Atari avvecklar mobilspel och återvänder till PC

Permalänk
Melding Plague

Atari avvecklar mobilspel och återvänder till PC

Spelföretaget förändrar sin strategi och lägger ned flertalet mobilspel för en ny satsning på premiumtitlar till PC och konsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nog för att mobilspel överlag suger, så var jag riktigt imponerad av Ataris port av Roller coaster tycoon 2 till mobil. Det var bättre än på PC faktiskt utan att ändra något på det.

Men tveksamt om det var en storsäljare trots att det var en struntsumma det kostar.

Permalänk
Medlem

Riktig trevlig.
Atari har en katalog med många härliga speltitlar 🕹️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Packman 4K incoming

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Datavetare

Inte jättekonstigt att spelföretag prövar lyckan på mobilmarknaden. 2017 blev omsättningen för mobilspel lika stor som summan av PC och konsol, sen dess har omsättningen ökat klart mer för mobilspel än för PC och konsol.

Å andra sidan, omsättningen för PC- och konsol-spel är ju också gigantisk samt växande!

https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/blog/global-console-mobile-and-pc-gaming-drives-175b-in-content-revenue-in-2020

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Dagens Atari är inte dåtidens Atari, på gott och ont men intressant att se vart det leder. Förhoppningarna är som alltid rätt låga, även om CVS ser rätt intressant ut. Inget jag själv skulle köpa, har inte riktigt behovet och hade ingen Atari när det väl begav sig.

Den Svenska Atari-aktien avnoteras också då handeln är för låg. Fokuset blir istället på den franska. Iallafall Avanza ska själva konvertera till franska aktier vad jag sett. Om någon här nu faktiskt fortfarande äger dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Packman 4K incoming

⍩⃝ det vore nåt 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske en nyversion av Raileoad tycoon? Den gamla versionen borde ju fungera klockrent som mobilspel medan en ny version kunde vara mycket mer avancerad och ha betydligt större kartor 😊

Edit: jag tänkte givetvis på Transport tycoon och det verkar som om Atari inte haft något med de spelen att göra 😊

Permalänk
Medlem

Packman 4K VR 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Missile Command, rent allmänt, hade varit nice.

Borde nog ta och bygga mig ett arkadkabinett någon gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dagens Atari är inte dåtidens Atari.

Det är inte ens samma företag. Det är egentligen Infogrames som bytte namn när de köpte upp varumärket Atari. Fast de släppte ändå några bra spel till PC efter det.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Packman 4K incoming

Fast Pac-Man är ju skapad av japanska Namco?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niolator:

Det är inte ens samma företag. Det är egentligen Infogrames som bytte namn när de köpte upp varumärket Atari. Fast de släppte ändå några bra spel till PC efter det.

Stämmer, vilket också var innebörden med att det inte är samma företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Kanske en nyversion av Raileoad tycoon? Den gamla versionen borde ju fungera klockrent som mobilspel medan en ny version kunde vara mycket mer avancerad och ha betydligt större kartor 😊

Edit: jag tänkte givetvis på Transport tycoon och det verkar som om Atari inte haft något med de spelen att göra 😊

Kikat på Transport fever 2?

Permalänk
Skrivet av RVX:

Riktig trevlig.
Atari har en katalog med många härliga speltitlar 🕹️

T ex ET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Dom har nog fler skatter nedgrävda

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

A true abomination.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast Pac-Man är ju skapad av japanska Namco?

yes, men utvecklades och släpptes av Atari under licens av Namco
första meningen i wikin;

https://en.wikipedia.org/wiki/Pac-Man_(Atari_2600)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

yes, men utvecklades och släpptes av Atari under licens av Namco
första meningen i wikin;

https://en.wikipedia.org/wiki/Pac-Man_(Atari_2600)

Det är för att du kollar på wikin som hanterar specifikt versionen till TV-spelet Atari 2600, men det är ju bara en licensierad konvertering från det japanska arkadspelet av (Bandai) Namco.
Se pac mans wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pac-Man

Det jag menar är att Atari knappast har några specifika rättigheter till Pac Man för att kunna släppa spel i den serien bara för att det var en av spelen de hade på en av deras konsoller för 40 år sen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alone In The Dark, ett påkostat sådant vore väl inte fel alls. Gillade starkt nyversionen från 2008!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Packman 4K incoming

Pac-Man släpptes i 4K från början. 4Kbyte...

Permalänk
Medlem

Jag har inte direkt någon relation till Atari, men en nyhet om att ett spelföretag skiter heligt i sin mobilspelsverksamhet och återgår till PC år 2021 är ju bara rakt igenom fantastiska och goda nyheter - tycker jag då.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Testpilot

Gud som jag hoppas på ett modernt och vettigt RollerCoaster-spel som är bra, om inte bara för lite nostalgi!

Vet inte hur många timmar jag spenderade på detta som barn till PlayStation 2

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag har inte direkt någon relation till Atari, men en nyhet om att ett spelföretag skiter heligt i sin mobilspelsverksamhet och återgår till PC år 2021 är ju bara rakt igenom fantastiska och goda nyheter - tycker jag då.

Det finns ingen genväg till det perfekta spelet dårå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Packman 4K incoming

Pacman 4k RTX....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Inaktiv

Pacman 1k VR Google maps edition. Bara tanken på alla som är ute och snurrar i ett portabelt VRset på gatorna är ju underbar. Pokemon släng dig i väggen.

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt mycket snack om Pac Man som inte ägs av Atari

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Fortfarande väldigt mycket snack om Pac Man som inte ägs av Atari

Vem vill inte snacka om Pac Man?