AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

Permalänk
Viking
Skrivet av CubaCola:

Vad sa de då?

De har insuinerat om inte annat.
Frank Azor "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing at
@AMD" som då borde veta hur man ska uttrycka sig i media när man jobbar med marketing skrev följande på twitter:

https://twitter.com/azorfrank/status/1309134647410991107

Användare skriver "$10 says AMD will be a paper launch too."

Frank Azor svarar "I look forward to taking your $10 :)"

Vilket insuinerar att det här kommer inte vara några problem att få tag på grafikkort.

Samma Frank vid release när ingen får tag på grafikkort lägger ut tweet :

"Just successfully ordered an @amd @Radeon
RX 6800 for myself on http://amd.com. Required some refreshing to get the order through but it worked."

Vilket i mina ögon försöker visa ännu en gång att, kolla du behöver bara refresha chrome, så kan du köpa grafikkortet på AMD. Inga problem. Ingen papperslansering.

Sedan får han ju äta upp detta efter lanseringen och skriver :

https://twitter.com/AzorFrank/status/1309469727383748609

"I didn't say it was. All I did was take a $10 bet from a friend that bet ours wouldn't be a paper launch. Pretty far stretch to say I made any guarantees of infinite supply availability but I enjoy the comedy."

Du skrev ju exakt vad han sa.

Man kan tolka det olika, men det han egentligen säger är att det inte kommer vara en ”paper launch”. Vilket det inte heller va. Sen att vissa säger att AMD gjorde en papperslansering spelar ingen roll, då det fanns kort att få tag i.

Jag förstår hur personer misstolkar det, då han lika gärna hade kunnat mena att kort skulle finnas i lager. Men det är bara ens eget fel att man blev besviken eftersom det inte någonstans står att det ska finnas mängder i lager. Exakt vad han svarar i senaste citatet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 6x Lian Li UNI Fan | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu vet jag naturligtvis inte på en detaljnivå hur tekniken fungerar, men har uppfattningen att AMD KONSTANT gör fel val. I detta fallet tänker jag på balansen mellan rasterisering och RT-prestanda. Tar vi exempelvis toppkorten 6800 och 6900, så hade det väl varit bra mycket lämpligare att ha lägre rasteriseringsprestanda och fokuserat mer på RT, som t.o.m. en rätt oinsatt person borde kunna förstå. Vad har man klagat mest på, jo obefintlig RT-prestanda, och AMD visste mycket väl att dom redan låg ett steg bakom Nvidia, vilket dom typ gjort senaste 10-åren, så inga direkta nyheter här.

Dom flesta som köper väl inte ett kort i den klassen för att ha 240fps i Counter-strike (vilket man troligtvis ändå kan komma nära med ett mycket sämre kort) utan vill kunna köra minst 60fps med maxade inställningar i dom nyaste mest krävande spelen.
Hög fps utan Ray tracing kommer "troligtvis" ändå vara tillräckligt hög med en ganska så mycket lägre rasteriseringsprestanda. Det visar väl konsolerna om inte annat en del på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Alltså det finns många anledningar att AMD tappat, drivrutiner kan vi lämna därhän då de är likvärdiga år 2021 (möjligen har Nvidia haft något fler buggar). Allt som producerats har sålts så varför säljer AMD mindre i Sverige? Blir ju lite av navelsådning detta då bara rännilar av gröna och röda kort nått Sverige i år, och miningfarmers massuppköp direkt från fabrik har sin del i detta såklart.

- USA har prioriterats av AMD, minskade leveranser till Europa
- TSMC produktionsproblem (vattenbrist, kiselbrist etc)
- AMD har tvingats prioritera produktion av konsolhårdvara hos TSMC på bekostnad av PC-hårdvara
- AMD har valt att prioritera CPU framför GPU tillverkning hos TSMC

Där har ni det. När priser , produktion, mining stabiliserats kommer säkerligen AMD nå upp till 20% igen. Nvidia har såklart också haft enorma problem men ändå lyckats skeppa fler kort hit, men återigen vi pratar rännilar många väntar fortfarande sedan i september på sina beställda RTX-kort...

Permalänk
Skrivet av fortuneteller:

En detalj som ska tilläggas i detta kommentarsfält är att 6xxx serien är helt värdelös att minea med.

5700XT som har jävligt bra (48-52mhs/130w) är fortfarande ett bättre köp. Tråkigt såklart, men gör det självklart att man köper ett 3xxx kort om man vill låta riggen rulla på nätterna.

Skrivet av nihilist71:

62,5 mhs / 125W med 6900XT skulle jag inte kalla ”värdelös” och 6800 ska ju enligt uppgift vara ännu bättre.

