DLSS-läget "Ultra Quality" ser ut att vara på ingång

Permalänk
Melding Plague

DLSS-läget "Ultra Quality" ser ut att vara på ingång

Dokumentation till DLSS-tillägget för spelmotorn Unreal Engine 5 skvallrar om att ytterligare en kvalitetsinställning är under utveckling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför finns det en inte slider? Från 90%.

Måste det vara fasta lägen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför finns det en inte slider? Från 90%.

Måste det vara fasta lägen?

Skulle inte det innebära att Nvidia måste skapa en maskininlärd profil för varje procent på skalan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför finns det en inte slider? Från 90%.

Måste det vara fasta lägen?

Ja, så är det nog. Såvitt jag vet (vilket Rezol också är inne på) så är det förberäknade modeller för varje kvalitetsinställning.

Skrivet av Rezol:

Skulle inte det innebära att Nvidia måste skapa en maskininlärd profil för varje procent på skalan?

Det skulle väl också vara fasta lägen, bara att det finns 100 stycken fasta lägen eller vilken granularitet du tänkt dig? (Och skulle ju säkert bli helt omotiverbart dyrt för Nvidia att skapa.)

Sedan att ens definiera vad 1,2,3,4,5,6,...% innebär är ju också något som inte alls är självklart. Någon får kanske bestämma det på förhand då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, så är det nog. Såvitt jag vet (vilket Rezol också är inne på) så är det förberäknade modeller för varje kvalitetsinställning.

Det skulle väl också vara fasta lägen, bara att det finns 100 stycken fasta lägen eller vilken granularitet du tänkt dig? (Och skulle ju säkert bli helt omotiverbart dyrt för Nvidia att skapa.)

Sedan att ens definiera vad 1,2,3,4,5,6,...% innebär är ju också något som inte alls är självklart. Någon får kanske bestämma det på förhand då.

Ovanpå detta vet jag inte vad syftet skulle vara riktigt. Tycker nuvarande nivåer räcker ganska bra. Men visst hade det varit en trevlig lyx att ha flera. Dock rätt nöjd som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Ovanpå detta vet jag inte vad syftet skulle vara riktigt. Tycker nuvarande nivåer räcker ganska bra. Men visst hade det varit en trevlig lyx att ha flera. Dock rätt nöjd som det är.

Så många som antyddes skulle rimligen inte fylla något direkt syfte. Skillnaden mellan varje inställning skulle vara för liten för att motiveras.

Men jag håller med, tycker det känns rätt rimligt som de jobbar nu; en handfull inställningar som justeras över tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Skulle inte det innebära att Nvidia måste skapa en maskininlärd profil för varje procent på skalan?

Skrivet av evil penguin:

Ja, så är det nog. Såvitt jag vet (vilket Rezol också är inne på) så är det förberäknade modeller för varje kvalitetsinställning.

Det skulle väl också vara fasta lägen, bara att det finns 100 stycken fasta lägen eller vilken granularitet du tänkt dig? (Och skulle ju säkert bli helt omotiverbart dyrt för Nvidia att skapa.)

Sedan att ens definiera vad 1,2,3,4,5,6,...% innebär är ju också något som inte alls är självklart. Någon får kanske bestämma det på förhand då.

NVIDIA själva hävdar att DLSS 2.1 stödjer dynamiska upplösningar. Så varför skulle det inte gå att göra det?

“The input buffer can change dimensions from frame to frame while the output size remains fixed. If the rendering engine supports dynamic resolution, DLSS can be used to perform the required upscale to the display resolution.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

NVIDIA själva hävdar att DLSS 2.1 stödjer dynamiska upplösningar. Så varför skulle det inte gå att göra det?

“The input buffer can change dimensions from frame to frame while the output size remains fixed. If the rendering engine supports dynamic resolution, DLSS can be used to perform the required upscale to the display resolution.”

Upplösningar ja, men själva modellen för uppskalning är väl per DLSS-kvalitetsläge, trodde jag?

(Och det var väl just DLSS-kvalitetslägena som frågan gällde?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Upplösningar ja, men själva modellen för uppskalning är väl per DLSS-kvalitetsläge, trodde jag?

(Och det var väl just DLSS-kvalitetslägena som frågan gällde?)

Kvalitetslägena är specifikt/primärt inputupplösning så vitt vi vet.
Möjligtvis justerar de också skärpefilter och andra parametrar. Men även sådana faktorer bör ju gå att skala ganska sömlöst.

På tal om dynamisk upplösning och DLSS så är det fortfarande bara Avengers som har stöd för det. Men ingen levande själ verkar ha testat det (kombon alltså), än mindre dokumenterat det på ett vettigt sätt. Jag har inte koll på om man väljer ett DLSS-kvalitetsläge OCH dynamisk upplösning vilket, om jag har rätt i första stycket, makes no sense tex.
har tänkt 100 gånger att jag borde kolla in det, får ta tag i det nästa vecka

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kvalitetslägena är specifikt/primärt inputupplösning så vitt vi vet.
Möjligtvis justerar de också skärpefilter och andra parametrar. Men även sådana faktorer bör ju gå att skala ganska sömlöst.

På tal om dynamisk upplösning och DLSS så är det fortfarande bara Avengers som har stöd för det. Men ingen levande själ verkar ha testat det (kombon alltså), än mindre dokumenterat det på ett vettigt sätt. Jag har inte koll på om man väljer ett DLSS-kvalitetsläge OCH dynamisk upplösning vilket, om jag har rätt i första stycket, makes no sense tex.
har tänkt 100 gånger att jag borde kolla in det, får ta tag i det nästa vecka

Det vore bra att kolla vad det betyder.

Märkte för övrigt när jag skummade igenom unreal presentationen från i mars att Ultra Quality fanns med där också.

EDIT: Hittade även en person som ställde en fråga om dynamisk upplösning som NVIDIA svarade på. Vet inte om svaret är så upplysande.