Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har du testat iOS 15?

Drog ner i helgen och än så länge känns det ovanligt stabilt för att vara en iOS-beta (tycker alltid de brukar skapa prestandaproblem).
https://www.apple.com/se/ios/ios-15-preview/

OBS: som @Printscreen skriver nedan verkar det vara problem med Bank ID i den nya betan så ha det i åtanke!

Nya notifikationerna är ju helt klart ett steg upp. Men utöver det kan jag väl inte riktigt påstå att jag egentligen påverkats av någon förändring. Att slå upp text i bilder är ju trevligt men har hittills inte direkt haft något behov av det men jag har ju saknat funktionen några gånger.

Utöver det verkar Facetime vara det som fick störst uppdateringar och det är för mig helt ointressant så jag inte använder det och jag ser inte riktigt att det kommer att förändras.

Inte sällan brukar det ju slinka med någon odokumenterad funktion - men har själv inte fått nys om något sådant ännu.

Har ni hunnit dra ner och testa och vad är intrycken i så fall?
Om du behöver installera beta-profilen är det bara att följa instruktionerna här:
https://beta.apple.com/sp/betaprogram/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Keeper of the Bamse

VARNING
Det finns flera rapporter om att BankID blir inaktiverat på ios15 beta. Även i public beta, och det är med lite olika banker som folk har. Folk har återaktiverat det, och då har vissa fått det inaktiverat igen efter 3 dagar.

(Källa: swedroid och 99mac forum)

Jag har inte vågat uppgradera min primära enhet, körde dock in det på en 8plus som jag inte hade bankID på ändå.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

VARNING
Det finns flera rapporter om att BankID blir inaktiverat på ios15 beta. Även i public beta, och det är med lite olika banker som folk har. Folk har återaktiverat det, och då har vissa fått det inaktiverat igen efter 3 dagar.

(Källa: swedroid och 99mac forum)

Jag har inte vågat uppgradera min primära enhet, körde dock in det på en 8plus som jag inte hade bankID på ändå.

Doh, japp testade nu och mycket riktigt har mitt slutat fungera nu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har slutat uppdatera iphonen, det känns som Apple medvetet gör sitt OS för tungdrivet. Får stanna på 14.3 på min iPhone 8 då uppdateringen hit gjorde mobilen rejält mycket långsammare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Skulle aldrig dra ner beta på en mobil. Går mobilen ner så får man för stora problem i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Väntar tills rapporterna om bank-id löst sig. Verkar för mycket krångel just nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har slutat uppdatera iphonen, det känns som Apple medvetet gör sitt OS för tungdrivet. Får stanna på 14.3 på min iPhone 8 då uppdateringen hit gjorde mobilen rejält mycket långsammare.

Ta en titt på alla säkerhetspatchar vid varje release, där har du incitament nog att uppdatera.
Att ligga kvar på gamla versioner är dåligt både för dig och dina närmaste.

När det gäller hastighet så har inte jag märkt någon skillnad på min 8;a, visst, batteritiden brukar kunna ta stryk första dygnet, men det är ju bara att hålla den i laddaren så brukar det vara lugnt.

Tycker ändå det är bra att BankID och andra appar som kräver hög säkerhet på enheten inte fungerar förrän officiell release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

VARNING
Det finns flera rapporter om att BankID blir inaktiverat på ios15 beta. Även i public beta, och det är med lite olika banker som folk har. Folk har återaktiverat det, och då har vissa fått det inaktiverat igen efter 3 dagar.

(Källa: swedroid och 99mac forum)

Jag har inte vågat uppgradera min primära enhet, körde dock in det på en 8plus som jag inte hade bankID på ändå.

Eviga myten om att de just är uppdateringar som gör telefonen långsam.

Permalänk
Musikälskare

Jag väntar tills den skarpa versionen finns att ladda ner

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är fast med iOS 12 på en gammal iPhone, så svaret är nej för min del!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ryssfemma:

Eviga myten om att de just är uppdateringar som gör telefonen långsam.

Hm, citerade du fel person? 🤔

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig testa en beta där mobilt bank-ID inte fungerar, det används flera gånger dagligen!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kommer aldrig testa en beta där mobilt bank-ID inte fungerar, det används flera gånger dagligen!