Sen är det ju naturligtvis inköpspriset då som ligger 6000 serien i fatet.

Skulle inte heller kalla det värdelöst. Köpte ett 6800 på release för 6900:-, fick ut 62MH/s från det. Sålde det i januari för 7000:- efter att jag hade köpt ett 5700 för 3200:- begagnat som nu rullar på i 51MH/s när jag inte spelar. Om jag minns rätt så gick både 6800 och 5700 på ungefär 130W i Radeons mjukvara. Var väldigt nöjd med priset på mitt 5700, särskillt nu i efterhand på grund av komponentbristen.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Enda jag finner sämre är deras mjukvara som känns väldigt rörig.

Det är väl mer en vanesak. Jag tyckte också det var rörigt när de bytte ut mjukvaran till nuvarande layout men efter en tid så tänkte jag inte på det längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu vet jag naturligtvis inte på en detaljnivå hur tekniken fungerar, men har uppfattningen att AMD KONSTANT gör fel val. I detta fallet tänker jag på balansen mellan rasterisering och RT-prestanda. Tar vi exempelvis toppkorten 6800 och 6900, så hade det väl varit bra mycket lämpligare att ha lägre rasteriseringsprestanda och fokuserat mer på RT, som t.o.m. en rätt oinsatt person borde kunna förstå. Vad har man klagat mest på, jo obefintlig RT-prestanda, och AMD visste mycket väl att dom redan låg ett steg bakom Nvidia, vilket dom typ gjort senaste 10-åren, så inga direkta nyheter här.

Dom flesta som köper väl inte ett kort i den klassen för att ha 240fps i Counter-strike (vilket man troligtvis ändå kan komma nära med ett mycket sämre kort) utan vill kunna köra minst 60fps med maxade inställningar i dom nyaste mest krävande spelen.
Hög fps utan Ray tracing kommer "troligtvis" ändå vara tillräckligt hög med en ganska så mycket lägre rasteriseringsprestanda. Det visar väl konsolerna om inte annat en del på.

Det kan ju alltid diskuteras fram och tillbaka huruvida RT är bara en gimmick eller inte ännu så länge. Problemet här är väl snarare att man gjorde så gott man kunde utifrån rådande förutsättningar. Det är ju ändå några års utveckling bakom varje generation och här kände man sig tvingade att lägga in stöd för RT i en arkitektur som inte var tänkt för det från början. Kommande generationer kommer ganska säkert att vara förhållandevis bättre på den punkten när de haft tid att lägga in det i designen från grunden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Enda jag finner sämre är deras mjukvara som känns väldigt rörig.

Det där är lite intressant då jag själv tycker precis tvärtom. Kanske det bara är vad man är van med?
Jag tycker Radeon Software är avsevärt mycket smidigare och snabbare att använda, dessutom är alla funktioner man behöver samlade på ett enda ställe och inte utspridda över Nvidia's control panel, geforce experience, och ännu t.ex MSI afterburner för fläktstyrning och överklockning. Jag menar, 3 olika program för något jag kan göra med 1 enda program med Radeon software?

Jag har nu inte använt ett Nvidia kort sedan 2016 så det kan mycket väl hända att vissa saker är förbättrade, men Nvidia Control Panel ser fortfarande lika föråldrad ut som den gjorde då, och jag minns fortfarande hur datorn liksom låste sig i flera sekunder när man skulle ändra på vissa inställningar där.
Nej jag håller nog mig helst borta från Nvidia tills de moderniserar deras mjukvara. Kanske slänga in allt i Geforce experience och ta bort log-in kravet ifall den idiotin fortfarande finns kvar.

En annan QOL sak jag märkte när jag senaste böt från Nvidia till AMD (som sagt, 2016, saker kan ha ändrats) var att det går mycket snabbare med AMD att alt-tab från fullskärm-spel till windows och tillbaka. Med Nvidia blev det en kort blackscreen mellan medans det med AMD gick genast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Man kan tolka det olika, men det han egentligen säger är att det inte kommer vara en ”paper launch”. Vilket det inte heller va. Sen att vissa säger att AMD gjorde en papperslansering spelar ingen roll, då det fanns kort att få tag i.

Jag förstår hur personer misstolkar det, då han lika gärna hade kunnat mena att kort skulle finnas i lager. Men det är bara ens eget fel att man blev besviken eftersom det inte någonstans står att det ska finnas mängder i lager. Exakt vad han svarar i senaste citatet.

Grejen där var väl att man kallade Nvidias lansering för en paperlaunch och kontrade med att AMDs minsann inte kommer vara det och i det sammanhanget, med tanke på att Nvidia levererat mångdubbelt fler kort hela vägen, så framstår Frank som lite av ett arsel när han säger att AMDs lansering inte skulle vara en papperslansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kan inte riktigt hålla med om att satsa på rasterisering är fel val i dagsläget när man kommer från AMDs situation. AMD får otroligt mycket draghjälp från 90% av alla techtubers och mediaoutlets som alltid lägger in en brasklapp om "hur få spel som stöder RT" och de allra flesta spel som väljs ut för benchmarking är klassiska rasteriseringsspel.

Detta gör ju att AMD ser ut att vara lika snabba som nvidia, 6900XT = RTX 3090 och 6800XT = 3080.
Under tiden kan AMD jobba för att komma ikapp med Raytracing men i dagsläget har väl nVidia över 2 års försprång vilkket gör att dom i sin tur pushar raytracing som det enda som gäller. Se t ex debaklet med Hardware Unboxed där nvidia hotade med att sluta skicka grafikkort för tester om dom inte började ta med raytracing i sina benchmarks.

Allt handlar om "narrative". Vad vill man ge sken av.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Grejen där är ju att han skrev sitt inlägg i kontexten att folk undrade om det skulle bli "en papperslansering, precis som Nvidia". Så han är ju väl medveten om nivån på vad som kallats för "papperslansering" i typ meningen innan.

Jag har mycket svårt att se det som något annat än direkt vilseledande.
Och att han sedan säger "det sa jag aldrig" är ju rena skämtet, och nog mer ett tecken på att han fick skäll av AMD Legal som inte vill få SEC efter sig pga uppenbar marknadsmanipulation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Kan inte riktigt hålla med om att satsa på rasterisering är fel val i dagsläget när man kommer från AMDs situation. AMD får otroligt mycket draghjälp från 90% av alla techtubers och mediaoutlets som alltid lägger in en brasklapp om "hur få spel som stöder RT" och de allra flesta spel som väljs ut för benchmarking är klassiska rasteriseringsspel.

Detta gör ju att AMD ser ut att vara lika snabba som nvidia, 6900XT = RTX 3090 och 6800XT = 3080.
Under tiden kan AMD jobba för att komma ikapp med Raytracing men i dagsläget har väl nVidia över 2 års försprång vilkket gör att dom i sin tur pushar raytracing som det enda som gäller. Se t ex debaklet med Hardware Unboxed där nvidia hotade med att sluta skicka grafikkort för tester om dom inte började ta med raytracing i sina benchmarks.

Allt handlar om "narrative". Vad vill man ge sken av.

Saken är ju också den att RT prestanda för AMD har förbättrats i nya spel (eller uppdateringar till spel) som har släppts sedan RX 6000 korten kom ut. Var ju väldigt väntat i och med att utvecklare inte kunde optimera för AMD's ray tracing förren då.
T.ex i spel som Control och liknande som bygges helt med tanke på Nvidia's RTX så var RX 6800XT knappt på samma nivå som RTX 2080TI, medans 6800XT i nyare spel som nu senast t.ex. RT uppdateringen till Doom Eternal ligger en bra bit ovanför 2080TI.

Så det är ju inte så att RX 6000 korten är helt värdelösa på RT, så som narrativet på internet har sett ut en bra tid.

Permalänk
Medlem

Ser man på det nyktert är inte RT-prestanda överdrivet viktigt än. Däremot är avsaknaden av något som är jämförbart med DLSS (FSR är verkligen inte där) ett problem som i förlängningen påverkar hur användbart RT är med 6000-serien. Samtidigt så är det få spel som nyttjar funktionerna än så länge.

Tycker AMD gjorde rätt i att försöka och lyckas gå ikapp Nvidia i rasterisering. Det var nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu vet jag naturligtvis inte på en detaljnivå hur tekniken fungerar, men har uppfattningen att AMD KONSTANT gör fel val. I detta fallet tänker jag på balansen mellan rasterisering och RT-prestanda. Tar vi exempelvis toppkorten 6800 och 6900, så hade det väl varit bra mycket lämpligare att ha lägre rasteriseringsprestanda och fokuserat mer på RT, som t.o.m. en rätt oinsatt person borde kunna förstå.

Har inget intresse av RT det närmaste decenniet, men hade gärna köpt ett 6800xt till msrp.
Människor prioriterar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du översimplifierar väldigt mycket när du ställer valet att vara antingen mellan spel med hög fokus på RT (alltså de RT spel där AMD inte kan konkurrera) eller counterstrike (i vilket 240fps är vettigt för ett 1070 om man inte kör med competitive-inställningar utan maxad grafik) när det i själva verket kommer ut långt, LÅNGT många spel idag som är grafiskt krävande men inte har RT.

Om du enbart spelar RT-spel så är ett RT-fokuserat kort logiskt för dig, men förstå att vissa spelar mycket mer varierade och bara fler spel överhuvudtaget, och de RT-spel som släppts hittills är inte riktigt nog för att hålla alla gamers upptagna precis.
Mitt 6800XT klarar av RT även i de tyngsta titlarna- visst det är inte mycket bättre än 2080Ti men det är så få spel det handlar om att det räcker mer än väl för mig. De absolut flesta spelen jag spelar vill jag fokusera specifikt på antingen max bildkvalitet eller högsta FPS, och för de två sakerna är mitt kort utmärkt.

"utan vill kunna köra minst 60fps med maxade inställningar i dom nyaste mest krävande spelen." säger du, med de flesta nya krävande spel som kommer är ju inte med RT ändå, så....? Att ett spel är "mest krävande" betyder inte så mycket då till exempel cyberpunk är en jävla katastrof vad gäller optimering fortfarande. Det snyggaste spelet jag vet är fortfarande God of War på playstation, som lustigt nog körs på uråldrig hårdvara.

Jag skulle dock säga att sedan freesync/gsync så bryr jag mig inte supermycket om siffran 60FPS- om det ska vara under 100 för att maxa grafik kan det lika gärna vara neråt 30 då LFC kommer hantera det lika väl men då ska jag med ett kort för över 10000 få en kompromisslös upplevelse vilket det nästan aldrig är- i chivalry 2 till exempel fick jag den mest episkt cinematiska upplevelsen jag fått på länge genom att köra i 5120*2880 och stänga av TAA vilket ger en i princip helt felfri bildkvalitet- ingen aliasing, inga TAA-artefakter, bra nog framerate med hjälp av freesync.

Om man skulle försöka slänga in RT i mixen i det spelet med eld och reflekterande rustningar överallt skulle det förmodligen krävas ett 3090 med DLSS för att driva det i DLSS "Quality" och det vore långt ifrån kompromisslöst längre då den implementeringen sannolikt skulle luta tungt på TAA, jag skulle då få en sämre upplevelse med ett kort för dubbla priset. Nu råkar jag ha ett 3090, men jag skulle nog inte vilja köra det så ändå då jag idag lyckats uppnå vad jag anser är kompromisslös bildkvalite, varför skulle jag vilja förstöra det med en massa kompromisser för att möjliggöra RT som i dagens läge mer mest är en annan artistisk stil än något?

"men har uppfattningen att AMD KONSTANT gör fel val"

Som tur är så gör nvidia motsatt och fokuserar väldigt mycket på RT så om det är det som spelar roll för dig kan du bara köpa nvidia, men det finns nog många andra än mig för vilka RT mest är en gimmick fortfarande och för vilka pris/prestanda spelar mer roll. Just nu är pris/prestanda kaos ändå tyvärr, men hoppas verkligen att AMD håller sig lite lugnare på den fronten och fokuserar på saker som främjar all gaming, inte bara utvalda titlar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

När det kommer till feature support, så kanske det är dags att se sanningen i vitögat - konsolerna styr. Försäljningsvolymerna för tredjeplats AAA spel är helt enkelt större där, och spel utvecklade direkt av Sony och Microsoft studior kommer naturligtvis att skrivas med tanke på deras respektive konsoler.

Jag försökte klämma ur UndaC lite faktiska siffror och inte bara %-satser, men om vi gör en uppskattning utifrån Steam-data så finns det i runda slängar som mest fyra miljoner RTX30xx kort ute hos gamers/miners, efter knappt ett år. Sedan slutet av November har de nya konsolerna (som också har varit överprisade bristvaror) sålt ungefär fyra-fem gånger så mycket. (Knepigt att få ett bra värde på Xbox, men mellan tummen och pekfingret).
Steam överskattar Nvidias marknadsandel, men INGET RX6xxx dyker alls upp på listan, vilket antyder att maximala volymer är under tvåhundratusen (!!!).

Bara Sony räknar med att sälja uppåt 24 miljoner PS5 nästa räkenskapsår, och även om XB bara säljer hälften är volymerna långt, långt högre än vad PC-marknaden mäktar med.

