Är WF-1000XM4 något att ha?

Permalänk
Medlem

Är WF-1000XM4 något att ha?

Tjo. Har sedan en tid tillbaka förälskat mig i brusreducerade hörlurar då jag har tinnitus och inte vill behöva glida runt med öronproppar 24/7. Har i dag ett par WH-1000XM4 men dessa kan ibland kännas lite stora. Så tänkte att WF-1000XM4 kanske skulle kunna fungera lite bättre. Gillar även att de ska fungera lite som öronproppar. Och det är där jag är lite nyfiken. Hur bra dämpar dessa bara genom att ha dem i utan någon brusreducering aktiverad? Vore kalas att kunna skippa öronproppar helt då de bidrar till vaxproppar och att man inte alltid hör vad folk säger.

Så ni med dessa lurar ös på med + & - . Har ni tips på andra som spelar i samma liga när det kommer till brusreducering och dämpning så tjoa till.

https://www.sony.se/electronics/truly-wireless/wf-1000xm4

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inget svar att ge dig då jag inte fått tag på några än.
Men de verkar lovande

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Själv tål jag inte rörliga plastdelar. Av erfarenhet (4 hörlurar, dock inte sony) börjar alltid plastdelarna knarra efter ett tag och det går inte att åtgärda på dom jag haft (bose 700, pxc550II). Jag orkade inte med det till slut så skaffade ett par 1/2in-ear bose quietcomfort earbuds som jag storgillat hitintills. Inte samma ljudkvalité men OCDn triggas iallafall inte vid minsta rörelse. Andra har säkert annorlunda erfarenheter men detta är min story.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Synd bara att bose quietcomfort earbuds är så fula. 🙄
Med vad är det för rörliga delar du menar?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Själv tål jag inte rörliga plastdelar. Av erfarenhet (4 hörlurar, dock inte sony) börjar alltid plastdelarna knarra efter ett tag och det går inte att åtgärda på dom jag haft (bose 700, pxc550II). Jag orkade inte med det till slut så skaffade ett par 1/2in-ear bose quietcomfort earbuds som jag storgillat hitintills. Inte samma ljudkvalité men OCDn triggas iallafall inte vid minsta rörelse. Andra har säkert annorlunda erfarenheter men detta är min story.

Spreja lite litiumfett där det skaver så ska du se att de rör sig fritt och ljudlöst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Typ alla recensioner på WF-1000x m4 ger dem full pott (bara att googla). Men igår råkade jag se en recension som inte var enbart positiv. Kan vara intressant att läsing: https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-sony-wf-1000xm...
Obs, jag har inte testat dessa själv, råkade snubbla över testet igår bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Synd bara att bose quietcomfort earbuds är så fula. 🙄
Med vad är det för rörliga delar du menar?

Jo dom är inga skönheter. Kan tyvärr inte ha vanliga in-ear heller då dom alltid skaver/ploppar ur samt att meshen fylls med vax. Rörliga delarna jag syftar på är bygeln och cupen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Oops insåg nu att det handlade om dom man har i öronen och inte på huvudet. Hade WF-1000XM3 en kortare period men dom skavde i mina öron för mycket. Vet inte hur XM4 är men om dom var lika långa i gummipartiet hade det varit en big nono för mig. Ljudkvaliteten var dock väldigt bra, så XM4 kan bara vara ännu bättre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Webhallen fick ett gäng silver idag, tog slut rätt fort.
Hoppas att man får tag på ett par svarta snart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kan bara tala för XM3, de är ruskigt trevliga. Har bara hört positiva ord om uppföljarna också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om de är lika sina "bröder" av over-ear modellen har inte senaste version längre stöd för aptX, kan vara värt att notera om man är flitig Android-användare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Om de är lika sina "bröder" av over-ear modellen har inte senaste version längre stöd för aptX, kan vara värt att notera om man är flitig Android-användare.

och varför är det så viktigt?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

och varför är det så viktigt?

Det är en HD ljudcodec som Sony nu helt ersatt med sin egen; Ldac. Dock stödjs inte den av ett flertal andra plattformar såsom Windows etc. Även variabel bitrate vilket hittills visat sig vara mer ostabil än aptX.
"In order to use LDAC, both the transmitting and receiving devices need a license agreement with Sony."

aptX och aptX HD
"Once, there was only aptX (previously apt-X). The eldest codec of the bunch has been around since the 80’s, and has been the more efficient alternative to SBC for headphones since 2009. It offers fixed bit rate data compression, providing steady quality in a Bluetooth audio stream."

Om det är viktigt eller inte kan jag inte avgöra för någon annan, och vet man med sig att det man använder stödjer Ldac är det absolut inget problem. Annars får man" nöja" sig med Sbc, vilket ger den sämsta ljudkvalitén. Men upp till var och en om det är av vikt eller inte 😀

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är en HD ljudcodec som Sony nu helt ersatt med sin egen; Ldac. Dock stödjs inte den av ett flertal andra plattformar såsom Windows etc. Även variabel bitrate vilket hittills visat sig vara mer ostabil än aptX.
"In order to use LDAC, both the transmitting and receiving devices need a license agreement with Sony."

aptX och aptX HD
"Once, there was only aptX (previously apt-X). The eldest codec of the bunch has been around since the 80’s, and has been the more efficient alternative to SBC for headphones since 2009. It offers fixed bit rate data compression, providing steady quality in a Bluetooth audio stream."

Om det är viktigt eller inte kan jag inte avgöra för någon annan, och vet man med sig att det man använder stödjer Ldac är det absolut inget problem. Annars får man" nöja" sig med Sbc, vilket ger den sämsta ljudkvalitén. Men upp till var och en om det är av vikt eller inte 😀

Men är det ett problem?
Fungerar ju på Android med.

In ‘Developer Options’ select ‘Audio Codec’. You will get a list of all the codecs your phone supports (including aptX HD).
Now, simply select LDAC, connect your (LDAC-enabled) headphones and enjoy high-quality audio in no time.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Men är det ett problem?
Fungerar ju på Android med.

In ‘Developer Options’ select ‘Audio Codec’. You will get a list of all the codecs your phone supports (including aptX HD).
Now, simply select LDAC, connect your (LDAC-enabled) headphones and enjoy high-quality audio in no time.

Om telefonen stödjer Ldac ja. Trots att det finns stöd för det redan från Oreo har det inte varit kompatibelt med alla telefoner.
(eller strulat rejält och trots att du går in i developer mode så har alternativet inte stannat kvar)

Men wh-1000xm4 stödjer inte aptX längre. Sedan finns det andra saker som inte har Ldac stöd, t ex Windows, eller om du vill använda dem till t ex discord.

Som jag skrev, det kan vara värt att ha i åtanke då det KAN vara viktigt för en del individer. Vissa kanske även vill kunna använda en stereo/förstärkare/tv/dator etc 😀 Personligen hade jag därför valt xm3 över xm4, men det är som sagt ett högst personligt val. Alla har olika användningsområden och vad man anser vara viktigt.

Edit: sedan krävs Bluetooth 5 för att kunna utnyttja Ldac till dess fulla potential.
Sedan har... X antal haft problem med att Ldac varit mer ostabil än t ex aptX HD.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Om telefonen stödjer Ldac ja. Trots att det finns stöd för det redan från Oreo har det inte varit kompatibelt med alla telefoner.
(eller strulat rejält och trots att du går in i developer mode så har alternativet inte stannat kvar)

Men wh-1000xm4 stödjer inte aptX längre. Sedan finns det andra saker som inte har Ldac stöd, t ex Windows, eller om du vill använda dem till t ex discord.

Som jag skrev, det kan vara värt att ha i åtanke då det KAN vara viktigt för en del individer. Vissa kanske även vill kunna använda en stereo/förstärkare/tv/dator etc 😀 Personligen hade jag därför valt xm3 över xm4, men det är som sagt ett högst personligt val. Alla har olika användningsområden och vad man anser vara viktigt.

Edit: sedan krävs Bluetooth 5 för att kunna utnyttja Ldac till dess fulla potential.
Sedan har... X antal haft problem med att Ldac varit mer ostabil än t ex aptX HD.

Ok tack för informationen.
Undra varför de tog bort aptX om det sen kommer saknas av många.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag var och testade XM4 idag, jag är dock halvdöv så jag är fel person att redogöra för kvalitén på ANC. Dock var ljudkvaliten/premium-känslan på topp med det här paret. Dock satt de inte helt hundra i mina öron och jag körde istället på Jabra Elite 85t.

Permalänk
Medlem

Dom är väldigt bra för att vara In-ear lurar, kan dock inte jämföras med de bästa over-ear lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Dom är väldigt bra för att vara In-ear lurar, kan dock inte jämföras med de bästa over-ear lurarna.

Nej säker inte, men det gör vi inte heller.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ok tack för informationen.
Undra varför de tog bort aptX om det sen kommer saknas av många.

Aptx ägs av Qualcomm och är väl en licensprodukt. Enligt den här sidan; https://habr.com/en/post/456182/ "As of 2014: $6,000 one-time payment and ≈ $1 per-device, for batches of up to 10,000 devices". Sidan jag länkade ger massa info och testar olika codec för ljud över Bluetooth. Dock relativt negativ om både Aptx HD och LDAC, kanske lite vinklad.

Permalänk
Medlem

Jag har XM3. Om XM4 är vassare XM3 så kommer passform vara akilleshäl. Tog några timmars finlir o test innan man fick någorlunda vettig komfort och ljud utan att den ena eller andra lider. Trillar fortfarande ur om man tuggar tuggummi eller nåt dock, trist.

XM3 blockar ljud rätt bra även utan ANC för övrigt. Är man utomhus och det blåser måste man stänga av ANC/ambient för annars plockar mikrofon upp vindljudet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag har ett par WF-1000XM3 och det är nog det mest bulkiga och obekväma jag testat i in-ear väg. Om du väl får dom på plats så låter dom väldigt bra men det är inte ofta det händer och att dom stannar där.
Jag hoppas att XM4 är en förbättring (tester bör kunna belysa skillanderna) men är dom lika dåliga som XM3 så skulle jag inte rekommendera någon de lurarna.

Mitt tips är att kolla in Jabra Elite 75t eller kanske 85. Just 75T var väldigt smidiga och lät bra, dock så har dom inte aktiv NC på samma sätt som Sony men deras variant gör det väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker XM4 ser intressanta ut! hoppade över XM3 då de såg galet stora ut.
får vänta tills någon får in de så man får testa dem, alternativt beställa från någon som tillåter retur (hygienprodukt hos vissa)
Dock tror jag att ANC fallerar, precis som alla andra in-ears jag testat med ANC, på att vara utomhus i svag vind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag har ett par WF-1000XM3 och det är nog det mest bulkiga och obekväma jag testat i in-ear väg. Om du väl får dom på plats så låter dom väldigt bra men det är inte ofta det händer och att dom stannar där.
Jag hoppas att XM4 är en förbättring (tester bör kunna belysa skillanderna) men är dom lika dåliga som XM3 så skulle jag inte rekommendera någon de lurarna.

Mitt tips är att kolla in Jabra Elite 75t eller kanske 85. Just 75T var väldigt smidiga och lät bra, dock så har dom inte aktiv NC på samma sätt som Sony men deras variant gör det väldigt bra.

Jag håller med! Ingen av de medföljande öronkuddarna funkar för mig, de ramlar ut hela tiden. Köpte (dyra) comply tips vilket fungerade mycket bättre men de håller ju bara några månader i taget. Betalade runt 300kr för ett trepack. Jag misstänker att wf egentligen är till för stillasittande?

Kanske de fixat det för den nya versionen men det blir inte Sony för mig nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller med! Ingen av de medföljande öronkuddarna funkar för mig, de ramlar ut hela tiden. Köpte (dyra) comply tips vilket fungerade mycket bättre men de håller ju bara några månader i taget. Betalade runt 300kr för ett trepack. Jag misstänker att wf egentligen är till för stillasittande?

xm4 har dock skumgummi likt comply XM4 skiljer sig helt från xm3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

xm4 har dock skumgummi likt comply XM4 skiljer sig helt från xm3

Hur länge håller de då och vad kostar nya? Som sagt gav ca 300kr för ett 3 pack och ett par håller ca 2-4 månader beroende på användning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Har sedan en tid tillbaka förälskat mig i brusreducerade hörlurar då jag har tinnitus och inte vill behöva glida runt med öronproppar 24/7.

Off topic, men hur hjälper öronproppar mot tinnitus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur länge håller de då och vad kostar nya? Som sagt gav ca 300kr för ett 3 pack och ett par håller ca 2-4 månader beroende på användning.

hörlurarna är nya, ingen människa kan svara på det. Använder själv comply

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

hörlurarna är nya, ingen människa kan svara på det. Använder själv comply

Tänkte om Sony själva hade någon siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Off topic, men hur hjälper öronproppar mot tinnitus?

Det skyddar öronen mot skadliga ljud. Vi som har denna skit är ofta även ljudkänsliga och då kan det vara skönt att få det lite tystare.

Visa signatur