Sex PCI Express 4.0-baserade SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Sex PCI Express 4.0-baserade SSD-enheter

Blixtsnabba SSD-enheter står på menyn när Patrik Wahlqvist testar sex M.2-modeller som kommunicerar över PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Snacka om röta jag har: Western Digital SN850 – 1 TB <- exakt den där (med moderkortets kylfläns) har jag i min andra M.2 slot för spel (kör Silicon Power US70 M.2 PCIe.4 - 1TB för OS) .

Jag var nära på att köpa MP600 men valde Western Digital SN850 efter jag försökt överväga TBW, hastighet och stabilitet från diverse andra recensioner.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Hej.
Ni som är experter. Är det värt att köra en WD Black 850 pci 4 i en legion 7 2021 bärbar utan att det flaskar någonstans?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Känns mer prisvärt köra två PCIe 3.0 enheter i RAID 0. Det är så jag gör.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av megaman01:

Hej.
Ni som är experter. Är det värt att köra en WD Black 850 pci 4 i en legion 7 2021 bärbar utan att det flaskar någonstans?

Så vitt jag ser har den datorn pcie gen 3.
Då är det ingen större mening att köpa en pcie gen 4 enhet då de i regel är lite dyrare.

Å andra sidan köper du den nu så kan du ju flytta med den till nästa dator och utnyttja den fullt ut där.

Och den kommer ju absolut inte prestera sämre än en pcie gen 3-enhet förstås.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Så vitt jag förstår har den datorn pcie gen 3.
Då är det ingen större mening att köpa en pcie gen 4 enhet då de i regel är lite dyrare.

Å andra sidan köper du den nu så kan du ju flytta med den till nästa dator och utnyttja den fullt ut där.

Och den kommer ju absolut inte prestera sämre än en pcie gen 3-enhet förstås.

Enligt Inet ska den ha Pci gen 4 på årets model med R9/3080. Frågan är om man har samma bandbredd mm på en bärbar så det är värt extra 400kr mot en WD 750?

Edit: Läste nog fel. x4 stod det. WD 750 är nog bäst isf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

"laddtider i spel- Samsung SSD 980 pro"
Win for me...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av megaman01:

Enligt Inet ska den ha Pci gen 4 på årets model med R9/3080. Frågan är om man har samma bandbredd mm på en bärbar så det är värt extra 400kr mot en WD 750?

Edit: Läste nog fel. x4 stod det. WD 750 är nog bäst isf.

Ja jag tror boven i sammanhanget är processorn i sig som bara har stöd för gen 3.

Beroende på hur mycket 400kr känns personligen så kan det ju som sagt vara värt om du vill flytta över disken i en framtida dator.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det känns lite tveksamt att nämna bra uthållighet som en fördel på t.ex. Seagate FireCuda 520, det är snarare garantin som är bra. Hög TBW är nog något som vissa SSDer använder för att stå ut från mängden snarare än att de faktiskt är mer uthålliga. Men det kräver ju en hel del uthållighet för att testa vilken av dem som faktiskt är mest uthållig också, så såna tester är tyvärr sällsynta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

"laddtider i spel- Samsung SSD 980 pro"
Win for me...

Samsung is the way to go.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

"laddtider i spel- Samsung SSD 980 pro"
Win for me...

Finns andra recensioner på nätet som kommit fram till helt andra resultat. Där är WD850 snabbast för spel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Antar att alla enheter endast har windows 10 på sig och är typ tomma? Min mp600 var ju grymt snabb när den var ny och tom, och allt eftersom den blev full med spel så tappade den mycket av sin hastighet. Är det så för alla m2 enheter?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Är det samma Patrik Wahlqvist som är på Datormagazin?

Permalänk
Medlem

Som lat användare så var jag inte medveten om att Samsung hade egen programvara för sina SSD:er, även om det verkar högst rimligt. Nu är ju prestandatestet i det programmet ganska grovhugget, men jag förstår ändå inte varför en disk med mer kapacitet i samma serie har sämre sekventiell skrivprestanda än den mindre disken. Någon mer kunnig som vet varför?

Fixade bilden
Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Som lat användare så var jag inte medveten om att Samsung hade egen programvara för sina SSD:er, även om det verkar högst rimligt. Nu är ju prestandatestet i det programmet ganska grovhugget, men jag förstår ändå inte varför en disk med mer kapacitet i samma serie har sämre sekventiell skrivprestanda än den mindre disken. Någon mer kunnig som vet varför?

Kan kanske bero på vilken M2 slot du använder på moderkortet?
Den ena lär väl gå direkt till CPU:n pci-e lanes (brukar vara den närmast just CPU:n) och den andra via moderkortets pcie-e lanes som då delas med andra tillbehör... Kan bromsa prestanda lite.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Finns andra recensioner på nätet som kommit fram till helt andra resultat. Där är WD850 snabbast för spel.

Bara en sak stack ut när jag läst testet.
Win for me

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Är det inte väldigt konstigt att kalla 600 TBW "mediokert" för Samsung 980 Pro samtidigt som samma siffra anses "standardiserat" för Western Digital SN850 ?

Permalänk
Medlem

Gött då har vi grunden gjord. bara vänta på directstorage nu å se vart vi hamnar. tummen upp

Permalänk
Medlem

"Däremot inte sagt att vi tycker att du ska använda enheten utan kylare, för precis som övriga högpresterande SSD-enheter blir SN850 mycket varm när den belastas fullt ut. Utan kylare når denna modell testets högsta temperatur på 95 °C"

Blir enheten verkligen så varm på X570 Xtreme och då under vilket test? När jag kör Crystal Disk Mark så blir mina enheter runt 60-69 grader varma på full load det är ju ganska stor skillnad. Eller är det kanske ett test även utan den inbyggda heatsinken?

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Bra med SSD tester!

Jag handlade rätt nyligen en WD Black SN850 1TB som jag är riktigt nöjd med. Jag kan inte nyttja den fullt ut än, ville ha en stor m.2 och passade på att köpa en som passar nästa dator. Hoppas på att Intels nya CPU kommer bli riktigt bra så jag kan handla den med DDR5 senare i år. Man lever ju på hoppet.

Vet inte exakt temp på den under belastning, den sitter under moderkortet utan kylfläns, men den belastas ju inte så mycket med gen 3 PCI-e heller.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Satariel Jag har en SN850 som jag kör med heatsink medföljande Asus Pro-WS X570. Gör jag väldigt mkt skrivningar mot disk har jag inga problem att nå heat throttle @ 85°. Crystal diskmark tar väl knappt nån minut att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Satariel Jag har en SN850 som jag kör med heatsink medföljande Asus Pro-WS X570. Gör jag väldigt mkt skrivningar mot disk har jag inga problem att nå heat throttle @ 85°. Crystal diskmark tar väl knappt nån minut att köra?

Inte om du kör alla test då tar det runt 10 minuter, har i och för sig en full tower låda med mycket fläktar (ja det låter en del) men det förklarar nog mina låga temperaturer.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Inaktiv

Känns tyvärr inte som att någon av dessa verkligen utmärker sig. På jakt efter en inför DirectStorage, men då det ser ut att dröja så är det inte så brottom. Saknar möjligen Sabrents bättre SSD'er i testet.

Skulle nog ha slagit till på 980 Pro 1TB för 1400kr eller vad det var på Amazon nyligen. Blir nog fler gånger förstås. Samtidigt känns det som en ommärkt EVO, med tanke på skrivtåligheten, eller snarare bristen på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Känns mer prisvärt köra två PCIe 3.0 enheter i RAID 0. Det är så jag gör.

Gör jag med (tre st!) men ställer mig fundersam till hur DirectStorage ställer sig till det. Förvisso ska datan ta sig en omväg genom RAM ändå enligt Microsoft, men samtidigt om det går genom en RAID-controller (virtuell or ej) så undrar jag om de godkänner det. Ska ändå tydligen vara någon magisk sås med NVMe-protokollet som nu ligger ett lager längre bort(?)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Snabba enheter blir först intressant beroende på hur directstorage tar nytta av den högre hastigheten. Hade tidigare WD 1TB sn850 men märker ingen skillnad mot nuvarande.

Siktar mig in på eventuellt supersnabbt 2TB enhet efter win11 är ute.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Finns andra recensioner på nätet som kommit fram till helt andra resultat. Där är WD850 snabbast för spel.

Kanske har något att göra med

Många tillverkare inkluderar så kallade ”reviewers guides” i samband med utlåningen av testenheter. Där lyfter de givetvis fram testförfaranden som de gärna ser att vi använder för bäst visa enhetens styrkor. Vi har i stället valt att använda standardinställningarna för respektive benchmarkprogram där varje enhet har testats under samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Lustigt att detta test dök upp nu, precis ett par veckor efter att jag köpt en ny SSD.

Nåja, det bekräftade i vart fall mina slutsatser angående laddtider i spel. Jag klarar mig utmärkt med en 870 QVO, då det uppenbarligen inte ger något större hopp att köra M.2 för de flesta spel. Så 960'n kan jag spara till annat, som faktiskt drar nytta av hastigheten.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Rätt taggad på att gå över till PCI-express 4.0 och DDR5 med nästa generations processorer. Förhoppningsvis redan till hösten i och med Alder Lake!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

@UndaC

Har ni någon plan på att testa någon SSD från Kioxia fd Toshiba?
De har sin Exceria serie för konsumentmarknaden.
Hade varit lite kul att se hur de står sig jämfört med sina konkurrenter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lifooz:

@UndaC

Har ni någon plan på att testa någon SSD från Kioxia fd Toshiba?
De har sin Exceria serie för konsumentmarknaden.
Hade varit lite kul att se hur de står sig jämfört med sina konkurrenter.

/Lifooz

Inte på rak arm.
Möjligtvis utan att lova för mycket skulle vi kunna plugga in några fler produkter i detta testet och lyfta upp det igen så.

Visa signatur

240p är livet