IT-säkerhetsexpert: "Coop inte sista butiken att stänga på grund av IT-attack"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Hahaha nej jag är inte orolig eller en domedags fanatiker långt ifrån. Ser bara inte hur en full digital lösning utan andra medel anses som säker.

Men jag avslutar där innan detta går över styr i vem som har rätt och fel 😁

Jag förstår helt hur du menar och tycker, att ha sådana backuper hade varit utopin. Tyvärr är det otroligt mycket jobb och dagens samhälle hade inte varit som det var utan de teknologiska framsteg vi gjort. Vilket har sina brister när det finns människor som förstör för andra (var det inte den här gruppen som såg sig som Robin Hood och inte skulle påverka vanliga människor?).

En analog lösning fungerar säkert för en liten butik med få kunder, men knappast för hundratusentals transaktioner om dagen. Alternativet är väl en digital offline-metod, en denna blir ju också sårbar vid uppdatering.

Ingen av oss har nog rätt eller fel, i alla fall idag, det får vi se i framtiden

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att tvätta hundratals miljoner är ingen barnlek oavsett medel.

Kontakta din närmsta bank så hjälper de förmodligen till, mot lite provision.

Permalänk
Medlem

Vi får se hur duktiga vi nu är på krishantering och förberedelser för sånna....nä just ja, vi håller ju inte på med sånt. Kommer ni ihåg hur bra rustade vi var när skogsbränderna tog lite fart för några somrar sen? Europa, snälla hjälp! Coronahanteringen? Hur bra var vi nu? Ska vi räkna i antal döda per capita eller ska vi räkna pengar? Hur är det med det här som heter elförsörjning? Klarar vi det med våra fina miljömål? Kommer vi få dammsuga i vinter när det blir kallt igen?

Ja som sagt, min förväntan på att vi i Sverige ska vara bra förberedda för kriser som sånt här är inte höga precis. Tänk att man kan bli en slav till invecklad byrokrati och makalöst dåliga it-system och allmän dumhet.

Sånna här hackers är ju ett resultat av människans inkompetens trots att vi blir alltmer IQ-smarta. Det är nästan så att mänskligeten har förtjänat ihop det här elände.

Podtips som relaterar lite till det här ämnet - Dumhet:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1742863

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"Jacoby berättar att svenska företag måste bli bättre på säkerhetsarbete och att det nästa gång kan handla om något mer kritiskt än betalningar i en livsmedelsbutik."
Jacoby borde väl ha koll på att det inte är COOP som hade dålig koll utan jätteföretaget Kaseya som hade öppna dörrar in, Coops kassasystem drabbades (driftas av Visma som använder Kaseya)

Definitionen säkerhetsarbete inom IT (t.ex. ledningssystem och informationssäkerhet enligt IS/IEC 27001) omfattar även beredskapshantering, något Jacoby säkerligen har i åtanke. Ur det perspektivet är det uppenbart att det finns utrymme för förbättringar. Man kan inte alltid skylla på andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kontakta din närmsta bank så hjälper de förmodligen till, mot lite provision.

Har ju Nordea och de har kategorisk vägrat hjälpa mig med nummerkonto (trots referenser). Swedbank har ju fått självaste NSA att granska dem så där vill jag inte synas. IRS är riktiga blodhundar när det gäller att spåra pengar, speciellt när det gäller företag som har sitt säte i USA.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JackA:

Precis som Siimuliize säger, cash is king i stort sett överallt, förutom just i Sverige. Inte ens övriga Norden har gått så långt som Sverige med det kontantlösa samhället, och nere på kontinenten är kontanter en självklar del av vardagen. Danmark ligger nära Sverige i andelen kontantlösa betalningar, men där har företag en lagstadgad skyldighet att ta emot kontanter.

Det är ett rent faktafel att cash is king skulle vara faktumet i stort sett överallt förutom Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Bor utomlands (just nu Prag, men har bott i flera europeiska och asiatiska länder) och Sverige är verkligen ett extremfall när det kommer till kontanter. Själv betalar jag till dagligdags med kort, men har alltid kontanter på mig utifall att. Och Sverige är mig veterligen det enda landet i Europa där det är svårt att betala med kontanter. Skulle inte förvåna mig om Sverige var det enda landet i världen där så är fallet.

