Tips på högkvalitativa konserter online

Permalänk

Tips på högkvalitativa konserter online

Har ni några tips på var man kan hitta högkvalitativa koncertinspelningar online? Det finns så klart en hel del på Youtube med varierande kvalité men finns det andra site:er där man kan ta del av bra material. På Youtube kan man söka på HD material men hur är det med ljudkvalitén?
Sent på kvällarna när familjen gått och lagt sig brukar jag lyssna på musik med hörlurar men jag skulle vilja öka kvalitén på materialet jag hittar på Youtube.

felstavning
Permalänk

Är du villig att betala så är ju bästa kvalitén att köpa bandens egeninspelade konsert DVD:er. Har gjort detta själv med mina favoritband och kan ju rekommendera det starkt, annars är det väl Youtube bara

Permalänk
Skrivet av dragge183:

Är du villig att betala så är ju bästa kvalitén att köpa bandens egeninspelade konsert DVD:er. Har gjort detta själv med mina favoritband och kan ju rekommendera det starkt, annars är det väl Youtube bara

Det är en bra tips! Tack!

Permalänk
Medlem

Du kan ta en titt på Göteborgssymfonikernas webbtjänst:

https://www.gso.se/gsoplay/om-gsoplay/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Koncerter som i vilken musikstil som helst eller endast klassisk musik (vet inte om det är vanligt att dessa spelas in och släpps som dvd)? Och för att bara lyssna eller för att kolla på det?

Om det är sådant som släppt på cd finns det på vilken musikströmmningstjänst som helst. Tidal har även musikvideor har jag märkt så de kanske även har koncerter i videoform.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du gillar men Tomorrowland brukar ha bra kvalitet på Youtube.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Tack för alla tips!
Jag klickar runt ganska friskt och lyssnar på massa olika musiktyper. Senaste kvällarna har det varit allt från Metallica, Nick Cave, Leonard Cohen m fl. I vanliga fall brukar jag lyssna på Spotify men nu har det blivit lite av en egen aktivitet där jag lyssnar mer aktivt och kollar på live framträdanden och läser om artisterna, kollar på intervjuer etc. Lite lugn tidsfördriv på kvällen som sagt när jag inte orkar göra nåt annat och det är lugnt och tyst i huset, med andra ord EGENTID!

Permalänk
Medlem

Måste det vara med bild? Annars finns det ju väldigt mycket bra liveinspelningar på skiva, ex.vis på Spotify/Tidal/Qobuz.

Leonard Cohens Live in Dublin är väldigt bra, finns både på skiva och Blu-Ray. Nick Caves Idiot Prayer är bra den med, även om det kanske är lite tveksamt om det klassas som ett livealbum eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Många har som sagt kört onlinekonserer pga pandemin men har du missat att se dem live så lär ju det mesta ändå dyka upp på skiva och ofta är det nog lite bättre teknisk kvalitet när det släpps så för teknikerna har ju kunnat jobba mer med materialet än när det sändes live, å andra sidan känns det verkligen lite underligt utan publik för det blir ju mer som en livetagning i en studio än en konventionell konsert.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Måste det vara med bild? Annars finns det ju väldigt mycket bra liveinspelningar på skiva, ex.vis på Spotify/Tidal/Qobuz.

Leonard Cohens Live in Dublin är väldigt bra, finns både på skiva och Blu-Ray. Nick Caves Idiot Prayer är bra den med, även om det kanske är lite tveksamt om det klassas som ett livealbum eller inte.

Vanliga streamingtjänster för ljud känner jag till, det är när jag sitter och lyssnar mer aktivt och inte vill pyssla med annat som intresset för videodelen växt.

Skrivet av mrqaffe:

Många har som sagt kört onlinekonserer pga pandemin men har du missat att se dem live så lär ju det mesta ändå dyka upp på skiva och ofta är det nog lite bättre teknisk kvalitet när det släpps så för teknikerna har ju kunnat jobba mer med materialet än när det sändes live, å andra sidan känns det verkligen lite underligt utan publik för det blir ju mer som en livetagning i en studio än en konventionell konsert.

Det stämmer precis som du säger att det är stor skillnad på postproduktionen av materialet på t ex Youtube. Det var därför jag undrade om det fanns någon annan samlingsplats där det fanns högkvalitatiiva liveinspelningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Vanliga streamingtjänster för ljud känner jag till, det är när jag sitter och lyssnar mer aktivt och inte vill pyssla med annat som intresset för videodelen växt.

Blunda!

Ja, nu låter det kanske som att jag skämtar, men har man bra återgivning och bra material är detta inte en dum idé alls, även om jag väl tycker att det fungerar bättre med högtalare i en högkvalitativ uppställning.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Blunda!