Så ett feature-set som sträcker sig utöver konsolernas, oavsett GPU-tillverkare, kommer att få ett måttligt genomslag hos spelen totalt sett. Innebär inte att man inte kan få stöd för en och annan feature, särskilt om man får pengar från respektive tillverkare. Men för någon som köper grafikkort för att spela spel, är det en högst rimlig första ansats att lägga sig på en lagom multipel gentemot konsolernas prestanda till lägsta möjliga prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du översimplifierar väldigt mycket när du ställer valet att vara antingen mellan spel med hög fokus på RT (alltså de RT spel där AMD inte kan konkurrera) eller counterstrike (i vilket 240fps är vettigt för ett 1070 om man inte kör med competitive-inställningar utan maxad grafik) när det i själva verket kommer ut långt, LÅNGT många spel idag som är grafiskt krävande men inte har RT.

Om du enbart spelar RT-spel så är ett RT-fokuserat kort logiskt för dig, men förstå att vissa spelar mycket mer varierade och bara fler spel överhuvudtaget, och de RT-spel som släppts hittills är inte riktigt nog för att hålla alla gamers upptagna precis.
Mitt 6800XT klarar av RT även i de tyngsta titlarna- visst det är inte mycket bättre än 2080Ti men det är så få spel det handlar om att det räcker mer än väl för mig. De absolut flesta spelen jag spelar vill jag fokusera specifikt på antingen max bildkvalitet eller högsta FPS, och för de två sakerna är mitt kort utmärkt.

"utan vill kunna köra minst 60fps med maxade inställningar i dom nyaste mest krävande spelen." säger du, med de flesta nya krävande spel som kommer är ju inte med RT ändå, så....? Att ett spel är "mest krävande" betyder inte så mycket då till exempel cyberpunk är en jävla katastrof vad gäller optimering fortfarande. Det snyggaste spelet jag vet är fortfarande God of War på playstation, som lustigt nog körs på uråldrig hårdvara.

Jag skulle dock säga att sedan freesync/gsync så bryr jag mig inte supermycket om siffran 60FPS- om det ska vara under 100 för att maxa grafik kan det lika gärna vara neråt 30 då LFC kommer hantera det lika väl men då ska jag med ett kort för över 10000 få en kompromisslös upplevelse vilket det nästan aldrig är- i chivalry 2 till exempel fick jag den mest episkt cinematiska upplevelsen jag fått på länge genom att köra i 5120*2880 och stänga av TAA vilket ger en i princip helt felfri bildkvalitet- ingen aliasing, inga TAA-artefakter, bra nog framerate med hjälp av freesync.

Om man skulle försöka slänga in RT i mixen i det spelet med eld och reflekterande rustningar överallt skulle det förmodligen krävas ett 3090 med DLSS för att driva det i DLSS "Quality" och det vore långt ifrån kompromisslöst längre då den implementeringen sannolikt skulle luta tungt på TAA, jag skulle då få en sämre upplevelse med ett kort för dubbla priset. Nu råkar jag ha ett 3090, men jag skulle nog inte vilja köra det så ändå då jag idag lyckats uppnå vad jag anser är kompromisslös bildkvalite, varför skulle jag vilja förstöra det med en massa kompromisser för att möjliggöra RT som i dagens läge mer mest är en annan artistisk stil än något?

"men har uppfattningen att AMD KONSTANT gör fel val"

Som tur är så gör nvidia motsatt och fokuserar väldigt mycket på RT så om det är det som spelar roll för dig kan du bara köpa nvidia, men det finns nog många andra än mig för vilka RT mest är en gimmick fortfarande och för vilka pris/prestanda spelar mer roll. Just nu är pris/prestanda kaos ändå tyvärr, men hoppas verkligen att AMD håller sig lite lugnare på den fronten och fokuserar på saker som främjar all gaming, inte bara utvalda titlar.

Om du tror RT är en gimmick så får du nog tänka om. Det går ju inte ens att jämföra mot fejktekniker man innan använt för ljussättning, reflektioner. Det är här för att stanna, det kan jag lova dig.

Oj, är Chivalry 2 så tungdrivet, av det lilla jag sett ser det inte speciellt märkvärdigt ut, snarare tvärtom. I väldigt höga upplösningar eller flera skärmar krävs det givetvis lite mer. Men tror nog 3090 räcker bra till dom flest spelen, i alla fall när RT inte är ett val. För mig och många andra räcker 60fps, men med det kortet är man ju väldigt ofta långt över 100.

Med det sagt, om du säger att det inte spelar någon roll om det är 30, 60 eller precis under 100 fps så länge du har Freesync eller G-sync aktiverat så vet jag inte hur dina ögon fungerar. G-sync och Freesync tar bort stutter, d.v.s. du får ett jämnare flyt i bildfrekvensen (såvida hoppen i bildfrekvens inte är allt för stora naturligtvis), men all Free och G-sync i världen kan inte göra något åt att en låg bildfrekvens i princip alltid gör att allt i bilden upplevs som suddigare och mindre mjukt och följsam. Mår personligen illa av att spela i 30fps efter en väldigt kort stund.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Så ja äntligen störtdyker det! Får vi se om butikerna fortfarande väljer att sälja 1st per kund 😅 haha

Visa signatur

i9-10900ks 5.0 Ghz @ 1.275Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Nej, alla. Det är fortfarande AMD som gör vBIOS. MSI/XFX/Asus får göra små ändringar men först efter att AMD har godkänt dom.

Jag hade ett XFX Merc, inte ett referenskort.

Ok, mitt XFX går iofs. klockrent, vilket då betyder att mitt kort har "rätt" vBIOS då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7600 Speedster QICK 308 Black | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 980 Pro 250GB | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Precis, visa vad jag kan köpa ett 6800XT för MSRP så ska jag köpa ett till grabben idag.

Det finns inga kort...
https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Nu får du vara snabb

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag jämförde inte med RTX3080 utan med 6800XT som överklockad ligger mycket nära 6900XT i prestanda

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-rx-6800-xt-9-perc...

Bra nyheter för AMD iaf:)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om du tror RT är en gimmick så får du nog tänka om. Det går ju inte ens att jämföra mot fejktekniker man innan använt för ljussättning, reflektioner. Det är här för att stanna, det kan jag lova dig.

Oj, är Chivalry 2 så tungdrivet, av det lilla jag sett ser det inte speciellt märkvärdigt ut, snarare tvärtom. I väldigt höga upplösningar eller flera skärmar krävs det givetvis lite mer. Men tror nog 3090 räcker bra till dom flest spelen, i alla fall när RT inte är ett val. För mig och många andra räcker 60fps, men med det kortet är man ju väldigt ofta långt över 100.

Med det sagt, om du säger att det inte spelar någon roll om det är 30, 60 eller precis under 100 fps så länge du har Freesync eller G-sync aktiverat så vet jag inte hur dina ögon fungerar. G-sync och Freesync tar bort stutter, d.v.s. du får ett jämnare flyt i bildfrekvensen (såvida hoppen i bildfrekvens inte är allt för stora naturligtvis), men all Free och G-sync i världen kan inte göra något åt att en låg bildfrekvens i princip alltid gör att allt i bilden upplevs som suddigare och mindre mjukt och följsam. Mår personligen illa av att spela i 30fps efter en väldigt kort stund.

Det går definitivt att jämföra, och ja det ser annorlunda ut. Det ser oftast bättre ut men oftast är (i min åsikt) typ 80% av förbättring enbart just reflektioner medan global ljussättning är bättre men inte tillräckligt mycket bättre att offra en massa prestanda på. Dock tror jag att saker som UE's Lumen kommer vara ett nästan lika stort steg upp från nuvarande RT när det väl blir standard som RTX var från något innan det. Även utan lumen tror jag den delen kommer bli bättre med tiden när lite seriösare implementeringar dyker upp (inte cyberpunk släng-på-i-sista-minuten då alltså).

Och nej, chivalry är inte så krävande, men som många spel numera är det designat på ett vis som tyvärr resulterar i en del aliasing om man inte kör TAA eller resulterar i mycket rörelseartefakter med TAA (iallafall på min 32" 1440p) men om man kör 4x 1440p alltså 5120*2880 vilket är i runda slängar närmare dubbelt 4k så blir det väldigt jämnt och fint, men också rätt krävande.

Att 3090 räcker bra till de flesta spelen spelar ingen roll alls, det kommer förmodligen aldrig vara stor nog skara spelare som använder 3090 för att det ska vara värt att utveckla med det som target. Samma gäller i princip för allt över 3070- vi har sett en del extrema fall därför att nvidia pushat utvecklare att släppa saker med deras RTX-svit så snabbt och uppskruvat som möjligt för att dominera RT-diskussionen, men om det enbart kommer vara spelbart på kort över 10k så kommer det aldrig bli mainstream utan kommer bara finns i spel som är lite "tech-demo" stil. Men det har ju redan löst sig med till exempel nya resident evil och Doom Eternal som ger de mest iögonfallande fördelarna utan att kompromissa för mycket på prestanda eller bildkvalitet.

