Nätverksdrivrutiner fungerar inte efter fabriksåterställning

Permalänk
Medlem

Nätverksdrivrutiner fungerar inte efter fabriksåterställning

Efter att jag fabriksåterställde min dator och installerade en ny M.2 SSD så har jag inte kunnat få internet via kabel att fungera. Gjorde ingenting förutom att installera den nya SSD:n och fabriksåterställa datorn. Har aldrig haft detta bekymmer vid tidigare återställningar. Kör just nu via wifi adapter men eftersom jag tappar anslutning every once in a while börjar jag bli gode less och vill tillbaka till kabeln

Återgärdet som jag har gjort är följande:

Laddat ner rutinerna via USB samt direkt från internet när jag haft en wifi-adapter installerad.
Fabriksåterställt på nytt och försökt ladda ner via andra hårddiskar.
Gjort windows egna felsökning och hänvisat till de nedladdade drivrutinerna utan nytta.
Testat både gamla och nya drivrutiner, majoriteten har dock inte gått att installera utan stänger av efter att jag kör programmet.
Återställt alla nätverksdrivrutiner via windows egna funktion.

Jag har följande komponenter

Z370-A
8770K
GTX 1070
16 GB ram
M2 SSD, Sata SSD, HDD

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Har du verkligen provat med moderkorttillverkarens LAN drivrutiner för Z370-A ?
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/04LAN/DRV_LAN_Intel_I21...
Kör arkivets AsusSetup.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du verkligen provat med moderkorttillverkarens LAN drivrutiner för Z370-A ?
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/04LAN/DRV_LAN_Intel_I21...
Kör arkivets AsusSetup.exe

Är exakt den där filen jag har som inte går att starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Är exakt den där filen jag har som inte går att starta

Har du packat upp den eller kör du direkt från zip-programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du packat upp den eller kör du direkt från zip-programmet?

Packat upp

Permalänk
Medlem

Installera WinRaR och prova igen.

Permalänk
Vila i frid

Höger-klickar du och väljer att "Run as administrator" ?
Prova även att högerklicka install.bat och köra som admin.
Sista alternativet är att installera från device manager och välja drivarna manuellt från den plats du packade upp zip-filen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Höger-klickar du och väljer att "Run as administrator" ?
Prova även att högerklicka install.bat och köra som admin.
Sista alternativet är att installera från device manager och välja drivarna manuellt från den plats du packade upp zip-filen till.

Har testat första och sista alternativet tidigare. Andra alternativet testade jag nyss och det kommer upp en cmd-ruta som direkt stänger ner och ger mig det typiska "error-ljudet"

När jag försöker 3e alternativet säger det att "de bästa drivrutinerna är redan installerade"

Permalänk
Medlem

Och vad säger Device Manager (enhetshanteraren på svenska)?

Där skall nätverkskortet visas och om det är aktivt. Du kan även ta bort drivrutinen där och försöka installera igen. Men om drivrutinen visas OK i Device Manager så kanske det inte är drivrutinen som är fel utan inställningarna eller något så enkelt som en trasig nätverkssladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och vad säger Device Manager (enhetshanteraren på svenska)?

Där skall nätverkskortet visas och om det är aktivt. Du kan även ta bort drivrutinen där och försöka installera igen. Men om drivrutinen visas OK i Device Manager så kanske det inte är drivrutinen som är fel utan inställningarna eller något så enkelt som en trasig nätverkssladd.

Hejsan. ursäktar för sent svar men varit långa arbetsdagar i två veckor som gjort att jag glömt bort datorn helt.

https://gyazo.com/e7f2dcf27fb9995174faf74a88fcb445

Bifogar en bild på enhetshanteraren och vad den innehåller, men det känns som att mitt nätverkskort inte är med där? Jag har som tidigare nämnt de senaste drivrutinerna nerladdade, enligt den länk som tidigare skickats här.

Då är min spontana känsla att moderkortet inte känner av nätverkskortet, vad kan man göra åt det här?

Permalänk

@ReNmiL; Förutsätter att LAN är satt som Enable i bios - Eller?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReNmiL:

Hejsan. ursäktar för sent svar men varit långa arbetsdagar i två veckor som gjort att jag glömt bort datorn helt.

https://gyazo.com/e7f2dcf27fb9995174faf74a88fcb445

Bifogar en bild på enhetshanteraren och vad den innehåller, men det känns som att mitt nätverkskort inte är med där? Jag har som tidigare nämnt de senaste drivrutinerna nerladdade, enligt den länk som tidigare skickats här.

Då är min spontana känsla att moderkortet inte känner av nätverkskortet, vad kan man göra åt det här?

Kör en CMOS-reset på ditt moderkort för att utesluta en oavsiktlig ändring i bios. Nätverkkortet måste vara aktiverat i bios/uefi för att det ska dyka upp i windows.