Att Swish är uteslutande svenskt är ett annat problem. När jag är i Sverige (i genomsnitt en månad per år, oftast sommarsemester) finns det flera mindre ställen där jag bara kan betala med Swish - loppisar, begagnat osv. Och jag har inget bankkonto kvar i Sverige och kan därför inte ha Swish.

Att betala med telefon är väldigt smidigt när man är inne i systemet och systemet funkar, och en katastrof när man inte kan komma in i systemet eller systemet kraschar. Och där har Sverige gått lite väl långt lite väl fort.

Jepp. Är mycket i Tyskland och att kunna betala med visa eller mastercard inte alltid möjligt. Har alltid kontanter med mig. Ja, det är lite meckigare, men att kunna köpa en lunch trots att elen eller internet är nere är inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

46% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 10.000 och 19.999kr.
53% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 20.000 och 29.999kr.

Så runt hälften av de som är över 18 år klarar inte av oförväntad utgift på runt 15.000kr.

Handlar inte bara om dessa är "arbetslösa, (sjuk-)pensionärer, och de som deltidsarbetar (mest kvinnor)"...

Vidare.

53% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 20.000 och 29.999kr.
60% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 30.000 och 49.999kr.
70% klarar inte en oförväntad utgift på mellan 50.000 och 99.999kr.

och
26% klarar av en oförväntad utgift på 100.000kr.

(4% har ingen aning.)

Ja, ju högre utgift desto färre kan betala det rakt av oavsett inkomst. Det är rätt självklart. Vad ville du säga med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är ett rent faktafel att cash is king skulle vara faktumet i stort sett överallt förutom Sverige.

Jag har under 2019-2021 genom jobbet varit i Tyskland, Frankrike, Bulgarien, Storbritannien, Danmark, Tjeckien, Finland och Sverige, och av dessa är det enbart Sverige där det är svårt att betala med kontanter. Sen sker merparten av betalningar med kort eller telefon även i de flesta andra länderna, men Sverige utmärker sig genom att det är svårt att betala med kontanter. Problemet existerar inte i något annat land jag varit i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör ha dubbla system. Kontanter som typ ingen idag använder är ingen bra lösning. Likaså gå ifrån datorsystem och försöka hålla på med registrering manuellt. De bör på många sätt granska olika sätt vilka alternativ som finns.

Det är för övrigt väldigt många företag som är beroende av datorsystem och det finns inget alternativ om man vill ha kvar företagen i landet. Vissa säger anställ mängder med folk med slavlöner runt 5000kr/månaden, ja det kommer inte ske i sverige.

*edit*
Angående kontanter så vem har dessa hemma i någon större mängd? Blir det en större attack och alla bankomater är nedstängda, ja, då har folk ändå inte dessa. Att ha en väldigt massa kontanter i hemmet är också en säkerhetsrisk.

Finns massor än idag som fortfarande använder kontanter. Detta är ännu ett tecken på att det ska finnas en lag på att ta emot kontanter som betalmedel. Tyskland hade aldrig stängt ner en verksamhet för att kontanter är de inte tabu på där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

$70 miljoner i $100 sedlar är ett rätblock med sidorna 78, 99,5 och 93 cm.
$70 miljoner i $100 sedlar väger 700kg.

Lycka till.

Det gick alldeles utmärkt i Irak (t.ex.), så varför skulle det inte fungera nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför kan de inte hålla öppet och ta betalt med kontanter? Riktigt korkat att göra sig 100% beroende av externa digtala betalningslösningar. Och vad har MSB att säga om det hela? Är väl deras ansvar att se till att samhällsviktiga funktioner så som matleveranser ALLTID kan fungera även i de mest extrema situationerna, inte bara något så ynkligt som en hackerattack.

För att vurmande för IT/dator/INTERNET, ja digitala lösningar alltid är det bästa och enda i framtiden. Förvånar mig inte om det idag finns personer som inte vet hur analog valuta fungerar. Som alltid behövs redundans, vilket alltid kommer saknas om man förlitar sig till 100% på IT biten, det måste finnas böcker man kan skriva in transaktioner/bifoga butikskvitto i, då får ju även revisorerna lite arbete att göra, om de inte glömt hur man gör då... Misstolka inte, jag betalar mer än gärna med kort/telefon, dock ska kontanta alternativet alltid finnas också.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag förstår helt hur du menar och tycker, att ha sådana backuper hade varit utopin. Tyvärr är det otroligt mycket jobb och dagens samhälle hade inte varit som det var utan de teknologiska framsteg vi gjort. Vilket har sina brister när det finns människor som förstör för andra (var det inte den här gruppen som såg sig som Robin Hood och inte skulle påverka vanliga människor?).

