Hur många liter jordgubbar har du ätit och brukar äta på sommaren?

Permalänk
Medlem

Köper det väl någon gång ibland. Tror inte jag ätit det just vid midsommar som så många gör annars.

Permalänk
Medlem

Jordgubbar är väl inte så bra om man har diabetes (som jag själv har)? Jag har inte ätit nåt på många år

Edit:
Var visst inte så faligt som jag trodde om man inte äter för mycket av det https://kollablodsocker.se/faktorer/frukter-som-paverkar-blod...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Svenska jordgubbar är riktigt goda men på senare år har de blivit alldeles för dyra för ingen anledning längre, 2 lådor för 80kr. Dom allra godaste jordgubbarna är dom som är stora blodröda och lite persikolurviga på ytan, fast de dyker inte upp så ofta. När vi storhandlar varje vecka käkar vi upp båda lådorna vid bilen innan vi åker hem.

Dom har verkligen blivit dyrare av nån anledning. Jag nobbade till och med att köpa när dom begärde 150:-/kg i början. Nu är det tyvärr så att snittpriset (åtminstone i Örebro) verket ligga runt 35:-
Dom allra godaste är dom mörka, brukar ha som en liten tumregel att ju mörkare desto godare.
Funkar rätt bra 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tycker jordgubbar är överskattade. Missförstå mig inte, det finns maträtter som de verkligen gör sin rätt. T.ex Gräddtårta, milkshake, sylt, syltkakor och annat. Men äta jordgubbar naturella, så upplever jag inget speciellt. Vissa är tom lite sura så man vill ha socker på dem.

Så på frågan hur många liter jordgubbar, så är det för mig inte många liter.
Samma åsikt har jag kring annat som banan, päron, morötter etc. Jag upplever inget speciellt att äta dem naturella, det kan för mig kvitta. -Bara för att få mat i magen. Men bearbetar man päron, lägger in dem, så kan det bli extremt gött i mycket som glass.

*edit*
Jag har haft tillgång till färska grönsaker och bär. Och de är fina, när det gäller jordgubbar så är det lite speciellt att äta en sådan på en planta som man sköter om. Men har man extremt många plantor så försvinner charmen. -När jag var lite hade jag tillgång till mer jordgubbsplantor än vad jag orkade äta upp. Det jag kommer ihåg var att det dagligen var jobbigt att vattna alla, flera hundratals liter vatten per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker jordgubbar är överskattade. Missförstå mig inte, det finns maträtter som de verkligen gör sin rätt. T.ex Gräddtårta, milkshake, sylt, syltkakor och annat. Men äta jordgubbar naturella, så upplever jag inget speciellt. Vissa är tom lite sura så man vill ha socker på dem.

Så på frågan hur många liter jordgubbar, så är det för mig inte många liter.
Samma åsikt har jag kring annat som banan, päron, morötter etc. Jag upplever inget speciellt att äta dem naturella, det kan för mig kvitta. -Bara för att få mat i magen. Men bearbetar man päron, lägger in dem, så kan det bli extremt gött i mycket som glass.

Alla tycker väl olika 🙂
Själv tycker jag det är bland det godaste som går att äta på sommarmånaderna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Alla tycker väl olika 🙂
Själv tycker jag det är bland det godaste som går att äta på sommarmånaderna.

Riktigt god gräddglass med jordgubbar till, ännu bättre en maräng glasstårta med jordgubbar på.
Vi alla har olika smaker naturella, min är att jag inte på något sätt ratar dem. En eller 2st går bra, men det är inget jag mumsar i mig en liten låda utan någon till.

Permalänk
Medlem

Får av någon anledning våldsam och aggressiv skitsprätta av färska jordgubbar så undviker dem som pesten. Färska hallon och smultron är dock riktigt mumsiga och brukar tugga i mig ansenliga liter av dem varje sommar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Varit så bra pris i affären veckan innan midsommar och denna vecka så dom 2 veckorna har det blivit 4-5 liter nästan varje dag fast vi är ju 4'a i familjen som delar på dom.
Egengjort jordgubbsshake och glass med jordgubbar är favoriten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Riktigt god gräddglass med jordgubbar till, ännu bättre en maräng glasstårta med jordgubbar på.
Vi alla har olika smaker naturella, min är att jag inte på något sätt ratar dem. En eller 2st går bra, men det är inget jag mumsar i mig en liten låda utan någon till.

Är inte mycket för tårtor rent allmänt, trodde du skrev Nutella innan jag läste rätt och såg naturella 😂
Gräddglass däremot är riktigt gott till!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hittils ätit ca 4 liter. Har ca 1 liter kvar i kylen.

Första 4 lådorna köpte jag för 25kr och sista fyra för 20kr per 500gram (800 gram = liter). Svenska jordgubbar på specialpris City Gross.
Riktigt goda gubbar också! Lagom söta / syrlighet.

Sen har jag ätit ca 10 st från balkongen också.

Dessa äts antingen en och en eller med grädde och glass.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men har inte köpt jordgubbar på flera år.

Permalänk
Medlem

Installerade en packmaskin på en jordgubbsodlare i april packar 16x400gram jordgubbar på 8 sekunder.. Kan hända man fick med sig några askar hem.. haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Äter en skål, ca 2 dl, jordgubbar till frukost varje morgon sedan 3 veckor tillbaka. Direkt från jordgubbslandet utanför dörren. Så cirka 4-5 liter hittills. Plus en massa saft, paj och okynnessnaskande. Totalt kanske 10 liter. Och så står det ju 10 nya burkar sylt i källaren. Och än är det inte påväg att sina. Blir säkert ett antal liter till. Förra året ledsnade jag ett par veckor efter midsommar och gjorde romtopf, det blev 10 liter jordgubbar med rom och socker. Har fortfarande halva kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jordgubbar är väl inte så bra om man har diabetes (som jag själv har)? Jag har inte ätit nåt på många år

Edit:
Var visst inte så faligt som jag trodde om man inte äter för mycket av det https://kollablodsocker.se/faktorer/frukter-som-paverkar-blod...

Det är inte sockret i jordgubbarna som är problemet, det är sockret väldigt många strör över när de ska äta dem. Inget fel att äta frukt när man har diabetes, bara man håller det till rimliga mängder.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vilken mirakelmat ändå, knappt några kcal och ändå så himla god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Äter en skål, ca 2 dl, jordgubbar till frukost varje morgon sedan 3 veckor tillbaka. Direkt från jordgubbslandet utanför dörren. Så cirka 4-5 liter hittills. Plus en massa saft, paj och okynnessnaskande. Totalt kanske 10 liter. Och så står det ju 10 nya burkar sylt i källaren. Och än är det inte påväg att sina. Blir säkert ett antal liter till. Förra året ledsnade jag ett par veckor efter midsommar och gjorde romtopf, det blev 10 liter jordgubbar med rom och socker. Har fortfarande halva kvar.

Den fetade meningen....svensk avundsjuka 🤤

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag är en vad jag skulle klassificera som en jordgubbsnarkoman (om nu ett sånt smickrande ord existerar). Jag trycker i mig, enligt mig, stora mängder svenska gubbar under sommaren då det är så förjävla gott helt enkelt.
Frågan är då, hur många har ni ätit?

Jag kan tyvärr inte svara på frågan eftersom att det inte finns något alternativ som passar mig då jag ätit mindre än 1 liter men fler än inga alls.

Permalänk

Här i Stockholm kring mig har gubbarna kostat 2 lådor för 120kr eller typ 80kr styck vilket jag tycker är lite dyrt så det har inte blivit mer än några enstaka lådor tyvärr. Vanligtvis blir det ganska många lådor under sommaren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett paket i helgen, gott men ganska snart visade sig problemet med mosade och förstår en möglig jordgubbe i botten. Slängde det som var kvar, var ändå mestadels oätligt för att inte tala om att det attrakterade Norrlands alla flugor.

Tanken slog mig att jag faktiskt gjort något lite mer ovanligt i bär/fruktväg i år. Körsbär. Är inne på min andra låda nu. Håller rätt bra och gott. Så får nog fortsätta med detta. Tills man likt @Emma242 ovan kan ha ett eget jordgubbsland. Hade som yngre, gillar man jordgubbar och har odlingsbar mark, sätt igång!

Permalänk
Medlem

Dom här jordgubbarna var exemplariska. Lite persikolurviga på ytan, helt blodröda och supersöta. Dom bästa jag åt den här sommaren.

Permalänk
Medlem

Fick tag på nog dom 2 bästa kartongerna igår. Hälften, om inte fler, var djupt mörkröda och så in i bomben så mycket smak

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X