Permalänk
Medlem

Varför skulle processorn klocka ner sig för att batteriet åldras? Jag har aldrig hört talas om något liknande på icke Apple producter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfPH:

Varför skulle processorn klocka ner sig för att batteriet åldras? Jag har aldrig hört talas om något liknande på icke Apple producter.

Apple addresses why people are saying their iPhones with older batteries are running ‘slower’

OnT: skulle inte röra en betaversion med tång!

Edit: gällande batteritid så skulle jag vilja se någon form av stenåldersalternativ: stäng av allt lullull och bakgrundsuppdateringar och annat skräp och ge mig bara så bra batteritid som möjligt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det är dock ingen myt. Varje större uppdateringen lägger till lite lull-lull så det är väl ganska logiskt att det kräver mer av mobilen.
Alternativet är att mobilen av någon annan anledning blir segare exakt samtidigt som den uppdateras.

Det är dock inte så enkelt att det konsekvent blir långsammare för varje nytt OS-släpp. När iOS 7 släpptes var det väldigt mycket segare på samma hårdvara än iOS 6. Sen kom iOS 7.1 och det blev bättre men det var ändå var ändå stor skillnad mot iOS 6.

När jag hade iPhone 6 och gick från iOS 10 till iOS 11 så minns jag att allt blev märkbart segare. Sen kom iOS 12 och telefonen blev lika snabb som med iOS 10 igen.

Sedan dess tycker jag inte varje stort iOS-släpp gjort enheterna segare.
Så även om det generellt är så att nyare OS kräver mer av hårdvaran på grund av nyare funktioner så är det inte säkert att det blir segare på de enheter som stöds.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Telefonen måste ha bankID så den får ingen beta

iPaden fick men åsidosatt att Safari fick ett bra ansiktslyft så är det ingen annan funktion som får mig exalterad ännu. Ser iofs fram emot "flytta muspekaren från macen till ipaden"-funktionen men då macen är en jobbdator så kommer den inte få nya MacOS på minst ett halvår..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av UlfPH:

Varför skulle processorn klocka ner sig för att batteriet åldras? Jag har aldrig hört talas om något liknande på icke Apple producter.

För att batteriet inte klarar av o ge den styrka som CPU:n kräver och då klockar telefonen ned sig istället för att telefonen poff stänger av sig, dvs som om telefonen inte har någon ström kvar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vågar inte Installera det på min dagliga telefon, dock får skarpa versionen gärna komma snarare än senare. Ser väldigt mycket fram emot en smidig inbyggd OCR så slipper jag betala för Readwise.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag installerar aldrig beta på min telefon.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Har installerat iOS 15 Public Beta 2 på min iPhone X idag. Har inte haft några problem med mobilt BankID hittills - det funkar precis som på iOS 14.6 för mig. Utfärdat av Swedbank. Telefonen känns inte segare än innan heller. So far, so good.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Eviga myten om att de just är uppdateringar som gör telefonen långsam.

Vad är det annat som gör telefonen långsam? Det är ju inte så att processorn blir trasigare över tid. Sen behöver det givetvis inte vara så att det är medvetet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är det annat som gör telefonen långsam? Det är ju inte så att processorn blir trasigare över tid. Sen behöver det givetvis inte vara så att det är medvetet.

Notera ”myt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Notera ”myt”.

Ja, jag menar på att det påståendet inte är en myt utan stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, jag menar på att det påståendet inte är en myt utan stämmer.

Självaste myten är att tillverkare är onda och medvetet gör de långsammare. Oftast är det så att äldre telefoner blir snabbare pga prestandaoptimeringar m.m.

Permalänk
Medlem

Nej men jag har testat android 12

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

"I höst lanserar Apple iOS 15. Redan nu finns en betaversion av iOS 15 tillgänglig för utvecklare och senare i sommar en publik betaversion som användare kan installera.

För tillfället kan dessvärre vissa användare som testar betaversionen av iOS 15 drabbas av att deras BankID raderas eller spärras. Vi arbetar på att lösa problemet och inför lanseringen av iOS 15 finns en uppdatering av BankID tillgänglig för allmänheten."
https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mobiltbankid/varfoer-spaerras-eller-raderas-mitt-bankid-i-ios-15-beta

Råkade ut för precis det som de flesta skriver, att BankID-"id" försvinner. Uppgraderade till Public Beta 2 i fredags och hade allt på plats, men under söndagen upptäckte jag att BankID't var borta. Spärrade det hos min bank och hämtade ut ett nytt, inga problem hittils. Dock med notisen i applikationen idag att jag hade ett bankID som var spärrat, då visar det sig att den hittar det gamla bankID't och rapporterar den nu som spärrad. Enkelt att ta bort den spärrade och därefter fungerar som vanligt igen.

Jag betatestar på en iPhone 11 och har inte stött på några problem denna gång, telefonen känns piggare med iOS 15 PB2 än med iOS14.7(senaste public-beta).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag väntar tills den skarpa versionen finns att ladda ner

Roligt med beta, men jag håller med dig, alldeles för många appar (såsom bankid) som har anti-fraud/cheat system numer som tror att man gör något skumt för att man har en beta-installerad…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

btw, nån som inte vet varför den dyker upp när man söker efter uppdateringar? Är självklart med i beta...är man tvingad att gå till länken som delats i tråden?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RVX:

btw, nån som inte vet varför den dyker upp när man söker efter uppdateringar? Är självklart med i beta...är man tvingad att gå till länken som delats i tråden?

Du måste "enrolla" din enhet här: https://beta.apple.com/sp/betaprogram/enroll#ios

Då kan du ladda hem en profil som du sen aktiverar i Inställningar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du måste "enrolla" din enhet här: https://beta.apple.com/sp/betaprogram/enroll#ios

Då kan du ladda hem en profil som du sen aktiverar i Inställningar.

AHA. Ok, tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Både jag och grabben har fått märkbara problem med batterikapaciteten på iOS 14.6. Han kör med en iPhone 8 med nästan nytt batteri och jag har en 11:a Pro med 98% batterikapacitet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Apple addresses why people are saying their iPhones with older batteries are running ‘slower’

OnT: skulle inte röra en betaversion med tång!

Edit: gällande batteritid så skulle jag vilja se någon form av stenåldersalternativ: stäng av allt lullull och bakgrundsuppdateringar och annat skräp och ge mig bara så bra batteritid som möjligt.

Det finns redan. Kallas för Strömsparläge och kan aktiveras från Control Center. Lyckades spela Spotify i ca 25minuter på tåget en gång med bara 1-2% kvar när Strömsparläge var på. Funkar bra!

Själv är jag kvar på iOS 13.5 och haft Unc0ver installerat hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kör på Ios 15 dev beta 2, mitt BankID funkar problemfritt, har Swedbank. Kanske bara har lotto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanzer:

Kör på Ios 15 dev beta 2, mitt BankID funkar problemfritt, har Swedbank. Kanske bara har lotto?

En bra poäng faktiskt. Tycker mig se att dom flesta som skriver att dom har strul med bank-id har länsförsäkringar, kanske har missat en del inlägg dock. Avvaktar nog en stund ändå...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör betan på en iPhone 6s plus. Funkar bra änsålänge och telefonen har inte blivit segare jämfört med ios 14. , denna har jag dock bara som en reserv telefon så har den bara i hemmet och barnen har den som en "mini Ipad" till spel och för Youtube osv.

Imponerande att 6s fortfarande uppdateras med mer än säkerhetsuppdateringar. Annat är det med min Huawei som jag förvisso idag fick april månads säkerhetsuppdatering men synd att man inte får lite mer kärlek på en lite över 3år gammal lur, så snabbt sliter jag inte på dem 😕.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanzer:

Kör på Ios 15 dev beta 2, mitt BankID funkar problemfritt, har Swedbank. Kanske bara har lotto?

Har swedbank och mitt spärrades. Har nu ett nytt som hållit 2 dygn so far.

Annars gillar jag stör ej profiler som går att ställa in så de släpper igenom valbara appars notiser och personer. Stora ändringar i safari och första intrycket var att det var jobbigt men man vande sig fort och nu tycker jag det är bättre, menyval där nere mm.

Permalänk

Lite roligt med apple, har en gammal iphone se 1st gen, poff android 15 beta. Den är släppt 2016.
Sådant är man ju inte bortskämd med som android-ägare, senaste versionen i 5 år. ios 9->15. (innebär ju att den får skarp version av 15)
Nästan så jag funderar på en iphone (min se är backup backup)

stavfel
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Testade att lägga in Bank ID igen och hittills fungerar det finfint.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag kör betan. Geofencing med airtag lockade över mig. Och de funkar mycket bra.

Fick aktivera bank id igen. Se om de stängs av igen.

Jag gillar inte nya safari……

Permalänk
Medlem

Är inte så beroende av mobilen i vardagen och trots att det är en jobbmobil så ringer de aldrig så brukar alltid slänga in publika betan och köar de på samtliga enheter under sommaren. Av slump kör jag bara in det på mobilen och klockan och inte iPad så trots att jag åkte på bank id problematiken så har jag det på iPaden och kan fixa det när problemet blir löst. Skönt flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Testade att lägga in Bank ID igen och hittills fungerar det finfint.

får man fråga vilken bank du har? Som jag förstått det verkar det vara hugget som stucket vilka banker det gäller som får problem med detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RVX:

får man fråga vilken bank du har? Som jag förstått det verkar det vara hugget som stucket vilka banker det gäller som får problem med detta.

I de trådar jag sett så är det blandat. Det verkar dock som att dom flesta klarar sig bra efter att ha återaktiverat första gången

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com