En analog lösning fungerar säkert för en liten butik med få kunder, men knappast för hundratusentals transaktioner om dagen. Alternativet är väl en digital offline-metod, en denna blir ju också sårbar vid uppdatering.

Ingen av oss har nog rätt eller fel, i alla fall idag, det får vi se i framtiden

Ja en offline metod kanske är en lösning only time will tell. Nä exakt ingen har rätt eller fel vilket är glädjande att se här på swec. Många ser svart och vitt här på swec lite som "Jo det är så för att jag säger så" Till dessa individer säger jag väx upp.

Tack för trevlig diskussion wargreymon 🤝

Permalänk
Medlem

"men fortsätter med att det inte lär vara sista gången det händer."
Nä? No shit? Det kan inte vi andra räkna ut?

Frågan jag ställer mig är hur fan man hamnat i en sån soppa att kassasystemen inte är fristående med någon typ av central anslutning för sammanställning, men inte för grundläggande funktion? Verkar ju helt jävla idiotiskt att vara så insyltade att en sån här sak öht kan ske från början, ännu sämre att man uppenbarligen inte har någon som helst plan för vad man ska göra om det väl händer.

Men å andra sidan, det är ju bara Coop, inte direkt så att man inte har någon annan stans att gå och handla

Jag bara väntar med mina popcorn tills detta händer t ex Ubiquiti istället, och några tiotals miljoner användare av deras remote-managerade brandväggar blir ägda

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag har under 2019-2021 genom jobbet varit i Tyskland, Frankrike, Bulgarien, Storbritannien, Danmark, Tjeckien, Finland och Sverige, och av dessa är det enbart Sverige där det är svårt att betala med kontanter. Sen sker merparten av betalningar med kort eller telefon även i de flesta andra länderna, men Sverige utmärker sig genom att det är svårt att betala med kontanter. Problemet existerar inte i något annat land jag varit i.

Nej exak det är det jag säger. Som lastbilschaufför handlar man rätt mycket på vägarna. Inga problem med pengar i någon butik förutom Sverige

Permalänk
Medlem

Slopa gärna kontanter helt. Den här attacken är en barnsjukdom och det kommer lösa sig och glömmas direkt när det är avklarat. Helst hade det varit bra om alla betalningar och överföringar i samhället var 100% spårbara för myndigheter så vi kunde öka skatteinkomsterna samt få ökat grepp om kriminaliteten och den svarta ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Jo absolut. Jag förstår att kassasystemet är nere och allt som hör till,följer nyheterna jag med. Ok men om jag lägger om det istället. Vad gör vi då om säg en större skala hackning görs? Slår ut allt. Eller ryssland eller någon annan vill leka med en emp bomb över Stockholm. Visst emp bomb kanske aldrig händer men vi säger om. Tror du då att din app och coops självskanning ska rädda dig?

Kontanter, diamanter, guld är den valuta som gäller då och gör det än idag. Man har nästan tagit bort allt som har med kontanter att göra i Sverige vilket är sinnes sjukt. Finns ju inte kontant hantering på banken nästan.

Sen din metafor med rälsen och tåget. Nä visst rälsen stulen men du har fortfarande ben och tar dig fram. Jag pratar om en total digital kollaps.

Men vi tänker nog olika här, men var och en till sin mening här. Ingen har rätt eller fel 🤗

Jag skulle säga att ett strömavbrott är mer troligt än en EMP bomb faktiskt men jag förstår vad du menar. Det finns absolut ett behov av att fundera kring det här och för att se på en lösning där de digitala systemen fortfarande skulle fungera under en längre period skulle det krävas ordentliga batterier som kan driva kassasystem också vidare i ett offline läge och att transaktionerna lagras lokalt tills dess att internet fungerar igen och transaktionerna kan skickas vidare. Den här redudansen finns inte uppbyggd i Sverige idag och därför blir det problem om ett längre strömavbrott skulle komma. Ett alternativ är också solpaneler på byggnadstak för att strömförsörja hus med och ha batterier till också när solen inte är ute men det har inte väldigt många butiker idag hellre. Att betala digitalt har accelerat väldigt fort i Sverige absolut och frågan är hur säkerställer vi att de här systemen fungerar under en period på en vecka även om det primära elnätet ligger nere som vi måste lösa om samhället ska kunna bli helt digitalt och vi behöver absolut se hur vi kan hantera ett allt mer digitalt samhälle vid exempelvis strömavbrott där vi får se vilken plats kontanter exempelvis har i framtiden!

Permalänk
Medlem

Snart ser vi en drös med YH-utbildningar i säkerhet.

Nej men COOP, ni har i princip blivit en kassako med alla prishöjningar de senaste åren, men IT tjänster vill ni inte betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ransomware existerade lång innan någon ens hade tänkt tanken på kryptovaluta så det stämmer inte.

1989

The first ever ransomware virus was created in 1989 by Harvard-trained evolutionary biologist Joseph L. Popp (now known as the 'father of ransomware'). It was called the AIDS Trojan, also known as the PC Cyborg. Popp sent 20,000 infected diskettes labeled “AIDS Information – Introductory Diskettes” to attendees of the World Health Organization’s international AIDS conference in Stockholm. The disks contained malicious code that hid file directories, locked file names and demanded victims send $189 to a PO Box in Panama if they wanted their data back. The AIDS Trojan was “generation one” ransomware malware and relatively easy to overcome. The Trojan used simple symmetric cryptography and tools were soon available to decrypt the file names. But the AIDS Trojan set the scene for what was to come.

Källa:

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, ju högre utgift desto färre kan betala det rakt av oavsett inkomst. Det är rätt självklart. Vad ville du säga med det?

Poängen är 15.000kr. Vilket är ingenting.

Poängen är andelen svenskar som inte ens klarar av en oförväntad utgift av storleken en månadslön...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det gick alldeles utmärkt i Irak (t.ex.), så varför skulle det inte fungera nu?

Japp. Det går alldeles utmärkt att förflytta en större mängd fysiska pengar legalt. Vilket det var i Irak. Sen att pengar först försvann efter att de lämnats över (men det mesta av dem har återfunnits), är en helt annan sak.

Fast det är ju inte vad det gäller här, här handlar det om att fysisk transportera en väldigt stor mängd fysiska pengar som betalts som lösensumma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JackA:

Jag har under 2019-2021 genom jobbet varit i Tyskland, Frankrike, Bulgarien, Storbritannien, Danmark, Tjeckien, Finland och Sverige, och av dessa är det enbart Sverige där det är svårt att betala med kontanter. Sen sker merparten av betalningar med kort eller telefon även i de flesta andra länderna, men Sverige utmärker sig genom att det är svårt att betala med kontanter. Problemet existerar inte i något annat land jag varit i.

Fast det är inte samma sak som cash is king, cash is king hintar på att det är just kontanter som är det vanligaste betalmedlet. Vilket i de flesta europeiska länder inte stämmer. Det var mer det jag syftade på. Sen har du absolut rätt, det är absolut vanligt i Sverige att vi nekar kontanter helt. Vilket jag för övrigt tycker är bra, men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Poängen är 15.000kr. Vilket är ingenting.

Poängen är andelen svenskar som inte ens klarar av en oförväntad utgift av storleken en månadslön...

Ja, det är klart problematiskt. Det behövs ett visst spartänk först och främst, innan kontanter som en extra krisbuffert ens är att tänka på. Har för mig att det finns en rekommendation om att ha minst några månaders inkomst i buffert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Slopa gärna kontanter helt. Den här attacken är en barnsjukdom och det kommer lösa sig och glömmas direkt när det är avklarat. Helst hade det varit bra om alla betalningar och överföringar i samhället var 100% spårbara för myndigheter så vi kunde öka skatteinkomsterna samt få ökat grepp om kriminaliteten och den svarta ekonomin.

Håller inte med. Vi behöver system som är svårligen spårbara utifrån att illvilliga personer också kan bli valda till viktiga positioner i samhället. Trist att tycka annorlunda i repressiva länder och ännu värre om man inte ens kan handla mat utan att bli spårad.

Edit : Alltså vi behöver kunna vara anonyma också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, det är klart problematiskt. Det behövs ett visst spartänk först och främst, innan kontanter som en extra krisbuffert ens är att tänka på. Har för mig att det finns en rekommendation om att ha minst några månaders inkomst i buffert?

En wibble, dvs en årsinkomst

Men ja, de flesta borde ha några månadsinkomster i buffert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

"men fortsätter med att det inte lär vara sista gången det händer."
Nä? No shit? Det kan inte vi andra räkna ut?

Frågan jag ställer mig är hur fan man hamnat i en sån soppa att kassasystemen inte är fristående med någon typ av central anslutning för sammanställning, men inte för grundläggande funktion? Verkar ju helt jävla idiotiskt att vara så insyltade att en sån här sak öht kan ske från början, ännu sämre att man uppenbarligen inte har någon som helst plan för vad man ska göra om det väl händer.

Men å andra sidan, det är ju bara Coop, inte direkt så att man inte har någon annan stans att gå och handla

Jag bara väntar med mina popcorn tills detta händer t ex Ubiquiti istället, och några tiotals miljoner användare av deras remote-managerade brandväggar blir ägda

800 Coop butiker, över 10 system (huvudsakligen Windows 10 baserade) per butik ger runt 10 000 system som behöver övervakas, patchas och uppdateras. Det gör man inte manuellt genom att låta IT teknikerna jobba i butikerna nattetid (då de är stängda), utan man behöver ett verktyg för fjärradministration och automatisk hantering och övervakning. Får någon annan kontroll över det verktyget så blir det som sagt inte skoj, och man får helt enkelt ominstallera alla system manuellt, vilket är vad man sysslat med de senaste dagarna.

En "point of sale" är i regel bara en Windows-dator som kör kassa-mjukvaran i kiosk-läge mot antingen en lokal server eller molnserver. Sedan är kortterminal, kvittoskrivare mm. anslutna till dessa.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Calisthenics:

Helst hade det varit bra om alla betalningar och överföringar i samhället var 100% spårbara för myndigheter

Yeah, sure. Myndigheterna är inte min förmyndare, än iaf, men man försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

$70 miljoner i $100 sedlar är ett rätblock med sidorna 78, 99,5 och 93 cm.
$70 miljoner i $100 sedlar väger 700kg.

Lycka till.

Okej då tar jag det i diamanter.
En 5 karat diamant kostar mellan 70,000 och 200,000 dollar. Den väger 1 gram.
Vi säger att den är värd bottenspannet dvs. 70,000 dollar.
Då behöver vi 1000st för att få 70 milj. dollar.
Dvs. 1 kilo diamanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

$70 miljoner i $100 sedlar är ett rätblock med sidorna 78, 99,5 och 93 cm.
$70 miljoner i $100 sedlar väger 700kg.

Lycka till.

Om jag fick $70 miljoner cash hade jag slutit ut min kropp att få hem den. Men troligtvis hade jag hyrt en lastbil med en hyffsad lyftanordning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man bör ha dubbla system. Kontanter som typ ingen idag använder är ingen bra lösning. Likaså gå ifrån datorsystem och försöka hålla på med registrering manuellt. De bör på många sätt granska olika sätt vilka alternativ som finns.

Det är för övrigt väldigt många företag som är beroende av datorsystem och det finns inget alternativ om man vill ha kvar företagen i landet. Vissa säger anställ mängder med folk med slavlöner runt 5000kr/månaden, ja det kommer inte ske i sverige.

*edit*
Angående kontanter så vem har dessa hemma i någon större mängd? Blir det en större attack och alla bankomater är nedstängda, ja, då har folk ändå inte dessa. Att ha en väldigt massa kontanter i hemmet är också en säkerhetsrisk.

Förstår inte din logik helt där. Vad har "slavlöner" på 5000kr med kontanter att göra?

För 30 år sedan hade vi betydligt mindre automation, kvinnor arbetade i lägre utsträckning, fler bodde i villor istället för små ettor och ändå det gick alldeles utmärkt att sköta affärer med kontanter.

Man behöver väl inte ha några jättemängder kontanter liggandes hemma. 10-20lax låter som en vettig summa..