Ja, nu låter det kanske som att jag skämtar, men har man bra återgivning och bra material är detta inte en dum idé alls, även om jag väl tycker att det fungerar bättre med högtalare i en högkvalitativ uppställning.

Det brukar jag göra ibland när jag sitter på fåtöljen och lyssnar med rörförstärkaren, men det är lite farligt på kvällen och det har hänt ett par gånger att jag slumrat till när jag sitter själv där i min ensamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Det brukar jag göra ibland när jag sitter på fåtöljen och lyssnar med rörförstärkaren, men det är lite farligt på kvällen och det har hänt ett par gånger att jag slumrat till när jag sitter själv där i min ensamhet

Fattas bara vinylsvarven utan automatik som stått och snurrat med popp, skrap, popp, skrap, popp, skrap i några timmar då, när man sedan förvirrat vaknar till och undrar var man befinner sig... Gärna med en slips på svaj och en skrynklig kavaj slängd någonstans.

felsnavning/autocorrect
Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Tack för alla tips!
Jag klickar runt ganska friskt och lyssnar på massa olika musiktyper. Senaste kvällarna har det varit allt från Metallica, Nick Cave, Leonard Cohen m fl. I vanliga fall brukar jag lyssna på Spotify men nu har det blivit lite av en egen aktivitet där jag lyssnar mer aktivt och kollar på live framträdanden och läser om artisterna, kollar på intervjuer etc. Lite lugn tidsfördriv på kvällen som sagt när jag inte orkar göra nåt annat och det är lugnt och tyst i huset, med andra ord EGENTID!

Metallica spelar in och säljer på: https://www.livemetallica.com/catalog.aspx hur kvaliteten är vågar jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Finns tydligen några konserter på SVT Play.

Permalänk
Medlem

För den som gillar progressive metal är Jinjer au Hellfest 2021 något man inte bör missa.

Permalänk
Avstängd

Fått en del reklam för Staccs, vet inget om tjänsten men det kanske kan vara något. 119 i månaden är inte direkt billigt dock, men det kanske räcker med en månad då och då.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Fått en del reklam för Staccs, vet inget om tjänsten men det kanske kan vara något. 119 i månaden är inte direkt billigt dock, men det kanske räcker med en månad då och då.

Det ser verkligen intressant ut, värt att prova en vecka och se hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många har som sagt kört onlinekonserer pga pandemin men har du missat att se dem live så lär ju det mesta ändå dyka upp på skiva och ofta är det nog lite bättre teknisk kvalitet när det släpps så för teknikerna har ju kunnat jobba mer med materialet än när det sändes live, å andra sidan känns det verkligen lite underligt utan publik för det blir ju mer som en livetagning i en studio än en konventionell konsert.

Det känns underligt absolut, kollade på An Evening With Nightwish och den konserten, var rätt så mäktig med delvis CGI/Animerat material.

Sen att det var lite konstigt utan publik, de blir ju inte samma sak när inte publiken tillför sin del till ett live evenemang. Bifogar trailern till evenemanget.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv

Många verkar vara av den den där generationen som letar efter av och på knappen på ett kassettband men kort sagt om du inte har hört talas om vinyl, cd, dvd eller blueray så är internet fullt av högkvalite video och audio so google is your friend my friend

Permalänk
Medlem

Om du är sugen att gå på bio, så händer det ibland att Filmstaden kör konserer både direkt och inspelat på utvalda biografer.
Bland annat nu Lindemann live in Moscow. https://www.filmstaden.se/film/NCG312119/lindemann-live-in-mo...

Och BlackPink
https://www.filmstaden.se/film/NCG621450/blackpink-the-movie

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nästan vad TS frågan efter har KEXPs Youtubekanal där dom har låtar som framförs live och sänds ut i deras radiokanal.
Så bra ljud Youtube erbjuder och väldigt varierande artister.

En personlig favorit, https://www.youtube.com/watch?v=CHD8dL3c_A4

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Nästan vad TS frågan efter har KEXPs Youtubekanal där dom har låtar som framförs live och sänds ut i deras radiokanal.
Så bra ljud Youtube erbjuder och väldigt varierande artister.

En personlig favorit, https://www.youtube.com/watch?v=CHD8dL3c_A4

Tack, var inne och kikade lite snabbt nu men ska titta närmare ikväll!

Permalänk
Medlem

Tipsar om NPRs Tiny desk concert också. https://www.youtube.com/c/nprmusic/videos

Permalänk
Medlem

Bästa tipset

/ 블링크

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

På Youtube har ju https://www.youtube.com/c/ARTEConcert massor med konsertmaterial och det brukar vara rätt ok kvalitet.
Joe Bonamassa har en hel del med bra ljudkvalitet. https://www.youtube.com/channel/UCcCa2gD7AEA-6SVN8nZw_IA

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem