Oneplus Oxygen OS slås ihop med Oppos Color OS

Permalänk
Melding Plague

Oneplus Oxygen OS slås ihop med Oppos Color OS

Oneplus slås officiellt samman med Oppo och deras två Android-baserade operativsystem får delad kodbas och fler uppdateringar som följd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en Oneplus 7 pro jag är väldigt nöjd med.

På jobbet kör vi Samsungtelefoner och jag blir aldrig riktigt kompis med deras UI. Känns som att allt är lite omständligare att göra än på Oxygen.

Blir lite bekymrad över vad detta hypotetiskt kan betyda för integriteten. Lite ironiskt med tanke på hur mycket skit Google samlar in om en, men den kinesiska staten känns värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Har en Oneplus 7 pro jag är väldigt nöjd med.

På jobbet kör vi Samsungtelefoner och jag blir aldrig riktigt kompis med deras UI. Känns som att allt är lite omständligare att göra än på Oxygen.

Blir lite bekymrad över vad detta hypotetiskt kan betyda för integriteten. Lite ironiskt med tanke på hur mycket skit Google samlar in om en, men den kinesiska staten känns värre.

Ja det ligger en hel del bakgrundstjänster i Oxygen OS som rapporterar hem till kina. Antagligen är det mesta telemetri för att förbättra telefonerna och försäljning osv. Men man vet aldrig, bäst att roota och ta bort skiten helt. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det ligger en hel del bakgrundstjänster i Oxygen OS som rapporterar hem till kina. Antagligen är det mesta telemetri för att förbättra telefonerna och försäljning osv. Men man vet aldrig, bäst att roota och ta bort skiten helt. 🙂

Man behöver inte roota. Jag låser upp bootloadern och sen flashar jag in LineageOS, har gjort så på alla mina One+1,5t och 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Man behöver inte roota. Jag låser upp bootloadern och sen flashar jag in LineageOS, har gjort så på alla mina One+1,5t och 6.

Javisst går det men jag föredrar OOS faktiskt, tycket kameran och batteriet är bättre på OOS. Dessutom finns ingen TWRP för OP8T än, så det är lite extra meckigt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hur skiljer sig Oppos Color OS från Oxygen? Är det också like "rent" Android eller är det mer åt Samsung hållet?

Har använt OnePlus i många år nu och väldigt nöjd men jag är osäker på hur jag uppfattar detta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Baxtex:

Ja det ligger en hel del bakgrundstjänster i Oxygen OS som rapporterar hem till kina. Antagligen är det mesta telemetri för att förbättra telefonerna och försäljning osv. Men man vet aldrig, bäst att roota och ta bort skiten helt. 🙂

Ligger inte telemetrin inbakad på firmwarenivå? Åtminstone Xiaomi verkar lösa det så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ligger inte telemetrin inbakad på firmwarenivå? Åtminstone Xiaomi verkar lösa det så.

Finns säkert där också men förutsätter att modulen jag kör blockerar det också. https://forum.xda-developers.com/t/magisk-rom-xxx-nolimits-12...

Blockerar en del med adblocker också och även pi hole. Borde ta det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns säkert där också men förutsätter att modulen jag kör blockerar det också. https://forum.xda-developers.com/t/magisk-rom-xxx-nolimits-12...

Blockerar en del med adblocker också och även pi hole. Borde ta det mesta.

Så kineserna är evil masterminds nog att avlyssna och övervaka oss alla, men dom är inte smarta nog att baka in övervakningen på en nivå där det inte räcker att skriva över bootloadern för att komma förbi det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så kineserna är evil masterminds nog att avlyssna och övervaka oss alla, men dom är inte smarta nog att baka in övervakningen på en nivå där det inte räcker att skriva över bootloadern för att komma förbi det?

Som sagt, de kan säkert gå runt det om de verkligen vill. Är du ett mål, t ex en politiker, så kan man tänka sig att targeted tracking är svårare att komma undan. Men massövervakning är en annan sak. Förväntar man sig någon helst privacy bör man inte använda smartphones överhuvudtaget. Men om man nu vill använda smartphones så finns det ingen anledning att göra det enklare för dom anser jag.

Största anledningen till att ta bort det för min del är för att spara batteri. Ingen lust att slösa på det för något som inte ger mig något.

Permalänk
Medlem

Kändes som mest logiska nästa steget, så inte direkt förvånad.
Gillar att Oneplus skärper sig lite på uppdateringsfronten OnePlus Nord och senare telefoner i serien ska få två stora Androiduppdateringar och tre års säkerhetsuppdateringar. Budgetmodellerna i Nord N-serien får endast en ny Androidversion och två års säkerhetsuppdateringar.
Får hoppas att det också innebär snabbare uppdateringar, som jag har förstått det så har dom sakteliga gått och och kommit segare och segare. Dom har verkligen förlorat lite av sin stjärnglans dom hade när dom kom fram först, hoppas detta är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Har en Oneplus 7 pro jag är väldigt nöjd med.

På jobbet kör vi Samsungtelefoner och jag blir aldrig riktigt kompis med deras UI. Känns som att allt är lite omständligare att göra än på Oxygen.

Blir lite bekymrad över vad detta hypotetiskt kan betyda för integriteten. Lite ironiskt med tanke på hur mycket skit Google samlar in om en, men den kinesiska staten känns värre.

Jag bytte från OnePlus till Samsung. Dåligt beslut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en OnePlus 1 liggandes i en låda
Nej, inte installerat Linage OS. Har bara lekt med Ubuntu Touch.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Blir lite bekymrad över vad detta hypotetiskt kan betyda för integriteten. Lite ironiskt med tanke på hur mycket skit Google samlar in om en, men den kinesiska staten känns värre.

Är väl lite som att oroa sig för sin data om telia o halebop *börjar* samarbeta?

"OnePlus was founded on 16 December 2013 by former Oppo vice-president Pete Lau and Carl Pei. According to Chinese public records, OnePlus' only institutional shareholder is Oppo Electronics

OnePlus has confirmed it uses Oppo's manufacturing line and shares part of the supply chain resources with Oppo."

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Man behöver inte roota. Jag låser upp bootloadern och sen flashar jag in LineageOS, har gjort så på alla mina One+1,5t och 6.

Hur är det med uppdateringar, Google apps, säkerhetspatchar och liknande till LineageOS?

Har själv inte mekat med Custom ROMs på flera år men minns det mesta behövde göras manuellt på den tiden, t.ex OS och vissa app-uppdateringar, så det blev alldeles för bökigt och jobbigt för en sån som jag som helst bara vill att allt är uppdaterat och fungerar bra med så lite ansträngning som möjligt när det gäller min telefon.

Permalänk
Medlem

Ni pratar om att dela data med den kinesiska regeringen. Jag är i så fall mer orolig över hur den amerikanska staten använder min data. Sen måste man ju vara lite källkritisk här. Det är klart Kina är "boven", det är ju USA som inte vill ha en konkurrent på världsmarknaden, det är även USA som står bakom smutskastningen av Kina här i västvärlden.
Jag tog bort, Instagram, Facebook, Snapchat osv. Men jag klarar mig inte utan google tyvärr. Jag gillar deras tjänster för mycket. Jag försöker begränsa vilken data jag vill dela med mig av så mycket som möjligt, men i slutändan så får google ändå den data dom behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hur är det med uppdateringar, Google apps, säkerhetspatchar och liknande till LineageOS?

Har själv inte mekat med Custom ROMs på flera år men minns det mesta behövde göras manuellt på den tiden, t.ex OS och vissa app-uppdateringar, så det blev alldeles för bökigt och jobbigt för en sån som jag som helst bara vill att allt är uppdaterat och fungerar bra med så lite ansträngning som möjligt när det gäller min telefon.

Kolla in din lur här jag brukar få uppdateringar, men en notis först, ca 1 gång i veckan, kör Android 11 Lineage 18.1. Man måste inte uppdatera så ofta men om man vill är det smidigt, bara godkänn nerladdningen och installera, när den är klar omstart, som man oxå får en notis om.

Versions uppgradering kan vara lite mer jobb olika beroende vilken telefon man har men föredömliga instruktioner finns och jag är petnoga så jag har aldrig råkat ut för problem, men om ifall att är supporten riktig vass.
Apparna som finns hos Google fungerar som vanligt

Min startskärm.

glömnd Google ;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Ni pratar om att dela data med den kinesiska regeringen. Jag är i så fall mer orolig över hur den amerikanska staten använder min data. Sen måste man ju vara lite källkritisk här. Det är klart Kina är "boven", det är ju USA som inte vill ha en konkurrent på världsmarknaden, det är även USA som står bakom smutskastningen av Kina här i västvärlden.
Jag tog bort, Instagram, Facebook, Snapchat osv. Men jag klarar mig inte utan google tyvärr. Jag gillar deras tjänster för mycket. Jag försöker begränsa vilken data jag vill dela med mig av så mycket som möjligt, men i slutändan så får google ändå den data dom behöver.

Ja det är klart, vi har ju alla missat att Kina är den stora humanitära stormakten som går med gott exempel. Exempelvis har de aldrig byggt omskolningsläger för individer av en viss religion, det finns förstås också frihet att uttala sig som man vill och kritisera Nalle P... ehrm, regeringen. Givetvis har Kinas regeringen heller ingenting med att göra att Hong Kong nu är påväg att bli allt annat än demokratiskt eller påtryckningar på Taiwan. Allvarligt talat, hur många yuan får du i månaden för att skriva sån här skit? Klart fan USA är ett skräpland också men sånt här hjärndött relativiserande är så tröttsamt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Och så var pajkastningen igång.... Igen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Och så var pajkastningen igång.... Igen.

Vad är det för pajkastning du talar om?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad är det för pajkastning du talar om?

Kina vs USA evil state of the century.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

🇨🇳 🆚 🇺🇸 evil state of the century.

Jaha, det känns verkligen som ett ämne som kommer blossa upp oundvikligen.
Till slut städas det väl upp i sånt fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja det är klart, vi har ju alla missat att Kina är den stora humanitära stormakten som går med gott exempel. Exempelvis har de aldrig byggt omskolningsläger för individer av en viss religion, det finns förstås också frihet att uttala sig som man vill och kritisera Nalle P... ehrm, regeringen. Givetvis har Kinas regeringen heller ingenting med att göra att Hong Kong nu är påväg att bli allt annat än demokratiskt eller påtryckningar på Taiwan. Allvarligt talat, hur många yen får du i månaden för att skriva sån här skit? Klart fan USA är ett skräpland också men sånt här hjärndött relativiserande är så tröttsamt.

Hahahaha. Jag säger väl inte att Kina är oskyldiga, har inte skrivit det någon stans. Jag menar bara om vi ska kolla på vilka länder det är ställer och styr så är ju USA värre. USA är ju i varenda land och påverkar. Dom "räddar" länder från diktaturer om det gynnar dom (Irak, Afghanistan osv osv.)
Det jag sa var att om jag måste välja mellan att ge amerikanska staten eller Kina min data så väljer jag Kina. Det är pest eller kolera.

Permalänk
Medlem

Det är tack vare OnePlus som jag började intressera mig för hårdvara i telefoner. Jag äger i dagsläget en OnePlus 5, men har tänkt att byta ut den så fort en ny modell med selfie-kameran under skärmen blir tillgängligt! Jag vill dock poängtera att min nuvarande telefon efter hela 4 år är ruskigt snabb fortfarande, utan fördröjningar eller frysningar vid användning!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Ja det är klart, vi har ju alla missat att Kina är den stora humanitära stormakten som går med gott exempel. Exempelvis har de aldrig byggt omskolningsläger för individer av en viss religion, det finns förstås också frihet att uttala sig som man vill och kritisera Nalle P... ehrm, regeringen. Givetvis har Kinas regeringen heller ingenting med att göra att Hong Kong nu är påväg att bli allt annat än demokratiskt eller påtryckningar på Taiwan. Allvarligt talat, hur många yen får du i månaden för att skriva sån här skit? Klart fan USA är ett skräpland också men sånt här hjärndött relativiserande är så tröttsamt.

YEN = Japans valuta. Kina kör RMB / Yuan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

YEN = Japans valuta. Kina kör RMB / Yuan.

Stämmer.

Skrivet av Swonko1:

Hahahaha. Jag säger väl inte att Kina är oskyldiga, har inte skrivit det någon stans. Jag menar bara om vi ska kolla på vilka länder det är ställer och styr så är ju USA värre. USA är ju i varenda land och påverkar. Dom "räddar" länder från diktaturer om det gynnar dom (Irak, Afghanistan osv osv.)
Det jag sa var att om jag måste välja mellan att ge amerikanska staten eller Kina min data så väljer jag Kina. Det är pest eller kolera.

Nu relativiserar du igen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Får hoppas att det också innebär snabbare uppdateringar, som jag har förstått det så har dom sakteliga gått och och kommit segare och segare. Dom har verkligen förlorat lite av sin stjärnglans dom hade när dom kom fram först, hoppas detta är ett steg i rätt riktning.

Ja det får vi hoppas. Ganska besviken på bristen av uppdateringar till min 6t. Har fått en (1) stor uppdatering på snart 3 år. Android 12 är snart ute men version 11 till 6t lyser fortfarande med sin frånvaro. "Coming soon" enligt Oneplus själva sedan slutet av förra året.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Ja det får vi hoppas. Ganska besviken på bristen av uppdateringar till min 6t. Har fått en (1) stor uppdatering på snart 3 år. Android 12 är snart ute men version 11 till 6t lyser fortfarande med sin frånvaro. "Coming soon" enligt Oneplus själva sedan slutet av förra året.

Tyvärr får väl säga så följer ju oneplus lite normen eller vad man ska kalla det.
Ett hyfsat nytt företag som börjar jätteimponerande, billiga och otroligt snabba uppdateringar. Sen sakteliga för varje gen så har man gått upp lite i pris...och uppdateringarna kanske börjar komma lite segare?
Tråkigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X