Precis, nuförtiden klarar man sig knappt om mobilen strular så skulle verkligen inte våga testa.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger. Testade en beta för några år sedan, men det går ju inte när BankID inte fungerar.. Så det blir till att vänta till full release!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Lego Master

Neh. Hade varit kul att testa, med iPaden kör ju iPadOS nuförtiden, så det får vara. Nån iPhone har vi inte i hushållet, om vi inte räknar min uråldriga iPhone 4 som ligger i en låda och samlar damm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Eviga myten om att de just är uppdateringar som gör telefonen långsam.

Varför kallar du det "myt". Speciellt mobila operativsystem ökar nästan konstant mängden animationer och bakgrundsfunktioner. Det finns verkliga orsaker som skulle kunna göra mobiler mer tungdrivna med nyare operativsystem och det matchar mångas upplevda erfarenheter. Medan någon jobbig YouTuber kan jämföra två system på kamera och komma fram till att den uppdaterade är snabbare så är det ofrånkomligt att systemresurserna som nya iOS kräver är högre än iOS <5 eller liknande. Mängder med animationer, bakgrundsprocesser, mer högupplösta ikoner osv...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om någon installerat det på en 6S får ni gärna skriva några rader om hur det fungerar då jag känner mig osäker på om jag ska våga mig på en uppdatering när den släpps skarpt. Minns fortfarande hur det blev när jag installerade den senast tillgängliga uppdateringen på min 4S, den blev ruggigt seg.

Skrivet av Pelegrino:

Har slutat uppdatera iphonen, det känns som Apple medvetet gör sitt OS för tungdrivet. Får stanna på 14.3 på min iPhone 8 då uppdateringen hit gjorde mobilen rejält mycket långsammare.

Du kanske har koll på det men jag nämner det ifall att. Har du originalbatteriet kvar finns det en risk att det är så dåligt att prestandan blir lidande. Så byter du ut batteriet får du troligtvis en lite rappare mobil. Plus bättre batteritid förstås.

Skrivet av Ryssfemma:

Eviga myten om att de just är uppdateringar som gör telefonen långsam.

Det är dock ingen myt. Varje större uppdateringen lägger till lite lull-lull så det är väl ganska logiskt att det kräver mer av mobilen.
Alternativet är att mobilen av någon annan anledning blir segare exakt samtidigt som den uppdateras.

Däremot har uppdateringarna de senaste åren inte varit så stora så prestandatappet vid uppdateringarna är inte riktigt lika märkbara som förr.

Edit: Tvåa på den bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om någon installerat det på en 6S får ni gärna skriva några rader om hur det fungerar då jag känner mig osäker på om jag ska våga mig på en uppdatering när den släpps skarpt. Minns fortfarande hur det blev när jag installerade den senast tillgängliga uppdateringen på min 4S, den blev ruggigt seg.

Edit: Tvåa på den bollen.

Just 4S är en känt misstag som Apple gjorde och om jag minns rätt så har dom även erkänt det. Hårdvaran var inte tillräcklig.
Men ingen uppdatering har varit i närheten av det misstaget och Apple får fortfarande äta upp det misstaget vid varje release.

Utmaningen ligger väl i att fortfarande låta de gamla telefonerna ta del av nya funktioner (som inte fanns när dom lanserades) och att det inte påverkar hastigheten.
Men jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad i prestanda sedan 4S tabben för några år sedan.
Jag ser ibland mätningar att det tar 0,1 sekund långsammare att t.ex. öppna Safari, men ibland så finns det prestandaförbättringar på andra ställen.
Men....det absolut viktigaste enligt mig är ändå att ha ett uppdaterat OS där man lagat allvarliga säkerhetshål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har slutat uppdatera iphonen, det känns som Apple medvetet gör sitt OS för tungdrivet. Får stanna på 14.3 på min iPhone 8 då uppdateringen hit gjorde mobilen rejält mycket långsammare.

Är batterihälsan okej? Min iPhone 7 rullar på finfint med 14.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ta en titt på alla säkerhetspatchar vid varje release, där har du incitament nog att uppdatera.
Att ligga kvar på gamla versioner är dåligt både för dig och dina närmaste.

När det gäller hastighet så har inte jag märkt någon skillnad på min 8;a, visst, batteritiden brukar kunna ta stryk första dygnet, men det är ju bara att hålla den i laddaren så brukar det vara lugnt.

Tycker ändå det är bra att BankID och andra appar som kräver hög säkerhet på enheten inte fungerar förrän officiell release.

Nej du har väl egentligen rätt kring det.

