Smart dörr – sex månader senare

Permalänk
Melding Plague

Smart dörr – sex månader senare

Nu när kontorets smarta produkter för vår entré har använts under en längre stund är det dags för en statusuppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Glömde ni av att skriva själva artikeln?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 16GB Ballistix Sport LT 3000/15 @3733/16 | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 4TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fick själv en ny dörr med smart lås installerad för snart 2v sedan. En Yale Doorman L3.
Jag monterade inte den själv, utan fick hjälp ev en professionell utövare i detta yrke. Dock fick jag själv installera Wi-Fi adapter och ställa in användande av alla funktioner. Och nu efter att ha använt den snart 2v måste jag säga att det är en fantastisk produkt. Väldigt enkel att använda, bra app i telefonen som jag kan styra med, och ganska snygg produkt också om jag får säga det själv. Grannen skulle passa grabben häromdagen, och då satte jag bara upp en tillfällig kod för henne som fungerade mellan 08.00-15.00, och skickade infon till henne väldigt enkelt och smidigt via appen i ett sms.
Har inte hittat något negativt eller att anmärka på som jag kan tycka kan bli bättre, så får säga att jag är mer än nöjd än så länge! Skönt att slippa ha med sig nyckel!

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ELITE][AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB][Corsair Hydro H60 (v3)][ASUS GeForce RTX 3070 Ti 8GB TUF GAMING OC][Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RG][WD Black SN850 500GB Gen 4][Kingston A2000 1TB M.2 NVMe][Seagate Barracuda Compute 2TB][
NZXT H510][Acer 24" Predator XF240QS 165 Hz][Ducky One 2 Mini Pure White (2020) MX Silent Red][Logitech PRO X Superlight]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det tänkte jag också först, sedan såg jag videon längst upp

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med detta "smarta" lås jämfört med ett vanligt kontorslås med både kod och bricka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det tänkte jag också först, sedan såg jag videon längst upp

Jo jag antog också att det var videon som var innehållet, men texten indikerar att det skall röra sig om en textartikel så det verkar mer som att huvuddelen av texten fallit bort. Visst kan man slänga upp en video om man inte orkar/har tid/har råd att skriva en vettig artikel, men då känns det brukligt att texten reflekterar detta

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 16GB Ballistix Sport LT 3000/15 @3733/16 | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 4TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad är poängen med detta "smarta" lås jämfört med ett vanligt kontorslås med både kod och bricka?

Detta är ett lås för privatpersoner och kostar ca 3300kr för bara låset, kräver ingen strömkälla samt beroende på dörr inget såga de eller npgra nya hål. En ordentlig lösning med elektroniskt slutbläck blir en otroligt mycket dyrare lösning samt större åvärkan på karm vägg osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det är en enklare installation jämfört med motsvarande motorlås, knappsats, elslutbleck osv. Personligen är jag inte så förtjust att ha lås med enbart batteridrift men kommer man ihåg att byta batteri regelbundet så skall det inte vara nåt problem.

edit: norrby89 hann före

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 3700x - 32Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Lampknapp, så man slipper skruva i & ur glödlampan varje gång man skall använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det är en enklare installation jämfört med motsvarande motorlås, knappsats, elslutbleck osv. Personligen är jag inte så förtjust att ha lås med enbart batteridrift men kommer man ihåg att byta batteri regelbundet så skall det inte vara nåt problem.

edit: norrby89 hann före

Har batteriet tagit slut kan du tillfälligt driva det med ett 9 volts batteri som trycks mot botten av låset.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 6900 XT MERC 319 Black Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: AOC Agon AG322QCX 31.5" Curved Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

och det ger er i forumet gott om tid att tipsa om smarta produkter vi kan utrusta kontoret med i den medföljande kommentarstråden.

Vet ej om det finns men en smart CO2 mätare som varnar om luften blir dålig och kanske t.om startar fläkt/AC hade varit najs

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vet ej om det finns men en smart CO2 mätare som varnar om luften blir dålig och kanske t.om startar fläkt/AC hade varit najs

AC ställer man ju till önskad värme. Luftrenare brukar mäta kvalitén på luften och reglera suget efter det, i alla fall den jag har för ~1000:-. Ventilation för syre hoppas jag de har

Permalänk
Medlem

Tänkte på din utmärkta artikel När strömavbrottet kommer och tänkte på om man kommer in om strömmen går på fredag kväll och inte kommit tillbaka tills måndag 😊 Men gör kanske inte så mycket på en tech site eftersom finns ingen ström kan ni inte jobba ändå.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Fick själv en ny dörr med smart lås installerad för snart 2v sedan. En Yale Doorman L3.
Jag monterade inte den själv, utan fick hjälp ev en professionell utövare i detta yrke. Dock fick jag själv installera Wi-Fi adapter och ställa in användande av alla funktioner.

Får man fråga vad kalaset gick på? Morsan är inne på samma produkt och låta ett proffs installera det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

AC ställer man ju till önskad värme. Luftrenare brukar mäta kvalitén på luften och reglera suget efter det, i alla fall den jag har för ~1000:-. Ventilation för syre hoppas jag de har

Jag har bott i 7 st lägenheter där ventilationen inte är nog bra för att hålla CO2 från att dra iväg. 1000ppm+ inom en timme i vardagsrummet är standard. För att lösa det kör jag öppet fönster året runt, även vid -40 är det bara ha öppna fönster/balkongdörr dygnet runt.

ACn jag (och de flesta här) har är en sån med en slang som skapar starkt undertryck vilket gör att man snabbt får in ny fräsch luft
Har ACn på önskad värme, 18c men det betyder ju att den går konstant i 6 månader om året så inte realistiskt att ha den på så mycket

Bor man i villa är det ju dock annorlunda, där har man bättre ventilation, fläktar i köken, värmeväxlare, luftvärmepump osv.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, vill minnas att det var en viss person som lyckades ha sönder dörrhandtaget och låste inne hela redaktionen. 😄😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Får man fråga vad kalaset gick på? Morsan är inne på samma produkt och låta ett proffs installera det.

Njä, i och med att vi bytande alla fönster samtidigt så vet jag faktiskt inte vad bara låset gick på. Men, när vi bestämde oss för det så sa säljaren att om ett vanligt lås går på ~3000kr så går detta på ~4500kr. Så nu när vi väl investerade ~220000kr i huset så var det inte så mycket att snacka om

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ELITE][AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB][Corsair Hydro H60 (v3)][ASUS GeForce RTX 3070 Ti 8GB TUF GAMING OC][Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RG][WD Black SN850 500GB Gen 4][Kingston A2000 1TB M.2 NVMe][Seagate Barracuda Compute 2TB][
NZXT H510][Acer 24" Predator XF240QS 165 Hz][Ducky One 2 Mini Pure White (2020) MX Silent Red][Logitech PRO X Superlight]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det finns. Netatmo har två varianter. Dels health coach som är en inomhusmätare för luftkvalitet men även deras väderstation har en inomhusenhet med bland annat CO2 mätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det finns. Netatmo har två varianter. Dels health coach som är en inomhusmätare för luftkvalitet men även deras väderstation har en inomhusenhet med bland annat CO2 mätare.

Oh najs, något mer att söka recensioner på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förmodligen dum fråga men kan man låsa i inifrån med yale doorman så det går att använda på t.ex toalett för gäster?

Permalänk
Medlem

Ang. dörrklockan så borde ni testat med en annan enhet än er surfplatta. Jag har själv haft olika telefoner som haft sega notiser. Bara för att vara på säkra sidan om det är plattan eller ringklockan som är seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linaslina:

Förmodligen dum fråga men kan man låsa i inifrån med yale doorman så det går att använda på t.ex toalett för gäster?

Om jag inte minns fel kan man ändå låsa upp med koden utifrån. Osäker då det var ganska länge sedan jag testade detta. Men den enklaste lösningen för att få detta och fungera som jag själv använt mig av vad att installera låset på en dörr som går till en toalett. Jag valde att byta ut dörren så att jag har två lås där det övre låset är ett vanligt toalett lås.

Kodlåset används bara för att låsa upp dörren utifrån och inne på toaletten så använder folk det övre låset för att låsa och indikera att någon är där inne, det är upptaget så att säga. Då slipper man pilla på yale låset från insidan vilket kan vara förvirrande för någon som inte använt låset tidigare.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha denna typen av lås på en toadörr? Ok om det handlar om en privat toalett i ett offentligt utrymme eller något, men hur vanligt är det liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Om jag inte minns fel kan man ändå låsa upp med koden utifrån. Osäker då det var ganska länge sedan jag testade detta. Men den enklaste lösningen för att få detta och fungera som jag själv använt mig av vad att installera låset på en dörr som går till en toalett. Jag valde att byta ut dörren så att jag har två lås där det övre låset är ett vanligt toalett lås.

Kodlåset används bara för att låsa upp dörren utifrån och inne på toaletten så använder folk det övre låset för att låsa och indikera att någon är där inne, det är upptaget så att säga. Då slipper man pilla på yale låset från insidan vilket kan vara förvirrande för någon som inte använt låset tidigare.

Tack för förklaring, det blir nog bästa lösningen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kidsen läser inte nuförtiden så det enda som fungerar är filmer.
Och jag som läser snabbt tycker att filmer tar för mycket tid så kollar aldrig dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Kidsen läser inte nuförtiden så det enda som fungerar är filmer.
Och jag som läser snabbt tycker att filmer tar för mycket tid så kollar aldrig dem

Fast många här på forumet är ju inte kids. Jag vill ha text.
Surfar då och då in på svt nyheter och de har en nyhet men alltid för att få veta det viktiga svaret så måste man titta på någon 50 sekunders film, då släpper jag nyheten och går vidare i mitt liv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har använt Yale i ca 1 år. Bytte främst för att underlätta för barnen när de kommer hem från skolan. Fungerar klockrent.
Använder bara kod skall tilläggas.
Brickan lämnar jag ut till släkten om de behöver komma in i huset när man är bortrest

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Har en Ring dörrklocka sedan lite mer än ett år tillbaka och kan inte klaga på den direkt som just dörrklocka.
Den har en hel del rörelseinställningar osv som fungerar ganska bra, men den är fruktansvärt seg om någon ringer på dörren och man öppnar med appen i telefonen eller paddan. Oftast har personen som ringer på tröttnat innan man får en bild och kan kommunicera.
Där har vi den andra saken som kanske är sisådär med just Ring dörrklockan, högtalaren vid klockan är nog av den sämsta kvaliteten de hittat.
Men som för just övervakning för att se vad/vem som varit vid dörren så fungerar den utmärkt med bra bildkvalitet sommar som vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linaslina:

Om du vill använda någon typ av smart låsning till en toalett så kan du enkelt komplettera med en toalettregel som används när någon använder toaletten t.ex toalettregel 5086 eller 5085
Då spelar det ingen roll om det går att öppna med kod eller annat sätt.
Det är möjligt att öppna toalettreglar men en fyrkantsnyckel som man kan köpa till om det någon gång behövs.
Om du inte vill använda toalettregel så finns det utanpåliggande toalettlås du kan komplettera med t.ex.
https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/klosettregel-toal...
https://www.sekelskifte.se/product/wc-regel-rund-toalettlas-n...
https://www.sekelskifte.se/product/klosettregel-nasman-199-f
Jag har även sätt ställen som använder en vanlig hasp.

Om det är en restaurang, kaffe eller liknande så kan det vara att före dra att ha en lösning som lätt kan öppnas utifrån (paniköppning) om någon äldre ramlar eller liknande om den möjligheten saknas så får man skruva bort utsidans behör för att kunna öppna.

En annan kanske bättre lösning är att istället montera en NoKey force KC03, Codoor CD30, ASSA 8810, ASSA 8811 eller BG2000 där besökaren kan låsa som vanligt då den endast kopplar bort handtaget.
BG2000 är lite smartare än de övriga alternativen om du önskar mer smarta funktioner än bara kod och fungerar troligtvis med det befintliga låshuset.
Sedan kan det även bero vad det sitter för låshus i dörren för vissa alternativ.

Permalänk
Medlem

Så länge allt funkar så är det väl ok. Men när det strular och du, eller dina barn, en dag inte kan komma in i ert hem p g a elektronikstrul så är det säkerligen inte lika roligt. Samt är garanterat sjukt dyrt att felsöka.

Är datorfantast men inte helt hundra på att all elektronik i vårt hem, våra bilar med mera uteslutande är av godo. Problemen de skall lösa är lite av "Dagens I-landsproblem" och problemen de i sin tur kan orsaka är legio och väldigt dyra.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3