Skolplattformens API:er lämnas inte ut – finns ingen dokumentation

Permalänk
Medlem

Var det inte samma problem bakom Nya Karolinska också - skenande kostnader för konsulter utan att någon tar ansvar för det enorma slöseriet?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Den uppenbara frågan är:

Om någon erbjuder sig att betala för 30-40 timmars arbete, tänker Stockholms stad då lämna ut en API-dokumentation?

Permalänk
Medlem

En påminelse om att Indien skickade en sond till Mars för lägre summa pengar än skolplatformen kostat. (hittils)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gruarn:

Jag hade fått för mig att det är när man kan börja ställa krav på kompensation för nedlagd arbetstid, inte att man helt kan strunta i begäran av offentlig handling helt.

Skrivet av ztenlund:

Den uppenbara frågan är:

Om någon erbjuder sig att betala för 30-40 timmars arbete, tänker Stockholms stad då lämna ut en API-dokumentation?

Det finns en lagreglerad rätt för myndigheten att ta ut en avgift för att lämna ut handlingar om det är mycket jobb/kostnader förknippat med det, avgiftsrätten används också så att kategorisk vägra om det inte är sekretessbelagda handlingar låter underligt.
Avgiftsförordning (1992:191)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den uppenbara frågan är:

Om någon erbjuder sig att betala för 30-40 timmars arbete, tänker Stockholms stad då lämna ut en API-dokumentation?

On vi lägger en tia var är det snabbt fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Om du var ansvarig för att ha spenderat 1 miljard skattekronor på ett system som några farsor lyckas överträffa på fritiden och som dessutom avslöjas läcka sekretessuppgifter som ett såll, hade du då "lyft blicken" och erkänt att du är ett totalt misslyckande och en skam för Sverige? Först måste de ansvariga erkänna det för sig själva. Det tror jag sitter långt inne. Det är mycket rationaliseringar som pågår i deras huvuden.

Jag vet inte om det här var något påhopp med tanke på din fråga. Överlag är vi överens men ja, jag hade välkomnat ett bättre 3:e partssystem och sagt att det var ett misslyckande.

Däremot är det svårt att peka finger mot någon enskild, det är som tidigare nämnt ett kollektivt misslyckande. Givetvis i kombination med ett system som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

De borde kolla upp om de som fattat beslutet att godkänna detta har någpn koppling till företaget som fick kontraktet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ett av mest ansvarslösa jobben idag är
att jobba med upphandlingen och leka med skattepengar. Mest ansvarsbefriade yrket idag.

Tur att det finns ett tjänstemannaansvar. Oj, vänta...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

På deras sida skryter de med att plattformen kostade 1 miljard, tog 7 år. 27 utvecklare och att appen är 'gratis' ( ingen betalar skatt i Sverige verkar skolan tro.. hur ska de då lära ut i andra ämnen..)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Exempelvis var det väl något konsultbolag som vann en upphandling genom att sätta ett pris för sina IT-konsulter på en krona i timmen, sen var det förstås i princip aldrig någon som blev uthyrd för det utan allt "krävde" senioritet och då kom man in på priser som inte stod specificerade i avtalet.

Det förekom negativa priser på konsulter av den lägsta nivån för att driva ner medelpriser under konkurrenternas, och upphandlingen skedde på det genomsnittliga priset för alla nivåer. Sedan kanske de tänkte skicka in någon ny konsult för det priset för att denne skulle få "utbildning" och erfarenhet, vad vet jag?

Jag hade kunnat betala de priserna för att skicka in min labrador. Hon har social kompetens och det hade varit billigare än hunddagis.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det låter som du aldrig har varit i närheten av en upphandling.

Fast kunskap och egen erfarenhet är väl inget krav för att hävda en stark personlig åsikt numera?

Permalänk
Medlem

Vänta, vad kostade detta kalaset? Hur kan något bolag med självrespekt och minsta gnutta professionalitet skapa en sådan här tjänst och bygga ett API... och INTE dokumentera det?!?!?! För att inte tala om hur mycket det känns som att de som beställt systemet och kravställt inte har någon erfarenhet alls av utveckling av mjukvara.

Avslutningsvis "Skolplattformen är en digital plattform byggd åt förskola, grundskola och gymnasium i Stockholms stad."... hur kan sådant här inte göras en gång och rätt för hela landet så det finns ett system, folk som flyttar runt känner igen systemet i den nya skolan deras barn börjar i, information om barnet hade kunnat skickas vidare/delas med den nya skolan osv.

Att misslyckas med samma typ av projekt, om och om igen, på ställe efter ställe kan ju inte få fortgå.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett avskräckande exempel på varför man inte ska upphandla/sälja ut saker, det finns alldeles för många oseriösa företagare som försöker berika sig via det bidragssystem som upphandlingar är, inget blir billigare eller bättre utan bara dyrare och sämre.

Är Arga Tanten tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu är jag inte helt insatt, men Öppna Skolplattformen är väl bara en frontend och den där miljarden som allt har kostat har betalat allt bakomliggande också (för att inte tala om undersökningar, förarbete, osv)? Tycka vad man vill om detta ärende men din jämförelse funkar tyvärr inte.

Självklart är det långt mer än bara det aktuella API:et som ingår men diskussionerna kring denna fråga här verkar överlag mer åsiktsdrivna än faktadrivna. Sen kan det så klart vara ett skitsystem i sin helhet ändå.

Skrivet av snajk:

Nej jag har aldrig jobbat inom politiken, men jag har jobbat med flera fritids- och deltidspolitiker och jobbat mot liknande upphandlingar och upphandlingar är inte enkla och det är löjligt att påstå att de inte tar ansvar. Politikerna får ju alltid skiten i alla lägen. Jag menar inte att de alltid gör rätt eller något åt det hållet, men det är oerhört mycket mer komplext än vad de flesta verkar inse.
Ja det är absolut ett stort problem. Upphandlingsförfarandet är så fokuserat på kostnad, och inte reell kostnad utan den absolut lägsta kostnaden som man kan låtsas erbjuda tjänster eller produkter för. Exempelvis var det väl något konsultbolag som vann en upphandling genom att sätta ett pris för sina IT-konsulter på en krona i timmen, sen var det förstås i princip aldrig någon som blev uthyrd för det utan allt "krävde" senioritet och då kom man in på priser som inte stod specificerade i avtalet.

Jag minns också när min farsa upphandlade en tjänst till ett bolag, där leverantören som tidigare hade utfört tjänsten, "företag A", krävde mycket högre priser och vägrade rucka på detta, istället gick kontraktet till "företag B" som kunde lägga sig en bra bit lägre. De hade dock ingen som helst kapacitet att utföra tjänsten utan hyrde in "företag A" som fortsatte som förut. Antingen gick företag B med kraftig förlust eller så gick företag A med på mycket lägre priser mot företag B än de gjorde mot företaget som hade upphandlingen. Eller så kan det förstås ha varit något annat, som att företag B tog en risk och lovade något som de egentligen inte kunde hålla, och de därmed kunde köpa in tjänsten från företag A utan att de behövde lova detta.

Men det handlar inte om inkompetens, eller i alla fall inte bara om det, utan de har ju regler och lagar att följa och det är därför avtalen ser ut som de gör. Vi borde skapa en expertmyndighet som är med i alla liknande processer och bedömer rimligheten i kraven, och möjligheten för leverantören att faktiskt leverera till utsatt pris utan att snika runt avtalet på något sätt. Detta borde förstås sitta ihop med att man har någon form av standard, eller de har säkert en standard men en bättre, över vad som ska ingå, vilka krav som alltid är med när det gäller exempelvis hållbarhet eller så. Köper det offentliga in en bespoke-utvecklad mjukvara så borde ett öppet och dokumenterat API vara ett grundkrav, i alla fall om det är något offentligheten ska ha tillgång till. Jag kan ju också tycka att om det offentliga står för hela kostnaden av utvecklingen så borde de också äga produkten och förstås källkoden, men det är väl en förhandlingsfråga förstås.
Det finns ju offentliga IT-system som fungerar bra, även om projekten har varit mer eller mindre katastrofala. Försäkringskassans onlinetjänster är exempelvis väldigt bra tycker jag. Om jag vabbar så tar det minst tio gånger längre tid att fylla i det i mitt jobbs system än vad det tar i försäkringskassans exempelvis.
Ja reformera, men att det är någon form av upphandling är viktigt i mina ögon. Det som saknas är väl rätt kompetens, och förstås mandat att ändra på saker som inte håller, hos de som formulerar kraven på upphandlingen.

Väl skrivet. Märks att du till skillnad från många andra har kunskaper och erfarenheter kring detta och inte bara starka åsikter. Verkligheten är ofta klart mer komplex än den beskrivs på diskussionsforum där många utger sig för att vara experter på offentliga upphandlingar men samtidigt snabbt bevisar att dom inte är det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Är Arga Tanten tillbaka?

Ja det är nog en tant som ligger bakom, Lotta Edholm var troligen skolborgarråd när systemet skulle beställas men jag vet däremot inte om hon brukar vara ilsken

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är nog en tant som ligger bakom, Lotta Edholm var troligen skolborgarråd när systemet skulle beställas men jag vet däremot inte om hon brukar vara ilsken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Jag hade fått för mig att det är när man kan börja ställa krav på kompensation för nedlagd arbetstid, inte att man helt kan strunta i begäran av offentlig handling helt.

4-6 timmar gäller när det som efterfrågas inte finns som en faktiskt handling utan måste sammanställas som en ny handling. I ett sådant läge så kan man neka utlämnande då det inte är myndighetens uppgift att skapa nya handlingar åt förfrågaren.

Finns handlingen och den begärs ut i sin helhet så finns inget sådant tidskrav, utan det faller tillbaka på sekretess. Är utlämnandet så omfattande att myndigheten inte hinner med det så kan de behöva anställa för att hantera frågan.

Jag vet inte vad de frågat efter, men i det här fallet tolkar jag det som att de har frågat efter en viss typ av information/data specifikt och inte befintlig dokumentation. Hade de frågat efter befintlig dokumentation för att själva sammanställa det hade de kanske haft större chanser att få ut något.

Permalänk
Medlem

De får det att låta som att det är 2340934st filer utspridda över 23094st hårddiskar.

Samtliga projekt jag varit med i där vi har köpt in system, så har man fått mjukvara även i digital form, och på tex usb-sticka, eller hårddisk beroende på vad det gäller. (Disketter, zip, och cd-rom förr i tiden
Dessa arkiveras ju givetvis och var de arkiveras finns i ett register.

Skulle inte ta mer än någon timma max, att kontakta systemansvarige, och be att få dessa filer skickade till sig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

De får det att låta som att det är 2340934st filer utspridda över 23094st hårddiskar.

Samtliga projekt jag varit med i där vi har köpt in system, så har man fått mjukvara även i digital form, och på tex usb-sticka, eller hårddisk beroende på vad det gäller. (Disketter, zip, och cd-rom förr i tiden
Dessa arkiveras ju givetvis och var de arkiveras finns i ett register.

Skulle inte ta mer än någon timma max, att kontakta systemansvarige, och be att få dessa filer skickade till sig.

Läs inlägget innan ditt, jag skulle tro att det beskriver läget ganska bra med tanke på att domen säger exakt samma sak. Personligen tycker jag inte att 30-40 timmar låter speciellt mycket för jobbet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Om det tar närmare en vecka att ta fram en dokumentation så förstår man varför dom har dom problem som dom har.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om det tar närmare en vecka att ta fram en dokumentation så förstår man varför dom har dom problem som dom har.

Hur tänker du nu? Låt oss säga att de har sextion endpoints, vilket inte är helt orimligt. Om det läggs en halvtimme på att dokumentera varje endpoint så har det gått 30 timmar. Lägg litet projektledning o.s.v. på det så har det gått en vecka.

Nu vet jag ju inte hur mycket de har att dokumentera, men det ska vara ett väldigt litet API om det ska göras på en vecka och ordentligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Oj ja, 30-40 timmar!! Det måste bli en stor kostnad i sammanhanget!!! Sist jag kollade låg budgeten på 700 miljoner kronor.

Haha ja….
Man kan väl istället fråga sig vad det har kostat att utveckla soppan från start? Rimligt?
Fan man blir förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur tänker du nu?

Att den dokumentation dom har idag har dom på Post-IT lappar, skallen och på servetter från Burger King/McDonalds/Falafel Kingen. Därför kan dom inte få fram den på 1 minut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Modus operandi inom offentlig förvaltning

Om det är offentlig förvaltning som äger koden så borde den falla under allmän handling och då borde det gå att begära ut den under offentlighetsprincipen. Visserligen kan någon hävda "arbetshandling", men då borde den inte vara driftsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skrämmande att det inte finns dokumentation, bara för det interna arbetet underlättar det enormt

Men då blir det ju billigare och så kan vi ju inte ha det, bäst att slösa så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Detta gäller inte bara det här projektet. Offentliga IT-system är katastrof. De är dåliga och svindyra. Så är det med detta och så är det där jag jobbar också.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Att du kan ge exempel på fungerande IT-system som offentligt upphandlats är såklart inte något argument mot det jag skrev. Det vore helt bisarrt om vi efter detta miljardregn inte hade fått ett enda välfungerande system. Men det är inte temat för offentliga IT-system.

Varifrån får du att offentliga IT-system måste upphandlas? Det stämmer inte alls. De mest välfungerande offentliga IT-systemen jag sett är gjorda av egna utvecklingsavdelningar med kompetenta anställda som förstår verksamhetens behov, jobbar agilt och är kostnadseffektiva. Offentlig IT är inte lika med sjörövande konsultfirmor!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Att den dokumentation dom har idag har dom på Post-IT lappar, skallen och på servetter från Burger King/McDonalds/Falafel Kingen. Därför kan dom inte få fram den på 1 minut.

Jag tänkte mer på varför du tycker att en vecka är lång tid. De har säkert dokumentation som är good enough, och kod som visar hur man konsumerar API:t. Men när nu en tredje part vill ha dokumentation kan de ju inte bara ta en skärmdump på en Swagger-sida utan beskrivningar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hur vore det med krav på GPL eller motsvarande lämplig fri licens på källkoden för all programvara som är resultatet av en offentlig upphandling?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag tänkte mer på varför du tycker att en vecka är lång tid. De har säkert dokumentation som är good enough, och kod som visar hur man konsumerar API:t. Men när nu en tredje part vill ha dokumentation kan de ju inte bara ta en skärmdump på en Swagger-sida utan beskrivningar.

Just för att dokumentationen är i stil med min tidigare beskrivning om det krävs en veckas arbete(40h i min värld) för att få en dokumentation. Det tar mellan 30 och 60 sekunder att hitta en fil och e-posta den. Se min detaljerade beskrivning nedan.

Jag tänkte inte mig en skärmdump eftersom det är värdelöst att använda en sökfunktion på sådant, utan antingen i rent textformat i en TXT fil eller PDF format, på vad gränssnittet förväntar sig att att få inför anrop samt vad man förväntar sig att få ut ur anropet och likaså exempel för varje.

Dokumentation är det första man skriver i samband med att man utvecklar lösningen i huvudet/stora tavlan och sedan korrigerar man dokumentationen i takt med att man faktiskt börjar skriva lösningen. Har sett en utvecklare på mitt förra jobb som direkt i källkoden kunde skriva dokumentationen och då får man ut dokumentationen direkt när man skriver ett anrop till denna funktion. Han gjorde detta i Visual Studio specifikt med C#. Sen gjorde han alltid dokumentation i PDF till beställaren med just exempel för varje funktion i sluttampen, och det sista jag hjälpte till med som han gjorde var just ett API(en brygga kallade vi den) för en statlig institution som har egna utvecklare som sedan tar API:et och implementerar det i sin miljö för att prata med hårdvara som vi utvecklade.

Fungerade hur bra som helst. Sedan att han som jobbar inom det statliga skulle implementera inte hade läst igenom allt och fick samma dag som miljön gick ifrån testmiljö till skarp miljö med 30000 riktiga människor, snabbt åtgärda i sin ände är en annan sak.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det handlar nog med största sannolikhet om 2 kap 6 § Tryckfrihetsförordningen,
6 § En upptagning som avses i 3 § anses förvarad hos en myndighet, om upptagningen är tillgänglig för myndigheten med tekniskt hjälpmedel som myndigheten själv utnyttjar för överföring i sådan form att den kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt.

En sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad behandling anses dock förvarad hos myndigheten endast om myndigheten kan göra sammanställningen tillgänglig med rutinbetonade åtgärder och inte annat följer av 7 §. Lag (2018:1801).

I flertalet domar (bl.a. Dom) har en tidsgräns om 4-6 timmar för sammanställning av uppgifterna betraktats som rutinbetonad (alltså en faktisk förändring av de system och register som myndigheten har till sitt förfogande, inkl. skapandet av nya register för att kunna sammanställa uppgifterna). Över detta så går det ibland att neka utlämnande genom att säga att handlingen inte är förvarad hos myndigheten.

Sekretess skulle kunna åberopas genom 31 kap. 16 § OSL i de fall produkten är upphandlad från enskild näringsidkare, tror jag, men det är ju inte relevant i detta fall.