Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det känns lite konstigt att säga det, men saknar man inte de gamla överlastade högerklicksmenyerna i utforskaren ibland? Det är ju fantastiskt att "open in Windows terminal" finns där som standard, men resten av alternativen är väl rätt värdelösa? Den gamla menyn finns förvisso kvar längst ned (med eget tema såklart), men det känns lite halvfärdigt (och det är kanske förklaringen).

Mjo. Är verkligen "Open in Windows terminal" vanligare än refresh? Och kör man med details-vyn i explorer känns högerklicksmenyn (den nya alltså) gigantisk ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danka:

Mjo. Är verkligen "Open in Windows terminal" vanligare än refresh? Och kör man med details-vyn i explorer känns högerklicksmenyn (den nya alltså) gigantisk ändå.

Många program lade ju också till mer eller mindre nyttiga element (7-zip till exempel) och jag vet inte riktigt hur man smidigt interagerar med git extensions numera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många program lade ju också till mer eller mindre nyttiga element (7-zip till exempel) och jag vet inte riktigt hur man smidigt interagerar med git extensions numera...

Absolut. Blir ganska knepig snabbmeny om de inte får vara kvar. Inte ens "run with powershell" klarade sig.

Uppenbar irritation #2: Det går fortfarande bara att ha en "settings" uppe! Hur kan inte det vara ändrat vid det här laget. Multi-tasking ska dö?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danka:

Uppenbar irritation #2: Det går fortfarande bara att ha en "settings" uppe! Hur kan inte det vara ändrat vid det här laget. Multi-tasking ska dö?

Och #3: Är det omöjligt att avinstallera engelsk tangentbordslayout numera? Eller i alla fall döda språkväxlingsknappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Och #3: Är det omöjligt att avinstallera engelsk tangentbordslayout numera? Eller i alla fall döda språkväxlingsknappen?

Det är ett förvirrande helvete även i tian. Har ju lyckats men det tog en stund o jag minns inte vad det var som gjorde det. Sen har den dykt upp igen ibland för att försvinna igen. Förstår inte hur MS på alla dessa år o med alla dess pengar inte lyckas göra ett komplett OS som är någorlunda logiskt, inte har massa utspridda inställningar o ett färdigt tema utan reliker ifrån stenåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Och #3: Är det omöjligt att avinstallera engelsk tangentbordslayout numera? Eller i alla fall döda språkväxlingsknappen?

Skrivet av Gurrrra:

Det är ett förvirrande helvete även i tian. Har ju lyckats men det tog en stund o jag minns inte vad det var som gjorde det. Sen har den dykt upp igen ibland för att försvinna igen. Förstår inte hur MS på alla dessa år o med alla dess pengar inte lyckas göra ett komplett OS som är någorlunda logiskt, inte har massa utspridda inställningar o ett färdigt tema utan reliker ifrån stenåldern.

Man går in i "Inställningar / Tid och Språk / Språk" och tar bort alla språk utom det man vill ha, då försvinner den.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Och #3: Är det omöjligt att avinstallera engelsk tangentbordslayout numera? Eller i alla fall döda språkväxlingsknappen?

Använder nån knappen ens? Dom väldigt få gånger jag lyckats få fel layout är det ju win + spacebar. Det känns mest som att den är kvar av samma anledning som kontrollpanelen inte helt har integrerats i inställningar. Folk är vana att den är där, och vet inte vad som ska göra om olyckan är framme.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Man går in i "Inställningar / Tid och Språk / Språk" och tar bort alla språk utom det man vill ha, då försvinner den.

Njä, minns att jag gjorde alla såna logiska saker men att skiten ändå var kvar. Men lyckades som sagt till slut även fast jag inte riktigt minns hur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nihilist71:

Man går in i "Inställningar / Tid och Språk / Språk" och tar bort alla språk utom det man vill ha, då försvinner den.

I teorin ja, fast engelska finns inte i listan...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Njä, minns att jag gjorde alla såna logiska saker men att skiten ändå var kvar. Men lyckades som sagt till slut även fast jag inte riktigt minns hur.

Jag vill också minnas att det ändrade sig i någon version av Windows 10, men då gick det i alla fall att lösa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Den här gamla godingen (om Windows olika ui-lager) dök upp på Twitter nu. Frågan är om morgondagen innebär fler eller färre...

Nu kom det en statusuppdatering (gröna är fixade, röda är kvar):

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Jag vill också minnas att det ändrade sig i någon version av Windows 10, men då gick det i alla fall att lösa.

Detta fungerar i alla fall: