datorn startar om sig själv slumpmässigt (windows 10)

Permalänk

datorn startar om sig själv slumpmässigt (windows 10)

tjenare.

håller på och få ett psykbryt här, för min dator startar om sig själv helt random obereonde på vad jag gör. hur kollar man upp vad det beror på? har även kollat tempen i bios och den ligger på 35 grader på cpu iaf. nu på bara mindre än 1 dygn så har den startar om sig själv 2 gånger. operativsystemet är även uppdaterat till det senaste verisonen. dock är komponenterna i datorn några år på nacken om det kan spela roll? om det kanske är någon drivrutin som spökar

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Liknande har hänt mig, trodde det var PSU'n som var kass så bytte till en annan men var fortfarande samma fel. Efter mycket testande kom jag fram till att det var ett tangentbord som gjorde det, hade ett trådlöst logitech tangentbord ipluggat så jag kunde sitta vid TV'n och styra datorn, och med den dongeln i USB-porten startade datorn om helt slumpmässigt, med USB-dongeln utdragen försvann felet och burken är stabil.

Så börja med att dra ut alla USB-prylar

Permalänk
Medlem

Loggen borde väl visa varför datorn har slagit av sig?

Permalänk
Medlem

testa med att ta ur alla minnen och tryck dom igen, så du får bort eventuell oxid.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Liknande har hänt mig, trodde det var PSU'n som var kass så bytte till en annan men var fortfarande samma fel. Efter mycket testande kom jag fram till att det var ett tangentbord som gjorde det, hade ett trådlöst logitech tangentbord ipluggat så jag kunde sitta vid TV'n och styra datorn, och med den dongeln i USB-porten startade datorn om helt slumpmässigt, med USB-dongeln utdragen försvann felet och burken är stabil.

Så börja med att dra ut alla USB-prylar

Bra tips. Liknande hände en kompis till mig. En USB-hubb i det fallet som gick bananas och skapade alla möjliga konstiga fel.

Så till TS: Se till att koppla ur så mycket möjligt från datorn och se om du fortfarande får fel. Skulle det inte hjälpa så får du prova alternativ till de komponenter du inte kan ta bort, tex tangentbord.

En annan sak som alltid är bra att göra är att kolla minnena med Memtest.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Liknande har hänt mig, trodde det var PSU'n som var kass så bytte till en annan men var fortfarande samma fel. Efter mycket testande kom jag fram till att det var ett tangentbord som gjorde det, hade ett trådlöst logitech tangentbord ipluggat så jag kunde sitta vid TV'n och styra datorn, och med den dongeln i USB-porten startade datorn om helt slumpmässigt, med USB-dongeln utdragen försvann felet och burken är stabil.

Så börja med att dra ut alla USB-prylar

Tack för tipset. Dock använder jag bara 2 usbportar, en till skrivaren och en till mottagaren för musen / tangebordet (logitech).

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Loggen borde väl visa varför datorn har slagit av sig?

Så insatt är jag tyvärr inte. Hur kollar man de? Har skrivit upp vilka dagar samt tid datorn har startat om sig dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Så insatt är jag tyvärr inte. Hur kollar man de? Har skrivit upp vilka dagar samt tid datorn har startat om sig dock

Lite pilligt om man inte är van, men det ger ofta en bra idé om vad som är fel.

https://www.windowscentral.com/how-find-reason-pc-shutdown-no...

Permalänk
Medlem

Låter spontant som det blir kortslutning någonstans, inte helt ovanligt att usb-portar kan vara orsaken. Enklaste sättet utan att anstränga sig nämnvärt är att byta port för dongle. Generellt sett brukar portar på framsidan av chassit vara de största bovarna.

Det kan även vara så att moderkortet saknar distanser, brukar ofta visa sig med att datorn kan starta om sig om det blir någon vibration. Typ någon klumpar in med tunga kliv, eller att man sätter sig hastigt på datorstolen eller dylikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Lite pilligt om man inte är van, men det ger ofta en bra idé om vad som är fel.

https://www.windowscentral.com/how-find-reason-pc-shutdown-no...

Tack. Ska göra ett försök här då

Skrivet av trickeh2k:

Låter spontant som det blir kortslutning någonstans, inte helt ovanligt att usb-portar kan vara orsaken. Enklaste sättet utan att anstränga sig nämnvärt är att byta port för dongle. Generellt sett brukar portar på framsidan av chassit vara de största bovarna.

Det kan även vara så att moderkortet saknar distanser, brukar ofta visa sig med att datorn kan starta om sig om det blir någon vibration. Typ någon klumpar in med tunga kliv, eller att man sätter sig hastigt på datorstolen eller dylikt.

De har aldrig varit problem innan. Nu i efterhand så har jag för mig att detta problemet kom efter jag uppgraderade från windows 7 till windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Technofreak_:

De har aldrig varit problem innan. Nu i efterhand så har jag för mig att detta problemet kom efter jag uppgraderade från windows 7 till windows 10

Detta är en bra iaktagelse. "Det har aldrig varit problem innan" är i 90% av fallen inte korrekt. Visst kan en komponent gå sönder, men ofta är det något man gjort eller som hänt som är boven i dramat.

Om det är så att problemet dök upp när du uppgraderade till Windows 10 så kan det vara några fel som ligger till grund för det.

Har du gjort en faktisk uppgradering kan något ha gått snett vid själva uppgraderingen. En ren ominstallation av Windows 10 kan då vara en lösning.

Om du gjorde en nyinstallation när du bytte till Windows 10 så kan det tänkas att det är någon drivrutin som inte är rätt. Känns det som att det var någon komponent som behövdes trixas med för att få igång, eller allt flöt smidigt? Oavsett kan det vara en idé att uppdatera alla drivrutiner i datorn. Ett program som DriverBooster kan hjälpa dig med det. Finns även andra.
Skulle detta inte funka kan en nyinstallation vara en idé även här. Drivrutiner utvecklas och uppdateras hela tiden. Genom att göra en nyinstallation kan se till att det inte ligger skräp kvar från tidigare drivrutinsuppdateringar.

Det går förmodligen att slippa allt detta och fixa saker manuellt genom att djupanalysera vad som faktiskt gör att datorn startar om sig själv. Jag tror att det är något du får svårt att få hjälp med här eftersom man behöver kunna leta efter ledtrådar på många olika ställen i loggar osv. och sedan förstå vad som är värt att titta på och inte. Det hade blivit en lång tråd med trial and error här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!