Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

ARN har endast skickat ett meddelande till Webhallen hittils och begärt ett svar, som de inte svarat på. Men eftersom Webhallen redan gått med på ett återköp tänkte jag avsluta ärendet där.

Permalänk
Medlem

Det här luktar BS långa väg enligt mig. Antingen så är en AC en hygienprodukt eller inte, räknas till hygienprodukter eller inte med andra ord. Det är inget att tolka. Antingen gäller det alla AC-modeller eller inte. Det borde någon i branschen kunna svara på väldigt snabbt.

Att godtyckligt räkna något till en speciell produktkategori för egen vinning är inget annat är total BS. Om det nu skulle stämma så borde det finnas en hel drös med sånna här fall som man kan hänvisa till.

Jag blir så less så mygel, fix å trix. Man kan väl inte bara hur som helst sätta vissa produkter under en viss kategori bara för att det blir bättre för en själv.

Som att sätta en TV som förbrukningsvara för att kunna dra fördel av det.

Det kan väl hända att dom inte har någon bättre kategori-indelning bara.

Prisjakt ser ut såhär:
Hem
Hem & Trädgård
Klimat & värme
Portabel AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Just derför skulle jag bli skit sur om jag köpte en AC, och jag fick allergisk utslag för att någon har haft den hemma och lämnat tillbaka.

Nu är jag bara lite allergisk, men tänk på dom som är riktigt riktigt allergisk, en annan femma är ju just det där med virus, det sätter sig i AC'en. Tror inte någon ÅF skulle vilja ha det på sig.

Tycker det är självklart att man inte ska få lämna tillbaka en sån produkt.

Å andra sidan kanske man inte ska köpa "fyndvaror" som med stor sannolikhet har varit ute hos konsument som ångrat sig? Speciellt om man då är allergiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det här luktar BS långa väg enligt mig. Antingen så är en AC en hygienprodukt eller inte, räknas till hygienprodukter eller inte med andra ord.

Om du hade bemödat dig läsa Webhallens svar klargör de att de inte undantar produkten ifråga från ångerrätten med hänvisning till vilken typ av vara det är.
Däremot har de, vilket de har full rätt att göra, valt att undanta AC och luftrenare från öppet köp.

Skrivet av blade80:

Det är inget att tolka.

En "hygienprodukt" har, precis som en stor del av de ord vi använder, inte en universell objektiv definition. Det kommer därmed alltid uppstå tveksamheter om du använder ett sådant uttryck då olika individer tolkar ordet på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag gjorde en test beställning via nätet med "hämta i butik" som både leverans och betalnings-alternativ. Inte någonstans under själva beställningsförförandet framgick det tydligt att varan enbart var bokad, varken i "kassan" eller i "beställningsbekräftelse"-mailet.
Så jag skulle, utan att veta efter denna tråd, då hade trott att allt var klart och att betalning bara skedde i efterhand ( i butiken ), likt en faktura.

Sen vet jag inte hur det ser ut i själva i butiken, det vet ni stockholmare bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag gjorde en test beställning via nätet med "hämta i butik" som både leverans och betalnings-alternativ. Inte någonstans under själva beställningsförförandet framgick det tydligt att varan enbart var bokad, varken i "kassan" eller i "beställningsbekräftelse"-mailet.
Så jag skulle, utan att veta efter denna tråd, då hade trott att allt var klart och att betalning bara skedde i efterhand ( i butiken ), likt en faktura.

Sen vet jag inte hur det ser ut i själva i butiken, det vet ni stockholmare bättre.

Precis under "Bekräfta beställning"-knappen du trycker vid steg 4/4 står det "Genom att bekräfta beställningen godkänner jag köpvillkoren hos Webhallen Sverige AB." där texten köpvillkoren länkar till dessa. Där finns att läsa:

Skrivet av Webhallen Sverige AB, köpvillkor:

Ångerrätt
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans.

  • Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik eller om man direkt, utan att boka något på vår hemsida köper något över disk i butik, omfattas ej av ångerrätten.

  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej

  • Köp och betala i nätbutik för hemleverans (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller

  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Paypal, Internetbank, Bitcoin, Bitcoin Cash, Digitalt presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller

Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Jag tycker det är ganska tydligt och lämnar inte några frågetecken från min sida iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis under "Bekräfta beställning"-knappen du trycker vid steg 4/4 står det "Genom att bekräfta beställningen godkänner jag köpvillkoren hos Webhallen Sverige AB." där texten köpvillkoren länkar till dessa. Där finns att läsa:

Jag tycker det är ganska tydligt och lämnar inte några frågetecken från min sida iaf.

Jag tycker istället INTE att det är tydligt.
Som sagt framgår det inte under beställningen att ett av betalningsalternativ gör att det inte är ett distansköp.
Det borde framgå tydligt när man gör beställningen att det är bara en bokning och distansavtalslagen inte gäller för det betalningsalternativet, borde ju vara lätt att lägga till den infon under knappen i själva webb-kassan.

Att "gömma" den informationen i ett köpesvilkor är inte tydligt, för du måste i princip veta att du måste kolla efter just den specifika informationen om det enda betalningsalternativet som gör att köpet undantas från distanslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag tycker istället INTE att det är tydligt.
Som sagt framgår det inte under beställningen att ett av betalningsalternativ gör att det inte är ett distansköp.

Det framgår ju visst, att du bekräftar att du godkänner köpvillkoren utan att läsa och förstå vad det är du godkänner ligger på dig.

Skrivet av nikwad:

Det borde framgå tydligt när man gör beställningen att det är bara en bokning och distansavtalslagen inte gäller för det betalningsalternativet, borde ju vara lätt att lägga till den infon under knappen i själva webb-kassan.

Men så kan du säga om det mesta i köpvillkoren - så det du vill är att de kopierar över all text som står i köpvillkoren till sidan där du trycker "Bekräfta beställning"? Det skulle bli väldigt rörigt och jag vet inte någon handlare som har det upplägget. Det är mycket enklare att ha en separat sida med villkoren som man kan hänvisa till separat när man vill visa vad det är som gäller. Att har kvar den sidan + kopiera över texten till där du trycker "bekräfta beställning", skulle göra det mindre smidigt administrativt om Webhallen vill uppdatera sina villkor.

Det värsta de skulle kunna ha är två texter med villkor som inte säger samma sak vid en tvist, därför är det bäst för alla parter att villkoren finns på en egen dedikerad sida, som du enkelt kan läsa genom att gå längst ner på webbsidan och hittar länkat överst under "Information" för övrigt.

Skrivet av nikwad:

Att "gömma" den informationen i ett köpesvilkor är inte tydligt, för du måste i princip veta att du måste kolla efter just den specifika informationen om det enda betalningsalternativet som gör att köpet undantas från distanslagen.

Jag vet inte hur du får det till att de gömmer informationen, hur ska butiken veta vad just DU vill veta? Det är bara att gå in på köpevillkoren och gå till rubriken/rubrikerna du anser viktiga och relevanta för just dig och läsa där (eller ctrl+f och söka på sidan), om du nu inte orkar läsa igenom allt som du godkänner iom beställningen.

Jag vet inte någon e-handlare som skriver ut sina fulla köpvillkor direkt på beställningssidan, utan det brukar vara antingen som i det här fallet, eller ibland att man får bocka i en ruta att man går med på de villkoren som länkas till sin egna sida. Oavsett bör man läsa igenom dem, eller iaf rubrikerna som man anser vara viktiga och aktuella för ens köp.

Jag har försökt att förklara detta så bra jag kan nu, om du inte förstår varför det är som det är så kan jag inte göra mer och lämnar diskussionen om detta här. Du får såklart tycka vad du vill, men det är ingen "fuling" som de kör med här.

Permalänk
Moderator
Skrivet av nikwad:

Jag tycker istället INTE att det är tydligt.
Som sagt framgår det inte under beställningen att ett av betalningsalternativ gör att det inte är ett distansköp.
Det borde framgå tydligt när man gör beställningen att det är bara en bokning och distansavtalslagen inte gäller för det betalningsalternativet, borde ju vara lätt att lägga till den infon under knappen i själva webb-kassan.

Att "gömma" den informationen i ett köpesvilkor är inte tydligt, för du måste i princip veta att du måste kolla efter just den specifika informationen om det enda betalningsalternativet som gör att köpet undantas från distanslagen.

Det behöver inte heller vara tydligt. I de fall när ångerrätten inte gäller behöver en säljare inte heller informera om den. Du antas som kund utgå ifrån att det inte finns någon ångerrätt. Gäller Distansköplagen är säljaren tvungen att upplysa dig om det och att du har 14 dagars ångerrätt, men om inte Distansköplagen gäller så finns ingen plikt att informera.

Det fallet du tar upp är inget distansköp. Köpet slutförs normalt när du betalar, och gör du det i butik så har du även möjlighet att prova varan i butik. Således behöver inte heller butiken upplysa dig om någon ångerrätt, för den finns inte.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det som avgör om det är en distansaffär eller ej är om majoriteten av affären genomförs på distans eller utanför affärslokaler så som torg, dörrförsäljning, internet, telefon etc.

Webhallens boka i butik är inte någon distansköp för:

  • Leverans sker i butik

  • Betalning sker i butik

  • Det finns inget krav på att en affär ska genomföras från kunds håll.

Om både leverans och betalning sker i butiken utan krav vid bokning från kund så finns det egentligen ingenting som pekar på ett distansköp.

Vid boka och betala med uthämtning i butik så går det dock argumentera för distansköp. Jag gissar på att betalning överstiger leveransen. Man skulle ju i det skedet funktionellt byta ut butiken mot ett postombud som då onekligen matchar ett distansköp.

Det behöver inte vara tydligare än så här, lagarna innebär utöver rättigheter för konsument även skyldigheter. Att själv ha koll på lagarna och vilket avtal man ingår är ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det som avgör om det är en distansaffär eller ej är om majoriteten av affären genomförs på distans eller utanför affärslokaler så som torg, dörrförsäljning, internet, telefon etc.

Webhallens boka i butik är inte någon distansköp för:

  • Leverans sker i butik

  • Betalning sker i butik

  • Det finns inget krav på att en affär ska genomföras från kunds håll.

Om både leverans och betalning sker i butiken utan krav vid bokning från kund så finns det egentligen ingenting som pekar på ett distansköp.

Vid boka och betala med uthämtning i butik så går det dock argumentera för distansköp. Jag gissar på att betalning överstiger leveransen. Man skulle ju i det skedet funktionellt byta ut butiken mot ett postombud som då onekligen matchar ett distansköp.

Det behöver inte vara tydligare än så här, lagarna innebär utöver rättigheter för konsument även skyldigheter. Att själv ha koll på lagarna och vilket avtal man ingår är ett sådant.

Ja, betalar du på nätet men hämtar i butik klassas det som köp utanför Webhallens butik enligt Webhallen själva

Permalänk
Medlem

Låt mig presentera den så mycket omtalade ACn.
Vill nästan köpa den för att ha den som maskot i rummet vid datorn.

https://www.webhallen.com/se/product/337413-Nedis-Portabel-Lu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Låt mig presentera den så mycket omtalade ACn.
Vill nästan köpa den för att ha den som maskot i rummet vid datorn.

https://www.webhallen.com/se/product/337413-Nedis-Portabel-Lu...

Det där är en helt annan AC. Edit: Korrektion, det där är inte ens en AC, det är en luftkylare.

Det gällde denna som kostade 4499 kr.

https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...