Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Varför skulle arbetsgivaren se vad du gör? Om arbetsgivaren tillåter att man använder telefonen privat så har dom ingen rätt att se något överhuvudtaget på telefon. Nummer kan man alltid ta med sig.

Dock så kan man bli förmånsbeskattad, då den används privat. Men nej företaget kan inte se vad du gör på en arbetstelefon.

Permalänk
Medlem

Yrke: Ägare , Kontorschef , sälj IT
Lön: 43 600 kr
Erfarenhet: 10 år
Utbildning: grundskola med skitbetyg
Ålder: 35 år
Plats: Lidköping
Förmåner: Utdelning på 100+ beroende på hur året sett ut. Bil, fria arbetstider, Plockar ut hårdvara när jag känner för det. Skönt att vara sin egna.

Nackdelar: vara sin egna, Ha folk under sig som man måste jaga på ibland, Stressen. Mindre lön kortsiktigt kontra att vara anställd, Hade snittat runt 80-90 med nuvarande försäljning om jag hade haft samma avtal som mina anställda.

Ska inte klaga dock är mer än nöjd med att jag drog igång detta projektet. Har plockat full lön sen dag 1 osv och friheten att slippa chefer är helt klart värt all stress i världen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

This.
Jag hatade att ha 2 telefoner pga av jobb. sen s9 o framåt (har s21:an nu) så ser jag till att jag alltid får en jobb mobil med dubbla sim, så jag slipper 2 mobiler.

Använder min jobb mobil nästan enbart som privat mobil, lägger inte in företagsapparna eller mailen, men vill ha företagsnumret ifall nån behöver ringa mig.
Vid varje tillbaka lämning så gör man en factory reset.

Skönt att lämna mobilen på arbetsplatsen när man slutar för dan eller tar semester.

Känner att det blir en bra tydlig gräns mellan jobbet och sitt privatliv.

Jag vill att det ska vara omständigt om arbetsplatsen vill ringa mig på min fritid. Chefen och några få kollegor har tillgång till mitt privata telefonnr om det skulle vara kris. Minns dock inte att de ringt på fritiden än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Skönt att lämna mobilen på arbetsplatsen när man slutar för dan eller tar semester.

Känner att det blir en bra tydlig gräns mellan jobbet och sitt privatliv.

Jag vill att det ska vara omständigt om arbetsplatsen vill ringa mig på min fritid. Chefen och några få kollegor har tillgång till mitt privata telefonnr om det skulle vara kris. Minns dock inte att de ringt på fritiden än.

Om jag haft ett jobb, där folk ofta försöker nå mig via telefon så hade jag gjort exakt samma.

I mitt jobb, så ringer de kanske 1 gång i halvåret. iomed att jag inte installerat företags apparna på mobilen, så har jag redan samma känsla, stänger jag ner datorn så har jag inte access till jobbet (och de har endast access via mobil nummer).

Fördelen i mitt fall blir ju att företagsmobilen blir som en "gratis" privat mobil som refreshas periodvis. en rimlig avvägning emot att kontaktas en gång i halvåret

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

This.
Jag hatade att ha 2 telefoner pga av jobb. sen s9 o framåt (har s21:an nu) så ser jag till att jag alltid får en jobb mobil med dubbla sim, så jag slipper 2 mobiler.

Använder min jobb mobil nästan enbart som privat mobil, lägger inte in företagsapparna eller mailen, men vill ha företagsnumret ifall nån behöver ringa mig.
Vid varje tillbaka lämning så gör man en factory reset.

Problematiken är när företagsmobilen styr vad man får- och inte får installera, då väljer fler och fler dubbla mobiler helt naturligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Problematiken är när företagsmobilen styr vad man får- och inte får installera, då väljer fler och fler dubbla mobiler helt naturligt.

Är det vanligt?

Jobbar själv på en av Sveriges storbanker och vi har inte något sådant på våra telefoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Problematiken är när företagsmobilen styr vad man får- och inte får installera, då väljer fler och fler dubbla mobiler helt naturligt.

Skrivet av dauit:

Är det vanligt?

Jobbar själv på en av Sveriges storbanker och vi har inte något sådant på våra telefoner!

Ganska vanligt om man installerar företagets portal app på din smartphone. Då delas apparna upp i företagsappar/privata appar. vissa appar /typ tangentbord) får då inte lov att installeras då de också kan "läsa" data ifrån företagsapparna.

Av just den anledningen har jag valt att inte installera företagsportalen på min jobb mobil. har du inte "företagsdata" på den, så restriktionerna som vilken privat mobil som helst.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Är det vanligt?

Jobbar själv på en av Sveriges storbanker och vi har inte något sådant på våra telefoner!

Det har väl mer eller mindre blivit att det är en inofficiell förmån med mobil, men det går mer och mer mot att företaget styr även mobiler. Se bara på cyberbrotten och diverse virus/ransomware som tar sig in i systemen.

Bauhas förlorar väl fortfarande miljoner per dag sedan de blev hackade. De kan endast ta kort- kontantbetalning. Se bara hur många "nej" som finns i deras FAQ.
https://www.bauhaus.se/tekniska-problem

Sedan är det bra många fler bolag som detta händer på. Bauhaus verkar vara ärliga och kör med öppna kort vilket jag gillar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Ganska vanligt om man installerar företagets portal app på din smartphone. Då delas apparna upp i företagsappar/privata appar. vissa appar /typ tangentbord) får då inte lov att installeras då de också kan "läsa" data ifrån företagsapparna.

Av just den anledningen har jag valt att inte installera företagsportalen på min jobb mobil. har du inte "företagsdata" på den, så restriktionerna som vilken privat mobil som helst.

Företagsportal är en liten del. Det blir större när det styrs central med uppgradering av OS och att du enbart får installera appar som företaget godkänt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Företagsportal är en liten del. Det blir större när det styrs central med uppgradering av OS och att du enbart får installera appar som företaget godkänt.

har du information om något företag som har en sådan kontroll? finns det ens? känns ju helt klart overkill för alla företag utom de som jobbar med top secret stuff.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

har du information om något företag som har en sådan kontroll? finns det ens? känns ju helt klart overkill för alla företag utom de som jobbar med top secret stuff.

Låter overkill då de som jobbar med säkerhetsklassade frågor inte får hantera det på telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

har du information om något företag som har en sådan kontroll? finns det ens? känns ju helt klart overkill för alla företag utom de som jobbar med top secret stuff.

Jag tänker inte säga vilka företag som har så, men det finns och det diskuteras.
I en värld där cybercrime har gått om droghandeln (i omsättning) kommer det här bli vardag för bolag som vill undvika risk at drabbas.
Det är så lätt att få in virus och ransomware där användare klickar på en länk.

Vi kanske ska lyfta ut detta till separat tråd?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det som slårt mig när jag scrollar igenom denna tråden är att folk har oväntat höga löner baserat på yrke, ålder och utbildning. Jag har jobbat som utvecklare i säkert 15 år och har stångats en hel del med lönefrågor och uppfattningen är att många här har klart högre lön är vad som skulle anses vara medel, iallafall om man ska tro statistiken. Enligt unionen har en systemutvecklare 34-43 000 på första nivån, andra nivån ligger på 39-48 000 och vid högre svårighetsgrad ligger den på 46-61 000 men då har man oftast ansvar över utvecklingsteam och leder större projekt.

Löneintervall svårighetsnivå 1
Analyserar och bedömer programförutsättningar, specificerar program samt programmerar. Testar och dokumenterar program.

Löneintervall svårighetsnivå 2
Medverkar i utveckling av IT-projekt eller förvaltar existerande IT-system och svarar för utveckling och förvaltning av delsystem. Leder delprojekt eller mindre projekt.

Löneintervall svårighetsnivå 3
Leder utveckling av nya eller förvaltning av existerande system ifråga om omfattande och komplicerade system, från framtagning av förstudie och kravspecifikation till att systemets tagits i drift hos användare.

Oavsett vad statistiken säger så vet jag att det finns många som ligger under sin lönenivå, på andra hållet är enligt min erfarenhet ovanligare men det finns såklart. Företag tenderar till att vara ganska duktiga på att trycka ner löner även för utvecklare, det är trotts allt oftast den största konstanden.

Men visst, det är kanske inte så kul att skriva att man har normal eller till och med låg lön i en tråd som denna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Problematiken är när företagsmobilen styr vad man får- och inte får installera, då väljer fler och fler dubbla mobiler helt naturligt.

Eller när man inte ens kan ta printscreen eller använda copy paste...Nej du, tacka vet jag dubbla telefoner.

Skrivet av Cove:

har du information om något företag som har en sådan kontroll? finns det ens? känns ju helt klart overkill för alla företag utom de som jobbar med top secret stuff.

Jag var konsult några år hos ett relativt stort fondbolag, där funkade det så.

Har också varit konsult på storbank där konsulter inte fick jobbmobil och därmed inte kunde komma åt jobbmailen genom privat telefon. Detta gick dock att komma runt genom att ta hem ett cert från intranätet, tanken var dock aldrig att konsulter skulle få göra det på bankens icke sanktionerade telefoner, snarare fanns certen på intranätet ifall IT inte hade tid att fixa det där åt dig på din jobbmobil innan du fick den.

Long story short, compliance och legal fick reda på att x antal konsulter hade tagit hem certen till sina privata telefoner och var i krisläge. Det cirkulerade x antal mail mellan compliance, legal och it om hur situationen skulle lösas, att be konsulterna ta bort certen skulle förmodligen inte hjälpa. Compliance kom då på den fantastiska iden att dem skulle wipea alla konsulttelefoner då banken hade root access i och med certen. Legal undrade om det verkligen var ok ur ett legalt perspektiv. Mer än så fick jag inte se av mailkonversationen. Det slutade iaf med att it drog tillbaks certen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BananaFace:

Varför skulle arbetsgivaren se vad du gör? Om arbetsgivaren tillåter att man använder telefonen privat så har dom ingen rätt att se något överhuvudtaget på telefon. Nummer kan man alltid ta med sig.

Det beror givetvis på var du arbetar. Eftersom det är arbetsgivarens telefon så har de givetvis full rättighet att hämta in telefonen när de så vill. Den trafik som sänds från och till telefonen är givetvis också arbetsgivarens eftersom de äger telefonen och abonnemanget.

Jag tänker på det ungefär som när jag sitter på arbetsgivarens intranät eller VPN, där man givetvis loggar all trafik.

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande om en tjänst som business analyst hos vår it avdelning (samma företag som jag jobbar hos) begärde lön på 47k. Är det rimligt? Arbetar som Controller idag och har stor erfarenhet av att arbeta nära verksamheten, förstå data etc. 28 år bor i Stockholm, utbildad ekonom

Kommer vara en ökning på 12k i lön för mig... Svårt att tacka nej tbh

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Men visst, det är kanske inte så kul att skriva att man har normal eller till och med låg lön i en tråd som denna.

Jag har också reagerat på att inläggen i tråden inte riktigt verkar slumpmässigt dragna ur statistiken. Som du är inne på så är det säkerligen lite likt "confirmation bias". Har man hög lön så är sannolikt lön en viktig fråga som man också kanske tycker om att prata om. Det sistnämnda stämmer åtminstone för min egen del.

Generellt så upplever jag också att det hänt en del med lönerna (iaf i Stockholm) på kort sikt inom IT. Jag jobbade ett par år som konsult och hade en helt OK lön (nåja, sett till statistiken iaf). Sedan valde min uppdragsgivare att strössla lite för att få mig att kliva över.

Yrke: Data scientist/engineer (cloud, devops, utveckling - lite väl bred roll i dagsläget)
Lön: 53 000 kr
Erfarenhet: 5-6 år (initialt analytiker av elnät)
Utbildning: Civ.ing
Ålder: 31 år
Plats: Stockholm
Förmåner: Bonus om 0-8% årslön, ITP

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Fick erbjudande om en tjänst som business analyst hos vår it avdelning (samma företag som jag jobbar hos) begärde lön på 47k. Är det rimligt? Arbetar som Controller idag och har stor erfarenhet av att arbeta nära verksamheten, förstå data etc. 28 år bor i Stockholm, utbildad ekonom

Kommer vara en ökning på 12k i lön för mig... Svårt att tacka nej tbh

Det är en så bred titel att det inte går att säga vad som är rimligt utan mer detaljer.
Vi har ett spann från runt 30k till över 60k internt på bolaget för den titeln.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

Jag har också reagerat på att inläggen i tråden inte riktigt verkar slumpmässigt dragna ur statistiken. Som du är inne på så är det säkerligen lite likt "confirmation bias". Har man hög lön så är sannolikt lön en viktig fråga som man också kanske tycker om att prata om. Det sistnämnda stämmer åtminstone för min egen del.

Generellt så upplever jag också att det hänt en del med lönerna (iaf i Stockholm) på kort sikt inom IT. Jag jobbade ett par år som konsult och hade en helt OK lön (nåja, sett till statistiken iaf). Sedan valde min uppdragsgivare att strössla lite för att få mig att kliva över.

Yrke: Data scientist/engineer (cloud, devops, utveckling - lite väl bred roll i dagsläget)
Lön: 53 000 kr
Erfarenhet: 5-6 år (initialt analytiker av elnät)
Utbildning: Civ.ing
Ålder: 31 år
Plats: Stockholm
Förmåner: Bonus om 0-8% årslön, ITP

Rollen säger förvånandsvärt lite om vad man verkligen gör, hur stort team bossar man över? Vad gör man i detalj om dagarna? Vilka ansvar har man? Hur viktig är man för företaget? Ska man dessutom börja prata anledning till lön så kommer det in plats, tur, förhandlingsegenskaper, erfarenhet och hur ofta man byter jobb för att driva upp lönen. Det är därmed oftast väldigt svårt att ge en kort beskrivning till varför man har den lön man har.

Förr var ålder en avgörande roll för lönen, jag kommer ihåg hur mycket våra chefer försökte hålla nere lönerna genom att peka på just ålder i statistiken, numera verkar det inte spela fullt så stor roll. Däremot var man jobbar spelar fortfarande en stor roll. Utvecklare med 10-15 års erfarenhet och som är runt 40 år tjänar på en lite mer avanced utvecklar tjänst runt 45 k / mån i Skåne, gissvningsvis är den summan nästan 10 000 högre i Stockholm? Driver man dessutom projekt med folk under sig så har man runt 50 om man tryckt på lönen uppåt.

Nu vet jag inte exakt vad du gör men i Skåne så skulle jag spontant säga att din lön är ganska hög med tanke på ålder och den korta erfarenheten. Men man kan såklart ha tur och man kan också vara extra driven så inget är omöjligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är en så bred titel att det inte går att säga vad som är rimligt utan mer detaljer.
Vi har ett spann från runt 30k till över 60k internt på bolaget för den titeln.

Jag kommer arbeta med informationsförsörjningen och kravställning för vår finansiella rapportering, även med behovsanalyser etc. i stora drag. Jag har erfarenhet från att arbeta med data, förstår våra processer väldigt bra och har det analytiska förmågan, sen får jag erkänna att jag inte arbetat med kravställning tidigare men rekryterande chef sa att hon kunde skicka mig på kurs

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

46-61 000 men då har man oftast ansvar över utvecklingsteam och leder större projekt.

[snip]

Löneintervall svårighetsnivå 3
Leder utveckling av nya eller förvaltning av existerande system ifråga om omfattande och komplicerade system, från framtagning av förstudie och kravspecifikation till att systemets tagits i drift hos användare.

Jag tycker dina summeringar "ansvar över utvecklingsteam" och "leder större projekt" inte alls beskrivs i Unionens text. Första punkten ser jag dessutom inte alls nån koppling till, varken i texten eller vad en senior utvecklare gör i praktiken (låter mer som nån lead?).

Jag har jobbat som senior utvecklare (eller högre) i ett decennium. Är även fackligt ansluten och var dessutom tech lead i nästan 10 år.

Medianlönen för män (jag säger män, då Sweclockers demografi verkar vara mestadels män) i Sverige är 33700 SEK / månad enligt SCB år 2020 vilket jag tror är högre än många förväntar sig.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag kommer arbeta med informationsförsörjningen och kravställning för vår finansiella rapportering, även med behovsanalyser etc. i stora drag. Jag har erfarenhet från att arbeta med data, förstår våra processer väldigt bra och har det analytiska förmågan, sen får jag erkänna att jag inte arbetat med kravställning tidigare men rekryterande chef sa att hon kunde skicka mig på kurs

Låter som ett bra erbjudande att gå in på 47k då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som ett bra erbjudande att gå in på 47k då

Tyckte jag också, kommer tacka ja till erbjudandet

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Tidigare :Innan skatt; 20k efter två år på firma 1, blev headhuntad av konsultbolag och fick direkt 4.5k mer i lön utan prut på nytt bolag. Bättre jobb och bättre lön.

Kolla om det finns bättre jobb runt om om ni känner att ni får för lite!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Vad tjänar en nyexad apputvecklare, har vi några här inne?

Tjänar just nu ca 31000 som processoperatör, men funderar på vad för "riktigt" karriärsval man ska göra där jag kan stanna länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Vad tjänar en nyexad apputvecklare, har vi några här inne?

Tjänar just nu ca 31000 som processoperatör, men funderar på vad för "riktigt" karriärsval man ska göra där jag kan stanna länge.

Räkna med runt 30k +/- 5k beroende på vars i landet, utbildningsnivå, arbetsgivare samt en rad andra faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Räkna med runt 30k +/- 5k beroende på vars i landet, utbildningsnivå, arbetsgivare samt en rad andra faktorer.

Då pratar vi ändå efter skatt, korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tidigare :Innan skatt; 20k efter två år på firma 1, blev headhuntad av konsultbolag och fick direkt 4.5k mer i lön utan prut på nytt bolag. Bättre jobb och bättre lön.

Kolla om det finns bättre jobb runt om om ni känner att ni får för lite!

Är väl en gammal sanning men det är helt klart det mest effektiva. När jag började som juniorsäljare för typ 15 år sedan blev min årslön 228k första året och nu när jag är inne på min femte arbetsgivare i branschen kommer jag landa på någonstans mellan 1,5-2M beroende på hur försäljningen går. Den löneutvecklingen hade aldrig varit möjlig om jag stannat på samma ställe hela tiden. Särskilt inte det första eftersom de pröjsade så oerhört dåligt. Var dock en lärorik tid och jag knöt många kontakter jag kunde bygga vidare på.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Då pratar vi ändå efter skatt, korrekt?

Nej, brutto menar han nog. Det är oftast inga monsterlöner i början av karriären i sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asrte1:

Då pratar vi ändå efter skatt, korrekt?

Alltid före skatt när man pratar lön.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?