Xbox-chefen Phil Spencer: "Uppköp av spelstudior bra för spelindustrin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Just det här med ekonomistrul är ju inte helt ovanligt, tyvärr. Det är ju det sjukt svåra med spelutveckling, och företag med kreativ inriktning öht. Den som är bäst på att utveckla spel kan dessvärre vara helt jäkla värdelös på att driva ett företag, och i slutändan krävs en balans av båda. Det är svårt att behålla bra medarbetare om de inte betalas schyssta löner för att bolaget går i konkurs, och då blir det inte heller några spel gjorda. Det är lite som hur någon kan vara en fantastisk kock, men absolut inte bra på att driva en restaurang.

Sedan kan jag tänka mig att det är en sak att klara av att driva en liten studio. Men när den lilla studion släpper en riktig succétitel, och sedan växer, hur förvaltar man det och arbetar vidare med det? Det är kunskaper som man kanske inte nödvändigtvis kan eller lär sig som utvecklare.

Med det sagt betyder det inte att ett uppköp är bättre. Det finns många exempel där uppköp fått spelare att känna att studion och dess produktioner förlorat den "själ" de först hade. Men det är nog en knepig fråga för de som faktiskt driver studior.

Har en vän på en svensk studio som relativt nyligen blev uppköpta, de flesta där (enligt honom) tyckte att de var riktigt skönt att få den backning och stöd som en stor ägare gav. Nu behöver de inte längre jaga kapital och vara oroliga över löner och andra utgifter. Nu kan kan de slappna av och göra det dom gör bäst.
Med det sagt så är det ju inte någon garanti på att ägaren inte kommer börja ställa andra krav, kräva andra funktioner i spel eller andra typer av spel.

Själv jobbar jag på en liten konsult-firma, jag trivs bra som fan och det skulle krävas mycket för att locka mig över till en annan firma. Skulle vi bli uppköpta så skulle garanterat "själen" försvinna och jag skulle nog inte vara lika svår att övertala längre

Allt har sin för och nackdelar

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Spelbolagsuppköpande struthår säger att spelbolagsuppköp är bra. News at 11.

Skrivet av issue:

Har en vän på en svensk studio som relativt nyligen blev uppköpta, de flesta där (enligt honom) tyckte att de var riktigt skönt att få den backning och stöd som en stor ägare gav. Nu behöver de inte längre jaga kapital och vara oroliga över löner och andra utgifter. Nu kan kan de slappna av och göra det dom gör bäst.
Med det sagt så är det ju inte någon garanti på att ägaren inte kommer börja ställa andra krav, kräva andra funktioner i spel eller andra typer av spel.

Precis. Så där låter det alltid i början. Skulle inte ropa hej förrän efter åtminstone ett år har passerat; då borde nya ägaren ha hunnit visa lite färg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jag förstår att de är lockande, men stora bolag är tröga, och tar beslut so inte gynnar start-up bolaget. för de är flexibla och av den anledningen också går bra för. Så NEJ! att EA Sports köpte upp DiCE var de sämsta som kunde hända oss BF spelare.. idag spelar jag knappt spelen då de är så fokuserad på "mainstream" / breda massan av kunder osv.. tror CoD har likande problem. nu spelar jag inte CoD så jag vet inte, men jag tror de gäller dem å.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag tänker väl som så att DICE/Bethesda inte drog igång sin verksamhet i förhoppningen att bli uppköpta. Han menar på att det är en stor risk att starta nytt, blir det mindre risk för nystartade företag för att dom kanske blir uppköpta 18 år senare eller att det skapar incitament för att vilja starta en ny spelstudio? Jag köper inte det riktigt.

Pengar i överflöd är ju både bra och dåligt, hungriga vargar brukar va lite mer motiverade att jaga men det är säkert bekvämt att bli uppköpt. Då kan man skörda det man sått och bli av med risken om/när det väl händer.

Blir spelbolagen för stora riskerar dom att bli maktgalna, höjer priserna för att dom har oligopol på speldistribution eller blandar dom in politik så är väl inte det så bra eller tvingar oss att använda deras bloatade disributionsmjukvara. Det gör väl inget om man vill göra ett spel som dryper av politiska ideologier problemet är väl om spelföretaget är så stort att dom kan beordra hundratals designers hur dom ska utforma sina spel.

Det är väl förövrigt det som har varit tanken med konsolerna hela tiden, att säkra en del av marknaden och ha sin bit av kakan.

Permalänk
Snusfri

Det är väldigt många olika saker som spelar in om det är bra eller inte.

Hur är ekonomin i dagsläget hos studion?
Hur kommer den att se ut om 5 år? 10 år?
Vilka är det som vill köpa upp studion?
Kommer de att rekonstruera hela studion, eller bara den ekonomiska biten?
Hur mycket kommer uppköparen att "lägga sig i?"

Tyvärr så förenklar väldigt många och skriker rätt ut när någon mindre studio blir uppköpt, utan att tänka på något av ovanstående.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kollade va Dice har gjort sen dom blev uppköpta 2006. Jag känner verkligen att dom 25000 battlefield spelen dom släppt sen dess har berikat spelvärlden.

Men det står ju faktiskt spelindustrin i rubriken inte spelarna. Så Bob, Todd och dom andra &%¤# kan bli ännu rikare.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.