AMD ett steg närmare förvärv av Xilinx

Permalänk
Melding Plague

AMD ett steg närmare förvärv av Xilinx

Brittiska konkurrensmyndigheter ger grönt ljus och AMD tillåts gå vidare med miljardaffären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konkurrens i all ära, men varför ska Kina godkänna att ett amerikanskt bolag köper ett brittiskt? Även om det finns fabriker i Kina ser jag inte att det är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Konkurrens i all ära, men varför ska Kina godkänna att ett amerikanskt bolag köper ett brittiskt? Även om det finns fabriker i Kina ser jag inte att det är rimligt.

om de endast verkat i dessa länder så hade endast dessa länder haft något att säga till om,

men om ett globalt bolag köper ett annat globalt bolag, så borde det rimligtvis granskas av de konkurrensmyndigheter som verkar i de marknaderna? känns inte så konstigt

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Konkurrens i all ära, men varför ska Kina godkänna att ett amerikanskt bolag köper ett brittiskt? Även om det finns fabriker i Kina ser jag inte att det är rimligt.

Om ett land säger: "Det här går emot konkurrenslagar, ni får inte verka i vårat land.", så är det något man måste ta i beräkningen. Antingen förhandla om priset eller helt avbryta affären. AMD kan ju välja att gå vidare med affären även om t.ex. Kina säger nej, om man nu inte gör mycket affärer i Kina (vilket man gör så det kommer aldrig hända).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Konkurrens i all ära, men varför ska Kina godkänna att ett amerikanskt bolag köper ett brittiskt? Även om det finns fabriker i Kina ser jag inte att det är rimligt.

Men det är rimligt att EU skall godkänna det?

Permalänk
Medlem

Skulle tro EU godkänner det, även Kina! Kan inte se det går mot deras intressen!

Amd gör nästen världen en tjänst här och inte låter Intel få en för ledande ställning, detta ska inte blandas ihop med ARM/Nvidea affären!

Permalänk

Kan vara värt att nämna att den andra stora FPGA-tillverkaren, Altera, köptes upp av Intel för några år sen.