Skrivet av Trunk:

Du kanske har koll på det men jag nämner det ifall att. Har du originalbatteriet kvar finns det en risk att det är så dåligt att prestandan blir lidande. Så byter du ut batteriet får du troligtvis en lite rappare mobil. Plus bättre batteritid förstås.

Det är dock ingen myt. Varje större uppdateringen lägger till lite lull-lull så det är väl ganska logiskt att det kräver mer av mobilen.
Alternativet är att mobilen av någon annan anledning blir segare exakt samtidigt som den uppdateras.

Däremot har uppdateringarna de senaste åren inte varit så stora så prestandatappet vid uppdateringarna är inte riktigt lika märkbara som förr.

Edit: Tvåa på den bollen.

Skrivet av Feeku:

Är batterihälsan okej? Min iPhone 7 rullar på finfint med 14.6

Ni har båda rätt i att batterihälsan är rätt sliten på 76% capacity och i behov av service - visste ej att det påverkade prestandan så mycket.. Tyvärr har jag spräckt skärmen igen vilket skulle innebära att jag behöver byta den med (billigast 1200kr) så tror nog jag får stå ut tills den dör och sedan köpa nytt istället

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Drog ner i helgen och än så länge känns det ovanligt stabilt för att vara en iOS-beta (tycker alltid de brukar skapa prestandaproblem).
https://www.apple.com/se/ios/ios-15-preview/

OBS: som @Printscreen skriver nedan verkar det vara problem med Bank ID i den nya betan så ha det i åtanke!

Tycker det varit väldigt lite problem de senaste 3-4 versionerna förutom just bankid/swish som gör att iaf jag väntar med att lägga in det på telefonen tills det är bekräftat att det fungerar.
Ipaden brukar få in tidigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har man kvar någon äldre telefon som fortfarande klarar BankID så är det smidigt att ha en sån liggande. Slutar det fungera på den primära nallen så kan man även skapa nytt ID med den gamla istället för att rota efter bankdosan som ändå fått slut på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har slutat uppdatera iphonen, det känns som Apple medvetet gör sitt OS för tungdrivet. Får stanna på 14.3 på min iPhone 8 då uppdateringen hit gjorde mobilen rejält mycket långsammare.

Har en sjua och upplever inga prestandaproblem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har slutat uppdatera iphonen, det känns som Apple medvetet gör sitt OS för tungdrivet. Får stanna på 14.3 på min iPhone 8 då uppdateringen hit gjorde mobilen rejält mycket långsammare.

För mig har det varit lite varannan uppdatering. Är nu på 14.6 och den är stabil med bra batteritid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Safari är det enda jag märkt är nytt och bättre. Har typ bara sms som notifikationer ändå.
Hade hoppats på att de skulle fixat podcasts, så man kan ta bort avsnitt från sin feed utan att markera de som uppspelade

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en skarp version, vågar inte testa beta i fall ngt skulle gå åt skogen

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ne usch, IOS beta har jag bara erfarenhet av WROOOOM inget batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om någon installerat det på en 6S får ni gärna skriva några rader om hur det fungerar då jag känner mig osäker på om jag ska våga mig på en uppdatering när den släpps skarpt. Minns fortfarande hur det blev när jag installerade den senast tillgängliga uppdateringen på min 4S, den blev ruggigt seg.

Du kanske har koll på det men jag nämner det ifall att. Har du originalbatteriet kvar finns det en risk att det är så dåligt att prestandan blir lidande. Så byter du ut batteriet får du troligtvis en lite rappare mobil. Plus bättre batteritid förstås.

Det är dock ingen myt. Varje större uppdateringen lägger till lite lull-lull så det är väl ganska logiskt att det kräver mer av mobilen.
Alternativet är att mobilen av någon annan anledning blir segare exakt samtidigt som den uppdateras.

Däremot har uppdateringarna de senaste åren inte varit så stora så prestandatappet vid uppdateringarna är inte riktigt lika märkbara som förr.

Edit: Tvåa på den bollen.

Brukar oftast vara prestandaoptimeringar.
Myten om att Apple skulle lägga in ett virus som slöar ner äldre telefoner. När de snarare är
processorn som klockar ner sig när batteriet åldras.

Permalänk
Medlem

Har kört en IOS veta för nåt år sen och då kroknade bank id så jag väntar på skarpa 15 så slipper jag massa bekymmer. Har definitivt ingen brådska att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Hade också problem med att bankID't blev revoked, har lagt in det på nytt, får se hur länge det stannar kvar.