Alla är olika när det kommer till FPS- jag har två lägen där; antingen är det 144+ eller så är det vad som än är spelbart i just det spelet för att få bästa möjliga grafik. Jag har insett längs vägen att jag är trött på att betala svinmycket för hårdvara och få en halvbra grafik ändå, vilket är varför jag nu vant mig vid att i cinematiska snygga spel dra upp grafiken till så långt smärtgränsen tillåter och köra där så att jag åtminstone får ut något av det istället för att köra hyfsade inställningar med hyfsat hög FPS.
Jag skulle säga att freesync och gsync absolut kan göra något åt låg bildfrekvens, det är väldigt lätt att se exakt hur mycket det gör åt det genom att bara stänga av det i ett par minuter och försöka spela samma spel. Men vad det främst gör just i låga frekvenser är att fixa input-latency vilket hjälper enormt vad gäller att göra ett spel "spelbart" i min åsikt.

Ett exempel är control där jag lessnade rejält på spelet när jag körde det med RT och DLSS på 2080S och det alltid var lite grynigt och suddigt men alltid hade piss-FPS som kunde visa average 60-70 men sedan droppade till 10 från och till, medan 6800XT i native med RT och allt maxat går i enbart typ 40FPS men extremt stabila och jämna 40FPS vilket fick mig att faktiskt vilja spela spelet igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

LOL så visar du en bild där de är out of stock, inte sjysst

Kan nog också tänka mig att köpa ett 6800XT för 671Euro, om de väl finns i lager.
Hade 6800 kostat 560EUR hade det varit ok. Likaså 6900 för 750 EUR

6800 XT 9.33EUR/CU
6800 10EUR/CU
6700 12.5EUR/CU
6900 12.925EUR/CU

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3060 ti 8GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan nog också tänka mig att köpa ett 6800XT för 671Euro, om de väl finns i lager.
Hade 6800 kostat 560EUR hade det varit ok. Likaså 6900 för 750 EUR

Med risk för att förstöra festen men ingår moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det går definitivt att jämföra, och ja det ser annorlunda ut. Det ser oftast bättre ut men oftast är (i min åsikt) typ 80% av förbättring enbart just reflektioner medan global ljussättning är bättre men inte tillräckligt mycket bättre att offra en massa prestanda på. Dock tror jag att saker som UE's Lumen kommer vara ett nästan lika stort steg upp från nuvarande RT när det väl blir standard som RTX var från något innan det. Även utan lumen tror jag den delen kommer bli bättre med tiden när lite seriösare implementeringar dyker upp (inte cyberpunk släng-på-i-sista-minuten då alltså).

Och nej, chivalry är inte så krävande, men som många spel numera är det designat på ett vis som tyvärr resulterar i en del aliasing om man inte kör TAA eller resulterar i mycket rörelseartefakter med TAA (iallafall på min 32" 1440p) men om man kör 4x 1440p alltså 5120*2880 vilket är i runda slängar närmare dubbelt 4k så blir det väldigt jämnt och fint, men också rätt krävande.

Att 3090 räcker bra till de flesta spelen spelar ingen roll alls, det kommer förmodligen aldrig vara stor nog skara spelare som använder 3090 för att det ska vara värt att utveckla med det som target. Samma gäller i princip för allt över 3070- vi har sett en del extrema fall därför att nvidia pushat utvecklare att släppa saker med deras RTX-svit så snabbt och uppskruvat som möjligt för att dominera RT-diskussionen, men om det enbart kommer vara spelbart på kort över 10k så kommer det aldrig bli mainstream utan kommer bara finns i spel som är lite "tech-demo" stil. Men det har ju redan löst sig med till exempel nya resident evil och Doom Eternal som ger de mest iögonfallande fördelarna utan att kompromissa för mycket på prestanda eller bildkvalitet.

Alla är olika när det kommer till FPS- jag har två lägen där; antingen är det 144+ eller så är det vad som än är spelbart i just det spelet för att få bästa möjliga grafik. Jag har insett längs vägen att jag är trött på att betala svinmycket för hårdvara och få en halvbra grafik ändå, vilket är varför jag nu vant mig vid att i cinematiska snygga spel dra upp grafiken till så långt smärtgränsen tillåter och köra där så att jag åtminstone får ut något av det istället för att köra hyfsade inställningar med hyfsat hög FPS.
Jag skulle säga att freesync och gsync absolut kan göra något åt låg bildfrekvens, det är väldigt lätt att se exakt hur mycket det gör åt det genom att bara stänga av det i ett par minuter och försöka spela samma spel. Men vad det främst gör just i låga frekvenser är att fixa input-latency vilket hjälper enormt vad gäller att göra ett spel "spelbart" i min åsikt.

