Spela Atari Hockey Pong

Permalänk

Spela Atari Hockey Pong

Jag har fått tag på ett Pong från 1974 med en antensladd. Jag har fått tag på en riktigt gammal tv som spelet borde funka med men allt jag får är myrornas krig. Gör jag något fel? Allt jag har gjort är att stoppa in antensladden i uttaget och sen zappat mellan kanalerna (alla ger myrornas krig). Är det något annat som behövs göras?

TVns egen antenn är avbruten, men det borde väl inte påverka antennuttaget där jag stoppar in sladden från spelet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kallebanan77:

Jag har fått tag på ett Pong från 1974 med en antensladd. Jag har fått tag på en riktigt gammal tv som spelet borde funka med men allt jag får är myrornas krig. Gör jag något fel? Allt jag har gjort är att stoppa in antensladden i uttaget och sen zappat mellan kanalerna (alla ger myrornas krig). Är det något annat som behövs göras?

TVns egen antenn är avbruten, men det borde väl inte påverka antennuttaget där jag stoppar in sladden från spelet?

Du behöver göra en "analog kanalsökning" och inte bara växla mellan förvalen, kolla manualen hur du gör eller om det är en crt utan manual så posta en bild på kanalväljaren om du inte klurar ut hur man gör, gamla prylar brukar ofta använda kanal 36 eller däromkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är en riktigt gammal tv utan manual. Jag kan skicka bild om en stund. Det finns ingen fjärrkontroll till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kallebanan77:

Det är en riktigt gammal tv utan manual. Jag kan skicka bild om en stund. Det finns ingen fjärrkontroll till.

Fjärr behövs sällan för att göra kanalsökning även om det ev inte är mekanisk tuner, är det elektronisk brukar det finnas knappar under nån lucka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, här kommer ett litet galleri med bilder på TVn: https://postimg.cc/gallery/Dm0M6tR
Jag tror jag fått med alla knappar och utgångar som finns. Hur gör jag en kanalsökning tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kallebanan77:

Okej, här kommer ett litet galleri med bilder på TVn: https://postimg.cc/gallery/Dm0M6tR
Jag tror jag fått med alla knappar och utgångar som finns. Hur gör jag en kanalsökning tro?

Du har en mekanisk kanalväljare och det ser ut som du ska vrida på rattarna tills du hittar rätt, du får helt enkelt välja en programplasts med tryckknapp, tex snabbval 6 och sedan vrida på ratten bredvid till du får bild, det verkar vara en vippomkopplare "vit" med 3 (4 ?) fasta steg och så har du en ratt som kan roteras flera varv "svart" och nån typ av skala med en röd indikator som flyttar sig när du vrider på reglaget så du kan se att du provar dig fram över alla kanaler tvn kan ta emot. Du får helt enkelt vrida dig genom hela frekvensområdet tills du hittar signalen och hittar du inget så byter du till ett annat läga på den "stegade ratten" och upprepar.

Visa signatur

Permalänk

Jag provade alla sex och att snurra snurra på hjulen, men det var ändå bara myrornas krig. Jag provade dra ut pongsladden ur TVn och det gjorde ingen skillnad. Är det ponget eller TVn som är trasigt, tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kallebanan77:

Jag provade alla sex och att snurra snurra på hjulen, men det var ändå bara myrornas krig. Jag provade dra ut pongsladden ur TVn och det gjorde ingen skillnad. Är det ponget eller TVn som är trasigt, tro?

Svårt att säga utan att testa lite mer noggrant för det kan ju vara problem med båda
Både tv och spel är så gamla att de kan behöva renoveras, har du en annan tv att prova mot, analoga tunerdelar brukar ju finnas i moderna tv också eller har du tillgång till en video ?
Spelet mår nog också bättre av att man rengör det och byter åtminstone alla elektrolytkondensatorer och kanske löder om hela kretskortet eller åtminstone kontrollerar lödningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallebanan77:

Dom vita hjulen ovanför dom svarta är till för att skifta mellan VL. VH och U.

Du börjat ställa en sådan vit ratt på VL, sedan snurrar du på den svarta ratten.
Sedan ställer du den vita ratten på VH, sedan snurrar du tillbaka på den svarta ratten.
Sist ställer du den vita ratten på U, sedan surrar du åter den svarta ratten.

Det är så du gör en komplett frekvensökning på en sådan gammal TV.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

klassisk tv. påminner om mina tidiga tv apparater. testa med en nyare tv, de flesta har tv turner som söker automatiskt. kanske kan vara lättare att hitta rätt då om inte ponget är trasigt.
går säkert att mäta upp om det fungerar eller ej men det överlåter jag till någon annan

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallebanan77:

Hmm, gjorde du verkligen som mrqaffe och Knashatt sade att du tog en kanal och snurrade genom på hjulet hela vägen från start till stopp, sen bytte mellan alla de tre lägena VL VH och U och provade igen?
(behöver troligen snurra rätt sakta för att kunna uppfatta om bilden dyker upp!)

Det borde räcka att göra det på en av de sex kanalerna (de ska alla vara samma) men du kan ju testa nån extra för säkerhets skull ifall just den kanalen skulle vara trasig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.