Coop-butiker håller stängt efter IT-attack

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Kanske de äntligen har uppgraderat då? jobbade på deras system för 2 år sedan sist och då hade de XP

Windows XPe hade väl tillgång till säkerhetsuppdateringar fram tills runt år 2019?

Vet att våra uttagsautomater där jag bor kör Windows 7 något, eftersom fanskapet startade om sig framför mig innan jag hann stoppa in kortet förra veckan. Maskinen körde något AMI BIOS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

All tid som sparats utan att någon står vid kassan och ska betala med mynt måste ju vida överstiga den här nedstängningen.
Vore intressant om man räknat på det men det kanske nån har.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Therpid:

All tid som sparats utan att någon står vid kassan och ska betala med mynt måste ju vida överstiga den här nedstängningen.
Vore intressant om man räknat på det men det kanske nån har.

Jänkarna har gjort det - och därför har varje större butik en mynträknare som ger dig en inväxlingskupong som gäller som betalningsmedel i just den butiken. Precis som "vår" burk/flask-pantning funkar. Hur värderar du din tid? Mest värd att spendera framför TV eller mubilfeletonen? Själv "går jag ner i min källare" och skruvar hojar - efter att ha varit social på lokala affären - och trollat på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jänkarna har gjort det - och därför har varje större butik en mynträknare som ger dig en inväxlingskupong som gäller som betalningsmedel i just den butiken.

Haha kul det förvånar mig egentligen inte att nån räknat på det.
Jag tror att det är stora summor som sparats och massor med tid.

Jag gillar Sweclockers jag har andra forum som jag trollar på ;).

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad sårbart vårat samhälle är.
Då får man välja andra butiker när Coop ligger nere.

Ett sådant system ska inte gå att komma in i utifrån, skaffa bättre säkerhet.
Dom borde köra med ett eget OS som polisen gör, omöjligt att hacka vad jag hört.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

All tid som sparats utan att någon står vid kassan och ska betala med mynt måste ju vida överstiga den här nedstängningen.
Vore intressant om man räknat på det men det kanske nån har.

Finns kanske någon försäkring?

Skrivet av Mieriola:

Ingen av matvarorna i Coops butiker hinner bli dåliga under nedstängningen förutsatt att det löser sig under helgen eller början av nästa vecka. Fredagen batch av nybakat bröd osv som mot förmodan var kvar under gårdagskvällen är kanske i riskzonen för att vara osäljbara när det öppnas, men det är fortfarande fullt ätbart.

Gammalt bröd blir oftast mat till de lokala böndernas grisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Argumentet fallerar då inte kontanter heller fungerar. Lösningen på problemet är att inte använda sig av IT-system, där detta i sin tur skapar en massa andra problem. ​
Och man kan fortsätta detta argument emot de som använder sig av ström vid strömavbrott. Så går det när man förlitar sig på ström. Kylanläggningar som använder sig av isblock is still the king. Då de fungerar utan ström. Lite jobbigt att frakta is på sommaren bara.

Tror det var på en liten kvartersaffär i Vasastan man kunde handla med kontanter under strömavbrott för några år sen. Man fick skriva upp allt med papper o penna för att sen lägga in i systemet när strömmen kom tillbaka. Blir ju massor med merjobb o en lite större affär lär ändå inte ha växel mm för att klara nån längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Vet inte vad du försöker säga. Ja, jag betalar kontant på mina ställen...

Senaste läkarbesöket och tandläkarbesöken försökte jag betala med kontanter, men det gick tyvärr inte. Fick bli faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går det även när kassan och butiken är stängd? 🤓

Ja, men då krävs även en tegelsten och en lite snabbare handling bara. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det fortfarande är någon som tror att det är korthanteringen som ställer till det, och kontanter är någon slags räddare: Många Coop-butiker har öppet idag, men endast om man kör självscanning via deras app "Scan and pay". Funkar, så vitt jag kan se (har inte testat), som en helt vanlig självscanning med skillnaden med att man använder telefonen istället för en klumpig terminal. Då sköter man också betalningen där i. D.v.s. man kringgår helt kassorna i butiken, vilket är vad själva problemet är till att börja med.

D.v.s. det går att handla med kort idag på många (inte alla) Coop om man har en telefon, men det går inte att handla med kontanter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

Tror det var på en liten kvartersaffär i Vasastan man kunde handla med kontanter under strömavbrott för några år sen. Man fick skriva upp allt med papper o penna för att sen lägga in i systemet när strömmen kom tillbaka. Blir ju massor med merjobb o en lite större affär lär ändå inte ha växel mm för att klara nån längre tid.

För att inte tala om att större butiker har såna där magiska kontanthanteringsautomater som kräver el för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Mycket experter och förståsigpåare i den här tråden hehe

Det är ju sweclockers, inte familjeliv, så många har nog varit med om liknande incidenter i jobbet.
Det var inte längesen jag var inblandad i en liknande attack mot ett system vi utvecklat. Givetvis fanns inga sekundärasystem eller så, men i efterklokhetens bleka sken skapades sådana samt manuella rutiner så kunden kunde fortsätta sin verksamhet även om systemet gick ner av nån anledning.

Så japp, kan mycket väl hänga en hel del experter och förståsigpåare här 😉

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Som sagt idag går det att användas deras egna app för att handla. (Inte alla butiker då)
Ett smidigt alternativ till deras egna handdatorer.
Har använt den innan och det fungerar som man vill ha det.

Testade den idag, gick bra förutom att streckkoden för att komma ut inte fungerade i deras dörrar så de fick släppa ut mig manuellt.
Men då det inte har varit aktiverat i denna Coop innan så förstår jag att allt inte är testat.
Det gå att betala med kort eller Swish, jag körde kort. Det gick bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

[...] tandläkarbesöken försökte jag betala med kontanter, men det gick tyvärr inte. Fick bli faktura.

Samma här, när dom hade tekniska problem och inte kunde ta betalt via kort, kontanter ville dom inte ha, utan det blev faktura ifrån Folktandvården i Malmö.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ett tips till Coops konsulter gällande framtida redundans:

samt

till butikspersonalen och kassapersonalen.

Just nu ser det ut så här hos ICA, Axfood samt Bergendahlsgruppen olika ledningsgrupper:

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Resultatet av outsourcing i flera led, vem har egentligen ansvaret i dessa outsourcing-kedjor?

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om dom butiker som stängde har öppnat nu?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Sibyllans Kaffe & Tehandel hade en kassaapparat i den stilen väldigt länge, då den i princip var en del av den gamla klassiska inredningen. Det blev det dock slut på i och med Skatteverkets krav på certifierade kassaregister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Resultatet av outsourcing i flera led, vem har egentligen ansvaret i dessa outsourcing-kedjor?

Högst ansvarig är Naagon-Annan Persson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det nån som vet om dom butiker som stängde har öppnat nu?

Du kan kolla här (via deras scan & pay app) https://www.coop.se/Globala-sidor/stangda-butiker/ dom som stödjer det ska ha öppet eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det nån som vet om dom butiker som stängde har öppnat nu?

Skulle tro att alla butiker som finns att välja i deras app "Coop Scan&Pay" är öppna och går att handla hos.
Handla med appen då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Resultatet av outsourcing i flera led, vem har egentligen ansvaret i dessa outsourcing-kedjor?

I praktiken ingen eftersom alla kommer att skylla på varandra och till slut så kommer det teoretiska med att villkoren i avtalet frånsäger alla ifrån allt ansvar vid yttre åverkan. Coop står där och får betala och Coops kunder blir dom som får betala om ledningen skall få sin bonus.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sibyllans Kaffe & Tehandel hade en kassaapparat i den stilen väldigt länge, då den i princip var en del av den gamla klassiska inredningen. Det blev det dock slut på i och med Skatteverkets krav på certifierade kassaregister.

Om vi tar trådens innehåll som exempel, skulle man inte kunna köra med mitt "tips" och sedan handknacka in allt i det riktiga registret(när det väl kommer igång) ifrån kvittorullarna ifrån den gamla hederliga maskinen? Naturligtvis så är det kontanter som gäller och det gäller att butiken har växel.

Det som skulle bli fel är transaktionsdatum samt klockslag.

Om lagstiftaren menar att det är okej att delar(tack och lov) utav livsmedelsförsäljningen skall stanna av vid elektroniska angrepp så vet jag att jag gjort rätt och satt kurs mot ett land i en annan världsdel när det gäller pensionen .

Det finns inget som är så farligt som en hungrig människa.

Tänk scenario 2, om någon pajas får för sig att ansluta Ringhals till något internet/telenät eller t.o.m. lägga hela det överordnade systemet i Kalle Ankas Moln & Båg och sedan detta angrips på ett motsvarande sätt och ingen ström kommer ut på elnätet, hur skall man klara av att tillhandahålla livsmedel med dagens sårbara lösningar om inte icke elektriska kassamaskiner tillåts?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hoppas de som arbetar på coop för lön.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hoppas de som arbetar på coop för lön.

Skriv inte sådant .

Nu gav Du nästa idé åt ledningsgruppen, lägga lönesystemet hos samma leverantör, då sparar dom pengar både när det fungerar och när lönerna inte kan betalas ut p.g.a. angrepp. Win-Win.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hoppas de som arbetar på coop för lön.

Klart de skall ha lön!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Det är ju sweclockers, inte familjeliv, så många har nog varit med om liknande incidenter i jobbet.
Det var inte längesen jag var inblandad i en liknande attack mot ett system vi utvecklat. Givetvis fanns inga sekundärasystem eller så, men i efterklokhetens bleka sken skapades sådana samt manuella rutiner så kunden kunde fortsätta sin verksamhet även om systemet gick ner av nån anledning.

Så japp, kan mycket väl hänga en hel del experter och förståsigpåare här 😉

Men expertisen är väl inte så stor på SweClockers, särskilt inte när det gäller sådant här. Jag upplever att på senare år har det blivit fler och fler som tycker att det kan massor om allt som har med datorer att göra bara för att de har byggt en dator eller två. Nu diskuteras det så vitt skilda ämnen jämfört när det mest handlade om datorbyggen och överklockning och det har blivit så många fler medlemmar, så den generella kunskapsnivån har väl sjunkit en del. Nu säger jag inte att det är något fel med det, jag tycker att det är trevligt med en nörd-community.

Och det här är ju ett komplicerat fall, som dels omfattar IT-säkerhet, kassasystem samt lagar runt dem och hur samhället fungerar. Se bara alla förslag om hur lätt det skulle vara att ta betalat kontant eller att Coop skulle uppdatera alla sina datorer från DVDs. Jag gjorde kassasystem redan på den tiden då det faktiskt fortfarande var möjligt att sälja och stoppa pengar i en skolåda, men redan då började systemen bli uppkopplade (förvisso inte på internet). Fördelen med att vara uppkopplad var så stort och säkerhetstänket var så lågt att möjligheten till att lägga pengarna i skolådan försvann. Det hade nog varit fullt möjligt att bygga ett system som fungerar trots att allt är offline, men ingen har sett det behovet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Intressant att det blir deras app scan & pay och eshop som blir räddningen, snarare än kontanter.

https://www.coop.se/Globala-sidor/stangda-butiker/

Trevligt. Så likt mycket vid Corona så är det digitala lösningar som tar ännu flera kliv framåt än de gamla analoga lösningarna vid kriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

att Coop skulle uppdatera alla sina datorer från DVDs.

Var står det någonstans i tråden?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Var står det någonstans i tråden?

Skrivet av Veni:

Godkända uppdateringar skall flyttas helst via skrivskyddad lagringsmedium(CD-ROM, DVD, USB med skrivskydd) mellan fysiska terminaler som inte har kontakt med varandras nätverk. Och dom godkända filerna skall naturligtvis vara verifierade att dom inte förändrats när källan skapade dom. Och detta inkluderar att programvaran som sköter utrullningen utav uppdateringarna, att den inte heller kan uppdateras via någon form av internetuppkoppling eller automatik när en tillverkare väljer att rulla ut uppdateringar, och att man väljer att invänta med uppdateringar när systemen ändå är slutna.
[...]

Du får ha vilka åsikter du vill, jag säger bara att de är inte verklighetsförankrade.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607