Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en begagnad G9, innan man köper, kan man säkerställa vilken batch det är genom serienumret?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att få ut full upplösning 5120x1440 till denna med en bärbar dator med Intel UHD620 integrerad grafik via HDMI porten?

Jag har idag ockuperat de två Displayportarna i skärmen med mina stationära datorer vilket funkar bra.
Jag har anslutit min jobbdator som är en HP 830 G5 via HDMI med en HDMI2.0 Hispeed HDMI kabel men den vägrar gå högre än 3840x1080. När jag ansluter den till en full 4K skärm 3840x2160 så funkar den upplösningen bra, det är bara det att 5120x1440 inte finns med i listan.

Rykten gör gällande att man fått denna upplösning att fungera med dessa datorer på jobbet när man asnlutit via USB-C porten till en ultrawide skärm med inbyggd USB-C docka. Så nu undrar jag om jag kan komma upp id etta om jag insförskaffar en USB-C docka som stöder 4K@60Hz via HDMI?`

Detta är en djungel.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag hat en TB docka och den funkar ok med skärmen. Ibland trasslar den, men då drar jag bara ut och sätter i kabeln i dockan så funkar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Jag hat en TB docka och den funkar ok med skärmen. Ibland trasslar den, men då drar jag bara ut och sätter i kabeln i dockan så funkar den.

OK, jag har köpt en USB-C docka, Anker som överlag funkar mycket bra men den ändrar inget från att ansluta HDMI direkt till datorn, d v s min dator ser inte 5120 x 1440 som en möjlig upplösning.

Här är tydligen ett tips för att lösa detta, jag väntar dock på att bli local admin på min jobbdator så jag kan testa detta:

Intel UHD integrated graphics 5120 x 1440

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Verkar fortfarande som det är stendött kring den nya 2021 versionen av denna skärm trots att den "lanserades" redan vid årets början. Börjar tvivla på att den någonsin kommer lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Någon som har erfarenhet av att få ut full upplösning 5120x1440 till denna med en bärbar dator med Intel UHD620 integrerad grafik via HDMI porten?

Jag har idag ockuperat de två Displayportarna i skärmen med mina stationära datorer vilket funkar bra.
Jag har anslutit min jobbdator som är en HP 830 G5 via HDMI med en HDMI2.0 Hispeed HDMI kabel men den vägrar gå högre än 3840x1080. När jag ansluter den till en full 4K skärm 3840x2160 så funkar den upplösningen bra, det är bara det att 5120x1440 inte finns med i listan.

Rykten gör gällande att man fått denna upplösning att fungera med dessa datorer på jobbet när man asnlutit via USB-C porten till en ultrawide skärm med inbyggd USB-C docka. Så nu undrar jag om jag kan komma upp id etta om jag insförskaffar en USB-C docka som stöder 4K@60Hz via HDMI?`

Detta är en djungel.

Tror det ska funka om man krånglar lite med program som du länkade till nedan. Jag har samma datormodell, jag kanske provar inom en vecka. Jag har dock gått över till att köra mina stationära och bara ta laptopen vid behov.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Hej mina vänner!

Jag har en förhoppning om att någon snäll själ kan hjälpa mig med mitt problem.
Min G9 måste skickas in för reparation (knäpper när den värms upp/kyls ner, lite ljusläckage i alla 4 hörn, flimrar i vissa spel).
Dock har jag inte kartongen då jag bor i lägenhet och inte haft plats.

Finns det någon som har sin kartong kvar som jag skulle kunna låna/köpa?
Betalar såklart frakt osv i så fall.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hej mina vänner!

Jag har en förhoppning om att någon snäll själ kan hjälpa mig med mitt problem.
Min G9 måste skickas in för reparation (knäpper när den värms upp/kyls ner, lite ljusläckage i alla 4 hörn, flimrar i vissa spel).
Dock har jag inte kartongen då jag bor i lägenhet och inte haft plats.

Finns det någon som har sin kartong kvar som jag skulle kunna låna/köpa?
Betalar såklart frakt osv i så fall.

Samsung har ju hem service på dom där skärmarna är de dom som vill att du skickar in den eller är de återförsäljaren?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hej mina vänner!

Jag har en förhoppning om att någon snäll själ kan hjälpa mig med mitt problem.
Min G9 måste skickas in för reparation (knäpper när den värms upp/kyls ner, lite ljusläckage i alla 4 hörn, flimrar i vissa spel).
Dock har jag inte kartongen då jag bor i lägenhet och inte haft plats.

Finns det någon som har sin kartong kvar som jag skulle kunna låna/köpa?
Betalar såklart frakt osv i så fall.

Ring Samsung direkt, dom har hem service på dessa skärmar.
Dom kommer vilja ha bilder och video på dina problem så du är medveten, att skicka den till butiken där du köpte den och dom finner den funktions duglig kommer innebära att du får betala serviceavgift.

Undvik att lämna tillbaka till återförsäljaren i alla lägen med dessa monster skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Ring Samsung direkt, dom har hem service på dessa skärmar.
Dom kommer vilja ha bilder och video på dina problem så du är medveten, att skicka den till butiken där du köpte den och dom finner den funktions duglig kommer innebära att du får betala serviceavgift.

Undvik att lämna tillbaka till återförsäljaren i alla lägen med dessa monster skärmar.

Har redan pratat med Samsung, de vill att jag kontaktar återförsäljaren.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Lite OT men ändå. Eftersom G9:an med Mini LED verkar närmast dödförklarad av Samsung, iaf har det blivit väldigt tyst, så bestämde jag mig för att testa att köpa deras QN95A TV istället och testa. Den ska också ha Mini LED som bekant. Tanken var primärt att undersöka om den kunde vara en bättre skrivbordsmonitor än nuvarande OLED. Jag har alltså inte utvärderat den för typiskt TV användande utan bara som monitor.

Tyvärr visade det sig snabbt att så inte var fallet och det var inte ens nära. Betrakningsvinklarna var lika illa som normalt på VA paneler, speciellt när man sitter så nära, och det var uppenbart att man försökte undvika blooming/haloing på samma sätt som tidigare, genom att dramatiskt minska ljusstyrkan i mörka scener. De flesta mörkare scener, även då sådana som typ var i en mörk men ändå upplyst grotta, var klart ljusare på min GX än på QN95an.

Men vad som slutligen helt dödade det och ledde till en retur redan samma dag var att det var helt uppenbart att local dimmingen fortfarande inte hänger med i snabba scener/högre frekvenser. Detta verkar även Samsung insett för det var helt uppenbart att local dimmingen i sig begränsades så fort PC mode aktiverades, nästan så att jag undrar om den i princip stängdes av när man körde 120hz i PC mode.

Nu är det så klart möjligt att Samsung får till en G9a med bra local dimming / Mini LED som är klart bättre än TV varianten, eller så klart att man kör Mini LED fast helt utan local dimming. Men av det jag såg är jag tyvärr inte direkt hoppfull för en ny G9 som skulle vara så mycket annorlunda än dagens (vilken så klart på många sätt och vis är en riktigt bra skärm) bara utifrån Mini LED och ev. riktig local dimming. Men jag har haft fel många gånger förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu är det så klart möjligt att Samsung får till en G9a med bra local dimming / Mini LED som är klart bättre än TV varianten, eller så klart att man kör Mini LED fast helt utan local dimming. Men av det jag såg är jag tyvärr inte direkt hoppfull för en ny G9 som skulle vara så mycket annorlunda än dagens (vilken så klart på många sätt och vis är en riktigt bra skärm) bara utifrån Mini LED och ev. riktig local dimming. Men jag har haft fel många gånger förr

Jag väntar också på G9an med miniled, men med tanke på den totala tystnaden från Samsung, detta även trots att dom satt ett lanseringsdatum i juni, vilket strax är slut, så kan man nästan dra slutsatsen att Samsung inte lyckades få till den nya G9an och hela projektet fasas ut i periferin och till sist glöms bort.

Samtidigt är det väldigt tyst om den där Acer skärmen som skulle ha samma spec som G9an och också släppas nu i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag väntar också på G9an med miniled, men med tanke på den totala tystnaden från Samsung, detta även trots att dom satt ett lanseringsdatum i juni, vilket strax är slut, så kan man nästan dra slutsatsen att Samsung inte lyckades få till den nya G9an och hela projektet fasas ut i periferin och till sist glöms bort.

Samtidigt är det väldigt tyst om den där Acer skärmen som skulle ha samma spec som G9an och också släppas nu i sommar.

Hela Mini LED konceptet (ej att förväxla med Micro LED) känns ju mycket som ännu en sak som skapats på Samsungs marknadsavdelning. Vad jag kunde se var det fortfarande samma problem som med vanlig LED så kravet på local dimming kvarstår, och denna borde ju Samsung kunnat få till redan innan om det nu var något som dom kunde få till.

På en 240 hz monitor är det ju meningslöst att ens ha local dimming om den ändå inte klarar av att hänga med, och utan local dimming känns Mini LED som rätt meningslöst jämfört med dagens lösning annat än som ett typiskt "Samsung-argument".

Permalänk
Medlem

Hur långt sitter ni från era skärmar? Som jag förstått det rekommenderar Samsung 1 meter. Detta är dock inte lätt för många antar jag.

Edit: Det är ju ansiktet man mäter till så det kanske inte är så svårt ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Om de där ryktena om 2000+ local diming zones på nya g9an stämmer, lär de ju bli en gamechanger om den inte kostar typ 40 lax. Fan ångest att köpa skärmar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur långt sitter ni från era skärmar? Som jag förstått det rekommenderar Samsung 1 meter. Detta är dock inte lätt för många antar jag.

Edit: Det är ju ansiktet man mäter till så det kanske inte är så svårt ändå.

Oj, jag sitter nog högst halva det avståndet från skärmen, d v s 0,5 m.

Jag är väldigt nöjd med skärmen såhär långt. Den har överträffat mina förväntningar.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Oj, jag sitter nog högst halva det avståndet från skärmen, d v s 0,5 m.

Jag är väldigt nöjd med skärmen såhär långt. Den har överträffat mina förväntningar.

Är också väldigt nöjd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Om de där ryktena om 2000+ local diming zones på nya g9an stämmer, lär de ju bli en gamechanger om den inte kostar typ 40 lax. Fan ångest att köpa skärmar nu.

Varifrån kommer info om 2000 dimming zoner? Eller har folk missförstått vad HDR2000 betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varifrån kommer info om 2000 dimming zoner? Eller har folk missförstått vad HDR2000 betyder?

Är väl miniled tekniken antar jag. Denna lite äldre artikel:

https://videocardz.com/newz/new-samsung-odyssey-g9-could-be-t...
https://www.cowcotland.com/news/77050/le-neo-g9-de-samsung-se... <-- fransk sida men körde google translate

Sen läckte samsungs turkiska sida ut specsen igår eller förgår, låg tydligen uppe ett tag, antagligen av misstag innan de tog ner sidan, som tydligen bekräftade specsen.

O ja också 2000nits peak brightness i HDR

Edit: hittade webcache av den nedtagna samsung sidan:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:pRboQIM...

skrollar man ner lite till det andra filmklippet ser man en kort jämförelse med dimmingen på den tidigare g9an (10 zoner) och den nya (2048 zoner)

Permalänk

Samsung har lagt upp en reklamfilm.
"Res in i framtiden med nya Samsung Odyssey Neo G9 | Samsung"
https://www.youtube.com/watch?v=6BxkWjqvaF0

"Upplev den ultimata spelupplevelsen med Samsung Odyssey familjen, som nu förstärkts med uppdaterade modeller. Njut av teknik med kristallklara färger, superskarp skärmupplösning, ofattbar realism och minimalt lagg. Spela inte spelet, upplev det. Nya Odyssey Neo G9 ger med sin 1000R-skärmvälvning, 32:9 bildförhållande och Samsungs unika CoreSync-belysning, en oslagbar närvaroupplevelse. Quantum Mini-LED, med Quantum HDR2000, levererar exceptionell bildkvalitet, vilket placerar Odyssey Neo G9 i en klass för sig."

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Quantum Mini-LED, med Quantum HDR2000, levererar exceptionell bildkvalitet, vilket placerar Odyssey Neo G9 i en klass för sig."

VESA har ju själva sagt att det inte finns någon HDR2000 certifiering. Lite underligt att Samsung fortsätter att köra på som att det ändå finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

VESA har ju själva sagt att det inte finns någon HDR2000 certifiering. Lite underligt att Samsung fortsätter att köra på som att det ändå finns.

Jo men de rättade till "Samsung HDR 2000" eller Quantum HDR2000

Permalänk
Medlem

Idag släpptes nya trailern till den nya skärmen. https://www.youtube.com/watch?v=6BxkWjqvaF0

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Idag släpptes nya trailern till den nya skärmen. https://www.youtube.com/watch?v=6BxkWjqvaF0

Snarare förra veckan om dom inte bytt ut den men det spelar väl mindre roll. Sa väl tyvärr inte så mycket när jag kollade på den.

Permalänk
Medlem

13* september tror jag den släpps i usa/ca
$2699
Så lär väl bli minst 29990:- här i sverige^hehe

Permalänk
Skrivet av perzreal:

Idag släpptes nya trailern till den nya skärmen. https://www.youtube.com/watch?v=6BxkWjqvaF0

över en vecka sedan, men den verkar vara nerplockad nu

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

över en vecka sedan, men den verkar vara nerplockad nu

Bra, den tillförde ändå inget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hur står det egentligen till med nVidias stöd för DisplayPort 1.4?

EDIT:
Gjorde en omröstning i denna tråd:
Omröstning om nVidia + DP 1.4 erfarenheter

Jag har gått igenom ett antal top of the line kort från nVidia under det senaste halvåret och det jag kan säga är att dessa kort:

MSI RTX 3090 Suprim X
ASUS ROG RTX 3080 TI STRIX
Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Har alla varierande svårigheter med min Samsung Odyssey G9 på 240 Hz.

Däremot så funkar mitt MSI RX 6900XT Gaming X Trio problemfritt.

MSI RTX 3090 Suprim X
Funkar överlag bra på 240 Hz förutom att den ibland inte an vakna från strömsparläget, det enda sättet är att hårdvaru resetta hela datorn.

ASUS ROG RTX 3080 TI STRIX
Vägrar överhuvudtaget att ge bild på min Oddyssey G9 via DP kabel om man inte bootade via HDMI först och sedan swappade medan datorn var igång, så detta kort lämnade jag tillbaka.

Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Detta kort funkar bra, har inte haft några problem förutom att den är kinkig med vilken DP kabel jag ansluter, trots att båda är mina kablar är DP 1.4. så tar den bara den ena.

Jag reflekterade över en sak idag, när jag ställer ner skärmen till 120Hz så signalerar nVidia Kontrollpanelen att den har stöd för HDCP.

Alla nVidia kort jag testat visar ej stöd för HDCP om jag ställer skärmen på 240 Hz.

Hittade även denna artikel som beskriver det problem jag hade med ASUS 3080 TI kortet som jag lämnade tillbaka, så det är inte bara jag som har problem. Det finns även ett antal inlägg där ute på nätet som rakt av säger att nVidias ströd för DP1.4 är kasst och att det måste åtgärdas på firmware / driver level.

Lade till länk till omröstning
Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Hur står det egentligen till med nVidias stöd för DisplayPort 1.4?

EDIT:
Gjorde en omröstning i denna tråd:
Omröstning om nVidia + DP 1.4 erfarenheter

Jag har gått igenom ett antal top of the line kort från nVidia under det senaste halvåret och det jag kan säga är att dessa kort:

MSI RTX 3090 Suprim X
ASUS ROG RTX 3080 TI STRIX
Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Har alla varierande svårigheter med min Samsung Odyssey G9 på 240 Hz.

Däremot så funkar mitt MSI RX 6900XT Gaming X Trio problemfritt.

MSI RTX 3090 Suprim X
Funkar överlag bra på 240 Hz förutom att den ibland inte an vakna från strömsparläget, det enda sättet är att hårdvaru resetta hela datorn.

ASUS ROG RTX 3080 TI STRIX
Vägrar överhuvudtaget att ge bild på min Oddyssey G9 via DP kabel om man inte bootade via HDMI först och sedan swappade medan datorn var igång, så detta kort lämnade jag tillbaka.

Gigabyte RTX 3080 Gaming OC
Detta kort funkar bra, har inte haft några problem förutom att den är kinkig med vilken DP kabel jag ansluter, trots att båda är mina kablar är DP 1.4. så tar den bara den ena.

Jag reflekterade över en sak idag, när jag ställer ner skärmen till 120Hz så signalerar nVidia Kontrollpanelen att den har stöd för HDCP.
https://i.ibb.co/8YMHTQn/Sk-rmbild-2021-07-08-171251.jpg

Alla nVidia kort jag testat visar ej stöd för HDCP om jag ställer skärmen på 240 Hz.

Hittade även denna artikel som beskriver det problem jag hade med ASUS 3080 TI kortet som jag lämnade tillbaka, så det är inte bara jag som har problem. Det finns även ett antal inlägg där ute på nätet som rakt av säger att nVidias ströd för DP1.4 är kasst och att det måste åtgärdas på firmware / driver level.

G9an har ju varit plågad av problem från dag ett så är det säkert att detta är ett Nvidia-problem och inte ett Samsung-problem? Trist att det inte lirar hur som helst.