Permalänk
Medlem

Dela mobil internet till router?

Hej!

Är det möjligt att dela internet från en mobil till router för att sen delas vidare till både trådade och trådlösa anslutningar?

Har läst att det finns routrar som man lägger i ett SIM kort i osv, men inget jag vill ha.

Jag vill helst bara behöva aktivera "Mobil Hotspot" på mobilen och sen ansluta routern till mobil och dela internet vidare via routern.

Det här ska bara vara en grej man kan köra de gånger man inte har internet hemma. Inte ofta sånt händer, men vore skönt att alltid kunna ha Internet hemma.

Finns det routrar som stöder sånt?

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver en Range Extender.

T.ex.: https://www.inet.se/produkt/5402712/tp-link-re450-ac1750

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Den enkla lösningen är ju att försöka få dina viktiga enheter att prata direkt med mobilens hotspot utan mellanvägar.

Din stationära kan oftast få från telefonen via USB-sladden (USB-tethering heter det).
Det finns en möjlighet att en stationär dator kan "dela" vidare denna anslutning via sin nätverkskabel till routerns wan-port. Men jag har ej provat detta.

Alternativt att göra det du inte vill. Skaffa en router med 4g möjligheter.

Jag känner inte till något sätt för en mobil att direkt skicka internet till en router.

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv, ännu

Men det ska visst fungera med vissa routrar att antingen ansluta mobilen via "USB tethering" till routern, eller dela trådlöst över WiFi mellan mobil och router om routern stödjer "repeater mode".

https://netosec.com/tethering-mobile-phone-to-home-network/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har inte testat själv, ännu

Men det ska visst fungera med vissa routrar att antingen ansluta mobilen via "USB tethering" till routern, eller dela trådlöst över WiFi mellan mobil och router om routern stödjer "repeater mode".

https://netosec.com/tethering-mobile-phone-to-home-network/

Att göra om routern till en repeater är ju lite bökigt.
När jag provat har det alltid krävt en omstart av routern, och att alla inställningar tappas (tex SSID namn, portforward). Så när man växlar tillbaka så är det som att man gjort en fabriksåterställning av routern.

Visst kanske det fungerar om man har ett väldigt långt avbrott, men det känns lite omständligt att ha som plan-b om linan dippar någon timme på kvällen eller så?

Det kan ju i och för sig finnas routers där router->repeater inställningen är mindre dramatisk än på de Netgear och Asus routers jag provat på. Då får du väl tipsa om en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att göra om routern till en repeater är ju lite bökigt.
När jag provat har det alltid krävt en omstart av routern, och att alla inställningar tappas (tex SSID namn, portforward). Så när man växlar tillbaka så är det som att man gjort en fabriksåterställning av routern.

Visst kanske det fungerar om man har ett väldigt långt avbrott, men det känns lite omständligt att ha som plan-b om linan dippar någon timme på kvällen eller så?

Det kan ju i och för sig finnas routers där router->repeater inställningen är mindre dramatisk än på de Netgear och Asus routers jag provat på. Då får du väl tipsa om en sådan

Antar att du nu pratar om att koppla via WiFi, där blir ju då ändring av config i olika grad.

USB är annorlunda!
Har sett routrar som marknadsförs som auto vid val av WAN källa där man sätter primär och sekundär källa.
Skulle då den primära falla bort så hoppar den automatik över till den sekundära, inga inställningar förlorade.

Testade med USB på min D-Link 882 och där fungerade det inte, knappast förvånande då den inte stödjer USB modem.

Under tiden så återkom ett 5 till 6 år gammalt minne hmm, installerade då en TP-Link N300 router åt en bekant. Routern skulle enligt manualen stödja auto switch av källa mellan nätverksport och USB, så vi testade, det fungerade klockrent.
Använde den gången min Huawei mobil som USB modem.

Har för mig att DrayTek stödjer auto på USB, men dom är fula som stryk och dyra.

Grundkravet bör vara att routern stödjer USB modem, sen skall mobilen tycka om routern.

Mobil hotspot är annars det absolut enklaste....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RSX:

Hej!

Är det möjligt att dela internet från en mobil till router för att sen delas vidare till både trådade och trådlösa anslutningar?

Har läst att det finns routrar som man lägger i ett SIM kort i osv, men inget jag vill ha.

Jag vill helst bara behöva aktivera "Mobil Hotspot" på mobilen och sen ansluta routern till mobil och dela internet vidare via routern.

Det här ska bara vara en grej man kan köra de gånger man inte har internet hemma. Inte ofta sånt händer, men vore skönt att alltid kunna ha Internet hemma.

Finns det routrar som stöder sånt?

Jag fick ett mobilt bredband-modem gratis från Telia när mitt ADSL gick ner för länge sen (tiden före fiber...brrr!), och hade ett extra SIM-kort sittande i. Sen hade jag möjlighet att ha ett USB-modem i min router, så det blev min permanenta failover tills jag bytte router för ett par år sen. Slippa härja med mobilen är absolut enklast, så du inte är beroende av den för att resten av prylarna ska funka.

Det du pratar om låter som nån slags tethering, och det tror jag inte vanliga konsumentrouters stöder.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Vad jag gjorde när internet gick ner var att använda telefonens hotspot-funktionalitet för att skapa ett nät som hette samma som mitt vanliga och som hade samma lösenord, samt stängde av WiFi på routern. Många enheter, smart-TV, XB och några till kopplade upp sig mot detta automatiskt så jag slapp sitta och knappa in lösenord på enheter utan tangentbord, medan datorer och telefoner verkade fatta att det inte var samma nät så där fick jag koppla upp mig manuellt, men det var ju inte så svårt.

Det löser förstås inte trådade enheter förstås. Min stationära dator var då uppkopplad med kabel mot en WiFi-extender som kopplade upp sig automatiskt på det nya nätverket, övriga enheter med kabel som RPi, Hue-brygga och liknande struntade jag i.

Men det kan också vara så att din router stöder uppkoppling via USB, det är inte så ovanligt. Då borde det räcka att koppla in telefonen mot den med USB och säga åt den att använda den uppkopplingen.

Permalänk

Flera av ASUS routrar har stöd att koppla in Android mobil via USB och använda den som modem och dela via USB, som "WAN2"
Funkar rätt bra, och laddar då telefonen samtidigt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Flera av ASUS routrar har stöd att koppla in Android mobil via USB och använda den som modem och dela via USB, som "WAN2"
Funkar rätt bra, och laddar då telefonen samtidigt

Oh, måste vara ny funktion? Min gamla Asus-router stödde inte det, så vitt jag minns. Däremot skrivardelning (?!), vilket såklart var....bra... =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antar att du nu pratar om att koppla via WiFi, där blir ju då ändring av config i olika grad.

USB är annorlunda!
Har sett routrar som marknadsförs som auto vid val av WAN källa där man sätter primär och sekundär källa.
Skulle då den primära falla bort så hoppar den automatik över till den sekundära, inga inställningar förlorade.

Testade med USB på min D-Link 882 och där fungerade det inte, knappast förvånande då den inte stödjer USB modem.

Under tiden så återkom ett 5 till 6 år gammalt minne hmm, installerade då en TP-Link N300 router åt en bekant. Routern skulle enligt manualen stödja auto switch av källa mellan nätverksport och USB, så vi testade, det fungerade klockrent.
Använde den gången min Huawei mobil som USB modem.

Har för mig att DrayTek stödjer auto på USB, men dom är fula som stryk och dyra.

Grundkravet bör vara att routern stödjer USB modem, sen skall mobilen tycka om routern.

Mobil hotspot är annars det absolut enklaste....

Min ASUS RT-AC58U V2 har detta. Kan koppla in min mobil som "backup" WAN via en USB-port, då går den över till mobilens 4G vid eventuell frånkoppling från fibern. Fungerar kalas då alla chromecast, AP:s m.m. går på routerns nätverk Lite bökigt att lägga in mobilen i garderoben bara hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Oh, måste vara ny funktion? Min gamla Asus-router stödde inte det, så vitt jag minns. Däremot skrivardelning (?!), vilket såklart var....bra... =P

Min AC68U har det iaf, och den är enligt mig typ den bästa routern som finns, så kan bara rekommendera den!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Min ASUS RT-AC58U V2 har detta. Kan koppla in min mobil som "backup" WAN via en USB-port, då går den över till mobilens 4G vid eventuell frånkoppling från fibern. Fungerar kalas då alla chromecast, AP:s m.m. går på routerns nätverk Lite bökigt att lägga in mobilen i garderoben bara hehe

Har själv en Asus rt n56u. Kollade nyss upp egenskaperna på prisjakt. Där står det att den har stöd för mobilt bredband. På typ av stöd står det USB modem.

Vad är ett USB modem?
Tror du det skulle funka att endast koppla in mobilen med usb?

Ska testa det senare och återkommer ifall det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Har själv en Asus rt n56u. Kollade nyss upp egenskaperna på prisjakt. Där står det att den har stöd för mobilt bredband. På typ av stöd står det USB modem.

Vad är ett USB modem?
Tror du det skulle funka att endast koppla in mobilen med usb?

Ska testa det senare och återkommer ifall det funkar.

Osäker på din modell, men om du loggar in på routern, väljer sedan "USB-program" i menyn till vänster så har du i så fall 3G/4G som alternativ. För mig står det följande:
"3G/4G
Växla till USB-läge för att använda en trådlös 3G/4G USB-dongel eller Android-telefon som ett USB-modem."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Osäker på din modell, men om du loggar in på routern, väljer sedan "USB-program" i menyn till vänster så har du i så fall 3G/4G som alternativ. För mig står det följande:
"3G/4G
Växla till USB-läge för att använda en trådlös 3G/4G USB-dongel eller Android-telefon som ett USB-modem."

Det funkar!

Tack!!

Aldrig mer en dag utan internet

Permalänk
Medlem

@RSX, du använder alltså din mobil som hotspot och vill anslutna ytterligare prylar som inte har WiFi.

Ett sätt att lösa det på är att använda en accesspunkt som kan köra i läge "trådlös klient". TP-Link är bra på detta, dom har prylar som har mycket funktionalitet fast det finns säkert numera på andra prylar som också kan detta också som D-link och Netgear. Man måste dock titta i manualer, långt ifrån alla prylar har dessa funktioner. Samma sak som att alla routers inte heller kan köra i en massa olika lägen, det beror på vilken enhet samt tillverkare det är samt vilka funktioner som finns i just din pryl.

Till denna enhet kan du sedan koppla flera prylar, typ kan vara en satellitbox, stationär dator etc. Då skickar alla trafiken till din trådlösa accesspunkt via nätverkskabel och se sedan skickas trafiken vidare till din mobiltelefon trådlöst. Du vill inte använda en router för det kan komplicera saker och skapa andra konstiga problem när din telefon redan agerar som en router (delvis).

Tänk dock på att prylar som suger trafik kan äta upp trafik på ditt 4G. Du blir beroende av att köra din mobil som en hotspot och tar du med den från hemmet fungerar inte längre Internet för dina andra enheter. Jag själv valde en annan lösning där jag utökade två stationära med BT och WiFi genom att montera in kort. Anledningen var att jag vill köra över 4G via min smartphone när fibern går ner eller blir knas vilket händer ibland. Funkar bra som backup men inte någon vidare bra lösning för mig som har usel täckning för just 4G. Möjligt att det funkar bättre med extern antenn etc men inget jag behöver eftersom fiber ändå är min primära uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Det funkar!

Tack!!

Aldrig mer en dag utan internet

Fint att du fick det att fungera.
Körde samma lösning själv med en Asus rt n56u innan jag fick fiber indraget i huset.

Skrivet av DennisOlof:

@RSX, du använder alltså din mobil som hotspot och vill anslutna ytterligare prylar som inte har WiFi.

Ett sätt att lösa det på är att använda en accesspunkt som kan köra i läge "trådlös klient". TP-Link är bra på detta, dom har prylar som har mycket funktionalitet fast det finns säkert numera på andra prylar som också kan detta också som D-link och Netgear. Man måste dock titta i manualer, långt ifrån alla prylar har dessa funktioner. Samma sak som att alla routers inte heller kan köra i en massa olika lägen, det beror på vilken enhet samt tillverkare det är samt vilka funktioner som finns i just din pryl.

Till denna enhet kan du sedan koppla flera prylar, typ kan vara en satellitbox, stationär dator etc. Då skickar alla trafiken till din trådlösa accesspunkt via nätverkskabel och se sedan skickas trafiken vidare till din mobiltelefon trådlöst. Du vill inte använda en router för det kan komplicera saker och skapa andra konstiga problem när din telefon redan agerar som en router (delvis).

Tänk dock på att prylar som suger trafik kan äta upp trafik på ditt 4G. Du blir beroende av att köra din mobil som en hotspot och tar du med den från hemmet fungerar inte längre Internet för dina andra enheter. Jag själv valde en annan lösning där jag utökade två stationära med BT och WiFi genom att montera in kort. Anledningen var att jag vill köra över 4G via min smartphone när fibern går ner eller blir knas vilket händer ibland. Funkar bra som backup men inte någon vidare bra lösning för mig som har usel täckning för just 4G. Möjligt att det funkar bättre med extern antenn etc men inget jag behöver eftersom fiber ändå är min primära uppkoppling.

Sluta svamla.

Permalänk
Medlem

Meddelande borttaget, inte värt besväret svara på ett meningslöst inlägg
från någon som tydligen inte kan göra sig besvär att uppföra sig i forumet
på ett sätt som är värdigt.

Hoppas att allt löst sig för personen som startade tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Meddelande borttaget, inte värt besväret svara på ett meningslöst inlägg
från någon som tydligen inte kan göra sig besvär att uppföra sig i forumet
på ett sätt som är värdigt.

Hoppas att allt löst sig för personen som startade tråden.

Om du läser inlägget ovanför ditt första så ser du att det är löst på det sätt TS önskade - att kunna använda befintligt hemnätverk men att helt enkelt få in internet via två olika kanaler. Att blanda in ett nytt nätverk i det hela bara för att få nät igen är rätt onödigt då routern nu stödjer dubbelt WAN med fallback på 4G

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Super att det löste sig för OP. Jag har exakt samma problem (på landstället), men håller en iPhone snarare än en såndäringa androidprodukt. Känner ni, o clockers-magiker, till någon router med vilket samma upplägg skulle funka medelst en iOS-telefon?

Visa signatur

“Knowing yourself is the beginning of all wisdom.”
― Aristotle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotle:

Super att det löste sig för OP. Jag har exakt samma problem (på landstället), men håller en iPhone snarare än en såndäringa androidprodukt. Känner ni, o clockers-magiker, till någon router med vilket samma upplägg skulle funka medelst en iOS-telefon?

Har du redan testat nått? Om jag hinner kan jag testa på en asus rt-ac68u i morgon.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aristotle:

Super att det löste sig för OP. Jag har exakt samma problem (på landstället), men håller en iPhone snarare än en såndäringa androidprodukt. Känner ni, o clockers-magiker, till någon router med vilket samma upplägg skulle funka medelst en iOS-telefon?

Routern vet inte vad din telefon kör för OS

Permalänk
Skrivet av Aristotle:

Super att det löste sig för OP. Jag har exakt samma problem (på landstället), men håller en iPhone snarare än en såndäringa androidprodukt. Känner ni, o clockers-magiker, till någon router med vilket samma upplägg skulle funka medelst en iOS-telefon?

Jag kan i min Asus AC2900 köra "Repeater mode" vilket tar ett befintligt wifi (t.ex. från din iphone) och skapar ett nytt nätverk via routern
Den har också stöd föör usb-dongle som modem, så det är ett annat alternativ om du har surfkort t.ex.

Skrivet av tcntad:

Routern vet inte vad din telefon kör för OS

Routern har nog bara drivrutinsstöd fär android

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag kan i min Asus AC2900 köra "Repeater mode" vilket tar ett befintligt wifi (t.ex. från din iphone) och skapar ett nytt nätverk via routern
Den har också stöd föör usb-dongle som modem, så det är ett annat alternativ om du har surfkort t.ex.

Routern har nog bara drivrutinsstöd fär android

Tack. Jag misstänkte drivrutinproblemet. Ok så du kan alltså med den skapa ett nytt nätverk? Jag trodde 'repeater mode' snarare förde vidare samma wifi, alltså förlängde signalen men utan att skapa ett nytt nätverk. Kan jag skapa ett nytt nätverk löser det många problem eftersom jag då kan koppla upp alla 'interna' enheter i sommarstugan till routerns nätverk och så bara ändra på ett ställe när vi byter mobilkälla (alltså i routern). Bättre är förstås att inte behöva ändra något alls i routern utan bara koppla in valfri mobil och så tar routern den signalen och för den vidare 'internt'. Men behövs ju troligen usb-kontakt med rätt drivrutin för att kunna använda en iOs-enhet. Måste alltså hitta en router som gillar äpplen för att detta ska funka.

Visa signatur

“Knowing yourself is the beginning of all wisdom.”
― Aristotle