Kylväska via cigarettuttag och usb

Permalänk
Medlem

Kylväska via cigarettuttag och usb

Vänner,

Jag kom på den geniala idéen att jag vill driva min kylväsks med 12 v-cigarettuttag via en powerbank, så att jag kan ta med den från bilen till ex. stranden.
På Biltema köpte jag därför en cigarettuttagshona med USB-kontakt i andra änden men när jag pluggar in den i powerbanken rycker fläkten bara till lite men inget mer.
Trots att jag har en powerbank som klarar 12 v via USB-a.

Vad är problemet?

På kylväska står det något om 12 v och 4,8 ampere medan på adaptern från biltema står det max 1 A som output. Har det något med det att göra?

Och hur löser jag det?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Albanach

Permalänk
Medlem

Spänning (12V) är inte allt, finns det inte tillräckligt med ström (4.8A i det här fallet), så kommer den inte orka drivas.

I så fall skulle du behöva hitta en powerbank som kan leverera 12V och 4.8A (minst), vilket troligen drar iväg en hel del i pris.
Jag hade nog siktat på att hålla den igång i bilen tills man kommer fram till stranden, och ha kylklampar i för att hålla temperaturen nere så gott det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Precis som Steffe skriver får du ut bra mycker mer kräm ur ett cigguttag än en powerbank. Ciggaretuttaget i min bil är säkrat med 15A säkring.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

För att gissa osett så behöver cigguttaget sättas i en "USB PD Trigger Module" som förhandlar med din powerbank att leverera mer spänning.

USB behöver en aktiv förhandling för att leverera mer än 5v. Står det att din usb->ciggadapter är en aktiv PD adapter?

Permalänk
Sötast

Du kommer att behöva en specialbyggd powerbank för detta.
Den behöver kunna leverera minst 5A över 12 volt över tid och inte bara i korta intervaller. Batterier under hög last genererar mycket värme. 18650 (modell) batterier i en vape t.ex lastas bara i ett par sekunder åt gången och de blir fortfarande väldigt varma.

Den behöver även vara på minst 5000mah per timmes drift, men du mest troligt inte ladda ur batterierna helt så man behöver överdimensionera. Låt säga 6500mah per timmes drift
Du kommer mest troligt också behöva en speciell/dyrare usb sladd som tåler att överföra den mängden kräm/värme.

Permalänk

Jag har en https://www.ravpower.com/products/rp-pb055-upgraded-ac-power-... som jag delvis använts som du tänkte. Dock så kör jag den på vanlig stickpropp.

Vad har du för powerbank?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det är mycket bättre att bara köpa ett 12V blybatteri och koppla direkt på så är det enklast och precis som det är designat för, istället för att köra en powerbank som ska konvertera ifrån andra spänningar och får massa förluster och krångel

Permalänk
Medlem

https://bugoutgear.se/produkt/goal-zero-yeti-500x-lithium-pow...

Där har du en Powerbank som bör klara jobbet, till och med 12v uttag på den.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar och tankar men jag tror att jag får göra som vanliga hederliga Svenssons och kyla i bilen och sedan låta kylklabbarna göra jobbet.
Det som började som en genialisk och enkel tanke blev snabbt dyr och komplicerad. Tekniknörden i mig gnisslar lite tänder men det är inte värt 9000 sek för att kyla lite Ramlösa och Köttbullsmackor på stranden.

Även om jag dreglade lite över det bärbara litiumbatteriet... undrar om jag kan övertyga frugan om att vi verkligen behöver ett sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Tack för alla era svar och tankar men jag tror att jag får göra som vanliga hederliga Svenssons och kyla i bilen och sedan låta kylklabbarna göra jobbet.
Det som började som en genialisk och enkel tanke blev snabbt dyr och komplicerad. Tekniknörden i mig gnisslar lite tänder men det är inte värt 9000 sek för att kyla lite Ramlösa och Köttbullsmackor på stranden.

Även om jag dreglade lite över det bärbara litiumbatteriet... undrar om jag kan övertyga frugan om att vi verkligen behöver ett sådant?

Något som kan vara bra om inget annat är att köra kylklabbar och sedan stoppa in en kabel i uttaget i bilen. Då håller kylklabbarna längre