Ett exempel är control där jag lessnade rejält på spelet när jag körde det med RT och DLSS på 2080S och det alltid var lite grynigt och suddigt men alltid hade piss-FPS som kunde visa average 60-70 men sedan droppade till 10 från och till, medan 6800XT i native med RT och allt maxat går i enbart typ 40FPS men extremt stabila och jämna 40FPS vilket fick mig att faktiskt vilja spela spelet igen.

Har aldrig sagt att många har 3090, utan menade att jag tycker toppkorten istället klarat sig med lägre rasteriseringsprestanda. Men vi tycker olika där jag respekterar naturligtvis det. Jag behöver inte mer än stabil 60fps med maxade inställningar i ett spel som Cyberpunk vilket jag tror hade gått att få om man balanserade Rast vs. RT annorlunda. Men jag vet inte säkert, jag är ingen ingejör inom området eller något annat område heller för den delen.

Här är ett bra exempel på hur mycket bättre prestandan blir utan RT. På dom mindre korten hade det naturligtvis blivit ett problem, men jag tycker RT är rätt meningslöst på dom ändå, så hade hellre skippat det på dom lägre korten tills man kan få upp prestandan ytterligare något.
https://www.youtube.com/watch?v=PjN9NlZEGZk

Men igen, lägre fps kan aldrig G-sync kompensera för, d.v.s. oskärpa i rörelse och mindre uppdateringar är inget G-synk fixar, annat än att se till att det inte hackar när ett lägre variabelt fps-scenario inträffar. Innan G-synk och Free-synk fick man en avsevärda hopp i fps:n med V-synk aktiverat om man hamnade under 60fps nån millisekund (d.v.s. en halvering av fps:n från 60), mycket av det lindrar ju dessa tekniker nu. Det dom inte fixar är att ge dig fler uppdateringar i spelet/sekund. Antingen har du 30 unika bilder/sec i 60Hz eller har du 60 unika bilder, dubbelt upp är för många natt och dag i detta avseendet. G-synk och Free-synk kan inte magisk få något som inte finns (bildinformationen för de resterande 30fps:n) att se ut som det gör när spelet faktiskt körs med 60fps/60Hz, precis som att 144fps/Hz ser mycket bättre ut än vad 60fps/60Hz gör. Det är inte subjektivt utan fakta. Dock så tycker dom flesta att 60fps/Hz räcker, del för att inte bli illamående och dels för att det oftast ändå inte går att köra några triple A titlar i högre fps.

Med det sagt, skönt för dig att du tycker 40fps i Control känns ok. Jag önskar "nästan" att jag kände likadant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas det stabiliserar sig, om inte Intel sakta men säkert kommer in och tar marknadsandelar. Är redo för en AMD GPU nästa gång, upplever ingen som helst skillnad mellan dom 2 kort jag haft när det gäller stabilitet och drivrutiner. Hade ett HD5850 och nu ett nästintill antikt GTX 970.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

kan ju inte stämma, de borde ligga rätt så lika, då ingen har nå kort å sälja, står ju Slutsålt överallt...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

kan ju inte stämma, de borde ligga rätt så lika, då ingen har nå kort å sälja, står ju Slutsålt överallt...

I skrivande stund har Inet flera 6700/6900XT och 3060/3070/3070Ti/3080/3090.
Sen att priset inte är vad man vill är en annan sak.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Skrivet av ClintBeastwood:

I skrivande stund har Inet flera 6700/6900XT och 3060/3070/3070Ti/3080/3090.
Sen att priset inte är vad man vill är en annan sak.

Närmare bestämt 438 st i lager just nu av den senaste generations hos både nVidia och AMD om jag inte räknade fel:

INET.SE lager av senaste generationen AMD och nVidia

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Vilket är egentligen paradmärket när det kommer till AMD? Powercolor eller Sapphire? Skulle jag köpa ett kort idag, typ 6800xt så verkar det finnas en del kort hos vissa åf från XFX. Hade deras HD5850 back in the old days, tycker mig läst förut att det varit en del problem med dom i tidigare generationer. Eller är det bara bs?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Vilket är egentligen paradmärket när det kommer till AMD? Powercolor eller Sapphire? Skulle jag köpa ett kort idag, typ 6800xt så verkar det finnas en del kort hos vissa åf från XFX. Hade deras HD5850 back in the old days, tycker mig läst förut att det varit en del problem med dom i tidigare generationer. Eller är det bara bs?

Vet inte om det är specifikt något med XFX men när 5000 korten var ute så hade AMD en del problem med frame times.
Minns att Skyrim flöt inte på med jämn framerate t.ex. Men när artiklarna började ta upp det så började AMD ta tag i problemet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR