Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Snyggt, jag får läsa på om koncentratet! Färg bryr jag mig inte om, men såklart trevligt att alternativ finns. Ja, nästa steg är väl att titta efter vattenblock till min GPU. Stort tack för din tid och hjälp!

Ingen fara. Det är rätt mycket att sätta sig in i ibörjan.
Och som sagt, jag är bara en glad amatör som tycker att detta är en rolig hobby

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Alltså så sjukt dyrt, men de hade varit jävligt grymt!
Jag har redan Gigabyte Aorus Master X570 med chipset vattenblock, monoblock för vrm/mosfet och cpu (5900X). Och ett vattenkylt EVGA 1080 FTW (skall bytas ut i framtiden). Mer bilder i signatur.

Men som jag tror jag nämnt tidigare i tråden så börjar mitt Corsair 750D bli gammalt. Power-led har lagt av.
Och detta chassit ser ju iallafall ut att rymma 2st 420mm radiatorer som är planen. Och jag tänker push&pull, (har redan 2st BeQuite fläktar).

Ska dessutom byta vätskan snart i loopen. SÅ hade ju passat bra och byta chassi. Sponsra lite @Inet ?

Moderkortet:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag ser många färdiga datorer med vattenkylning ex Inet Taurus. Är vattenkylning man ska ha nu eller funkar luft lika bra? Är väl både lättare underhåll och håller länge med luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GravadLax:

Jag ser många färdiga datorer med vattenkylning ex Inet Taurus. Är vattenkylning man ska ha nu eller funkar luft lika bra? Är väl både lättare underhåll och håller länge med luft?

Vattenkylning är väl bättre om man tex spelar i långa sessioner. Men jag har byggt datorer till vänner där valet blivit en luft-tornkylare för att de är tystare i idle. Man slipper ju pumpljudet.

Sen har du costumloop som du ser på min bild ovanför ditt inlägg. Där är de mer underhåll och det är dyrt. När jag köpte kylsystemet, och kylde både CPU+GPU, 2 radiatorer, pump+tank och allt annat så gick det på mellan 7000-8000kr för bara kylsystemet. Det blir tyst och svalt även i fullbelastning jämfört med vattenkyld AIO (Inet Taurus), och luftkylare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Inte de snyggaste chassit kanske, bra luftflöde däremot. Lite färg så blir de bättre. 420mm radiatorerna ger mer kylflänsyta än en 480mm radiator.

Update!
Push+pull i fronten, men endast push i taket.
Lite problem att fästa tanken, men håller på att snickra på ett fäste.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Inte de snyggaste chassit kanske, bra luftflöde däremot. Lite färg så blir de bättre. 420mm radiatorerna ger mer kylflänsyta än en 480mm radiator.

https://youtu.be/8sN6tci1Qe0

Update!
Push+pull i fronten, men endast push i taket.
Lite problem att fästa tanken, men håller på att snickra på ett fäste.

Kul att se! Posta gärna fler videos över bygget och hur du gör dina kopplingar!
Har samma radiator jag tänkt ha i taket och ska skaffa samma chassi. I fronten däremot ska jag försöka sätta en 280 Monsta (80mm) med push-pull!
Vad var det som gjorde att du inte kunde ha push-pull i taket?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Kul att se! Posta gärna fler videos över bygget och hur du gör dina kopplingar!
Har samma radiator jag tänkt ha i taket och ska skaffa samma chassi. I fronten däremot ska jag försöka sätta en 280 Monsta (80mm) med push-pull!
Vad var det som gjorde att du inte kunde ha push-pull i taket?

Ska beställa kopplingar, mer slang och vätska bland annat.
Men de kommer fler videos.
Här ser du anledningen till varför pull fläktar inte rymdes i taket:
https://www.youtube.com/watch?v=7LzZnEFDpyY&ab_channel=TaunyT...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ska beställa kopplingar, mer slang och vätska bland annat.
Men de kommer fler videos.
Här ser du anledningen till varför pull fläktar inte rymdes i taket:
https://www.youtube.com/watch?v=7LzZnEFDpyY&ab_channel=TaunyT...

Blir ett spännande bygge, synd bara radiatorn i taket inte kommer göra någon nytta förutom för det estetiska.

Permalänk
Skrivet av Hamilton:

Kul att se! Posta gärna fler videos över bygget och hur du gör dina kopplingar!
Har samma radiator jag tänkt ha i taket och ska skaffa samma chassi. I fronten däremot ska jag försöka sätta en 280 Monsta (80mm) med push-pull!
Vad var det som gjorde att du inte kunde ha push-pull i taket?

Jag vill verkligen inte komma med pekpinnar och jag vet bara min ståndpunkt vid vattenkylning, jag gör det för ljudnivån.
Ska du köra med en "monsta" radiator behöver du väldigt högt luftflöde för att en 80mm radiator ska prestera bättre än en 30mm tjock. Vill minnas att Martins lab gjorde test och vid 1200rpm på fläktarna presterade 30 och 80mm samma, lägre varvtal var 30mm bättre och runt 1800rpm visade 80mm framfötterna
Personligen köper jag hellre större tunna radiatorer och kör fläktarna så lågt varvtal jag kan mot att välja en tjockare, bara pga ljudvolym

Glad lördag!

Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Blir ett spännande bygge, synd bara radiatorn i taket inte kommer göra någon nytta förutom för det estetiska.

Jaså? varför skulle inte den göra någon nytta?
Har en radiator i taket idag som fungerar utmärkt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jaså? varför skulle inte den göra någon nytta?
Har en radiator i taket idag som fungerar utmärkt.

Radiatorn i fronten drar in massa varmluft i chassit som tillsammans med andra komponenter ger en liknande temp i chassit som vattnet håller. Då gör radiatorn i taket noll nytta, den kan tom agera tvärtemot önskad effekt och värma loopen.
Har du andra fläktar som drar in frisk luft kan det hjälpa men en stor radiator i fronten ger mycket värme i chassit som gör radiatorer som tar luft från chassit mindre effektiva.

Har du tempsensorer på ditt bygge idag?
Jag har sensorer på inluft, chassitemp, utluft och vattentemp i mitt bygge och kan visa på problemen med en andra radiator i taket som tar luft från chassit och skickar ut genom taket.
Pma gärna om du vill bolla lite idéer och upplägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Radiatorn i fronten drar in massa varmluft i chassit som tillsammans med andra komponenter ger en liknande temp i chassit som vattnet håller. Då gör radiatorn i taket noll nytta, den kan tom agera tvärtemot önskad effekt och värma loopen.
Har du andra fläktar som drar in frisk luft kan det hjälpa men en stor radiator i fronten ger mycket värme i chassit som gör radiatorer som tar luft från chassit mindre effektiva.

Har du tempsensorer på ditt bygge idag?
Jag har sensorer på inluft, chassitemp, utluft och vattentemp i mitt bygge och kan visa på problemen med en andra radiator i taket som tar luft från chassit och skickar ut genom taket.
Pma gärna om du vill bolla lite idéer och upplägg

Ja dedär stämmer till vissdel i idle iallafall kanske.
Jag mäter både vattentemp och temp i chassit. Så när jag tex spelar en längre stund kan vattentempen uppnå 39C, men chassitempen sällan över 30C, beroende på rumstemp såklart.

Just nu är vattentempen 27C och chassitempen 26C i idle.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja dedär stämmer till vissdel i idle iallafall kanske.
Jag mäter både vattentemp och temp i chassit. Så när jag tex spelar en längre stund kan vattentempen uppnå 39C, men chassitempen sällan över 30C, beroende på rumstemp såklart.

Just nu är vattentempen 27C och chassitempen 26C i idle.

Då har du koll på läget. Olika setups fungerar olika. Min frontrad är sjukt effektiv så luften som kommer ut i chassit är alltid ca en grad svalare än vattentempen och det tillsammans med mitt chassi gör att jag får en högre chassitemp som gör min andra rad rätt värdelös.
Sen styr jag mina fäktar från skillnaden mellan inluft och vattentemp. Då stannar vattentempen i full load mellan 30-35 grader beroende på rumstemperatur.
Jag är sugen på ett nytt bygge som leder ut luften från frontraden och inte låter den hamna i chassit men saknar lite motivation att bygga just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Då har du koll på läget. Olika setups fungerar olika. Min frontrad är sjukt effektiv så luften som kommer ut i chassit är alltid ca en grad svalare än vattentempen och det tillsammans med mitt chassi gör att jag får en högre chassitemp som gör min andra rad rätt värdelös.
Sen styr jag mina fäktar från skillnaden mellan inluft och vattentemp. Då stannar vattentempen i full load mellan 30-35 grader beroende på rumstemperatur.
Jag är sugen på ett nytt bygge som leder ut luften från frontraden och inte låter den hamna i chassit men saknar lite motivation att bygga just nu.

Jag ställde upp fläktarna lite i somras när de var som varmast. De är ju galet att din lufttemp är så hög efter en radiator, du har inte tempsensorn liggandes mot radiatorn? Isåfall bör den ju visa radiator temp snarare än lufttemp. Luften färdas ju så snabbt genom radiatorn, speciellt med push&pull, så den bör ju inte vara mycket högre än rumstemp. Även om de såklart påverkar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag ställde upp fläktarna lite i somras när de var som varmast. De är ju galet att din lufttemp är så hög efter en radiator, du har inte tempsensorn liggandes mot radiatorn? Isåfall bör den ju visa radiator temp snarare än lufttemp. Luften färdas ju så snabbt genom radiatorn, speciellt med push&pull, så den bör ju inte vara mycket högre än rumstemp. Även om de såklart påverkar.

Med dessa låga skillnader i temps så kommer en effektiv radiator att ha liknande temp på utluften som innehållet i den.
Jag blev nyfiken nu och flyttade min tempgivare för att försöka mäta utluften mer noggrant. Normalt mäter jag chassitempen precis vid en av fläktarna till radiatorn i taket för att se vilken temp den blir matad med. Nu satte jag den i underdelen av radiatorn i fronten med ca 5mm till kylflänsen.
Tempsen är efter ca en kvart spelandes och mitt chassi blir varmt, det är ett som är säkert, så den extra radiatorn gör inte så mycket nytta i denna setup. Tur att den i fronten är så effektiv som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Med dessa låga skillnader i temps så kommer en effektiv radiator att ha liknande temp på utluften som innehållet i den.
Jag blev nyfiken nu och flyttade min tempgivare för att försöka mäta utluften mer noggrant. Normalt mäter jag chassitempen precis vid en av fläktarna till radiatorn i taket för att se vilken temp den blir matad med. Nu satte jag den i underdelen av radiatorn i fronten med ca 5mm till kylflänsen.
Tempsen är efter ca en kvart spelandes och mitt chassi blir varmt, det är ett som är säkert, så den extra radiatorn gör inte så mycket nytta i denna setup. Tur att den i fronten är så effektiv som den är.

https://i.imgur.com/3LDVmOw.jpg

Ja du har ju bra temperaturer iallafall. Jag tror mina temps är ungefär detsamma efter en kvarts spelande. Men jag har nog lite svalare i rummet dessutom, samtidigt som jag misstänker att jag kyler fler delar av datorn vilket också påverkar vattentempen såklart. (CPU+VRM, GPU, Chipset). GPUn är väl alltid den största boven till vattentemp, men de blocket gör väl också mest nytta. Om jag inte missminner så sänkte jag gpu tempen med ca 35C från luft till vatten.

Btw, vad är de för program du använder? Är de Corsair LINK? Tycker de påminner lite om de?
Jag använder HWinfo64. Jag kör kanske lite lägre rpm på fläktarna också, fläktarna styrs av vattentempen. Så när vattentempen överskrider 30C så ökar fläktarna.

Snygg rigg btw, såg ditt galleri nu!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja du har ju bra temperaturer iallafall. Jag tror mina temps är ungefär detsamma efter en kvarts spelande. Men jag har nog lite svalare i rummet dessutom, samtidigt som jag misstänker att jag kyler fler delar av datorn vilket också påverkar vattentempen såklart. (CPU+VRM, GPU, Chipset). GPUn är väl alltid den största boven till vattentemp, men de blocket gör väl också mest nytta. Om jag inte missminner så sänkte jag gpu tempen med ca 35C från luft till vatten.

Btw, vad är de för program du använder? Är de Corsair LINK? Tycker de påminner lite om de?
Jag använder HWinfo64. Jag kör kanske lite lägre rpm på fläktarna också, fläktarna styrs av vattentempen. Så när vattentempen överskrider 30C så ökar fläktarna.

Snygg rigg btw, såg ditt galleri nu!

https://i.imgur.com/3q0HdwF.png

Tack!
Programmet är Aquasuit som medföljer om man köper en Aquaero, absolut bästa program jag använt då man kan skapa virtuella sensorer att sen styra fläktkurvan ifrån. Just nu kör jag en kurva som drar upp fläktarna till ca 1000 rpm och då håller vattentempen rätt låg, har en annan kurva som maxar fläktarna på 800rpm och då stannar vattentempen på ca 35 grader.
Galleriet är lite gammalt, vissa uppdateringar har gjorts sen 2019, bla ett 3080 samt lite optimering av panelerna för bättre kylning men annars känns inget gammalt i den ännu.
Har investerat mycket i detta chassi så har ingen större lust att prova något nytt men man vet aldrig vad som händer.

Permalänk
Medlem

Funderat länge på o köra customloop, jag tänkte köra på detta i så fall, har ni erfarna några synpunkter på detta?

Chassi: lian li pc-o11
Corsair LL120 fläktar med commander pro

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Tack!
Programmet är Aquasuit som medföljer om man köper en Aquaero, absolut bästa program jag använt då man kan skapa virtuella sensorer att sen styra fläktkurvan ifrån. Just nu kör jag en kurva som drar upp fläktarna till ca 1000 rpm och då håller vattentempen rätt låg, har en annan kurva som maxar fläktarna på 800rpm och då stannar vattentempen på ca 35 grader.
Galleriet är lite gammalt, vissa uppdateringar har gjorts sen 2019, bla ett 3080 samt lite optimering av panelerna för bättre kylning men annars känns inget gammalt i den ännu.
Har investerat mycket i detta chassi så har ingen större lust att prova något nytt men man vet aldrig vad som händer.

Jag tror dig! Min första kundvagn med nytt chassi, radiatorer, tank+pump, fläktar och lite nipplar etc gick på 11k+. Ska beställas lite fler nipplar, slang och vätska ännu.

Men jag hoppas att detta chassit ska hänga med minst lika länge som mitt chassi idag har gjort.

3080 är jag också sugen på, och de enda som faktiskt behövs uppgraderas i min rigg så är det gpun. Vill helst köpa ASUS EKWB 3080, men vi får se, antagligen inväntar jag Nvidia 4000 eller AMD's motsvarighet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag tror dig! Min första kundvagn med nytt chassi, radiatorer, tank+pump, fläktar och lite nipplar etc gick på 11k+. Ska beställas lite fler nipplar, slang och vätska ännu.

Men jag hoppas att detta chassit ska hänga med minst lika länge som mitt chassi idag har gjort.

3080 är jag också sugen på, och de enda som faktiskt behövs uppgraderas i min rigg så är det gpun. Vill helst köpa ASUS EKWB 3080, men vi får se, antagligen inväntar jag Nvidia 4000 eller AMD's motsvarighet.

Jag har precis ett sådant, ett 3080 EK, rekommenderar det inte utan bättre att köra på ett vattenblock separat.
Går ej själv serva detta block och byggkvaliteten är sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Funderat länge på o köra customloop, jag tänkte köra på detta i så fall, har ni erfarna några synpunkter på detta?

Chassi: lian li pc-o11
Corsair LL120 fläktar med commander pro

https://www.inet.se/kundvagn/bild/YdTtAOW-bKA1GLVLthb3LH3GZB8/vatten

Jag skulle rekommendera 16/10 slangar. 13/10 kinkar alldeles för lätt. Tycker 16/10 ser bättre ut också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Funderat länge på o köra customloop, jag tänkte köra på detta i så fall, har ni erfarna några synpunkter på detta?

Chassi: lian li pc-o11
Corsair LL120 fläktar med commander pro

https://www.inet.se/kundvagn/bild/YdTtAOW-bKA1GLVLthb3LH3GZB8/vatten

På rak arm så ser de bra ut. Vart är tanken/pumpen? Kanske köpa 1l vätska till försäkerhetsskull.
Läs på om du inte redan gjort det. Jag misstänker att du läst på endel med tanke på 24pin adaptern, men jag hade slängt med en påfyllningsflaska också. De har underlättat för mig.

https://www.inet.se/produkt/6302346/aquatuning-pafyllningsfla...

Jag har alltid kört 16/10 slang som @Rauf nämner.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

På rak arm så ser de bra ut. Vart är tanken/pumpen? Kanske köpa 1l vätska till försäkerhetsskull.
Läs på om du inte redan gjort det. Jag misstänker att du läst på endel med tanke på 24pin adaptern, men jag hade slängt med en påfyllningsflaska också. De har underlättat för mig.

https://www.inet.se/produkt/6302346/aquatuning-pafyllningsfla...

Jag har alltid kört 16/10 slang som @Rauf nämner.

1l vätska kommer man långt på. Jag har EK quantum kinetic tbe 200 pump/res, 360 rad, dock bara cpu'n i loopen. Men jag använder knappt 5dl i hela systemet. lägga till en gpu i systemet skulle inte svälja så mycket mer vätska. Men det beror ju såklart på hur stor res han kommer använda sig av.

Men jag håller även med om 16/10 slangar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Funderat länge på o köra customloop, jag tänkte köra på detta i så fall, har ni erfarna några synpunkter på detta?

Chassi: lian li pc-o11
Corsair LL120 fläktar med commander pro

https://www.inet.se/kundvagn/bild/YdTtAOW-bKA1GLVLthb3LH3GZB8/vatten

Som flera redan nämnt, köp en påfyllningsflaska. Finns även på Biltema för 59kr. Biltema har även batterivatten jag brukar använda för att spola ur loopen, skölja ur radiatorer och för blanda vätskekoncentrat.

Ett till tips är att köp en extra anslutning som du ansluter en slag på som du använder på tömningsventilen ner i en hink, det underlättar underhållet en del.

Och även jag rekommenderar 16/10 slang. EK´ZMT slang ett bra alternativ.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Är det vettigare att köra på en distroplate om ja kör pc-o11 chassi istället för pump/res? Vad är fördelar/nackdelar med de olika?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Är det vettigare att köra på en distroplate om ja kör pc-o11 chassi istället för pump/res? Vad är fördelar/nackdelar med de olika?

En distroplate underlättar ofta rördragning när man kör hardline samt ser snyggare ut. Rent funktionsmässigt är det ingen skillnad.
En distroplate fungerar väldigt bra i detta chassi då den ersätter glasskivan i fronten där man ändå inte kan ha fläktar.
2st 360 rads, en distroplate sen har du en mycket snygg och sval loop, därför det är så populärt att bygga i.

Permalänk
Medlem

Då hade man beställt mer prylar. Har ju bara min cpu i loopen just nu och jag använder bara 90 graders kopplingar, har inte böjt något själv. Men nu har jag beställt block/backplate till gpu'n, fick beställa direkt ifrån EKWB för Inet hade inte i lager. Så det tar dryga veckan innan det kommer hem. Beställde även mer rör, kopplingar och diverse prylar. Så drygt 2500kr till på kylningen. Vattenkylning är allt annat än billigt. Men snyggt och kul är det, och bra såklart. Men måste ligga norr om 10.000:- på kylningen nu. Men den här gången ska jag försöka böja rören itället för kopplingar överallt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har kommit över dessa på marknaden här
https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-140-revo-d5-rgb-pwm-incl-sl...

https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-velocity-d-rgb-amd-nicke...

Tanken är att koppla på gpu också på detta.
Jag tänker köra på 360 rad, ska man köra på 2st eller räcker en? Och vilken tjocklek bör man satsa på?
Har som ja skrev innan ett lian li pc-o11 chassi det ska in i

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Har kommit över dessa på marknaden här
https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-140-revo-d5-rgb-pwm-incl-sl...

https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-velocity-d-rgb-amd-nicke...

Tanken är att koppla på gpu också på detta.
Jag tänker köra på 360 rad, ska man köra på 2st eller räcker en? Och vilken tjocklek bör man satsa på?
Har som ja skrev innan ett lian li pc-o11 chassi det ska in i

Jag har snart lite delar över, bland annat en 360mm rad 45mm tjock som åker ut på marknaden förhoppningsvis i början på nästa vecka. Ska bygga om ihelgen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag har snart lite delar över, bland annat en 360mm rad 45mm tjock som åker ut på marknaden förhoppningsvis i början på nästa vecka. Ska bygga om ihelgen.

Skickade pm till dig

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7