplifier was a highlight of the Topping MX3, it is not so at all with SMSL AD18. As such, I don't recommend getting the AD18 for its combination of DAC and headphone amplifier.

Where the AD18 pulls ahead is in power delivery for speakers. I expect its real life performance to be good bit better than Topping MX3 due to its heftier power supply. I think both use the same 24 volt input so I might test the MX3 with the AD18 power supply to see if I can get more juice out of it.

Neither one of these products are my idea of excellence in audio. But if you are replacing a soundbar and such, they may work for you. So no recommendation from me.

Kanske ska jag börja ned att söka igenom audiosciencereview.

Ja men man kan inte vänta sig några underverk från en allt-i-ettmaskin för 1500 kronor. Du har rätt specifika krav och en förhållandevis låg budget sett till kraven, så då får man kompromissa i något led.

Permalänk
Skäggig legend

Hejsan underbara människor... Nu sitter jag äntligen här i mitt rum i källaren på nästan 3m2 och inväntar akustikplattor till det kaklade rummet jag sitter i...

Jag ska sätta upp mina B&W högtalare osv lite senare men jobbar nu med att hitta rätt hörlurar för musik och singelspel, men primärt musik. Jag har just nu testat Steelseries game 50ohm och kände, nja... var är diskanten..? Bytte ut till dt 770 PRO 80ohm och älskar karaktären, men klarar inte av volymen jag vill ha, börjar spela över vad jag anser vill ha och de börjar att brumma. Jag använder Schiit HEL (vilken jag älskar) på första steget och på full effekt är det nästan ingen idé och ska senare skaffa en modmic för mic,

Om jag gillar karaktären av DT770 PRO 80ohm, vad är nästa steg? Jag är inte rädd att spendera pengar...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem ett par Audeze LCD2 köpta här från marknaden. Direkt från kartong måste jag säga att de inte lät speciellt bra, med EQ korrigering som jag hämtade från https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index från tidigare inlägg av @Extrapaj gjorde att de lät mycket bättre. Med EQ tycker jag de låter bättre än mina HE400i so far, men det kan ju helt enkelt vara placebo för att det är annorlunda, ska ta lite tid att pilla på EQ för att pricka in mina preferenser lite.

Kan säga att jag direkt förstod vad alla menar med att behöva EQ för att dra upp mids på dem. Efter lite testande kan jag också konstatera att basen är mycket mer behaglig än i mina HE400i och kan gå högre utan att låta dåligt och börja skramla.

All in all så är jag nöjd med dem.

Edit: Ett stort plus är att byggkvalitén känns mycket bättre, något jag stört mig på med HE400i

Permalänk

Jag är rätt sugen på den där. Skulle vilja ha nått att pyssla med och sedan sätta rakt från RIAAt på vinylspelaren, och då gärna rör. Ingen som testat?

Skrivet av Mumu55:

Sen fanns det ju en till ren OTL för enbart hörlurar 250€
https://en.uraltone.com/kits/hi-fi-kits/erik-konka-headphone-...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Inaktiv

Fick ett infall och köpte Urbanista Miami Wireless. Hade ett par New York som jag var nöjd med tills de sprack sönder.
Finns som dagens deals på prisjakt för 899:-.

Permalänk
Medlem

Nya lurar, söker dock en amp och dac eller dac amp. Har i dagsläget en SMSL M3 dac men skulle kanske vilja införskaffa mig Schiit och Schiit är slut i EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Några alternativ att kolla på:
- Focal Radiance (Ltd Edition, som kan vara svår att få tag i)
- Focal Celestee
- ZMF Eikon (= djup och fyllig bas, sköter resten bra också)
- Fostex TH900 (torr och rapp bas, v-format ljud, lite för ivrig diskant)

Har ägt mina Celestee nu i snart en månad (se bild ovan) och driver dom inte med en amp än men måste erkänna att jag är väldigt glad över köpet. Riktigt bra ljud som kan bli bättre med rätt amp/dac. Kör också med Oratory1990s EQ och då blir ljudet ännu bättre.

Permalänk
Inaktiv

Sådär då kom mina Urbanista Miami. Som med New York, så spelar de åt det basiga hållet. Vilket var vad jag var ute efter. De saknar aptx tyvärr, fast kör dem från iPhone. Känns som ett stabilare bygge än NY modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Nya lurar, söker dock en amp och dac eller dac amp. Har i dagsläget en SMSL M3 dac men skulle kanske vilja införskaffa mig Schiit och Schiit är slut i EU...
https://i.imgur.com/1jSY8ur.jpg

ADI-2-DAC FS fungerar fint med ett par andra lurar från Focal (Clear MG Pro) iaf, men även allt annat jag har liggandes!

Finns nog ingen dålig review att hitta om just ADI-2-DAC FS och personligen skulle jag säga att det är en av få impulsköp som jag faktiskt kan motivera utan att ljuga för mig själv

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

https://i.imgur.com/1jSY8ur.jpg

Köpte samma lurar för ett par månder sen och kör dom tillsammans med en Hip Dac, för att kunna vara mobil. Är ingen hififörståsigpåare men jag gillart

Lurarna är famtastiska.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Fulstack, råkade missa att dacen fanns i 2 olika färger
Amp: Singxer SA-1
Dac: Soncoz SGD1

Permalänk

Någon som vet om Sennheiser kommer sluta tillverka sina pro hörlurar för den professionella scenen eller är det bara konsumentdelen?

Permalänk

Tjena clockers,

Någon som har koll på hifimans lurar? Verkar svårt att få tag i och provlyssna, men jag blev nyfiken på Deva lurarna då de är öppna och trådlösa. En modmic på det så kanske man har något som både går att lyssna och spela i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krolle287:

Tjena clockers,

Någon som har koll på hifimans lurar? Verkar svårt att få tag i och provlyssna, men jag blev nyfiken på Deva lurarna då de är öppna och trådlösa. En modmic på det så kanske man har något som både går att lyssna och spela i?

Hade länge ett par he400i, nu har jag ett par Ananda. Kör med modmic som du tänkte och det funkar riktigt bra. Gillar att de är rejält öppna och luftiga, och de har schysst ljud. Har dock inte provat de trådlösa då jag prioriterar bättre ljud framför trådlöst.

De har ju rea nu och skickar grejerna från EU så vitt jag vet, flera bra hörlurar för billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krolle287:

Tjena clockers,

Kör själv sundara med extern Mic, fungerar utmärkt, har aldrig haft ett par lurar som jag varit mer nöjd med (kör from en ifi zendac)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Hade länge ett par he400i, nu har jag ett par Ananda. Kör med modmic som du tänkte och det funkar riktigt bra. Gillar att de är rejält öppna och luftiga, och de har schysst ljud. Har dock inte provat de trådlösa då jag prioriterar bättre ljud framför trådlöst.

De har ju rea nu och skickar grejerna från EU så vitt jag vet, flera bra hörlurar för billig peng.

Oj oj det var en fin rea, tack för tipset! Någon dag för sen för deras kuponger, men ändå bra priser. Nu blev det stressigt med 2 st Ananda BT kvar! Det vore ju väldigt smidigt för gaming med trådlösa hörlurar för en gångs skull men det var det där med BT lagg...

Sjukt intressant med trådlösa öppna lurar!

Edit: Det verkar definitivt som att det blir tullavgift dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krolle287:

Oj oj det var en fin rea, tack för tipset! Någon dag för sen för deras kuponger, men ändå bra priser. Nu blev det stressigt med 2 st Ananda BT kvar! Det vore ju väldigt smidigt för gaming med trådlösa hörlurar för en gångs skull men det var det där med BT lagg...

Sjukt intressant med trådlösa öppna lurar!

Edit: Det verkar definitivt som att det blir tullavgift dock?

Då jag har handlat från dem har jag mailat dem först och frågar var de skeppar från. Då jag beställde Ananda hörlurarna skickade de från deras EU warehouse, så ingen tull.

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Då jag har handlat från dem har jag mailat dem först och frågar var de skeppar från. Då jag beställde Ananda hörlurarna skickade de från deras EU warehouse, så ingen tull.

Jag gjorde detsamma och du har nog rätt! Efter dylikt läsande och oroande över bluetooth för pc gaming skickade jag iväg en order, 200 dollar billigare pga den nuvarande lagerrensningen av returex +10 pga en sommarkupong.

Tack för tipset! Får se om de är något att ha :). Eventuellt kanske jag får lägga till en modmic wireless men jag kan pröva deras mic först.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om hifimans butik. La en order på en Hifiman Deva (open box), 2398kr inkl frakt. Hoppas man blir nöjd. Går ifrån mina gamla akg k400 som också är open back lurar. Får se om man investerar i en modmic wireless eller om det blir en desktop mic... Har en vanlig modmic nu som jag är ganska nöjd med.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Tack för tipset om hifimans butik. La en order på en Hifiman Deva (open box), 2398kr inkl frakt. Hoppas man blir nöjd. Går ifrån mina gamla akg k400 som också är open back lurar. Får se om man investerar i en modmic wireless eller om det blir en desktop mic... Har en vanlig modmic nu som jag är ganska nöjd med.

Deva är de mest välljudande trådlösa lurar jag hört. Tror nog du kommer bli nöjd med dem. Bra pris!

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Snusfri

Utökade min samling med en beställning av XM3 nu när Tele2 hade rea så man fick dem för 1540:- kommer nog att vara trevliga för lite musik/ljud på resor bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

ADI-2-DAC FS fungerar fint med ett par andra lurar från Focal (Clear MG Pro) iaf, men även allt annat jag har liggandes!

https://i.imgur.com/c5wIYYU.jpg

Finns nog ingen dålig review att hitta om just ADI-2-DAC FS och personligen skulle jag säga att det är en av få impulsköp som jag faktiskt kan motivera utan att ljuga för mig själv

Blev en iFi ZEN DAC V2 och en iFi ZEN CAN AMP. Finns en knapp som ökar de lägre frekvenserna, fantastiskt bra. Har en EQ profil i Equalizer APO men tycker det låter bättre med ampen.

Permalänk
Avstängd

Någon som har en bra rekommendation på en prisvärd USB C DAC/hörlursförstärkare till rimligt pris? Precis köpt en Pixel 5 och den saknar hörlursutgång tyvärr. Har ett par Fidelio X2HR som är hyfsat tungdrivna.

Det finns en massa för 1500 och uppåt vilket är aningen saftigt för mig, och ett antal som inte ens kallas DAC utan bara USB C till 3,5 mm adapter för en hundralapp eller så, men dels tror jag inte de låter så bra och dels så har telefonen inte stöd för analogt ljud över USB C så den nödfallsadapter jag hade kvar från en gammal telefon funkade inte alls.

Det jag har hittat är typ Creative Sound Blaster PLAY! 4 på Amazon för 340 men jag vet inte om den är så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Någon som har en bra rekommendation på en prisvärd USB C DAC/hörlursförstärkare till rimligt pris? Precis köpt en Pixel 5 och den saknar hörlursutgång tyvärr. Har ett par Fidelio X2HR som är hyfsat tungdrivna.

Det finns en massa för 1500 och uppåt vilket är aningen saftigt för mig, och ett antal som inte ens kallas DAC utan bara USB C till 3,5 mm adapter för en hundralapp eller så, men dels tror jag inte de låter så bra och dels så har telefonen inte stöd för analogt ljud över USB C så den nödfallsadapter jag hade kvar från en gammal telefon funkade inte alls.

Det jag har hittat är typ Creative Sound Blaster PLAY! 4 på Amazon för 340 men jag vet inte om den är så bra.

Kolla på den här: https://www.meizu.com/en/accessory/hifipro.html. Mäter bra, låg utgångsimpedans och tar i princip ingen plats. Din lurar är inte svårdrivna alls (30 ohm, 100 dB). Jag har en Apple-dongel till min telefon och den presterar utmärkt, så var inte rädd för adaptrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på den här: https://www.meizu.com/en/accessory/hifipro.html. Mäter bra, låg utgångsimpedans och tar i princip ingen plats. Din lurar är inte svårdrivna alls (30 ohm, 100 dB). Jag har en Apple-dongel till min telefon och den presterar utmärkt, så var inte rädd för adaptrar.

Den ser riktigt nice ut, inte helt lätt att få tag i inom Eu tyvärr, men det kanske är värt att lägga en beställning från Amazon i USA eller så.

Angående lurarna så är det ju relativt, de är inte så tungdrivna men volymen blev rätt låg på exempelvis min gamla S10 och ännu lägre på min Sony SBH24 BT-adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Grattis till Pixeln! Har en själv sedan ett par månader tillbaka, och kan nog ärligt säga att jag aldrig varit så nöjd med en telefon innan.

Denna DACen har jag för telefonen, kanske för dyr, men den låter bra:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/e1...

Köpte härifrån:
https://hifigo.com/collections/portable-1/products/e1da-9038d...

De hade något fraktalternativ som var förtullat, så jag betalade ingen extra skatt till PostMord!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kör på denna med ett par Hifiman Sundara. Hidizs S9. Sjukt nöjd. Balanserad är den också om man vill (själv kör jag dock på vanligt uttag). Tyvärr så har modellen utgått och ersatts av en Pro-modell. Vet inte riktigt hur den mäter i jämförelse med den vanliga. Jag beställde iaf direkt från Hidizs hemsida. Fick hem den samma vecka utan tull. 950 spänn!

Hidizs hemsida

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz